A P U A !! Mista vauvalle tullut hirveat vatsavaivat?!? Voiko imettaessa menna ilmaa niin paljon, etta se aiheuttaa vauvalle kivut?
Esikoista en imettänyt, siitä ei tullut mitään. Tämän uuden tulokkaan olen alusta asti pitänyt rintaruokinnassa. Hän on nyt kuukauden ikäinen ja kolme päivää ollut kovat vatsanväänteet. Saattaa huutaa 2-3 tuntia.
Välillä tulee pieru ja kakka välillä ei mitään. Ei huoli tuttia eikä pulloa, joka yritin tarjota, kun epäilin että on nälkä eikä minun maitoni riitä.
Eilen pidin sylissä, olkapäällä vuoronperään. Tarjosin tissiä, tuttia, pulloa - mikään ei kelvannut. Lopulta kolmen tunnin jälkeen olin niin puhki ja hartiat ja niska niin jumissa, että itkien kaaduin sänkyyn, otin vauvan kainaloon ja sanoin että nyt on nukuttava, en jaksa enää ja tungin tissin suuhun. Siihen se tyytyväisenä muutaman imun jälkeen nukahti ja näytti helpottuneelta että " pääsi" nukkumaan.
Onko tämä alkavaa koliikkia vai mikä ihme vauvalla on?
Mistä voi johtua se, että vauva ei koskaan nukahda syliini? Aina on maattava sängyssä, mikä on tuskaista, sillä niska- ja hartiakivut pahenevat jatkuvasti
Kommentit (6)
Yhdeksi syyksi epäilin sitä että koska imettäessä maitoa tuli niin vauhdilla niin vauva söi vatsansa liian nopeasti ylitäyteen. Aloin röyhtäyttelemään vauvan kesken imetyksen, lisäksi aloin antamaan disflatyl-tippoja. Ei ne vatsanväänteet siitä kyllä kokonaan kadonneet, mutta kyllä väliröyhtäytyksestä ainakin jotain apua oli.
päivässä, että edes hereillä pysyisin. Mitenköhän siitä osaa luopua?? Pakko sitten yrittää välttää vaikka ihan ilman en voi olla, muuten räjähtää oma pää. Mutta jos rajottaisi kahteen kupilliseen...
niin että juot vaikka kaksi kertaa, älä koko ajan lipitä. ja mielellään imetä ensin ja juo sitten vasta kahvia. niin se ei heti iske vauvan masuun.
neuvola kehotti pumppaamaan ensin vähän pois ja sitten vasta imettää.
omat syömiset vaikuttaa vauvan ilmavaivoihin.
Esim. kahvi, kaali, herne, pavut, tuore kurkku, tuore omena... aiheuttaa vauvalle mahavaivoja. Eli vältä niiden syömistä.
Myös imiessä voi ilmaa mennä mahaan, jos vauva juo vauhdilla ja maitosi suihkuaa. Siihen auttaa kunnon röyhtäyttäminen joka syötöllä. Jopa syötön kesken, jos menee paljon ilmaa.