Joulutarina elokuva -ei alle kouluikäisille!
Olin katsomassa elokuvan ekaluokkalaisen tyttäreni kanssa. Heti elokuvan alussa tyttäreni rupesi itkemään ja itki pitkin elokuvaa aina välillä. Halusi kuitenkin katsoa elokuvan loppuun. Elokuva herätti suuria tunteita hänessä. Kotona tyttäreni ei saanut unta illalla vaan itki edelleen elokuvaa. Hän mainitsi uesaan oteeseen, että miksi menimme katsomaan sitä elokuvaa. Juttelimme pitkän aikaa elokuvasta ja sen tapahtumista ja sain tytön sitten nukkumaan.
Elokuva oli omasta mielestäni aivan ihana, vaikka olikin osittain surullinen. Maisemat ja musiikki olivat aivan mahtavia ja itse tarinakin koskettava. Aikuisena pidin elokuvasta kovastikin!
En ymmärrä vain, että miksi elokuvaa mainostetaan koko perheen elokuvana? Mielestäni se ei vain sovi pienemmille. Oma tyttäreni, vaikka rämäpää onkin, on myös herkkä. En osannut kuvitellakaan, että elokuva olisi vaikuttanut näin voimakkaasti. Meillä vielä pystyi keskustella elokuvasta ja sen herättämistä tunteista, mutta entäpä pienemmät lapset?
Kommentit (10)
Elokuvan alussa päähenkilön äiti, isä ja pikkusisko putoavat jäihin ja kuolevat. Tämä asia oli tyttärelleni kova paikka. Luulen, että tyttäreni peilaa tätä omaan perheeseemme ja kuvitteli, miltä tuntuisi kun hänen oma rakas pikkuveljensä kuolisi... Ei sen puoleen, kyllä minäkin itkin useaan oteeseen elokuvassa.
T:AP
Hyvä, kun AP otit puheeksi. Kuitenkin olen sitä mieltä, että vanhempien on syytä etukäteen olla selvillä siitä millaisia elokuvia, tv- ja tietokonepelejä heidän lapsensa pelaavat. Ymmärrän kuitenkin AP sun hämmästyksesi elokuvan voimakkaasta tunteisiin vaikuttavasta kerronnasta ja siitä, että se on katsottu siitä huolimatta koko perheen leffaksi.
Minusta on hienoa että lapsi saa eläytyä, surra ja itkeä. Siitähän se empatiakyky kasvaa! Tunteettomia ruusuillatanssijoitako haluatte kasvattaa?
kanssa. Kommentoi vain puhelimessa, että oli ollut jännittävä. Täytyy tänään kysellä elokuvasta enemmän.
Vierailija:
Minusta on hienoa että lapsi saa eläytyä, surra ja itkeä. Siitähän se empatiakyky kasvaa! Tunteettomia ruusuillatanssijoitako haluatte kasvattaa?
Mielestäni onkin mahtavaa, että elokuva herätti tunteita! En sanonutkaan katuvani, että lapseni näki elokuvan, päinvastoin! Elokuvahan on hyvä, jos se saa tunteet heräämään. Huolissani olenkin vain näistä pienistä lapsista, jotka eivät välttämättä näitä tunteita osaa käsitellä.
Meitä ihmisiä on moneen lähtöön ja kaikille lapsille elokuva ei tietenkään vastaavaa reaktiota herätä. Halusinkin vain viestiä, että näinkin voi käydä!
Mietin että voisiko 4 vuotiaan viedä katsomaan tuota elokuvaa.
Epäröinkin kyllä että voi olla liian " rankka" vielä pienelle, mainoksen ja jotain pätkiä netistä näin. Itseäni kyllä kiinnostaisi se nähdä, voisi olla ihana, ehkäpä menen sitten pikkusiskon, 13v kanssa ennemmin.
Olin aikeissa viedä 7v sukulaislapsen tätä katsomaan, nyt ajattelen toisin.
En halua viedä katsomaan elokuvaa jota sitten joutuvat kotona mahdollisesti käsittelemään pitkiä aikoja, varsinkaan kun en ols sittä kyvystä sillä kotona niin varma.
Vien vaan omat lapseni he saavat työstää elokuvaa sitten rauhassa aikuisen kanssa jos siihen tarvetta esiintyy.
olin aikonut viedä herkän 5-vuotiaani katsomaan, mutta en tosiaan vie häntä elokuvaan jossa koko päähenkilön perhe kuolee.
Kyseessä melko herkkä poika, joka on reagoinut mm. kerhon raamatun kertomuksiin painajaisin. Elokuva ei kuitenkaan itkettänyt mutta kovasti käytiin kotona asiaa läpi. Itse en elokuvaa valitettavasti nähnyt, lapsi oli elokuvissa kummitätinsä kanssa. Kovasti tuntui kuitenkin tykänneen vaikka surullisiakin kohtia oli.