** Marraskuisten alkuviikko **
Mukava että löytyy porukkaa jatkamaan juttua täällä! Laitoin nyt pinon alkuviikoksi, katsotaan miten paljon tulee juttua. Kaikki vain kirjoittelemaan! :)
Meillä on poika (tällä hetkellä Nuupi nimeltään) joka syntyi 18.11. ja jonka mitat olivat 4120g, 51cm ja päänympärys 35cm. Nuupi on meidän esikoinen, joten kaikki on uutta ja outoa, pelottavaakin välillä. Mutta tietysti myös ihanaa.
Nukkumisesta oli keskustelua. Meillä Nuupi nukkuu vielä päivisin paremmin kuin yöllä, mutta eiköhän tuo pikkuhiljaa opi. Pari ensimmäistä yötä kotona olivat sangen risoja, mutta sitten kokeilimme kääriä pojan napakkaan kapaloon ja laittaa vaunuihin nukkumaan, ja tuntui että heti oli parempi. (Skusku, suosittelen.) Poju ei vain jaksa yöllä syödä tarpeeksi vaan nukahtaa kesken kaiken, eikä sitten jaksa nukkuakaan kuin tunnin parin pätkiä. Ja äidin unet jäävät sitten sitäkin lyhyemmiksi...
_Vaavi_: Meillä käytetään kestoja. Viime yöksi laitettiin kyllä kertis, ja varmaan jatkossakin nyt ainakin jonkin aikaa. Kestoja en ainakaan vielä ole saanut pitämään tarpeeksi hyvin, eikä huvita yöllä alkaa kaikkia vaatteitakin vaihtamaan kun on pisut tulleet läpi. Päivällä vaihtovälit on lyhyemmät niin ei ehdi kastua läpi asti.
Tulppa ja Tosca: Minä myös olen imettänyt kumin avulla. Onko vinkkejä, miten siitä pääsisi eroon? Mulla maito nousi niin suurella voimalla, että tissit olivat kovat pallot ja nännitkin ihan muodottomat, eikä Nuupi sitten saanut niistä otetta millään. Päivän kuuntelin pojan itkua (ja itkin itsekin) kunnes sisko neuvoi ostamaan rintakumit. Nyt on vauva sentään saanut maitoa mahan täyteen, vaikkakin kumin läpi. Haluaisin kuitenkin päästä eroon kumista, olisi niin paljon helpompaa kun ei tarvisi niitä tiskata ja kuskata mukana. Toisaalta eipä tässä varmaan vielä kiirettä ole, kun en ole viikkoakaan vielä niitä käyttänyt. Poika ei kuitenkaan osaa enää/vielä imeä paljasta tissiä, mikä mua hiukan harmittaa.
Pitäisi kohta lähteä lääkäriin näyttämään auennutta epparia. Harmittaa sekin niin vietävästi, tuntuu että lapsensaannin myötä sai heittää hyvästit koko entiselle minälle. Tämä nykyinen minä vuotaa sieltä ja vuotaa täältä ja vähän joka paikka on rikki... Mutta kai tämä tästä, pikkuhiljaa.
Mukavaa maanantain jatkoa kaikille!
t. Ama-riia ja Nuupi 8vrk
Kommentit (31)
piti kysyä semmostakin et ootteko kaupoissa vauvojenne kanssa käyneet? Meillä neuvolassa sanovat ettei tämän vuoden puolella kannata pikkusen kanssa käydä kun on taas paha virusepidemia ja pöpöt näin joulun alla jyllää/leviää kun niin paljon ihmiset liikkuu pitkin suomee jouluostoksilla..
Olettekos rokotteita miettineet? Me otetaan rotavirus-rokote, maksaa 140e, kallis mutta suojaa kuulemma 99,9% eikä pitäis olla mitään sivuvaikutuksia. =)
Täällä on ollu yösyötöistä puhetta. Meidän kohta 4 viikkoinen syö useimmiten klo 1, 3 ja 5. Kaks ekaa syöttöä menee ihan hyvin, imetän istaalleni ja neiti nukahtaa lähes samantien. Sit viiden syötön jälkeen valveutuu, alkaa vatsavaivat ja seurustelun tarve. Usein valvonkin siitä sit seittemään asti ja sit herää esikoinen :/ Tuon parin tunnin aikana otan viereen imetän myös makuultani.
Kaupoilla käymisestä: Myö ollaan käyty niin että vauva on ollu gracon autobaby kaukalossa ja kaukalo on gracon rattaissa kiinni ja kaikki suojat päällä. Luulisin että ne pöpöt siellä kaupassa ei näin tartu. Miun on pakko käydä välil kaupassa kun mies on töissä aamuyöstä iltaan saakka. Ihan kaikkee ei muista viikonloppuna ostaa :)
Jaahans, tissi-imuri huutelee joten gotta go!
T: nasulina kera kahden tyttösen =)
Viime yö meni hieman penkin alle kun neiti heräili parin tunnin välein syömään ja sitten ei tahtonut nukahtaa. Maha taitaa vaivata kun paukuttelee niin kovasti. Tämä päivä ollaan sitten kuunneltu huutoa ja vääntyilyä. kantoliinaan sitten nukahti ja nyt sain vihdoin omaan pinnikseen nukkumaan. Toivottavasti nukkuu nyt jonkin aikaa, alkaa raukka sekin olemaan aika väsy.
Meille tuli sitten penisilliinistä ihottuma kaupan päällitteksi. No kuuria ei jäänyt kuin 1päivä ottamatta joten toivottavasti ehti purra.
Kauppaan menosta: Itse olen käynyt kerran ja tänäänkin täytyy mennä. Olen käynyt vain lähikaupassa, mihinkään isoon markettiin en aio tämän vuoden puolella kyllä mennä pikkuisen kanssa! Mulle riitti tämä nuha...
Rokotteesta: Itse just tilailin lääkäriltä sen rotavirusrokote reseptin. Maksaa kyllä, mutta mielummin maksan sen kun katselen vauvaa sairaalassa! Muutaman tutun vauva ollut ko. taudin takia sairaalassa ja jos se on vaan vältettävissä niin...
Jälkivuodosta: Mulla siis sektiosta nyt reilu 5vkoa ja hentoa jälkivuotoa on yhä. Ja sektiosta sen pitäisi kuulemma olla tosi nopeesti ohi. Ja pyh! Itsellä vuoto muuttui oudon oloiseksi, kokeilen nyt hiiva kuuria, mutta kuulemma täytyy mennä lääkäriin jos ei viikonlopun aikana tuo outo vuoto lopu.
Äh, tyttö heräsi... Ei siis nukkunut...
Eppuliina
Meillä vauva 4 vkoa syö yleensä kolmesti yössä. Imetän makuullani ja usein nukahdan siihen samoin kuin vauvakin. Nyt imetykset ovat kuitenkin hieman lyhentyneet ja oon siirtänyt vauvan takaisin sänkyynsä (tai sitten jätän meidän sänkyyn nukkumaan). Meilläkin saattaa kestää aika kauan ennen kuin röyhtäys tulee, joten usein joskus se jää pois. Tämä kostautuu usein niin, että vauva alkaa jonkin ajan kuluttua kiemurrella ja vääntää itkua. Tyttö pulauttelee jonkin verran mut kuitenkin aika vähän. Ihmeen pirteä oon jaksanut olla, vaikka yöt ovat katkonaisia. Se johtuu varmaan siitä, että oon nukahtanut imetyksen aikana.
Eilen muuten jouduttiin antamaan korviketta joku 80 ml. Imetin vauvaa tuntikaupalla ja klo 22 se itkeskeli rinnalla, joten päätin armahtaa itseni ja vauvan ja antaa pullosta. Itku loppui, mutta tissiä kuitenkin vielä halusi, jotta osaisi nukahtaa.
Me ollaan käyty vauvan kanssa nyt kaksi kertaa pikaisesti lähikaupassa. Marketteihin, busseihin yms. en viitsi vauvaa ainakaan tämän vuoden puolella viedä. Rotavirusrokote annetaan kahden viikon päästä.
Olettekos te muut jo päättäneet vauvan nimen? Meillä on noin viisi nimeä mietintämyssyn alla ja tuntuu tosi vaikealta päättää. Onneks tässä on vielä aikaa ristiäisiin, jotka on 30.12.
tosca ja tyttö tasan 4 vkoa
Meillä poika on tänään kuukauden vanha ja masuvaivat ovat kiusanneet 1.5 viikon iästä. Röyhtäisyä ei usein tule, vaikka kuinka oltaisiin pystyssä. Poika syö aika ahmimalla 2-3 tunnin välein, mikä ei varmaan auta asiaa. Cuplatonta kokeiltiin ja nyt on maitohappobakteerit käytössä, mutta ei niistä näytä apua olevan. Ilmavaivat on äänekkäitä kuin aikamiehellä ;-) " Parhaimmillaan" poika on valvonut yli 13 tuntia putkeen... tai nukahtaa syliin keinutukseen muutamaksi minuutiksi, mutta sitten tulee taas kipristys. Ajattelin kokeilla itse maidotonta ruokavaliota muutaman viikon, jos vaikka kyseessä oli maitoallergia. Täytyykin käydä allergiaviestejä lukemassa, voiko laktoosittomia ruokia syödä vai mitä tuo maidoton ruokavalio tarkoittaa. Tiedä sitten onko tuoillainen töräyttely normaalia. (Löysä) kakka löytyy myös lähes joka vaipasta.
Yritän myös opettaa poikaa syömään ilman rintakumia. Päivisin se alkaa nyt sinnikkään yrityksen jälkeen onnistua, mutta yöllä mennään vielä rintakumin kanssa.
Pohdin noita ruokamääriä, kun pumppasin maitoa pulloon, jotta isä pystyi syöttämään vauvaa. Varasin noin desin maitoa, mutta se taitaakin olla aika pieni määrä, mitä olen muiden viesteistä lukenut...
Maidoton ja laktoositon ruokavalio ovat kaksi täysin eri asiaa. Jos kokeilet maidotonta, jätät pois kaikki ilmeiset maitotuotteet (sillä ovatko ne laktoosittomia vai eivät ei ole merkitystä) ja sen lisäksi kyyläät kaupassa ruokatarvikkeiden tuoteselosteet läpi ja etsit maidon proteiineja nimellä maitoproteiini, hera, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatti ja laktalbumiini, olikohan jotain muitakin vielä... Ja jätät ne hyllyyn, mikäli em. ainesosia löytyy.
Sairaudet ja allergiat -keskustelussa varmasti löytyy oma ketjunsa aiheelle.
KL.
Meidän pikkumies on jo 5½ viikkoa vanha (synt. 24.10). 2½ vkon ikäisenä alkoi iltaitkut eli jonkinlaista koliikkia tuntuu olevan. Joku ilta päästään vain 20 minuutin itkuilla, mutta aina joskus itkua kestää jopa neljä tuntia. Muina aikoina ukkeli on ihan rauhallinen ja helppo vauva. Vyöhyketerapiassa ollaan käyty nyt neljä kertaa ja en oikein osaa sanoa onko ollut apua vai ei. Ainakin ensimmäiset 12 tuntia käsittelyn jälkeen on tosi kamalia, silloin vauva on itkun suhteen tosi herkillä. Seuraavana vuorokautena sitten taas nukutaan normaalia enemmän.
Nyt tuntuu, että pikkuhiljaa alkaa löytymään ero päivän ja yön välilllä. Viime yönä nukuttiin yöyhdestä aamuyhdeksään kahdella syötöllä.
Joku mainitsi ettei rotaviruksella ole sivuvaikutuksia, mutta meillä neuvolasta sanottiin, että sivuvaikutuksena voi olla mahaongelmia jopa viikon annoksen ottamisesta.
Nyt täytyy mennä kylvettämään vauvelia.
Heip,
En, nyt enään jaksa synnytystä muistella vaikka odotuspuolella lupasin sen tänne rustata,mutta lyhyesti kesto 5h 36min ponnistus 19min sykkeet hiukan laski joten kuppi jouduttiin ottaa apuun. Tytsillä heikko hapetus alkuun joten sai hetken avustusta ennen kuin pääsi vierihoitoon.
Nyt tyttö 2vko2pvä ja voimme molemmat erinomaisesti. Tytöllä syntymäpaino 3535g ja eilen punnituksessa 3340g pikkusen oli jo lähtenyt uudestaan nousuun!=)
Yöllä herätän tytsin syömään 6h välein ja päivisin 3h välein=)
Illalla jaksaa jo olla jopa kolmisen tuntiakin hereillä ja tankkaa sitten yleensä puolet ajasta rinnalla sitten nukutaan tyytyväisesti yö yhdellä syötöllä. Vähän eri kuin esikoisen aikana herättiin 1,5h välein.
Ihanalta on tuntunut olla 3v pojan ja 2viikkoisen tytön äiskä=)
Meillä ristiäiset kun tytsi tasan yhden kuukauden!
pähkinäneito
Tässä hiusvärit päässä kirjotan, joten älkää ihmetelkö jos sattuu virheitä olemaan enemmän ja vähemmän, lasit on nimittäin veskissä:)
En varmaan muista nyt kaikkee mitä tulin ees kommentoimaan, mut kuhan ees jotina muistasin..
Imetyksestä; Meillä mennään tissimaidolla, vaikka välillä tuntuukin ettei meinaa maito riittää, kun tyttö tahtoo tyhjentää kumatkin tissit ja pian on taas hamuilemassa. Muutaman kerran on laitoksenkin jälkeen tuttelia annettu, siellä kun sen takia, kun ei meinannut maito nousta ja tytön paino ei noussut myöskään tarpeeks.
Piti sit kotiutumista seuraavana päivänä käydä uudelleen sairaalassa viel punnituksella, ja olihan se sit noussut tarvittavasti. Keltasuutta oli kans ja hoitaja sanoi, kun lähdettiin et nyt vaan syötätte niin paljon kun vaan jaksaa syödä, et paino nousisi ja se keltasuus häviäis.
Nyt öisin syödään n.3 tunnin välein, päivällä varmaan useamminkin. Omassa sängyssään koitan vauvaa nukuttaa, koska aamulla meijän sänkyyn tulee esikko pyörimään ja heilumaan, niin sinne ei uskalla vauvaa laittaa.
Ristijäisistä; Päivää ei olla vielä päätetty tai sen kummempia päätöksiä sen suhteen tehty, vaarmaan menee tammikuulle. Yks kummi on, muita ei olla keksitty, ku on sukulaiset/ystävät niin vähissä. Halutaan kuitenkin semmoinen meille läheinen henkilö, mut ite en oo omien sukulaisteni kans hirveesti tekemisissä, paitsi omien vanhempieni.
Etunimi ja kolmas on jo, siihen väliin vielä mietitään joti, kun esikollakin on kolme nimeä. Oikeestaan sekin on jo, mut mietinnän alla.
Mutta, nyt pitää lähtee pään pesuun..Hyvät yöt vaan kaikille!
Milenna ja Minttu s.12.11
Mä oon ihan unohtanu käydä ilmottamassa itestäni... On ollu niin paljon puuhaa pienen kanssa ja kun palstailee muuallakin, niin siinä sitten kärsii joku sivusto... Eli meille synty 1.11 tyttö. 2990g ja 49cm pituutta... Mentiin sitten sektiolla, kun neiti ei suostunut perätilasta luopumaan... Kaikki hyvin, päästiin jo 4.11 kotiin. ..
Miizuli
Taidanpa nostaa hieman pinniksen päätyä, hyvä vinkki..ja jos sitä vaikka rupeis istualtaa imettäänkin öisin niin ei tarviis jännittää niitä jälkipukluja.
Jälkivuotoa itelläkin viel pikkiriikkisen tulee, onneks kuitenkin tosi vähän ja lähinnä jos kauhiasti höyryää menemään! Nyt siis tasan kuukaus synnytyksestä.