Gallup:Pk-seutulaisille,Paljonko asuntolainaa?
Ja paljonko lyhennätte/kk?
Kommentit (24)
Pääkaupunkiseudulla asuminen vaan on niin kallista. Mutta eipä tuo lainan määrä oikeastaan hirveästi ahdista. t. 2
ahdistaa kyllä pikkasen kun maksuaika on korkojen noustessa siirtyny sinne kun ollaan harmaita pappoja ja mummoja, alunperin piti olla 5-kymppisenä velaton asunto.
89 000 e jäljellä. Lyhennetään muistaakseni n. 660 e/kk.
Otettiin 103 000 lainaa v 2004. Puolet sidottu 5v. kiinteään korkoon silloin v. 2004 (eli yhä tuo korko), puolet vuosittain vaihtuvassa korossa.
Asunnon arvo nyt n. 150 000 (?).
Kyselin vaan siksi koska mua pelottaa ajatus edes 100 000 euron lainan ottamisesta, sekin tuntuu jätti suurelta.
Lyhennys ja korko 1200 kuukaudessa. Lisäksi lyhennetään joka vuosi 5-10 000 ylimääräisesti. Tarkoitus vuoden päästä maksaa enemmän kun palaan töihin ja lopullisesti tarkoitus olla velattomia alle 10 vuoden päästä.
Meilläkin laina oli yli 200 000, joten kyllä se siitä pienenee.
Asutte varmaan kaikki kerros- tai rivitaloissa? Tai todella pienessä talossa? Meillä vimpan päälle rempattu rintamamiestalo 160 neliötä, tontti 1600 neliötä ja hinta 245 000. Jyväskylässä asutaan. Mulla on sellainen käsitys että Helsingistä ei saa omakotitaloa alle 300 000. Oikaiskaa jos olen väärässä...
Meillä paritaloasunto 120 m2 (+ matalaa tilaa) vuodelta -82 Helsingin reunalla. Hintaa silti 300 000 euroa.
Vierailija:
Mulla on sellainen käsitys että Helsingistä ei saa omakotitaloa alle 300 000. Oikaiskaa jos olen väärässä...
Vuoden alusta yli 300 000. Ja asumiskulut kaikkiaan sitten n. 2200 euroa.
Voihan sitä kauhistella - toisaalta jos laittaisin viestin, että " miten nelihenkinen perhe tulee toimeen 2500 eurolla kuussa (asumiskulujen jälkeen)" niin saisin lukuisia tuohtuneita vastauksia siitä, että miten ei muka tulisi... ja sen verran meille jää " elämiseen."
Me olemme laskeneet, että tuosta lainasta selviämme. Korkokatto on, samoin erilaisia vakuutuksia. Työpaikat on käytännössä varmat - mutta ainahan jotain voi tapahtua. Kaikkeen ei kuitenkaan voi varautua emmekä halua elää pahinta peläten, vaan panostaa asumiseen nyt, kun tilaa tarvitaan.
Ja todellakin: tuolla rahalla saa 110 neliön rivarin lähiöstä.. eikä mitään luksusta, vaan ihan perusvarusteluilla.
Sitä tosiaan saa taivastella, mutta itse olen Hgissä syntynyt ja täällä haluan asua vastakin (puhumattakaan siitä, että täällä on työ, sukulaiset ja ystävät, lasten hoitopaikka ja koulu...)
Tasan ei käy onnen lahjat ;)
Lainaa siis " vain" 185 000. Osa on jo maksettu pois ja vaihdettiin asuntoa välillä hyvällä voitolla. Täällä pääkaupunkiseudulla kaikki ei tosiaankaan asu omakotitaloissa niin kuin jossain pienemmillä paikkakunnilla :) t. 2
ja vaihdoimme tähän kalliimmasta. Erotuksella ostettiin sijoitusyksiö. Kas kun on jo mukana ketjussa, ei lainatkaan ole isoja, tai ei niitä ole ollenkaan.
Rivitalo Espoossa, 5h ja keittiö, 120 neliötä. Meillä kuitenkin oli omaa rahaa jonkun verran asuntoa ostettaessa ja laina oli otettaessa siis yli 200 000 mutta nyt jo jokunen vuosi lyhennetty.
helsingissä perheasuntoa alle kolmensadan, tai edes neljän. Rivarinpätkä jossain Pakilassamaksaa kunnosta riippuen 320 000-450 000, Käpylät lauttasaaret, Munkkiniemet ja muut kivat seudut sitten vielä paljon kalliimpia.
Meillä on lainaa 188000 ja lyhennys + korot kuussa noin 1500 euroa. Laina ohi 15 vuoden päästä laskennallisesti, todennäköisesti paljon aikaisemmin kuitenkin. Tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä aika usein. Asunnin arvo on noin 400 000. Hyvin pärjätään.
sitä nyt koko asunnon arvosta lainaa tarvitse ottaa! Aika monella on jo joku muu asunto, mikä on myyty lainaa otettaessa tai muita säästöjä. Mutta kyllähän suurin osa helsinkiläisistä asuu kerrostalossa, siinä olet oikeassa jyväskyläläinen.
T. 12 (kerrostaloasukki)
Ymmärrän että yli kolme kymppiset ovat ehkä ostaneet ekan asuntonsa halvempina aikoina ja saaneet siitä mukavan pesämunan. Mutta väitänpä että useimmilla alle 30-vuotiailla ei ole mitään merkittäviä säästöjä sen ekan asunnon ostoon ellei pappa maksa. Silloin saa ihan vakavissaan miettiä onko varaa ottaa 300 000 euroa lainaa vai pitääkö tyytyä (pieneen) kerrostaloaluukkuun.
Vierailija:
Eihän
sitä nyt koko asunnon arvosta lainaa tarvitse ottaa! Aika monella on jo joku muu asunto, mikä on myyty lainaa otettaessa tai muita säästöjä. Mutta kyllähän suurin osa helsinkiläisistä asuu kerrostalossa, siinä olet oikeassa jyväskyläläinen.T. 12 (kerrostaloasukki)
140.000. Lainanlyhennys + korot + vastike kuukaudessa 1350 euroa.
Joku kysyi miten aiotaan pärjätä - ei tässä kauheasti ole valinnavaraa kun Helsingissä asuu, asunnot on törkeän kalliita täällä ja meilläkin on sentään ihan tavallinen kolmio, ei siis mitään luksuskämppää. Toistaiseksi ollaan tultu ihan ok toimeen, vaikka minä olen kotona lasten kanssa ja vain miehen palkalla siis elellään. Ei toki jää rahaa mihinkää ylimääräiseen, kuten matkusteluun, mutta tämä " peruselämä" riittää meille mainiosti kun on niin suloiset lapset. <3
Lyhennys (laina+korot) 1300e/kk
1500 euron lyhennys alkaa vuoden päästä.