Erityisäitiysvapaa
Onko jollain kokemuksia tai tietoa aiheesta?
Itse töissä ravintolassa, jossa luonnollisesti altistun tupakansavulle. Työnantaja ei voi siirtää muihin tehtäviin koska niitä ei ole.
Ensimmäistä neuvola-aikaa odotellessa ajattelinkin josko täältä saisi vastauksia nopeammin. Eli kiitollinen kaikista vastauksista liittyen erityisäitiysvapaaseen!
Kommentit (2)
Hei.
Itse olin myös ravintolassa töissä ja jäin heti pois, kun plussasin, varmaan seuraavana päivänä. Työnantaja ei saisi raskaudesta tiedon saatuaan pitää edes töissä. On taas kunkin oma asia milloin sen haluaa ilmoittaa, mutta heti plussattuaan voi pois jäädä ja erityisäitiysraha alkaa rullaamaan. Onhan se sellasta paperien täyttelyä KELAlle, joka paikasta joku lippunen on haettava..Itse olin työhöni täysin kyllästynyt ja olisin lopettanut jo aiemmin, mutta kun päätimme aloittaa vauvaprojektin, päätin käyttää erityisäitiys-etua vielä hyväksi ja sinnitellä, kunnes tärpää..Ja ihanaa on, kun ei odotusaikana tarvitse töitä miettiä, luksusta.
Sara-neiti 17+5
kun viikkoja oli 9. Ekassa neuvolassa sanoin työstäni lääkärille joka ei oikeastaan kommentoinut muutakuin että eihän se hyvä ole tupakan savussa olla raskaana. Täytin paperit kelalle ja pyysin raskaudesta todistuksen lääkäriltä(vai oisko ollu sillä kertaa terkka). Ensin Kelasta tuli vastaus että lääkärin pitää suositella ja selventää mun työkuvaa todistuksessa johon minä että ei se lääkäri tiedä mun työstä muutakuin sen minkä minä kerron joten..kela virkailija sanoi että niinhän se taitaa olla ja hyväksyi hakemuksen ilman lääkärin kommentteja!
Sain siis ensin erityisä.rahaa joka muuttui jossain vaiheessa äitiysrahaksi(sama summa).
Onnea odotukseen!
-Jade- 41+1
P.s laita kysymyksiä jos en osannu ihan täysin tyhjentävästi vastata. En oikein tiennyt mitä aiheesta kirjottaisin!