luget ja raskaus
Jos on epäilys keltarauhasen vajaatoiminnasta niin käytetäänkö lugeja koko alkuraskauden ajan? Entä otetaanko jotain verikokeita millä seurataan keltarauhasen arvoja vai määrätäänkö luget vaan automaattisesti tukemaan raskautta? Jos jollain on ihan mitä tahansa tietoa asiasta niin olisi kiva kuulla.
Kommentit (4)
Mulla oli syksyllä keskenmeno ja silloin yksi lääkäri oli sitä mieltä että luget voisi olla mulle hyödyksi. Mun oma gyne on taas sanonut että niistä ei ole todettua hyötyä. No mun gyne kirjoitti kuitenkin kahden viikon reseptin, mutta mietin vaan että onko se tarpeeksi pitkä kuuri.
käytetäänkö niitä ovulaatiosta oletettuihin kuukautisiin vai samalla tavalla kuin mulla. Jos niillä on tarkotus tukea raskauden jatkumista, niitä pitäs popsia sinne 12+ viikoille kunnes elimistö alkaa itse kehittää keltarauhashormoonia. Tai ainakin mulle sano näin ylilääkäri.. Missä vaiheessa sun pitää ottaa ne lääkkeet? Oviksen jälkeen vai kun saat plussan testiin? Kannattaa kysyä vaikka yksityiseltä lääkäriltä!! Mä itse sanoin lääkärille että en missään nimessä olis lopettanu lugeja ennen 12+ viikkoja ettei ainakaan sen takia mee kesken, kuudes kerta olis jo vähä liikaa...ne mun luget makso 15,40 paketti ja niitä tais mennä viis jos en ihan väärin muista...
Gyne sanoi että aloita sitten kun plussa tulee. Mutta senkin reseptin sain vain pyytämällä. No nyt olen aloittanut, mutta ei ne riitä kuin tosiaan kahdeksi viikoksi. Ultraan olen menossa mutta sinne saakka ne ei riitä, että täytyy varmaan yrittää konsultoida lääkäriä tässä välillä.
rv 4+4
Eli yks norm.raskaus, sen jälkeen viis keskenmenoa. Kaikki tutkittiin ja mitään vikaa ei löytyny!Seuraavan plussan kun sain, tilasin polille kiireellisenä ajan(siis olimme sopineet että plussattuani soitan heti!). Raskauden piti olla jo melk. 7 viikolla mutta ultralla saatiin näkyyn vain pikkusen suurentunu kohtu. Siis kierto heitti kolmella viikolla...Lääkäri oli sitä mieltä että kahden viikon päästä uus ultra ja lähetti kotiin. Yritin kysellä lugeja mutta lääkäri ei niitä määrännyt.Otettiin hcg verikoe ja se tais olla jotain 2460.. No, seuraavana päivänä lääkäri soitti mulle kotiin ja sanoi että koska näin monta keskeytynyttä raskautta on, ylilääkäri oli antanut luvan lugesteron reseptiin. Siis sehän sisältää vain keltarauhashormonia ja ei siis ole haitaksi vaikkei oliskaan vajaatoimintaa! Uudessa ultrassa näkyi jo pieni alkio ja hoitoa jatkettiin viikolle 12+ asti. Annostus oli 100mg kahdesti päivässä tabletteina. Oikeastaan söin lugeja viikolle 13 asti koska np-ultrassa toukka olikin viikkoa isompi!!!Eli mulla siis verikokeiden mukaan ei ollu vajaatoimintaa mutta luulen silti että lugeilla oli vaikutusta sillä nyt ollaan menossa viikoilla 17+6... Toivottavasti tästä oli jotain apua sulle!!!