Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v puhuu huonosti. Milloin huolestua?

Vierailija
06.11.2008 |

Hei, asun ulkomailla ja täällä asuvalla suomalaisella on 3v lapsi joka puhuu huonosti. Olen alkanut huolestumaan asiasta, mutta en tiedä mitä voin tehdä. Lääkärissä lapsen puheenkehitystä ei pystytä seuraamaan (lääkäri ei tietenkään puhu suomea...) ja äiti ei tietenkään näe mitään vikaa puheessa, kun itse ymmärtää että "uh" tarkoittaa vaikka "maitoa". Itse lapsessa ei ole vikaa, osaa tehdä asioita ja ymmärtää puhetta.

Kysynkin siis: huolestunko turhaan? Ja mitä asialle voisi tehdä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityislastentarhanopettaja tapaa lapsen, jos yli kolmivuotiaana puhe on hyvin epäselvää. Meillä saa 4-vuotiaana lähetteen puheterapiaan, jos ei kauhean "iso vaiva". jos runsaasti hankaluuksia, sitten jo aiemmin. Usein asia otetaan esille päiväkodissa, mutta myös neuvolan kautta saa apua.

Onko lapsesi kaksikielenen? Sujuuko toinen kieli vai onko ongelma nimenomaan puheen tuottamisessa?

Vierailija
2/5 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa sanoa sanoja kuten "äiti" selvästi, mutta muuten tarvitsee tosi paljon mielikuvitusta ja hyvää tahtoa että ymmärtää jotain. Maan kieltä ei puhu ollenkaan. Vanhemmat suomalaisia.

Oikeasti 4 vuotiaaksi saakka lapset voivat olla puhumatta? Mä luulin että 2.5v tarkastetaan jo ja 3v menee puheterapeutille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen neuvoista...

Vierailija
4/5 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mennään vasta sinne puheterapiaan, mielestäni ei ole niinkään tarve mutta mennään nyt kun niin kovasti niuhotetaan. Poika puhua palpattaa koko ajan ja vaan satunnaisesti en ymmärrä mitä sanoo.

Vierailija
5/5 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin puheterapeutin luona just päälle 2- vuotiaana. Saatiin hyviä vinkkejä mitä puheessa kannattaa seurata, miten puhetta voi NYT auttaa ja mihin ei vielä tartte puuttua.

Miehellä on lukihäiriö joten saattaa olla sidoksissa siihen.

Olen ihan avoimesti neuvolassa jutellu huolesta, siitä jos lapsi alkaa jossain välissä hermostumaan kun toiset ei ymmärrä.

Omalla lapsella on pitkä pinna ja oon jaksanu kannustaa miettimään oman aikansa sanoja. Joten asia ei ole päässyt pahaksi.

Tarhassa on ollut käytössä (koko ryhmällä) pienet kuvakortit joista voidaan helposti ja nopeasti kertoa asioita.

Lapsi myös ottaa kädestä ja vie hyllyn luo ja osottaa haluamansa asian jos ei puhetta ymmärrä.

Musta sun ap kannattaa ehdottomasti jutella lääkärille puheenkehityksestä!

Jos ei muuten niin lapsen sanoma "uh!" tarkoittaa maitoa, kyllähän sen huomaa ettei se ole sama.

Meillä on neuvolassakin sanottu että mahdollisimman nopeasti tarjottu apu tuo lisää taitoja lapselle.

Ajattele nyt jos pääsette alkuun nyt, kuin vasta parin vuoden kuluttua. Siinä ajassa apua saanut lapsi on jo paljon pidemmällä kuin ystävä joka ei ole saanut apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi