Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diktaattorit työelämässä!!!

26.11.2007 |

Oletteko törmänneet ilmiöön, että joka työpaikalla on joku joka päättää aina pitää parhaimmat vapaa-päivät loma-ajat ym. ja muut hiljaa nieleskelevät ne loma-ajat ja vapaa-päivät jotka jäävät?

Itse pienten lasten vanhempana olen törmännyt kyseiseen ilmiöön suht uudessa duunipaikassani. Eräs " ikäihminen" lapseton ja miesystävänsä kanssa kaksin elävä vie kaikki parhaat loma ym päivät aina ensin ja sitten esim meikäläinen joutuu tekemään ihan mielettömiä järjestelyjä saadakseen lastenhoidon rullaamaan, koska miehelläkin tuntuu työpaikallaan olevan tällainen persoona!!!

Nyt kiehuttavana esimerkkinä voisivat olla joulun välipäivät, jotka tämä henkilö on ainakin nyt kahtena peräkkäisenä vuonna vaan ollut vapailla ja minä olen täällä päivystänyt ja vienyt lapsia ties minne vuokrahoitopaikkoihin ympäri kaupunkia, koska oma päiväkoti on suljettu joulun välipäivistä uuteen vuoteen.

Muutenkin minusta tuntuu, että minä olen jotenkin velvollinen kyselemään muilta milloin minun on sopivaa lomani pitää, muuta vaan ilmoittavat. Olen yrityksen vaihde, mutta silti minusta tämä on ihan käsittämätöntä!!!

Viime kesänä hän myös ensimmäisenä ilmoitti pitävänsä heinäkuussa lomansa ja muistaakseni hän lomaili edellisvuonnakin samoin. Minusta tämä epäkohta alkaa pikkuhiljaa ottamaan aivoon!!!

Nyt olen jäämässä mammalomille, mutta kun tänne palaudun jos palaudun, haluan muutosta kehiin ihan takuulla!!!

Onko näistä asioista olemassa jotain lakeja/käytäntöjä? Onko tätä vaan kestettävä? Miten teillä on työpaikoilla asiat ratkaistu? En halua mitään riitaa tai eripuraa, mutta voiko tämän hoitaa jotenkin hienotunteisesti?

Kommentit (8)

1/8 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- esim lapsenhoidollisten syiden takia - et pysty olemaan joulun välipäiviä töissä.

Todennäköisesti jos olet aina kiltisti vain joustanut ja kysellyt, eivät muut käsitä lainkaan, että lapsenhoidon järjestämisessä voisi olla jotain ongelmia.

Vierailija
2/8 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään muutu, jos asioihin ei tartuta. Lait ei näistä asioista mitään lausu, mutta normaalit hyvien tapojen, hyvien työkulttuurien, yhdenvertaisuuden ja tasapuolisuuden vaatimukset ovat olemassa myös työpaikoilla.

Lomat eivät ole kenenkään työntekijän itsensä päätettävissä, vaan lomat hyväksyy aina esimies. Onko tällä tyrannosauruksella ja sinulla yhteinen esimies? Viestiä vaan hänelle, fiksut ja kiihkottomat perustelut mukaan. Jos porukka jakaantuu eri esimiesten alaisuuteen, pitää asiaa käsitellä laajemmalla esimies-rintamalla, joten lähetä sama viesti kaikille ko. esimiehille.

Ei missään työpaikassa kukaan saa aina pitää " parhaita" loma-aikoja, vaan etujen täytyy kiertää. Myös lapselliset joutuu joustamaan, mutta ehkä vähemmän kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas esimies pitää diktauuria yllä....

Esimerkki tältä viikolta.

Meillä on iso tiimi jossa erilaisia pieni ryhmiä. Meidän ryhmässä työskentelee tällä hetkellä 5 henkilö josta yksi sairaslomalla, eli kapasiteetti on todellisuudessa 4. Olemme aina työhistoriani aikana sopineet lomamme keskenään sulassa sovussa ja joustettu puolin ja toisin. Meillä on kadella pienet lapset ja myös me olemm joustaneet niin hyvin kuin olemme lastenhoidollisesti pystyneet.

Ny kuitenkin uusi esimies on ottanut ryhmämme silmätikuksi ja kyttää kaikkea mitä teemme/jätämme tekemättä (resurssipulan vuoksi). Teit niin tai näin niin aina teet väärin.... No asiaan... pidin itse kesällä kolme viikkoa kesälomaa ja sovin, että neljännen viikon pidän elokuun lopulla....kaikki oli hyvin kunnes tuli loman aika....." En voi myöntää lomaa kun xxx on sairaana" oli esimieheni kommentti, ok ajattelin minä ja siirsin kiltisti lomaani hamaan tulevisuuteen. Muutamaan otteeseen ehdotin lomaa mutta sama virsi kuin yllä. Lopulta varasin matkan ja sanoin, että nyt on matka varattu ja pidän kesälomaa silloin ja silloin (lokakuun alussa). Meinasi evätä lomani vaikka olimme keskenämme katsoneet työtilanteen olevan ok.

Nyt olimme taas katsoneet työtilanteen sellaiseksi, että voisin (+kolleegani) pitää lomaa joulun välipäivät. Pomon kommentti MINULLE " Ensin työ ja siitten huvit...." Loma taas evätty..... Kollegalleni antoi lomaa! Miksi? Ei kommentoinut. Revin oikeasti hernettä nenään ja vastasin maililla, " En pidä lomaa kuten olin toivonut T. kesälomansa lokakuun pakkasissa viettänyt" . Siis oikeesti....saako esmies tehdä tällaista jos kerran olemme kaikki yhteisymmärryksessä tulleet siihen tulokseen, että hommat hoituu puolella kakapsiteetilla? Pomon kommentti oli vaan " Mitä jos joku sairastuu?" joo, eihän sitä voi kukaan tietää mutta tällä menolla (lue kyttäämisellä) olemme kaikki kohta sairaana, kuka sitten hoitaa meidän hommat?

Kommentteja saa antaa!

Vierailija
4/8 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Olen töissä myös vaihteessa ja tuo kertomasi on kuin omasta elämästäni. Aloitin työt 4 vuotta sitten. Kun nimi oli työsopparissa, ilmoitti kollegani, että minä pidän sitten lomani heinäkuussa. No, enpä kauheasti kommentoinut, kun olin juuri aloittanut. Jatkossa huomasin, että ns. hyvät lomapäivät meni aina sivu suun. Onneksi jäin hoitovapaalle =)

Palasin vapaalta elokuussa ja täällä vaihteessa on yksi uusi sijainen ja tämä kollegani 4 vuoden takaa edelleen. Heillä on nyt liitto minua vastaan. Pistin ilmeisesti liikaa tuulemaan, kun tuli takaisin töihin. Ts. teen liikaa töitä! Ovat tästä nyt ottaneet herneet nenäänsä ja kaikki mitä teen on väärin. Esim. jos syön eväitä ruokatunnilla tässä työpisteessä ja huomaan, että on ruuhkaa, niin vastaan puhelimeen. No, tämä otettiin epäluottamuslauseena eli " luuletko että emme kykene hoitamaan työtämme" -tyyliin. Eipä itsellä tullut mieleenkään tuollainen. Samoin kaikki sanomiseni väännetään ja käännetään tarkoittamaan ihan muuta, kuin mitä olin tarkoittanut. Olemme pitäneet tästä jo palaveriäkin esimiehen kanssa, sillä kun yritin itse ottaa asian keskusteltavaksi, niin toinen kollega räjähti silmilleni. Toisin sanoen ei sitä voinut keskusteluksi sanoa. Kaiken kukkuraksi esimies-keskustelussa tämä toinen työkaveri valehteli asioista pomolle päin naamaa. Olin ihan mykistynyt!

Joulukuussa tämä " vanha" työkaverini pitää 2 viikkoa lomaa juuri joulun ja uudenvuoden ajan. Heillä ei ole lapsia ja uskonto ei edes anna viettää joulua! Kyllä v....aa, kun hän on pitänyt aiemminkin joulun vapaata. Miksi lomaa ei voi pitää ennen joulua tai joulun jälkeen, sillä kyse ei nyt ole heidän joulun vietostaan.

Lisäksi joka ikisestä liukumasta tulee tappelu. " Sijainen" on ottanut oikeudekseen liukua joka tiistai ja torstai. Kun sitten kyselin, että jos tämän viikon torstaina liukuisin oman menon vuoksi, niin nenän varsi pitkällä se sopi. Mutta heti tuli kommenttia peliin: " Täytyy kait katsoa koko loppuvuoden liukumat, kun näistä täytyy käydä tällaista vääntöä."

No huh huh! Kumpa saisin äkkiä uuden työpaikan. Tämä työilmapiiri ei ole minua varten. Jatkakoon vääntöänsä täällä keskenään!

Archimedes:

Oletteko törmänneet ilmiöön, että joka työpaikalla on joku joka päättää aina pitää parhaimmat vapaa-päivät loma-ajat ym. ja muut hiljaa nieleskelevät ne loma-ajat ja vapaa-päivät jotka jäävät?

Itse pienten lasten vanhempana olen törmännyt kyseiseen ilmiöön suht uudessa duunipaikassani. Eräs " ikäihminen" lapseton ja miesystävänsä kanssa kaksin elävä vie kaikki parhaat loma ym päivät aina ensin ja sitten esim meikäläinen joutuu tekemään ihan mielettömiä järjestelyjä saadakseen lastenhoidon rullaamaan, koska miehelläkin tuntuu työpaikallaan olevan tällainen persoona!!!

Nyt kiehuttavana esimerkkinä voisivat olla joulun välipäivät, jotka tämä henkilö on ainakin nyt kahtena peräkkäisenä vuonna vaan ollut vapailla ja minä olen täällä päivystänyt ja vienyt lapsia ties minne vuokrahoitopaikkoihin ympäri kaupunkia, koska oma päiväkoti on suljettu joulun välipäivistä uuteen vuoteen.

Muutenkin minusta tuntuu, että minä olen jotenkin velvollinen kyselemään muilta milloin minun on sopivaa lomani pitää, muuta vaan ilmoittavat. Olen yrityksen vaihde, mutta silti minusta tämä on ihan käsittämätöntä!!!

Viime kesänä hän myös ensimmäisenä ilmoitti pitävänsä heinäkuussa lomansa ja muistaakseni hän lomaili edellisvuonnakin samoin. Minusta tämä epäkohta alkaa pikkuhiljaa ottamaan aivoon!!!

Nyt olen jäämässä mammalomille, mutta kun tänne palaudun jos palaudun, haluan muutosta kehiin ihan takuulla!!!

Onko näistä asioista olemassa jotain lakeja/käytäntöjä? Onko tätä vaan kestettävä? Miten teillä on työpaikoilla asiat ratkaistu? En halua mitään riitaa tai eripuraa, mutta voiko tämän hoitaa jotenkin hienotunteisesti?

Vierailija
5/8 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalain mukaan työnantajan on ilmoitettava loman ajankohta kuukautta ennen lomaa tai erittäin painavista syistä kahta viikkoa ennen loma-ajankohtaa. Tämä siis silloin, kun työnantaja määrää loma-ajanhkohdan. Jos ajankohdan päättäminen on sopimukseen perustuva (kuten sen täytyy olla, jos kesäloma ei ole varsinaisena kesäloma-aikana) niin sopimus on sopimus. Vuosilomalaki ei enää tunne sovitun loma-ajansiirtämistä muuten kuin sairastapauksissa. Toki osapuolet voivat sopia loma-ajan siirtämisestä muutekin, mutta yksipuolinen ilmoitus se ei ole...

Tuossa vuosilomalaissa muuten sanotaan, että työnantajan pitää olla loma-aikoja myöntäessään tasapuolinen... kannattaa siis tutustua siihen.

Vierailija
6/8 |
08.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niinhän se on, että aina ne samat ihmiset haluavat joulun välipäivät vapaaksi, talvilomalla koulujen hiihtoloman, parhaat viikot heinäkuussa... Pakko vain joskus sanoa, että sorry, olit viime vuonna ja nyt sen saavat toiset. Itse vuorottelen toisen esimiehen kanssa, ja monesti olemme molemmat töissä, oli sitten joulu, hiihtoloma tms.

Vierailija
7/8 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ole mikään ylittävä lomaperuste. On niillä lapsettomillakin oltava mahdollisuus saada pitää lomansa silloin kun haluavat. Mutta kiertävä lomasysteemi on reilu, eli vuorovuosin saavat eri henkilöt ne suosituimmat loma-ajat, jotka taitavat olla heinäkuu ja joulun välipäivät. Onneksi elokuun puolivälissä, kun koulu alkaa, ei ole mitään lomahinkua yleensä, joten silloin äippä ja isä saavat ehkä lomansa riitelemättä.

Meillä edellisessä työpaikassa tehtiin siten, että tiimeittäin pidettiin palaveri siitä, kuka toivoo lomansa mihinkin aikaan. Aina päästiin sopuun siten että lomat limittyivät ja ihan oikeasti siten, että kukaan ei jyrännyt. Nykyisessä työpaikassa pätee viidakon lait, joulun välipäiviksi haetaan sairaslomaa " uupumuksesta" ja ylityötunteja jotkut voivat pitää pois ihan mielin määrin vapaapäivinä. Mutta sellaista se on.

Vierailija
8/8 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja meillä myös työyhteisössämme pari todella itsekästä paskiaista, jotka AINA - siis aina - haluavat valita parhaat lomapäivät päältä. Olen ottanut oikein elämäntehtäväkseni tuoda jonkinlaista oikeidenmukaisuutta tähän lomakiertoon, mutta hankalaa se tosiaan on.

Mutta siis ap:lle: ole yhteydessä esimieheesi. Hänellä on vastuu ja velvollisuus lomapäivien jakamisesta. Hyvässä työyhteisössä lapsellisilla on tiettyjä etuoikeuksia niin kauan kuin lapset pieniä, mutta toisaalta rajansa siinäkin. Joskus sinkkujen/lapsettomienkin pitää päästä " ihmisten aikaan" vapaalle.

T. Kahden pikkulapsen äiti kuonokas