Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä turvallisen SOKERILIIMAN ohje! Pistä talteen - toimii varmasti!

Vierailija
27.11.2007 |

Laitoin tämän jo toiseenkin ketjuun, jossa kysyttiin turvallista tapaa koota piparitalo.

Tästä annoksesta riittää kokoamiseen ja koristeluun.. osan massasta voi värjätä erilaisilla elintarvikeväreillä.

3 kananmunanvalkuaista

500 g (1 pkt) tomusokeria

1/2 tl puhdistettua viinikiveä (saa apteekista " cream of tartar" enkuksi)

Viinikiven voi myös korvata lorauksella sitruunamehua.

Vatkaa (sähkövatkaimella tai yleiskoneella!) valkuaiset kevyeksi vaahdoksi. Lisää tomusokeri+viinikivi koko ajan vatkaten, kunnes massa on todella kiinteää (muistuttaa marenkiseosta, mutta on tiiviimpää)

Laita massaa kestävään kirkkaaseen muovipussiin (esim. minigrip) ja leikkaa kulmasta auki pursottamista varten. Talon kokoamiseen voi leikata isomman kulman, koristeluun sen verran, että massa tulee ohuena nauhana ulos.

Soveltuu myös jääpuikkojen tekemiseen talon katonreunaan! Kuivuu todella nopeasti.

JA PITÄÄ VARMASTI :D

t. nimim. satoja taloja ym. pipariteoksia elämänsä aikana koonnut ;)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällainen anteliaisuus koskettaa jo ihan itsessään. Maailma kun on täynnä mustasukkaisia tiedon panttaajia.

Vierailija
2/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko molemmilla kokeillu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tällainen anteliaisuus koskettaa jo ihan itsessään. Maailma kun on täynnä mustasukkaisia tiedon panttaajia.

Kiitos itsellesi kauniista sanoista :)

Minusta on ihanaa antaa juuri tämä ohje, sillä lapsetkin voivat sen ansiosta osallistua talon kokoamiseen ja koristelukin sujuu helposti ja koristelu tosiaan kuivuu nopeasti.

Vielä lisävinkkinä, että varsinkaan koristeluun käytettävää massaa ei kannata laittaa pussiin paljoa, jotta sitä jaksaa pursottaa. Sellainen 1/2 dl/pussi on ihan sopiva määrä ja sillä pursottaa jo paljon! Pussi suljetaan tiukasti kuminauhalla tai laittamalla se solmuun, niin massa ei pursu väärästä paikasta ulosa.

Kulmasta kannattaa tosiaan ensin leikata tosi pikkuinen pala pois ja suurentaa sitten tarpeen mukaan.

Iloisia kokoamis- ja koristeluhetkiä :)

t. ap

Vierailija
4/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käyttänyt molempia.

Viinikiveä käytettäessä massa kuivuu vielä nopeammin kuin sitruunamehulla. Mutta mehukin toimii ihan hyvin.

Olennaista on vatkata massa kuohkeaksi ja että se on tarpeeksi tiivis (muttei kuitenkaan liian jäykkä.. täytyy olla pursotettavissa)

Sitruunamehulla voi myös tarvittaessa ohentaa massaa, jos se tuntuu liian tiukalta. Mutta ihan pieni määrä kerrallaan, ettei löysty liikaa.

t. ap

Vierailija
5/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
6/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

viinikivi eli kaliumbitartraatti, latinaksi cremor tartarii

t. ap

Vierailija
7/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihana!

T:4

Vierailija
8/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitääpäs kokeilla tuota valkuaista.

Vierailija
9/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkuaisen etuna on myös se, että massasta tulee kuohkea ja todella kauniin " pulleaa" - ja se tosiaan on kestävää eikä tipahtele ja valu samalla tavalla kuin tomusokeri-vesiseos.

Itsekin käytin aiemmin vettä, mutta kun kerran kokeilin valkuaista, en enää muuta käytäkään ;)

t. ap

Vierailija
10/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!!

Vierailija
11/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna bongasin saman ohjeen täältä ja piparkakkuaskartelu pääsi ihan uusiin mittoihin, niin hyvä ohje on!

Vierailija
12/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pysyy vitivalkoisena eikä ala ikävästi tummumaan, kuten pelkkä tomusokeri + vesi.

Vierailija
13/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on totta, että tomusokeri-vesiseos tummuu. Varsinkin, jos joutuu kosketuksiin sen poltetun sokerin kanssa.

Tämä kuorrutus kestää vitivalkoisena vaikka seuraavaan jouluun (sekin on joskus tullut testattua, sillä vaikka itse rakastan tehdä piparitaloja ym, niin en tykkää yhtään syödä niitä eivätkä meillä lapsetkaan kauheasti pipareita rakasta...)

t. ap

Vierailija
14/19 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä äiti, että lapsi ;D

Ehkä tänä jouluna tärppää!

Vierailija
15/19 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljonko sitä on ostettava (2tl??)? =)

Vierailija
16/19 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on että suojaatte kulhon tiiviisti kelmulla ettei massa pääse kovettumaan ennen aikojaan.

Otatte tarvittavan kerta-annoksen ja suojaatte astian kelmulla.

Kyssäri onkohan kolme valkuaista vähän liikaa tuolle sokerimääräälle ? Itse teen niin että vaahdotan valkuaiset kevyesti max 2 kpl ja lisään siihen vähitellen tomusokerin siivilän läpi jatkaen vatkaamista ja näen toki silmämääräisesti milloin massa on sopivan vahvuista pikeeraukseen.

Terveisin toinen talojen rakentaja joka on ohjetta jaellut muillekin.

ps. kuuman sokerin kanssa ei kannata tuusata ainakaan lasten kanssa

Vierailija
17/19 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sulatettu sokeri on kyllä aivan kauheeta - menee sormet ja hermot. :) Ja se on vielä pahan makuista kuivuneena. :P Sulatetuilla vaahtokarkeillakin olen kokeillut, mutta niillä on vaikea saada siistiä jälkeä. Pitääpä tänä vuonna koittaa tätä. :)

Vierailija
18/19 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varmaan sitten vatkannu tarpeeks tota... kuulkaapas, hermot menee!!!! Ens jouluna, jos mä täälläkin hehkutan, miten tää super-äiti rupee nyt lapsen kanssa tekemään muumi-piparkakku-taloa, olkaa ystävällisiä ja muistuttakaa mitä tapahtu tänä jouluna. Voitte myös muistuttaa mitä tapahtu edellisenä jouluna, jolloin mä kokosin sen saatanan talon sillä perkeleen sulatetulla sokerilla. Kieltäkää mua, olkaa kilttejä!

Nyt mä lähden kattomaan joko noi seinät on kuivunu, että saan tapeltua sen katon siihen paikalleen....

Vierailija
19/19 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sekin voisi pitää talon elementit paikoillaan vai onko kelpaako ainoastaan koristeluun??