Voinko saada mitään tukia tässä tapauksessa? (asumusero)
Meillä kaksi lasta ja olemme naimisissa. Minulla ei verotettavaa tuloa tällä hetkellä lainkaan. Olen raskaana. Talolaina on molempien nimissä...
Miten käy jos muutan lasten kanssa vuokralle? Saanko mistään mitään? Eli jos kyseessä on vain asumusero eikä avioeroa laiteta vireille tmv?
Tilanteeni on aikamoinen umpikuja :o( Toivon asiallisia vastauksia, voin todella huonosti tällä hetkellä.
Kommentit (5)
Meidän tapauksessa talo ei ole lainkaan minun nimissäni, vain mieheni.. helpottaako se asiaa yhtään?
ap
Eli saat osistuksessa puolet sen arvosta-lainat.
Meidän tapauksessa talo ei ole lainkaan minun nimissäni, vain mieheni.. helpottaako se asiaa yhtään?
ap
siis myös aviopuolisoa kohtaan niin kauan, kunnes puolisot on tuomittu avioeroon (tai puoliso kuollut).
Tästä säädetään avioliittolain 4 luvussa. Erityisesti ko. lain 47 §:ssä on säädös koskien asumuseroa.
Miksi ihmeessä muiden ihmisten pitäisi verovaroin maksaa asumuseronne?
Onko edelleen olla sellaisia naisia, jotka ottaa talolainaa nimiinsä, mutta ei omista talosta pätkääkään. Vaikka avioliitossa kaikki meneekin puoliksi niin sitten kun talolaina on maksettu niin mies voi ottaa taloa vastaan lainaa ilman vaimon lupaa ja käyttää rahat mihin tykkää. Perheen asuntona käytettyä taloa mies ei ilman vaimon lupaa voi myydä, mutta eron sattuessa talo on miehen jos hän pystyy muuta omaisuutta antamaan osituksena. Päätäntävalta mitä toinen saa on sillä, kenen omaisuus on.
Eli aika tyhmä taidat olla.
Sain vastaavanlaisissa oloissa kelasta asumistukea, vaikka kyselivät tietenkin kaikenlaista kun omistin isosta omakotitalosta puolet. Sossuun kerroin että saan sitten kun avioero on selvä jonkinlaisen summan osituksesta. Antoivat sitten harkinnanvaraista tukea elämiseen kunnes sain elatusmaksuja tililleni ja sen asumistuen maksuun.
Jos olisin tiennyt noista, olisin itsekin lähtenyt jo aiemmin. Viivyttelin siis, koska luulin lähtemisen olevan taloudellisesti mahdotonta.