Lestat eivät pysty osoittamaan raamatunkohtaa joka osoittaisi
että he olisivat ainoita " oikeita" uskovaisia. Ja silti perustelevat aina omaa paremmuuttaan raamatulla. Voiko olla tyhmempää väkeä ? Vain lammaslauma voi olla tyhmempi yhdessä
Kommentit (52)
Minä oon lopullisen kyllästynyt olemaan jotain muuta kuin mitä sydämessäni uskon oikeaksi.
Meillä on telkkari ja hyvä sarja tai elokuva on nautinto. Mulla on tarkka rajani mitä voin katsoa. Kuuntelen sellaista musiikkia, mikä tekee hyvän olon eikä pilkkaa uskonasioita, on se sitten metallia tai iskelmää. Käyn sunnuntaina urheilukilpailuissa jos siltä tuntuu. Pysyvä ehkäisykin on käytössä.
Seuroissa en ole käynyt vuoteen. Netistä olen joskus kuunnellut ja lukenut saarnoja. Luen Raamattua, rukoilen ja uskon sydämessäni synnit anteeksi. Vain yksi ystävä tervehtii jumalanterveellä. Muut ovat lopettaneet eivätkä ota yhteyttä. Kun meillä on se telkkari... Muista jutuista eivät edes tiedä... Minusta tuntuu yhtä uskovaiselta kuin aina ennenkin, mulla on vain henkisesti helpompi olo, kun en koe jatkuvaa painostusta ympäristöstä.
Toinen epäilevä
Tai siis en tuntenut heitä kohtaan mitään ihmeempää enkä ajatellut heistä juurikaan mitään. En ajattele muistakaan uskonnoista juurikaan mitään. Jokainen uskoo mihin haluaa ja se ei minulle kuulu. Mutta kun muutimme ja naapurustossa sitten asui lestadiolaisia niin omat ajatukseni kyllä muuttuivat melko negatiivisiksi heistä! Tässä jokunen esimerkki. Lapsia ei vahdita, ei edes pienimpiä. Olenpa nähnyt kuinka pienimmät ovat tehneet tarpeensakkin leikkipaikalle!!! Saavat kiusata pihalla muita ilman mitään seurauksia. Hajottavat paikkoja ja vievät muiden asukkaiden tavaroita ilman lupaa pihoilta pois eivätkä palauta niitä. Siis takapihoilta vaan ottavat ilman lupaa mitä haluavat. Aikuiset liikkuvat toisten pihoilla niin kuin se olisi ihan normaalia käytöstä??? Jos erehdyt sanomaan ja kieltämään niin haukut saat niskaasi! Kaikista eniten minua on loukattu sillä että minut on haukuttu lasten keskuudessa epäuskovaksi ja lastani on asiasta kiusattu. Kun minä mm. meikkaan... Siitä minun lapseni on saanut oikein kunnon valistuksen ja aika ikävällä tavalla :( Miten KENELLÄKÄÄN on oikeuksia väittää minua joksikin epäuskovaksi. Että minä en usko muka Jumalaan yms. Millä oikeudella kukaan vieras ihminen voi tuomita minua ja väittää tämmöisiä. En vain käsitä???
Samoja aatoksia. Minulla ei tosin ole puoliso enää uskomassa, joten eivät lapsemme täysin uskovaista kasvatusta saa, kotonamme esim. tv.
Tv-ohjelmia muuten valvotaan, eikä sieltä tosiaankaan kaikkea pahaa näytetä. Netin sisältöä taas on lähes mahdotonta valvoa. Tv:stä tulee hyviä dokumentteja ja muuta ajankohtais- ja asiaohjelmaa. esim. itselleni olisi aikoinaan peruskoulussa ollut hurjasti hyötyä tv:stä ainakin sen kannalta, että olisin oppinut englannin kielen paremmin. En kuullut sitä missään ja olin siinä aina huono. Samalla tavalla omatunto voi neuvoa tv:n katselua - ei sillä, etteikö ilman tv:täkin tulisi vallan mainiosti toimeen! Osaan sammuttaa laitteen, kun sieltä tulee ohjelmaa, jota en saata tai halua katsoa.
t.5
Vierailija:
Miten KENELLÄKÄÄN on oikeuksia väittää minua joksikin epäuskovaksi. Että minä en usko muka Jumalaan yms. Millä oikeudella kukaan vieras ihminen voi tuomita minua ja väittää tämmöisiä. En vain käsitä???
Ei ole oikeutta. Ei todellakaan. Minä kyllä kävisin konahtamassa kotona ovella. Tässä meidän naapurustossa yhden vl-perheen pienet pitivät tapana maata autotiellä talvella kohdassa, mistä ei tasan tarkkaan nähnyt onko niitä lapsia siinä vai ei. Kodin ikkunat oli siihen päin mutta eivät sanoneet mitään. Muutaman kerran sanoin nätisti ja sitten jo äkäisesti, että jos tuommonen ei lopu niin vien kotia sisälle asti. No se loppu siihen ;)
Suosittelen lämpimästi opastamaan lapsia oikeille tavoille, jos vanhemmat eivät siihen kykene. Uskosta se ei voi johtua, koska vl-uskon mukaan lapsia tulee suojella, opettaa käyttäytymään kohteliaasti jne. Tuosta huutelusta on Päivämiehessäkin ollut puhetta, että tuollainen pitäs lapsilta karsia pois, ei se ole oikeaa puhetta.
Kerro noille huutelijoille ja omallekin lapsellesi, että Jeesus itse sanoi, että kaikki lapset pääsee taivaaseen :)
suurta myötätuntoa teille epäilevät vl:t! On hyvä, että jossain voi kirjoittaa nimettömänä ja ilman nimimerkkiäkään.
Vaatii todella paljon jättää jotain, mihin on aina kasvatettu. Varsinkin, jos samalla menettää oikeastaan koko sukunsa ja tuttava-/ystäväpiirinsä.
Jos 5, toiset epäilevät ja muut miettijät päätätte tunnustaa epäilyksenne ja jättäytyä siis ulkopuolelle, luulen, että tarvitsette uuden yhteisen yhteisön. Meistä maalliseen elämään kasvaneista ei tosiaan taida olla teille tarvittavaa tukea. Esim. mulle teidän siteeraamat tekstit oli ihan, no, hepreaa. Jokohan jossain on vl-uskonsa jättäneiden yhteisö? Tarvitsette varmaan uudet kesäseurat jne., jotta lapsenne saavat sitä tuttua ja turvallista tukea mutta ilman ahdistavia sääntöjä. Naiset sen saisivat aikaan, mutta ovatko kaikki niin lapsenhoidon uuvuttamia, ettei kukaan siinä jaksaisi enää uutta seurayhdistystä perustamaan?
Täältä ulkopuolelta katsoen tuntuu tietysti käsittämättömältä, että joku oikeasti uskoo, että kaikki miljardit aasialaiset joutuisivat helvettiin ja täällä peräpohjolassa nyt sattuu asumaan muutaman sadan valittu kansa.
kuinka elokuvat ja televisio ovat lapsille ja nuorille pahasta. Väkivalta lisääntyy hurjaa vauhtia ja ohjelmat tulvii seksiä. Tiedän kyllä että kaiken sen ja paljon enemmänkin löytää myös netistä. Mutta tarkoitushan on se ettei netistä katsota/ etsitä sen enempää kuin mikä on ihmiselle hyväksi. Ja uskon kyllä ettei uskovainen niin edes halua tehdä. Mm. tässä näkyy se siunaus viisaasta päätöksestä aikoinaan olla hankkimatta televisioita lestadiolaisiin koteihin.
Ja tuosta tulimerestä, vaikka meidän lapsille ei siitä olekkaan kerrottu, niin sehän lukee moneen kertaan raamatussa että " vuohet/ epäuskoiset" heitetään tuliseen pätsiin/ ikuiseen tulimereen, jossa on itku ja hammasten kiristys. Ei siis ole mikään lestadiolaisten oma keksintö.
Enkä oikein usko että joku lestadiolainen sanoo ettei kukaan muu VOI päästä Taivaaseen. Sen tuomion ja päätöksen tekee Jumala. Jos joku uskoo samalla tavalla ja elää Raamatun mukaan vaikkei koskaan ole lestadiolaisuudesta kuullutkaan, niin totta kai hän myös mielestämme Taivaaseen pääsee. Se onkin jo sitten uskon, ei järjen kysymys, miten Taivaaseen päästäkseen pitää elää ja uskoa.
Sitten tuosta ylimielisyydestä sanoisin vielä, että myös ujous voi näyttää toisen mielestä ylimieliseltä. Ja useinhan pidämme ylimielisenä ihmisiä, joita emme kunnolla tunne. Mutta sitten kun paremmin tutustuu, huomaa että toinen onkin mukava ja ihan normaali. Itse ainakin olen ujo ja arka tutustumaan uusiin ihmisiin ja joku voi luulla etten haluakkaan tutustua, mutta se ei ole totta. En vain osaa tehdä aloitetta.
juuri sitä vartenhan Luther käänsi ison kirjan saksaksi ja Agricola suomeksi, että sitä jokaisessa perheessä osattaisiin lukea.
Kerro lisää ajatuksistasi! :)
t. 5
Kirjoitin hetki sitten pitkän sepustuksen, mutta linkityskieltoa herjasi ja katosi taivaan tuuliin ! Kokoan voimia ja kirjoitan sen ehkä myöhemmin uudelleen... :)
TV kieltoa perustellaan sillä että sieltä tulee niin paljon väkivaltaa ja seksiä että sitä ei voi katsoa MUTTA nettiä saa käytää vaikka siellä on satakertaa pahempaa väkivaltaa ja seksiä ja vaikka mitä muuta. MITEN netistä lestat osaavat valita " sopivat" ohjelmat/sivut mutta eivät osaa käyttää TV:n kaukosäädintä ?????????
Voisiko joku asiallisesti selittää tämän ristiriidan
täydellinen hiljaisuus laskeutuu aina kun kysytään jotain johon eivät osaa vastata. Muuten ovat täällä aina haukkana kommentoimassa
En minä ainakaan. Ja olen totisesti opettanut myös lapsillemme, että ME EMME VOI TIETÄÄ KETKÄ SINNE TAIVAASEEN PÄÄSEE. Se on Jumalan käsissä.
Itse silti uskon, että tämä on minut pelastava usko, haluan uskoa juuri näin. En voi silti sanoa sinulle, tai naapurillesi, tai hindulle tai jehovalle, etteivätkö he pääsisi taivaaseen, en minä tiedä??????
Minulla on muutamia hyviä meikäläisisä ystäviä joiden kanssa näistä juttelemme. Tosin meillä kaikilla on niin samanlaiset ajatukset esim. epäilyksistä ehkäisyä kohtaan, tv:n " pahuudesta" ym. että keskustelutuokiomme eivät välttämättä ole uskon kannalta kovin rakentavia. Auttaa kuitenkin todeta, että on muitakin jotka miettivät samoja juttuja.
Noin neljä vuotta sitten olin ihan siinä rajalla, että nyt minä näytän avoimesti mitä olen. Se olisi tarkoittanut uskon kieltämistä julkisesti. Rohkeus ei riittänyt. Siksi kuljen edelleen mukana, epäilevin ajatuksieni. Miksi?
Siksi että toisaalta haluasin tarjota lapsilleni sen turvallisen yhteisön johon itsekin kasvoin. Meikäläisyydessä on todella paljon hyviä elämän arvoja.
Toinen syy, on se perinteinen: miten sukulaiset suhtautuisivat. Suurin osa lapsuuden ystävistäni on kieltänyt, olemme edelleen hyviä ystäviä.
Näitten kieltämisten takana ei ole ollut halu maailman menon maistamisesta, vaan omien ja meikäläisyyden arvojen ristiriitaiusuudesta.
Kuka tietää miten tässä käy.....