Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

syökö teidän 1,6v itse

27.11.2007 |

Meillä tyttö 1,6v ja ei syö vielä itse. Jos jotain haarukalla syötäviä paloja niin silloin syö itse, muuten ei itse syöminen kiinnosta. Tyttö menossa vuoden alussa hoitoon, ei vielä tietoa onko pph vai pk. Miten suhtautuvat hoidossa kun tuon ikäinen pitää vielä syöttää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kyllä osannut, mutta a) syöminen olisi ollut tuskallisen hidasta b) yli puolet ruuasta olisi ollut lattialla ja c) itse asiassa tyttöä ei kiinnostanut syöminen itse vaikka tosiaan teknisesti olisi osannut. Meni tarhaan iässä 1v10kk, ja alusta asti syönyt siellä hienosti itse. edelleenkin kotona autetaan aika paljon. uskoisin että ryhmässä oleminen ja muiden lasten seuraaminen aktivoi useimmat syömään reippaasti itse!

Vierailija
2/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 1v2kk lähtien on molemmat syöneet ruokansa itse. Ovat kyllä rauhallisia tyttöjä, joten malttia (ja kiinnostusta) riitti jo varhain haarukalla ja lusikalla syömisestä, pukemisesta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 1.4 eli välillä käsillä työntää pöperöä suuhun ja välillä lusikalla. Mutta auttaa ei enää saa :)

Perhepäivähoidossa on ja siellä kuulemma innokkaamin syö lusikalla kun ottaa esimerkkiä isommilta. Sitä varten ne hoitajat on että yksilöllisesti hoitavat ja opastavat.

Vierailija
4/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö itse todella huonosti, on muutenkin hirmu " aktiivinen" , niin että lusikka käy siellä täällä, koko poju ui siellä ruoassa ja varmaan lautanenkin lentäisi jossain välissä, ellei olisi paikalla kieltämässä.

On pari tuntia päivässä hoidossa ja tokaa päivää syö siellä " itse" , eilen ei kuulemma sönyt juuri mitään, työnsi lautasta koko ajan pois ja nousi seisomaan. Tänään oli mennyt paremmin. Olikin jo tosi nälkänen, kun kieltäytyi aamupalasta.

Ei ole kovin hyvä syömään ollut koskaan,hoikka poika. Syöminen on hänestä tylsää eikä poika malta istua.

Vierailija
5/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki alkaneet syömään " itse" noin yksivuotiaina. Esikoinen kaikista aikasten. Tosin tuo syöminen on tosiaan vaihtelevasti sitä, että menee käsinkin ja ruokaa löytyy milloin mistäkin. Pääasia mielestäni on kuitenkin ollut se, että heillä on ollut intoa itse pyrkiä asiasta suoriutumaan. Näiden kolmen lapsen kokemuksella sanoisin, että kaikista eniten ruoasta kiinnostunut (esikoinen) oppi (ja halusi) asian parhaiten, sitten kakkonen ja tämä kolmas on ollut tosi huono syömään, joten kaikista heikoimmilla kantimilla on itse syöminenkin.

Kyllä tuo hoidossa oppii! Niiiiin moni on kertonut sitä, kuinka kotona pitää auttaa kaikessa, mutta hoidossa sitten pärjääkin omatoimisesti. Ja jos ei söisikään itse, niin kyllä aluksi autetaan ja siitä se sitten lähtee =)

Vierailija
6/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseasiassa ei suostu olemaan lainkaan syötettävä eli heti, jos yritän auttaa, loppuu syöminen siihen paikkaan. Tyttö on noin 13-kuisesta syönyt itse, alkuun käsin, nyt jo todella taitavasti lusikalla/haarukalla. En tiedä, miten hoidossa suhtautuvat syötettävään lapseen, mutta ainakin meidän tapauksessamme päiväkodissa ovat olleet hämmästyneitä tytön omatoimisuudesta.

Vierailija
7/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurot, muusit yms. menee parhaiten lusikalla koska eivät tipu lusikasta. Palaset pistelee sekalaisesti lusikalla/sormin. Esikoistamme tuli syötettyä pidempään niin että itse " söi" lusikalla ja minä autoin. Nyt kun pitää laittaa ruoka molemmille lautaselle niin vauva on niin nälkäinen ja innokas että pistelee ruuan nopeammin kuin isompi lapsi joka nirsoilee ja kommentoi ruokaa(hyi yök-vaihe menossa, onneksi vauva ei vielä toista isomman puheita). Sotku on kyllä sellainen että syöttötuolin alta saa lattian pyyhkästä ja usein paitakin menee vaihtoon...Mutta saanpa syödä itsekin samaan aikaan.

Vierailija
8/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista sai (=piti) syöttää silloin tällöin vielä pitkään (varmaan n. 3-vuotiaaksi), mutta kuopus taas ei ole antanut 1 v synttäreiden jälkeen juurikaan auttaa. Nyt on vasta saanut silloin tällöin auttaa, kun tyttö on 1 v 9 kk. Uskon, että lapsesi oppii viimeistään päivähoidossa syömään itse, kun katsoo muista lapsista esimerkkiä, mutta saattaa aloittaa jo ennen sitäkin kotona. Joten ei hätää!

Vierailija
9/9 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan tuolla ollut ikää vuosi ja kolme kuukautta, kun alkoi lusikoida itse ruokaa suuhunsa. Pari kuukautta myöhemmin tuli kesä ja kolmen kuukauden loma päivähoidosta. Loman lopulla poika ei enää syönyt itse, vaan joka ruoka täytyi syöttää.

Tuli syyskuun alku ja ensimmäinen päivä päiväkodissa. Illalla kotonakin poika söi taas itse ikään kuin ei olisi koskaan kaivannutkaan syöttämistä.

Ei tuonikäisen omatoiminen syöminen taida olla kuin motivaatiosta kiinni. Päiväkodissa toisten lasten esimerkki ja se että hoitajaa on pakko välillä odottaa, motivoi kummasti omatoimisemmaksi, mitä kotihoidossa äidin palveltavana ollaan.

Päiväkodissa tähän on suhtauduttu ihan asiallisesti.