Olen sukuni viimeinen
Jos kaikki menee nappiin, äitini puoleinen suku sammuu minuun. Olen nuorin elossa oleva, ainoa sukunimen kantaja ja ainoa lisääntymisikäinen. En tule hankkimaan lapsia. Kun minusta aika jättää, päättyy myös tämä sukupuun haara. Sinänsä asia on yhdentekevä: ei minun sukuni ole mitenkään erityinen, ja kaikki päättyy joskus. Toisaalta on ihan hauska ajatus, että kaikki aikaisempien sukupolvien perintö kulminoituu minuun. Pääsee soittamaan sen encoren.
Ei varmaan muita samassa tilanteessa?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on sisaruksia, mutta he ovat lesboja että tavallaan viimeinen. Lisääntymismielessä.
Kyllähän lesbot pystyy lsääntymään, tiedän vaikka kuinka monta naisparia ja itsellistä naista joilla on lapsia.🤔
Nythän sinä ihan mahdottomia väität.
Lapsia lesboilla voi kyllä olla, mutta kahdestaan he eivät pysty lisääntymään. Ainoat keinot heillä "saada" lapsi ovat keinohedelmöitys tai adoptio.
Eivät vaikka hinkkaisivat torttua vastakkain aamusta iltaan.
Nyt biologian oppitunnillle pikaisesti.
Luetun ymmärtäminen? Missä kohdassa luit, että saavat lapsia keskenään? Et mistään.
Kyllä meilläkin suku on huomattavasti harventunut.
Minulla on tosin kaksi lasta, mutta kumpikaan ei aio lisääntyä.
Siskolla yksi tytär, ei aio lapsia hankkia hänkään. Sanottakoon että aikuisia ovat kaikki, yli kolmekymppisiä.
Vanhimmalla siskolla kolme lasta, yhdellä heistä lapsia kaksi kappaletta. Molemmat pojat lapsetttomia, tämä jolla kaksi on tytär. Meillä on suvussa kulkenut tuo lapsihaluttomuus ja huomattavan monta sinkkunaelävää ja elänytttä on ollut kautta aikojen.
On satsattu paljon koulutuksen hankkimiseen ja hyvin urapainotteisia olemme. Eipä tuo mikään harmi ole että näin mennään. Maapallo muutenkin kestokykynsä rajoilla, ei ainakaan kuormiteta omalta osaltamme.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin suku on huomattavasti harventunut.
Minulla on tosin kaksi lasta, mutta kumpikaan ei aio lisääntyä.
Siskolla yksi tytär, ei aio lapsia hankkia hänkään. Sanottakoon että aikuisia ovat kaikki, yli kolmekymppisiä.
Vanhimmalla siskolla kolme lasta, yhdellä heistä lapsia kaksi kappaletta. Molemmat pojat lapsetttomia, tämä jolla kaksi on tytär. Meillä on suvussa kulkenut tuo lapsihaluttomuus ja huomattavan monta sinkkunaelävää ja elänytttä on ollut kautta aikojen.
On satsattu paljon koulutuksen hankkimiseen ja hyvin urapainotteisia olemme. Eipä tuo mikään harmi ole että näin mennään. Maapallo muutenkin kestokykynsä rajoilla, ei ainakaan kuormiteta omalta osaltamme.
Ihme selityksiä. Suomessa koulutetut naiset saavat enemmän lapsia kuin kouluttamattomat. Jokainen päättää itse henkilökohtaisesti asiasta.
Samassa tilanteessa ollaan. Lopetetaan suku tyylilla ;-).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan, kun ajankohtainen aihe minulle, sama tilanne kuin ap:llä. Onko täällä monella samaa tilannetta, luulisi että nykyään löytyisi kohtalotovereita, kun suomalaisissa paljon vanhaa väestöä ja nuorten ikäluokkien määrä vähenee koko ajan.
Miksi suvun loppu mietityttää sellaista, joka on valinnut lapsettomuuden.
Ei se suku kuitenkaan lopu. Ihan taatusti jokaisella on sukulaisia, jotka saavat lapsia. Sukunimi voi toki loppua, mutta se on eri asia. Suvussa olleen sukunimen saa ottaa käyttöön viiden sukupolven takaa, joten se sukunimen loppukaan ei ole varmaa.
Kyllä se suku voi ihan oikeasti sammua, jos itsellä ei ole serkkuja, sisaruksia eikä omia lapsia.
Tämä ihmiskunnan taaperrus tällä planeetalla on niin maalisuoralla, että on varmaan aivan sama, jatkuuko suku vai ei.
Mennään 50-100 vuotta eteenpäin. Lähes varmaa, että maailmanloppu tai jokin muu siihen verrattava tapahtuma tulee tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan, kun ajankohtainen aihe minulle, sama tilanne kuin ap:llä. Onko täällä monella samaa tilannetta, luulisi että nykyään löytyisi kohtalotovereita, kun suomalaisissa paljon vanhaa väestöä ja nuorten ikäluokkien määrä vähenee koko ajan.
Miksi suvun loppu mietityttää sellaista, joka on valinnut lapsettomuuden.
Ei se suku kuitenkaan lopu. Ihan taatusti jokaisella on sukulaisia, jotka saavat lapsia. Sukunimi voi toki loppua, mutta se on eri asia. Suvussa olleen sukunimen saa ottaa käyttöön viiden sukupolven takaa, joten se sukunimen loppukaan ei ole varmaa.
Kyllä se suku voi ihan oikeasti sammua, jos itsellä ei ole serkkuja, sisaruksia eikä omia lapsia.
Riippuu, ketkä laskee suvuksi. On ne pikkuserkutkin sukua.
Lamassa alkoi riistovalta, joka ratkaisi etten halunnut tuottaa jälkeläistä. Ei ole kadutttanut, aina vaan tuntuu paremmalta kun toimin näin. Menin kyllä naimisiin, mutta vaadin lapsettomuutta joka myös toteutui -
käynnissä oleva suomalaisten sukupuuttokehitys johtuu riistävien luokkien voitosta joka tuottaa tänne toimeentulotaistelun johon moni ei halua jälkikasvuaan johtaa. Eikä myös musuvaltaankaan,
josta valta ja roistovalta tuottaa uuden yläluokan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on sisaruksia, mutta he ovat lesboja että tavallaan viimeinen. Lisääntymismielessä.
Kyllähän lesbot pystyy lsääntymään, tiedän vaikka kuinka monta naisparia ja itsellistä naista joilla on lapsia.🤔
Lapsia lesboilla voi kyllä olla, mutta kahdestaan he eivät pysty lisääntymään. Ainoat keinot heillä "saada" lapsi ovat keinohedelmöitys tai adoptio.
En sanonut, että lisääntyisivät keskenään 🙄
Muumimuki tai ihan luonnollinen menetelmä ovat ihan mahdollisia myös, ei seksuaalinen suuntautuminen vähennä hedelmällisyyttä.
Joku on kuitenkin siittänyt tai synnyttänyt sinulle tai jopa edesmenneelle suvulle tuntemattoman lapsen. Et voi olla tästä täysin varma.
viidentoista lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Olen sukuni viimeinen
Jos kaikki menee nappiin, äitini puoleinen suku sammuu minuun.
Ei naisilla ole sukua.
T. sukututkija
Ajattelin, että tähän ketjuun tulis reippaasti sukunimihullu juttelemaan mutta ei näy. Onkohan kaikki vanhat hullut jo kadonneet.
Sama. Olen asperger ja vela. En ole seurustellut enää 10 vuoteen (olen kolmekymppisten puolivälissä), koska tulin vain petetyksi. Vanhemmistani äiti on ilkeä, väkivaltainen henkilö ja isä sen mahdollistaja/passiivinen sivustakatsoja. Äitini hakkas mut pienenä ja on sanonut ettei edes halunnut perhettä mutta ajan kuluksi hankki perheen ku ei tiennyt mitä muutakaan tehdä. Kaikki sukulaiset kyräilee toisiaan. Rahaa on mit se ei tee onnelliseksi.
Joten, olen ihan riemuissani siitä, että tää suku päättyy minuun.
Ap, sukusi on käynyt läpi kaiken maailman sairaudet ja epidemiat, nälkävuodet, sodat ja alistamisen ja sinä olet sukusi viimeinen :D ei saisi nauraa, mutta onhan se vähän huvittavaa miten paljon heikompi ihminen on nykyään kuin ennen. Meillä sentään veli ja sisko on saanut lapsen ja minä en koskaan tule lasta saamaan, mutta suku ei silti sammu minuun.
Mua ei tommonen kiinnosta yhtään. Meidän suvussa iso osa ihmisistä on ihan täysin pystyynnostettuja m*lkkuja muutenkin. Maailma tuskin menettää ihmistä, joka keksisi lääkkeen syöpään.
Isä oli ainut poika ja me hänen tytöt, naimisissa oli miesten sukunimet, erottu ja otimme tyttönimen ja mun toinen poika myös vaihtoi meidän sukunimeen. yksi sukupolvi siis tuli sukunimen jatkoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sukusi on käynyt läpi kaiken maailman sairaudet ja epidemiat, nälkävuodet, sodat ja alistamisen ja sinä olet sukusi viimeinen :D ei saisi nauraa, mutta onhan se vähän huvittavaa miten paljon heikompi ihminen on nykyään kuin ennen. Meillä sentään veli ja sisko on saanut lapsen ja minä en koskaan tule lasta saamaan, mutta suku ei silti sammu minuun.
Mitä sillä on väliä? AP tekee kenties vastuullisimman päätöksen koko sukunsa historiassa ja lopettaa sen. Maailma on jo liikakansoitettu, joten hänen päätöksensä on eettisesti perusteltu. Ja sitä paitsi kenties menneiden polvien kärsimykset kertovat siitäkin, että haluaa katkaista nekin.