Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lestat eivät pysty osoittamaan raamatunkohtaa joka osoittaisi

Vierailija
29.11.2007 |

että he olisivat ainoita " oikeita" uskovaisia. Ja silti perustelevat aina omaa paremmuuttaan raamatulla. Voiko olla tyhmempää väkeä ? Vain lammaslauma voi olla tyhmempi yhdessä

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meille ei enää lapsia pitäisi tulla. Ei kuulu muille.

Se kirjoitustyyli ahdistaa. " Me uskovaiset haluamme tehdä niin ja näin" ja että jos epäilee seurakunnan päätöksiä, on usko kylmentynyt ja parannus pitäs tehdä... Mun mielestä on ihan järkevää miettiä miksi uskoo ja mitä. Raamattukin siihen kehoittaa...

Vierailija
22/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelevat tietävänsä mikä on oikein ja väärin, ja se oikeuttaa heidät tekemään mitä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on muuten aina ne samat raamatunkohdat, mistä puhutaan... Silaksen kääntymys, Nikodemuksen kodin tapahtumat ja Egyptin faaraon hoviherra... Välillä tuntuu, että jos vielä kerran kuulen " oli kuin suomukset olisivat pudonneet silmistä" , niin rupean kirkumaan!

Toinen epäilevä

Vierailija
24/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on enemmän uskomista muiden tähden. Teemme niin ja näin, jotta muut ajattelisivat, että kyllä nuo ovat oikein uskomassa. Minusta on ollut erittäin valaisevaa ajatella, että Jumala katsoo jokaisen ihmisen sydämeen - sielun tilaa - ja jos hän ei sellaisenaan kelpaa, niin ei. Uskostani on kaikkien epäilysten keskellä tullut vasta nyt henkilökohtainen sydämen tila. Hirvittävästi on mennyt energiaa siihen, että näyttäisin muiden silmissä uskovaiselta. Vauvakuumettakin pitää oikein hehkutella, jos ei ihan heti odota uutta. Nyt olen oppinut sanomaan jopa ääneen, että nautin, kun ei ole ihan pientä. Eikä ole tulossakaan.

t. 5

Vierailija
25/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tämmönen palsta ei ole oikea paikka keskustelulle. siis semmoselle vakavalle. Mielipiteensä toki jokainen saa sanoa. Uskominen on lopulta uskomista. Ei siis järkeilyä. Jokainen tekee valintansa itse ja elää omien valintojen ja arvojen mukaan. Ja jokainen tulee mun käsitykseni mukaan " tuomituksi" ihan omien tekojensa ja valintojensa kautta. Siinä ei auta sanoisko kuuluneensa mihinkä porukkaan tahansa jos se usko puuttuu. Siinä ei mun uskoni mulkaan sillon kysellä miten järkeilit nää ja nää jutut.

Kun siellä tuomiolla sanotaan, että " tulkaa minun Isäni siunatut" . Ja minä haluan kuulua niihin siunattuihin. Jokainen valitsee sen puolensa itse tai on valitsematta.

Vierailija
26/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatustakin on tullut mieluista luettavaa, vaikka kaikki sanoo, että se on niin vaikeaa, että tarvitaan puhuja sitä tulkitsemaan. Mutta kun rupesin lukemaan sitä (vieläpä uutta käännöstä, mikä on paha juttu), jopa minä ymmärsin sitä ja oikein hyvinkin!

Toinen epäilevä

Vierailija
27/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavia ovat. Tosin sana epäuskoinen on minustakin kurja. se kuulostaa siltä, kuin henkilö ei uskoisi mihinkään, vaikka minäkin uskon Jumalaan enkä ole vl. Parempi sana olisi esim. ERIUSKOINEN.

Luulen, että nykypäivänä, kun tiedonkulku on tehokkaampaa (on netit), tulee monille ahdistusta noista sääntöjen ristiriitaisuuksista. Ennen nettiä niitä ei ole monetkaan edes osanneet kyseenalaistaa. Siksi myös " virallisella taholla" olisi varmaan hyvä nostaa kissa pöydälle ja yrittää puhua niistä ristiriitaisuuksista OIKEASTI eikä vain hyssytellen ja samoja fraaseja hokien.

Vierailija
28/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlaajapojan paluu on myös käytetty kohta. Muistan pienenä laskeneeni eräästä puheesta, kuinka monta kertaa saarnamies kertoi, kuinka isä lankesi hänen kaulaansa. EN muista enää tulosta. :) Sitten en millään ole löytänyt perustetta, missä uskomme on majaillut Israelin kansan, Jeesuksen ja Jeesuksen opetuslasten ja Lestadiuksen välisen ajan..? Ja mistä voidaan tietää, että esim. Mooses uskoi samalla tavalla kuin me? Oliko silloinkin uskon " rakkauden neuvona" (sääntönä) esim. meikkaamattomuus tai ehkäisemättömyys tai jokin muu..?

t. 5

Vierailija
29/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ehkä tämmönen palsta ei ole oikea paikka keskustelulle. siis semmoselle vakavalle. Mielipiteensä toki jokainen saa sanoa. Uskominen on lopulta uskomista. Ei siis järkeilyä. Jokainen tekee valintansa itse ja elää omien valintojen ja arvojen mukaan. Ja jokainen tulee mun käsitykseni mukaan " tuomituksi" ihan omien tekojensa ja valintojensa kautta. Siinä ei auta sanoisko kuuluneensa mihinkä porukkaan tahansa jos se usko puuttuu. Siinä ei mun uskoni mulkaan sillon kysellä miten järkeilit nää ja nää jutut.

Kun siellä tuomiolla sanotaan, että " tulkaa minun Isäni siunatut" . Ja minä haluan kuulua niihin siunattuihin. Jokainen valitsee sen puolensa itse tai on valitsematta.

No seurapenkissäkö tällainen pitäisi puhua? Tiiäkkö siitä käy niin, ettei enää pidetä uskovaisena. Ja kun olen Raamattua lukenut, se on vahvistanut sitä käsitystä, että kristinusko on myös järjen uskonto.

Uskovaisia löytyy muualtakin kuin lestadiolaisista, ihan näistä nykyisistä seurakunnista.

Toinen epäilevä

Vierailija
30/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on pelottavan samanlaiset ajatukset!

Toinen epäilevä

Vierailija
31/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

No seurapenkissäkö tällainen pitäisi puhua? Tiiäkkö siitä käy niin, ettei enää pidetä uskovaisena. Ja kun olen Raamattua lukenut, se on vahvistanut sitä käsitystä, että kristinusko on myös järjen uskonto.

Uskovaisia löytyy muualtakin kuin lestadiolaisista, ihan näistä nykyisistä seurakunnista.

Toinen epäilevä

että itse USKOA Jeesuksen ristinkuolemaan ja ylösnousemukseen, ja sitä kautta syntien anteeksantoon ei voi käsittää järjellä. Siihen on tarrauduttava vain uskolla.

Sen sijaan muita asioita kyllä todellakin saa ajatella järjellä ja pitääkin ajatella. Onhan Jumala luonut järjen ihmiselle.

Siunausta :)

Vierailija
32/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkin olen tämän prosessini aikana sisäistänyt, ettei uskon vastakohta ole järkeily, vaan epäusko. Järki on Jumalan lahja. Tuo järkeily vain tuodaan mukaan heti, kun sanat loppuvat, eikä omalle uskolle kyetä kertomaan perusteita tai edes tarkalleen sitä, mihin uskoo.

Ja " Toiselle epäilevälle" : minulle on sanottu jopa, että jos itse lähtee lukemaan Raamattua, se voi johtaa omavanhurskauteen. Sekin on nostettu pelottelun välineeksi. Parempi siis vain pysyä lampaana ja syödä mieluiten valmiiksipureskeltua sananheinää. Itse en vain millään jaksaisi pysyä lampaana tarkkaan rajatussa karsinassa. Eihän meillä todellista avointa keskustelua ole! Keskustelu on järkeilyä tai epäilyksiä tai epäuskoa...tai tai... Itse en vain ole sitä tyyppiä, että jaksaisin olla lammas. Eli en ole varmasti useimpien mielestä oikein uskomassa.

Sitäkään en tiedä, mitä väärää on olla ns. " kirkkouskovainen" . Puhutaan aina, että jotain uskovaisia nekin ja nekin ovat, varmaan jotain kirkkouskovaisia. Ja jo samassa lauseessa heitä pidetään jotenkin vähäpätöisempinä - ei ainakaan oikeina aukovaisina.

t. 5

t. 5

Vierailija
33/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa, mutta samalla helpottavaa! Olen ollut niiiin yksin näiden mietteideni kanssa viime keväästä lähtien...

t. 5

Vierailija
34/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole uskomassa.

Vierailija:

ei kukaan lestaadiolainen väitä ettei muut pelastuisi , sehän on jumala joka tuomitsee elävät ja kuolleet.

Vierailija
35/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin uskon, että uskonsa voi kieltää teoillan ja sanoillaan. Uskominen on uskomista. Järkeily on muuta. Mulle riittää, että saan uskoa olevani joukossa jolle sanotaan " tulkaa minun Isäni siunatut omistamaan se valtakunta joka teitä varten on luotu" sinne toiseen paikkaan näkyy olevan niin tunkua muutenkin, ettei se pätsi kiinnosta.

Vierailija
36/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän siinä käy, että jos ei usko, niin ei pidetä uskovaisena. Sitäkö pelkäät. Sun valintahan se on. ja Jumala joka lopulta valitsee omansa.

Vierailija
37/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluakaan olla kenenkään uskoa horjuttamassa - itsenikin olisi helpompi olla vain lampaana lammaslaumassa. Mutta en voi ajatteluani kieltää itseltäni. Enkä ole saanut tarvitsemiani vastauksia. Jokainenhan voi uskoa, että on tuossa laumassa - meni syteen tai saveen. Etkä voi millään kaikkia muita ihmisiä nimittää pätsiin halukkaiksi. :) Minä en uskaltaisi koskaan olla uskossani niin vahva.

t. 5

Vierailija
38/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko sinä todella, että esim. televisio olisi helvettiin vievä kapistus ja netti taas ei ole sitä? Miten perustelet sen Raamatulla? Ovatko ne todella uskonasioita tai taivaaseeb pääsyn edellytyksiä vaiko vain tapoja, joilla halutaan erottautua ja pysyä porukkana tiettyjen raamien sisällä?

Vierailija
39/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta.. moni on miettinyt " eroavansa" mutta tuloksena olisi sekin että omat vanhemmat/sisarrukset kääntävät sen jälkeen selkänsä.. uskonto on se mikä eniiten aiheuttaa riitoja..

Vierailija
40/52 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se itse laite ole huono, voihan niitä ostaa vaikka tsiljoona kappaletta. Kyse sen sisällöstä. Sieltä tulle niin paljon roskaa väkivaltaa, seksiä ym. että on katsottu paremmaksi ettei sitä katsota/hankita. Olishan se ristiriita, että telkkarista katsottais mitä sattuu ja puhuttais ja opettais muuta. ja netistä otettu kanta, että vaikka sielläkin pääse minne tahansa, on oma valvonta mitä etsii ja katsoo, kun moni kuitenkin opiskelun ja työn vuoksi tarvii sitä. Onhan siitä paljon hyötyä. Toisin kuin telkkarista.