** ENSKAT vko 48 (26.11-2.12) **
Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille enskoille :)
Tällä viikolla siirryttänkin jo joulukuun puolelle :)
Ja viime viikon turinat: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11770206&p=1&tm…
-Sara-Maria-
Kommentit (28)
Pitkästä aikaa minäkin tänne hiippailen.
Töissä kun on alkanut pikkujoulukiireet niin ei ole jaksanut/ehtinyt tänne kirjoittelemaan.
Nyt viime viikkoina on ruvennut vaivaamaan unettomuus, viime yönä nukuin vain 3 tuntia.... kävin aamulla hakemassa muutaman päivän saikkua, flunssan ja unettomuuden takia... Onneksi sain päivällä hieman nukuttua. Kunpa ensi yönä saisi nukuttua koko yön.
Ensi viikolla olisi neuvolalääkäri käynti pitänee kysellä josko olisi tarvetta jäädä pidemmälle saikulle
Eddie liikkuu päivittäin paljon, myllää ja potkii, mieskin on ruvennut päivittäin tuntemaan potkut. Tuntuu että mies on nyt vihdoinkin päässyt mukaan odotukseen.
Eddie rv 25+1
heti alkuun isot onnittelut teille, jotka olette saaneet pienokaiset kotiin! Nyt se arki ja tutustuminen alkaa =)
Ja tervetuloa kaikille uusille! Kiva nähdä ihan alkutaipaleella olevia enskoja, sekä meitä uusia keskivaiheilla meneviä.
Meillä on onneks mahdollisuus karata kaikesta jouluhössötyksestä, kun ollaan miehen sukulaisten luona Intiassa 4.-31.12. Ei tartte siis lähetellä kortteja eikä koristellakaan, kun ei siitä ehdi nauttia. Jännää nähdä, kuinka mun kroppa ja pienokainen tykkäävät Intian kuumuudesta (mennään etelään, jossa asteita n 30) ja tulisesta ruoasta. Meillä kotonakin periaatteessa aina syödään tulista intialaista, mutta pariin kuukauteen mä olen syöny melkeinpä vaan perus suomalaista ruokaa. Jotenki intialainen ei ole ollu mieleen millään lailla.. Ehkä toi suomalainen ruoka on sitte se mun raskausajan himo, kun en ainakaan mitään muuta toistaseks vielä ole huomannu =)
Neuvolassa ollaan pari viikkoa sitten taas käyty ja kaikki oli oikein mukavasti. Pikkunen potki dopleria, mikä kuulosti aika hauskalta. Ens tiistaina päästään sitten siihen pitkään odotettuun 4D-ultraan ja saadaan tietää minkä näköstä pientä tässä ollaan masussa kasvatettu. Ja tietenkin se sukupuolikin sieltä vihdoin selviää =)
Mies ei ole vielä tuntenu liikkeitä, kun vauva aina rauhottuu kun se laittaa ison ja lämpimän kätensä masun päälle. Tänään makailin sohvalla ja kattelin vatsaa kun siellä oli taas melkoinen rumba käynnissä, ja vatsan päältä näky nyt jo ihan selvästi liikkeitä =) Sääli vaan, ettei mies ollu sitä näkemässä. Mutta ehkä tänä iltana sitten uudestaan yritän herätellä pikkusta kun isukkikin on paikalla.
Jos en ehdi kirjottelemaan ennen lomalle lähtöä, niin toivottelen jo tässä vaiheessa oikein rauhaisaa joulua kaikille! Ja tsemppiä viime metreillä oleville sekä hyviä vointeja kaikille kanssaodottajille!
~*Heidi ja LittleOne (rv 21+)*~
Uusia on taas paljon ilmottautunut mukaan.. kivaa. Tervetuloa, marzu, sandette ja fiiu!!!
Enpä osaa nyt oikein mitään muuta kommentoida.. Paitsi että kiitos Dragondreamille synnytyskertomuksesta. On kiva jo tässä vaiheessa kuulla toisten kokemuksia synnytyksestä, niin voi sitten itse alkaa siihen ajatuksissa valmistautumaan.
Miten muuten teidät miehet on synnytyksestä ajatelleet? Onko ollu mukana tai onko lähdössä mukaan? Taitaa nykyään olla kuitenkin aika yleistä, että mies on mukana.. Meillä tosiaan mies on ilmoittanut jo ennen raskautumista, että hän ei synnytykseen lähde, mutta jospa se mieli ehtisi tässä vielä muuttua.. On nimittäin varustettu aikamoisella sairaalakammolla ja voi pahoin jo parkkipaikalla, jos ollaan menossa sairaalaan jota kuta kattomaan..
ON: Oon hirveässä flunssassa.. Tai siis oon kyllä ollu jo monta viikkoa, mut viikonlopun aikaan iski migreenikin ja " jälkitautina" sitten iski ihan oikeesti tauti päälle. Pientä lämpöä oli aamusta ja nuha ja yskä.. Ja oksennus meinaa tulla aina, kun yskän puuska iskee päälle. Huomisen oon ainakin vielä pois töistä, mut täytyy sit loppuviikkoa katella, jos sinne jo joutais takaisin. Huomenna täytyy kuitenkin iltapäivällä käydä koululla opponoimassa yks opinnäytetyö, joten pakko alkaa kohta huilailemaan ja lataamaan akkuja huomista varten.
Terkuin, Saikku rv9+4
ja paljon...
kirjoitin just pitkän litanian tekstiä enkä saanut sitä sitten lähetettyä ja nyt se teksti vielä kaiken hyvän lisäksi katosi. taidan kirjoitella uusiksi sen minkä muistan joku toinen kerta. nyt lyhyesti: kävin eilen rakenneultrassa. kaikki oli hyvin, vauvan koko pari päivää isompi kuin mitä tähän asti. pusuhuulet oli vauvalla näkyvissä, yläpäässä.
muutama uusi oli tullut mukaan. tervetuloa ja onnittelut plussauksesta, toivottavasti vauvelit pysyy matkassa mukana.
mä en jaksa kirjottaa nyt enempää kun niskat menee liikkaa jumiin. ja ketutus on vieläkin aika paha.
-paco rv 20 (20+4)-
Uusia oli tullut huimasti! Tervetuloa ja onnittelut plussasta kaikille tasapuolisesti!
Sara-maria onnittelut hyvistä sokerituloksista. Saa syödä herkkuja! Taas on syytä elää :) Millaset vaunut haitte?
wannabe_amma odottelee 4D-ultraa, se on tosi hieno kokemus. Mä jännitin aikanaan sitä kauheesti, et mitä sieltä löytyy, mut ihana juttu se oli ja kaikkihan oli ok.
Saikku kyseli miesten tulosta synnytykseen. mun mies piiki/veri kammoinen ja alkuun ei ollut varma tuleeko synnytykseen. Nyt on kuitenkin sitä mieltä, että haluaa mukaan, mikä on hienoa. Mutta olen jo alunperin ottanut sen kannan, et se on miehen oma päätös mitä tekee enkä painosta mihinkään suuntaan. Voimia flunssan kanssa!
Pacolle onnittelut hyvistä ultra kuulumisista! Suosittelen muuten, että kopioit tekstin ennen kuin lähetät sen. Koska aika usein käy niin että teksti häviää matkalla ja se jos mikä hatuttaa...
(.) Vaunut on nyt myös meille ostettu. Jee! Pari kertaa oon jo käyny ihastelemassa ORA:n Saaga vaunuja, jotka vanhana mallina/värinä on ollut alessa ja eilen päätin et jos ne vielä siellä mulle huutelee niin ne ostetaan. Ja huutelihan ne. Vielä turvaistuin puuttuu isommista hankinnoista... Ihana ilma ollut ainakin täällä Keski-Suomessa tänään, yritettävä houkutella miestä vielä ulkoilemaan, se vaan leikkii uudella digiboksilla...
Nyt touhuamaan! Ihanaa odotusta kaikille enskoille!
Pore&Papunen 34+3
Gaiole: Hyvä, että siellä on kaikki ok ja ihanaa, kun pääsette nauttimaan lumisista maisemista. Täällä on jotenkin niin pimeetä kun ei sitä lunta ole.
eddie: taitaa olla miehelle se kunnon todellisuus raskaudesta kun pääsee itsekkin tuntemaan pikkuisen liikkeet. Toivottavasti pääset flunssasta eroon ja saat nukuttua.
wannabe_amma: Teillä on erilainen joulu edessä kun meinaatte olla reissun päällä. Tuo 4D ultra on varmasti kiva, kun pääsee kunnolla katsomaan minkä näkönen kaveri siellä on. :)
Paco: Tuo tunne ei ole kiva kun tekstit katoaa. Kannattaa siis kopioida se teksti ennen lähetystä. Hyvä, että teillä oli ultrassa kaikki kunnossa :)
Pore: Sielläkin on vaunut hankittuna. Meille tuli nyt sitten tuollaset gesslein highlight-vaunut. Niihin mä sitten loppupeleissä päätysin. Isoimmat hankinnat on täällä onneks tehty, osa tavaroista ei vaan vielä oo tietään tänne löytäny vaan on hakua vaille.
Ei kai tässä kummempia, viettelen koti-iltaa ja nautin takan lämmöstä :)
-Sara-Maria rv28+6-
Takana viimeinen lääkärineuvola. Olipa nuiva lääkäri, tosi hiljainen, eikä vastannut edes kunnolla kysymyksiin :( Eri lääkäri kuin aikaisemmin...
No, paikat kiinni, mutta pehmentyneet ja kohdunkaula lyhentynyt. Piiperö on laskeutunut ja jos oikein käsitin, myös kiinnittynyt (?) lähtöasemiin, ainakin osittain... Lääkärin mielestä olisi syntymässä ennen laskettua aikaa!
Jäi harmittamaan, että en saanut minkäänlaista painoarviota tai ylipäänsä kommenttia piiperön koosta.. Vaikka kysyin. Ja meillä terveydenhoitaja ei sitä arvioi ikinä, eli selviää vasta synnytyksessä... Edellisillä lääkärikäynneillä on läkäri kertonut paljon enemmän ja arvioinut painoa jne... No eihän se mikään selkeä totuus ole välttämättä, mutta nämä asiat vaan nyt kiinnostaa. Että tuleeko pieni vauva vai joku jättiläismötkäle.
Kaikki siis ok, käsittääkseni, mutta jäi vähän höntti olo koko lääkärikäynnistä :(
Taidan mennä lepäilemään, anteeksi omanapaisuus, mutta jostain syystä rupesi nyt ahdistamaan...
Terkkuja ja hyviä vointeja kaikille!
Gaijis ja piiperö 36+0
Mutsiko: Täällä on joulun odotus jo aika hyvin hallussa :) Kortit ostettu (en vaan jaksanut ruveta itse tekemään, vaikka kuinka meinasin¿), jouluvalot ja releet kaivettu kaapeista, lahjat suurimmaksi osaksi hankittu ja ensimmäiset glögit, joulupuurot, piparit ja tortut jo tehty ja myös syöty :D Ja ihanaa, kun nyt tuli luntakin! Kynttilöitä kuluu kamalalla tahdilla¿
Dragonille ihanaa vauva-arkea ja kiitos kovasti synnytystarinasta!
Butterfly: Käytiin kattomassa se Beowulf (noinkohan kirjoitettiin?). Oli aika äänekäs elokuva ja piiperö joko ihan paniikissa tai sitten innoissaan äänistä, meinasi tulla kyljestä ulos.. Hyvä, että saitte vaunut hankittua! Tulehan kertomaan testituloksia, kun ne saat. Toivottavasti ne ovat hyvät, eivätkä vaadi mitään kamalia lääkekuureja tms.
Poreella alkaa ä-loma :) Kivaa!! Te olette mutsikon kanssa suht lähellä meikäläisen laskettua aikaa myös, jännätään sitten, että kuka lähtee laitokselle ekana.. Jos vaikka teillä ottaa varaslähdön ja mulla jää yksiöön jumittamaan.. :D
Sara-Marialla oli kanssa vaunut hankittuina, hyvä homma! Ja hienoa, että sokerirasituksen tulokset oli ok.
Uusille kaikille tervetuloa mukaan juttelemaan! Äkkiä ne viikot vaan lisääntyy teilläkin ja pian olette ihmettelemässä, että mihin se aika oikein kuluu¿ Hyvää odotusta ja vointeja!
Joku pohti liitoskipujen ja suppareiden eroa. Kyllä ne erottaa¿ Liitoskivut tuikkii tuonne alapään luihin ja ytimiin, ei meinaa kävelystä, ylös nousemisesta jne. tulla mitään. Supistukset vetää mahan kovaksi ja mulla ovat tuntuneet myös menkkamaisina kipuina alamahassa ja ¿selässä, reisissäkin.
Meillä sujuu piiperön kanssa tällä hetkellä hyvin. Nautitaan lumisesta maisemasta ja joulutortuista :D Yötkin on menneet nyt ihan ok ja jopa suurimmaksi osaksi nukkuessa, toivottavasti näin myös jatkossa. Piiperöllä alkaa olla yksiössään ahdasta, aikamoista punkemista ovat liikkeet, kunnon muljauksia. Pysyisi nyt vaan pää alaspäin loppuun saakka.. Valmennuksetkin on käyty ja niistä jäi hyvä ja mukava fiilis tulevaa koitosta varten. Kävely alkaa muistuttaa kunnon vaappumista, eikä talvikengät meinaa mennä jalkaan millään¿ takista puhumattakaan. Mutta mitä pienistä :D Ukon takki käyttöön¿
Kaikki täällä ok!
Vilkutuksia enskoille tasapuolisesti!
Gaiole ja piiperö 35+5