Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan nyt budjetoimaan joululahjoihin menevää summaa

Vierailija
25.11.2007 |

Rahaa on niukasti ja pitäisi budjetoida joululahjoihin käytettävät rahat. Tällä hetkellä olen pystynyt varamaan n. 350 euroa lahjoihin. Näitä lahjoja on sitten isovanhemmille, sisarusten lapsille, viemisiä iso-isovanhemmille, kummilapselle, omille lapsille etc (yhteensä n.17 henkilöä, kaksi näistä olisi " yheislahjoja" ).

Ihan kamalaa ajatella, että yli 300 euroa ei taida riittää mihinkään.

Kuinka arvokas olisi teidän mielestänne kummilapsen osuus tuosta summasta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 350 euroa on aika paljon rahaa... Se on kuitenkin 20 euroa per lahja jos ihan tasan jakaa. Millaisia lahjoja teidä suvussa on sitten tapana antaa? Onko hinta tärkeä?

Meillä esimerkiksi isovanhemmat arvostavat eniten itsetehtyjä juttuja: tapaamme tehdä jotain herkkuja itse ja hankkia niille vain kauniit asettimet. Sillä saadaan hoidettua minun vanhemmat (miehen kuolleet) sekä minun kolme isovanhempaani (mieheni kuolleet hekin). Eniten rahaa menee oman lapsen lahjoihin... Kummilapselle (1½v) ostan vähän väliä jotain - en pidä hintaa tärkeänä, vaan itse lahjaa. Kummilapseni äiti on kranttu merkkien ja laadun suhteen, kuten myös leluista tykkää vain niistä " kehittävistä" tyyliin perinteiset puulelut. Joten ostan merkkiä, vaikkapa Brion lelun, mutta ei mitään tolkuttoman kallista.

Vierailija
2/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta äkkiä itsetehtyjen materialeihinkin saa uppomaan se kaksikymppiä. haluan kuitenkin muistaa " kunnolla" koska hekin muistavat meitä.

Tuota summa ei voi jakaa karkeasti 17 osaan koska omien lapsiemme

(4 ja 8v) lahjoihin haluan kyllä panostaa enemmän kuin 20 euroa/lapsi. Ajattelin n 70/lapsi. Sitten jäljelle jää noihin muihin " vain" 200 euroa.

Miltä nämä summat kuullostavat? Ovatko ne ihan jotain muuta kuin mitä teillä ollaan totuttu?

Kummilapsi on 1 vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni tänä vuonna todella paljon oman lapsemme lahjoihin (meillä on vain yksi tytär), koska ostimme hänelle Playstation 2:n ja siihen kaksi peliä. Tämän lisäksi olen ostanut yhden halvan lelun (15e) ja Hello Kitty-lakanat, joita tyttö on toivonut. Viime vuonna ei kyllä mennyt yli 80e tytön lahjoihin, eli tämä on aika epätavallista...

Muita lahjottavia meillä on kummilapsi, kummilapsen vanhemmat, ne isovanhemmat, jotka tuli jo lueteltua edellisessä viestissä, veljeni ja hänen tyttöystävänsä sekä satunnaisia pikku paketteja muille kun käydään joulua toivottamassa (tyyliin viinipullo tai suklaarasia).

Meillä tosiaan isovanhemmat eivät huoli mitään muuta kuin jotain herkkuja. He nolostuvat, jos ostamme heille jotain hintavaa, koska heillä on jo kaikkea ja rahaa enemmän kuin meillä. :o/ Minä tosin toisinaan nolostun myös, koska he taas panostavat meihin todella paljon rahallisesti ihan ulkomaanmatkoista lähtien... Veljeni lahjaan menee ehkä 15e, kummilapsen 15-25e, kummilapsen vanhempien 10e, veljen tyttösystävän 10e jne...Minä tosiaan harrastan noita herkkulahjoja ja olen käsityöammatissa, joten itse tulee tehtyä paljon kaikenmoista - tosin yleensä aina yhdistän itsetehtyyn jotain ostettua. Sen lisäksi ostan aika paljon kirjoja.

Vierailija
4/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy heti koittaa varastaa ideoita=D

Ap

Vierailija
5/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta joululahjoja pitkin vuotta tarjouksista!=)

Esim. läheisten lapsille ei kannata joulun alla ostella mitään , osta esim. kevään alennusmyynneistä jemmaan heille kirjoja, palapelejä, vaatteita(muista kasvunvara!), pussilakana settejä, leluja, pelejä jne. jne.

Sama juttu sukulaisten suhteen, joulun jälkeen saa naurettavan halvalla ylijääneitä joulukoristeita, kynttilötä, kynttilänjalkoja ymv. ymv. Kaikki maksaa hunajaa joulun alla, joten itse ostan lahjoja pitkin vuotta, rahaa säästyy ihan oikeasti:)

Plussaa myös se, ettei joulun alla tarvitse juosta kaupoissa, ja lahjamenot jakautuvat pitkin vuotta, eli joulun alla ei rahaa kulu juurikaan enempää mitä muina kuukausina. Ja muina kuukausina jos lahjan tai kaksi ostaa tarjouksesta, ei niihin menevää kymppiä tai muutamaa edes huomaa.

Vierailija
6/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ehkä vähän huono antamaan vinkkejä, koska tosiaan olen käsityöammatissa, niin mulla on jo kaikenmoista kaapit pullollaan. Osa kertynyt vuosien varrella ostaen, osa muuten vain ihmiset lahjoitelleet, opiskeluajoilta, osa töistä jne...

Mä tapaan tehdä ihan kaikenmoista. Veljen ja sen tyttöystävän koiralle tein esim. viimeksi " ruututakin" . ;o) Sitten huovuttelen kaikenmoista; patalappuja, pieniä tauluja, joulukoristeita. Lasitöitä teen myös jonkin verran ja sit noita ruokajuttuja: hilloja, säilykkeitä, sinappia, toffeekarkkeja. Nättiin pakkaukseen vaan ja esim. hillopurkkehan saa ihan " ilmaiseksi" syömällä. Pesemällä vain vanhat ja vaikka maalaamalla purkit kauniiksi jne. Mitäs muuta? No kestovaippoja myös olen tehnyt lahjaksi parille kaverille, joiden vauvat niitä käyttää. Samoin Baby Bornin ja Barbien vaatteita - niitähän saa tosi pienistä tilkuista aikaiseksi ja voi käyttää vanhoja vaatteita kankaina... Mut tosiaan, nää kaikki vaatii aika lailla vaivaa ja kai täytyy olla jo sitä " käsityöläisyyttä" veressä, että tuntee homman mielekkääksi. Moni kun kuitenkin arvostaa enemmän sitä aikaansa - että saa nopsasti ostettua lahjan kaupasta.

Vierailija
7/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin suunittellut ostavani joululahjat pitkin vuotta, mutta epäonnistunut aina koska meillä on rahat aina niin tiukilla, että en oikeasti raaski tai pidä tärkeänä keskellä kesähelteitä kiireessä ostaa joululahjaa sukulaisille! Ehkäpä ensi vuonna sitten jos päivittäis johonkin sen vakilistan ja vetäis sitten aina nimen yli kun lahjat on hoidettu. Aika systeemaattista, mutta ehkäpä toimisi=)

Ap

Vierailija
8/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteensä tuli joku 250e. Siihen sisältyy 2 omaa lasta, 4 kummilasta ja isovanhemmat (2). Vielä meinasin ostaa toiselle lapsellemme yhden paketin ja parille läheiselle sukulaiselle paketit. Näihin menee ehkä joku 60e.

Tuntuu kyllä aika isolta toi meidänkin lahjojen summa, yli 300e. En kyllä osaa ajatella että markkan aikana olisin 1800mk laittanu lahjoihin.. hui :)

Vierailija
9/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hillopurkki+ maalaus idea oli sellainen toteutettava-kiitoksia

*sinappia kokkaamaan*

Vierailija
10/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on rahat tiukilla, joten juuri mietin, miten saisin lahjat kaikille. Eihän tuosta 300 euron summasta tulisi edes omille lapsille kuin 50 euroa per nenä, vaikka jättäisi kaikkien muiden lahjat ostamatta. Ja eihän silläkään saa kuin 1-2 lahjaa per lapsi. Meidän lapsille ei joulu tunnu kyllä joululta, jos koko jouluna saa vain yhden ainoan lahjan.

Vierailija
11/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon saa myös uppomaan pelkkiin joulu-kukkiin jos halua viedä muutakin kuin perus joulutähden. Viettekö kukat kaikkiin sukulaispaikkoihin joissa käytte?

Ap

Vierailija
12/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kai joutuisi silloin miettimäänkään, miltä lapsista tuntuu, jos saa vain yhden paketin. 11

Vierailija
13/13 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että meillä on sovittu (minun puolelta) että vain lapsille ostetaan lahjat, koska onhan se joulu lasten juhla. Ja oikeastaan ostetaan vain kummilapsille, lapsia alkaa olla jo niin paljon ja kummiudet on jaettu ristiin rastiin. Sitten jokainen voi ostaa itselleen jouluherkkuja yms. enemmän.

Ja ap:lle vielä kummilapsen lahjasta. Olisiko sinun mahdollista rueta keräämään kummilapsellesi jotain, vaikka brion junarataa tms. Siihen ei pikku osat niin paljon maksa, joten niitä voi ostella sitten muinakin merkkipäivinä. Nyt on esimerkiksi Netanttilassa taaperojunarata 24,90e, siitä olisi hyvä aloittaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme