Mitä mieltä tästä? kysymys lapsen hyväksikäyttö epäilystä.
Meidän 2v11kk ikäinen tyttö on alkanut puhumaan hoitotädistä kaikenlaista, josta tulee mieleen lapsen hyväksikäyttö. Tyttö on sanonut esim. että " leikin x kant pyllyleikkiä" " x otti " tytöltä" houtut poit" jne. on myös alkanut puhumaan paljon pimppi, pippeli, pylly juttuja. Tyttö on myös nukkunut huonommin ja heräilee joskus yöllä pipi pipi.. Tiedän, että lapset keksii kaikenlaisia juttuja, mutta oon silti huolissani.
Kommentit (23)
mun mielestä ainakin. Kysy vaikka neuvolasta apua, ne varmaan tietää hyvin lasten kehitysvaiheet. Mulla itselläni useampi lapsi ja olisin vastaavassa tilanteessa huolissani jos lapsi alkais puhua tommosta.
Paremp, mitä aikaisemmin tilanne selviää ja saat lapselle kunnon hoitopaikan ennenkuin mitään korvaamatonta tapahtuu. (jos siis oikeasti noin epämääräinen hoitaja) Pitäisi saada teoistaan myös vastuuseen, ettei tee samaa muille!
sanoo, että iskällä on pimppeli ja äidillä pimppi jne. Ymmärtää että ne on vähän arkaluontoisia sanoja ja se kait on sitten hauskaa huudella kylällä että " pimppeli" ja kovat naurut päälle...
Tuo peppuleikki vai mikä se olikaan kuulostaa tosin kyllä epäilyttävältä. Kysy hoitajalta, että mikä ihmeen peppuleikki, mistä se meidän tyttö puhuu.
että ei saa vaan sivuuttaa kehitysvaihe-puheina! Puhuuhan ne lapset välillä, mutta kertomasi esimerkit kyllä mun mielestä pitäs saada hälytyskellot soimaan. Ota heti huomenna yhteys neuvolaan tai etsi joku puhelinnumero sopivasta järjestöstä, jonne voit soittaa ja kysyä neuvoa. Kyllä niitä varmaan löytyy googlettamalla joku" hyväksikäytettyjen" neuvontapuhelin. Muista ettei tyhmiä kykymyksiä ole. Mulla nousee niin suuri viha kun kuulenkin, että joku olis käyttäny hyväkis lasta! Semmonen ihminen olis ansainnu pahimman mahollisen tuomion.
kun kysyt " pyllyleikistä" ? Ja alkaa tarkkailla tytön touhuja tarkemmin. Tai miettii omaa toimintaansa tarkemmin. Ehkä hoitopaikassa on poikia jotka leikkii tytön kanssa pyllyleikkejä tms?
t:6
se oli sellainen, missä istuttiin lattialla ja yritettiin liikkua takapuolen puoliskoja siirtelemällä (eli sillain itseään puolelta toiselle heiluttamalla) koskematta käsillä tai jaloilla lattiaan. Teki muuten aika hyvää äidinkin vatsalihaksille.
Toivottaavsti teilläkin on kyse jostain tämmöisestä.
Sieltä sanotaan varmasti, että lapset höpöttelee kaikenlaisia jne. Ei sieltä yleensä apua ja neuvoja saa. Jos kyseessä on hyväksikäyttö, niin hoitajalla on varmasti selitys valmiina..
Meidän hoitopaikassa n.4-6 v lapset ovat kiinostuneet pylly leikeistä ja näytteleevät toisilleen vehkeitään piilossa. Oisko mahdollista, että ois kattonut mallia isommista lapsista?? Meille tarhatäti sanoi, että meidän tyttö oli muiden tyttöjen kaa ollut piilossa näyttämässä toisilleen tyyliin " kato mun pimppaa" ja " mulla on tämmönen" .. Jos ei isompia lapsia hoidossa, niin hälyytyskellot sois mullakin!
neuvolasta apua niin koita soittaa sinne neuvontapuhelimeen. google on ihmeelinen löytönurkka.. ;)
Sieltä luulis löytyvän lisäapua ja ohjeita miten toimia. Kun jos oikeasti käyttää hyväksi, niin se hoitajahan voi väittää ihan muuta ja jatkaa samaan malliin.
" x:llä on tuhma käti" " x:llä on tuhmat tolmet" pyllypimppi tolmet"
Tyttö haetaan lähes aina viimeisenä ja vanhin hoitolainen ensimmäisenä. Muut lapset on nuorempia.
nyt ihan tosi, jos tommosia puhuu hoitajan käsistä niin ota vakavasti. ton ikänen ei keksi tommosia! HETI! soita ja kysy apua. kuvottaa
www. kolumbus. fi/jyrki. vartiainen/suomendelfinsry. htm
En oo uskaltanut siksi, että jos asiassa ei ookaan perään, niin muahan voidaan syyttää kunnianloukkauksesta.
Pelkkä itkuisuus ei välttämättä kerro muusta kuin muutoksista esim. hoitoonvienti. Puheetkin lapsilla voi olla mitä vain. Tuskin on mitään vakavaa ap.
lastensuojeluyhdistykseen, soita vaikka heti!
On paljon itkuisempi, levottomampi, arempi, hyökkäilee toisten lasten ja aikuistenkin kimppuun, pissavahinkoja sattuu enempi heräilee öisin itkemään jne.
etkä vie hoitoon ja soitat noihin auttaviin tahoihin ja kyselet ja tutkit asiaa vähän enemmän ja luotat äidinvaistoihisi.
hoidatte kotona ja otatte selvää. Tuskin teitä kunnianloukkausesta voi syyttää. Auttaville tahoille ei tarvi hoitajan nimeä varmaan kertoa. Mut jos oikeesti käyttää hyväksi pitäs saada heti apua ja loppumaan. Ja ilmottaa myös perhepäivähoidon ohjaajalle tms. siinähän kaikki lapset vaarassa.
Pidä huoli oman lapsen oikeuksista! Ei hyväksyttävää eikä saa " painaa villaisella" , vakava juttu. Parempi ottaa selville, kuin epäillä ja pelätä. Ja eniten tässä kärsii lapsi, jos oikeasti hyväksikäytetään.
ältä hoitajalta?