Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elävän kaksikielisyyden rikkaus ja todellisuus

Vierailija
06.11.2008 |

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa jossa 92% puhuu suomea, on tärkeää osata suomea, joten aivan turhaan vertaat ruotsinkielisten pakolliseen suomen opetukseen. En ikipäivänä kehtaisi tuollaista vertausta edes tehdä!

Vertaus muihin pakollisiin oppiaineisiin on myös täysin naurettava. Ruotsin kieli ei ole yleismaailmallinen oppiaine, kuten esimerkiksi matematiikka. Myöskään muiden kielten opiskelu ei ole pakollista kuin tuon ruotsin.

Sinäkin voisit historiaa opiskella, nimittäin sitä miten vuosisatojen ajan ruotsalaiset ja myöhemmin ruotsinkieliset riistivät suomenkielisiä. Pitivät suomenkielisiä alempiarvoisina orjina, mongoleina yms. sotimaan kyllä kelpasivat mutta omalle kielelle ei minkäänlaista tunnustusta annettu ja vielä nytkin ovat ne todelliset hallitsijat täällä suomenkielisten mielistelijöiden kanssa.

Ja Maamme-laulu on alkujaan saksalainen joten tuokin esimerkki on naurettava.

Ja kun kulttuuri ja historia on sinulle tärkeää niin eikö täällä sitten pitäisi kaikkien opiskella myös saamea? Mikseivät sitten ahvenanmaalaiset opiskele suomea kun kyllähän suomen kieli liittyy merkittävällä tavalla Ahvenanmaan historiaa, olivathan ensimmäiset asukkaat suomenkielisiä.

Olen aina ihmetellyt miten ruotsin kieli estää jonkun muun kielen opiskelun ja oppimisen? Jos joutuu opiskelemaan ruotsia, se jotenkin lamauttaa kaiken aivotoiminnan, eikä mitään muuta kieltä voi enää oppia, niinkö? Noin kärjistettynä...

Millä luokalla muuten suomenkielisissä kouluissa joutuu opiskelemaan tätä hirvittävää ruotsinkieltä?

Olen itse käynyt ruotsinkielistä koulua, ja meille tuli ala-asteen kolmannella suomi (pakollisena) ja viidennellä englanti muistaakseni, ja sitten yläasteella saksa (tai ranska). Plus vielä lukiossa ranska lisäksi valinnaisena..

En vaan mitenkään osaa ajatella että yhden kielen opiskelu jotenkin olisi toisesta pois.

Tietysti sitten tulee vielä ne muut kymmenet pakolliset aineet. Esim. ilman niitä kemian ja fysiikan piinaavia tunteja olisin pärjännyt varsin hyvin. Haaskuuseen menivät nekin tunnit, ja monet monet muut. Pakolliset suomen kielen tunnit myös, koska niillä en juuri mitään oppinut, osasin jo suomea hyvin. Sekin siis ihan turhaa...

Eikö kulttuurilla ja historialla ole mitään merkitystä? Vaihtakaa Maamme laulukin, sekin on alunperin ruotsikielisestä tekstistä suomennettu, keksikää oma biisi!

Vierailija
2/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun on oppilaita, joilla vieraiden kielten oppiminen ei ole se kaikkein vahvin alue (tai on suorastaan se kaikkein vaikein asia) niin heiltä se ruotsin vaatima ponnistus on kyllä pois muilta kieliltä. Jos voisi panostaa täysillä vaikka englantiin niin että oppisi sitä hiukan enemmän, lopputulema olisi parempi kuin että osaa heikosti vähän englantia ja heikosti vähän ruotsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapseni ovat lahjakkaita ja menestyvät hyvin koulussa.

Vierailija
4/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lukiossa oli tyttö, jolla oli näin. Englanti seiska, ruotsi vitonen vaikka yritti hirveästi (mäkin sitä autoin läksyissä ja kokeisiin luvussa) - ja ruotsista reputti kaksi kurssia peräkkäin ja jäi luokalle.

Tiedän myös yhden vastaavan tyypin joka osaa englantia joten kuten (hirveällä vaivalla) mutta ruotsia hädin tuskin. Kävi yliopistolla pakollisen ruotsinkurssin 5 kertaa ja joka kerta reputti, ei sitten jaksanut eneää eikä koskaan valmistunut. Kaikki muut opinnot oli siis suoritettu.

Eli jos kielten oppiminen on vaikeaa, niin eikö silloin olisi kaikin puolin parempi jos saisi keskittyä opettelemaan edes yhden vieraan kielen paremmin, eikä kahta huonosti?

Olen aina ihmetellyt miten ruotsin kieli estää jonkun muun kielen opiskelun ja oppimisen? Jos joutuu opiskelemaan ruotsia, se jotenkin lamauttaa kaiken aivotoiminnan, eikä mitään muuta kieltä voi enää oppia, niinkö? Noin kärjistettynä...

Vierailija
5/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti joku sen valitsisi kuitenkin, nyt sitä ei kukaan halua opiskella eikä kukaan oikein opikaan.

Ruotsin kielen vastustaminen on niin syvällä koko kouluyhteisössä ja suomenkielisessa porukassa, että vaikka kuinka yritän lapsilleni sanoa, että on se ihan kiva osata ruotsiakin, niin ei nää usko eikä välitä eivätkä myöskään panosta siihen yhtään.

Vierailija
6/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikille kaksikielisille lapsille merkitään äidinkieleksi ruotsi.

Vierailija
7/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhukoon mitä haluavat

mutta en sitä halua että lapseni pakosta joutuvat haaskaa aikaa siihen, kun sen sijaan voisivat jotain muuta kieltä opiskella

kaikki kielet on tasa-arvoisia? niinhän?

ja vähemmistokieliä on enemmän kuin ruotsi

Vierailija
8/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä luokalla muuten suomenkielisissä kouluissa joutuu opiskelemaan tätä hirvittävää ruotsinkieltä?

Olen itse käynyt ruotsinkielistä koulua, ja meille tuli ala-asteen kolmannella suomi (pakollisena) ja viidennellä englanti muistaakseni, ja sitten yläasteella saksa (tai ranska). Plus vielä lukiossa ranska lisäksi valinnaisena..

En vaan mitenkään osaa ajatella että yhden kielen opiskelu jotenkin olisi toisesta pois.

Tietysti sitten tulee vielä ne muut kymmenet pakolliset aineet. Esim. ilman niitä kemian ja fysiikan piinaavia tunteja olisin pärjännyt varsin hyvin. Haaskuuseen menivät nekin tunnit, ja monet monet muut. Pakolliset suomen kielen tunnit myös, koska niillä en juuri mitään oppinut, osasin jo suomea hyvin. Sekin siis ihan turhaa...

Eikö kulttuurilla ja historialla ole mitään merkitystä? Vaihtakaa Maamme laulukin, sekin on alunperin ruotsikielisestä tekstistä suomennettu, keksikää oma biisi!

Vierailija
9/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain pysty ymmärtämään.

Vierailija
10/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun serkku on merkitty suomenkieliseksi vaikka on oikeasti kaksikielinen. Eli ruotsia äidinkielenään (tai toisena äidinkielenään) puhuvia voi olla jonkun verran enemmän.

Minusta kaksikielisyys on rikkaus (meidänkin perhe on kaksikielinen), mutta pakkoruotsin voisi poistaa.

Vierailija
11/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden äidinkieleksi on merkitty ruotsi. Senhän vanhemmat päättävät sitten, kumpi kieli siihen kaksikieliseltä laitetaan.

Moni laittaa ruotsin, koska siten saa koulutusetuja.

Vierailija
12/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan niihinkin lomakkeisiin saada raksin "kaksikielinen" ja selvennysviivan kielet se ja se :P Olis kiva tietää paljonkon Suomessa oikeasti on kaksikielisiä (siis muutkin kuin suomi ja ruotsi), luulen että aika paljon.

joiden äidinkieleksi on merkitty ruotsi. Senhän vanhemmat päättävät sitten, kumpi kieli siihen kaksikieliseltä laitetaan.

Moni laittaa ruotsin, koska siten saa koulutusetuja.

Vierailija
13/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senko takia et suomessa on tyhmä kielipolitiikka joten heilläkin pitää olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi