Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen huonejako, kun tyttö 8 v, poika 3 v ja tyttö 9 kk? Talossa 3 makuuhuonetta.

27.11.2007 |

Ennen vanhaan sitä asuttiin yhdessä kamarissa kaikki ja ei meilläkään lapsuudessa ollut kuin yksi makuuhuone ihan pieninä ollessa, joten nukuin veljeni kanssa kerrossängyssä minikokoisessa eteisaulassa, jossa oli juuri sängylle sopiva tila. Myöhemmin vanhemmat nukkuivat olohuoneessa, saimme yhden lisähuoneen ja näin oli molemmilla lukioikäisillä oma huone.

Nyt suunnittelemme ensi vuotta, jolloin lasten iät (ja sukupuolet :) ovat nuo yllä olevat. Tällä hetkellä vanhemmat ja vauvan sänky makkarissa, tytöllä ja pojalla oma huone. Jos yritämme pärjätä muuttamatta sisätiloja ja laajentamatta taloa, mikä on kyllä mahdollista, miten laittaisimme lapset nukkumaan? Huoneet ovat kokoa iso (nyt vanhempien), keskikoko (tytön) ja pieni (pojan).

Kerrotko, miten teillä on jaettu samanlaiset tilat suurin piirtein samanlaiselle lapsikatraalle!

Olohuone on iso, joten on mahdollista muuttaa sisäseiniä niin, että kahdesta makkarista ja olkkarista otetusta tilasta saataisiin kolme pienempää makuuhuonetta. Mutta remontti ei houkuttele, kun on muutakin tekemistä :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä laittaisin koululaisen omaan huoneeseen ja pienemmät yhteiseen. Sukupuoli" jako" on kuitenkin jotenkin keinotekoinen näin pienten lasten kohdalla, tai ainakin musta tuntuu :) Koululaisella on kuitenkin jo " koululaisen juttuja" ja voisi siksi olla oma huone. Eihän tän ratkaisun lopullinen tarvitse olla, voihan sitä muuttaa vuoden parin päästä, jos siltä tuntuu ja näyttää! Pienten yhteinen huone voisi olla ehkä se isoin, jos se olis vaikka kaikkien kolmen " leikkihuone" samalla. Koululaiselle taas voisi riittää se pienikin huone omaksi sopeksi. Että koko pakka uusiks vaan samantien ;)

Meillä on kanssa huone-probleema, kun ollaan niin laiskoja ja mukavuuden haluisia, ettei haluta luopua työhuone/" Kakkosolohoneesta" , että tyttö 1 v saisi oman huoneen.... Ei muuten, mutta luulen että se voisi parantaa kaikkien yöunia ;) Meillä siis on periaatteessa kaksi mh:ta, molemmat yläkerrassa, jossa niiden lisäksi vaan kylppäri & sauna. Mutta kun aikanaan tässä kaksin miehen kanssa asuimme, avarsimme yläkertaa siten, että toisesta mh:sta poistettiin pätkä seinää & ovi, jolloin puolet yläkerrasta on yhtä avointa tilaa. Käytännössä siis meidän sänky pitäisi siirtää tähän tilaan, jolloin tyttö saisi rauhassa omassa huoneessaan nukkua yms. Laiskuus & mukavuuden halu kuitenkin on toistaiseksi estänyt uudeelleen kalustamis projektin meillä, ja kaikki kolme siis nukumme huonosti siinä toisessa mh:ssa ;) Ei liittynyt kyllä alkuperäisen kysymykseen enää mitenkään, mutta kunhan nyt sitten itsekin " avauduin" :DD

Toivottavasti ap:n perhe löytää kivan tavan jakaa huoneet uudelleen ja vielä lisäksi energiaa sen käytännön toteuttamiseen :)

Vierailija
2/4 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huonejako oli 8v poika omassa ja 3v poika ja 9kk tyttö yhteisessä. Minä olin tuo 9kk :). Tällä jaolla jatkettiin aika pitkään, mutta olisikohan ollut sit mun kouluun mennessä, kun vanhempien työhuoneesta (n. 5 neliömetriä?) tehtiin mulle oma huone, josta olin erittäin ylpeä! Mitään ongelmaa en kokenut vaikka veljen kanssa huone jaettiin, kun en muusta tiennyt, enkä usko et olis ollut vaikka olisin tiennytkin. Vanhimmalla oli aina oma huone, ja tää oli varmasti ihan oikea ratkaisu, muistan kuinka eri maailmoissa me silloin lapsena vanhimman kanssa elettiin. Sen sijaan veljillä oli omat touhunsa 5v-ikäerosta huolimatta, sukupuoli yhdisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä asutaan 3h+k:ssa, joten koululaisella oma huone, 2v ja tuleva vauva vanhempien makkarissa. Ensi syksynä tarkoitus muuttaa 4h+k asuntoon, jossa kaksi pienintä lasta saavat yhteisen huoneen, koululaiselle oma huone ja vanhemmille oma. Ei noita pienempiä tosiaan voi mun mielestä laittaa koululaisen huoneeseen, koska siellä on niin paljon kaikkea pientä " sälää" , jotka voi olla vaarallisia leikki-ikäisille ja taaperoille.

Vierailija
4/4 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisella nyt 7 v tyttö oli melkein alusta asti oma huone ja on edelleen. Pojat 4,5 v ja 1v8kk jakoivat vielä jokin aika sitten huoneen keskenään ja näin olisi saanut ollakin jos emme olisi laajentaneet taloa yhdellä huoneella..tai teimme meille turhasta takkahuoneesta makkarin poistamalla takan yms kun ei se meidän taloa lämmittänyt vaadittavalla tavalla. Oli niin eristyksissä muista huoneista. nyt meillä kaikilla lapsilla oma huone ja vanhemmilla pieni entinen takkahuone. Jos toinen nuoremmista lapsistamme olisi ollut tyttö niin huonejärjestely olisi ollut sama.

nyt olen miettinyt että kun olen aina haaveillut neljännestä lapsesta mutta vasta apaut 5 vuoden päästä että kenen kanssa hänet laitetaan? Jos poika niin tietenkin saa mennä nykyisen kuopuksemme kanssa samaan huoneeseen ikäeroa tulee silloin noin 6v mutta jos onkin tyttö niin huoliiko 6 vuotias poika pikkusiskoa samaan huoneeseen kun on tottunut jo omaan huoneeseen?! Pakon sanelemana pakko kai suostua?! Vaikka koulunaloitusikä lähestyy..Meidän makaari niin pieni että sinne ei mahdu edes pinnasänky joten sekin tarvii miettiä jos/kun vauva tulee joskus.