Mies painostaa minua muuttamaan hänen kotimaahansa...
Minulla on virolainen mies. Mies tekee keikkahommia omaan kotimaahansa. Viimeisen vuoden aikana hän ei ole ollut paljoakaan kotona. Käy aina vain n. viikon kotona ja on sitten taas vähintään kuukauden töissä.
Minulla on todella raskasta olla täällä suomessa kolmen lapsen " yh:na" , kun sukulaisiakaan ei samassa kaupungissa asu. Mies onkin alkanut puhumaan vähän painostavasti, että minä ja lapset muutettaisi viroon ainakin toistaiseksi, vaikka vuodeksi. Minua vain ajatus ei kiehdo ollenkaan.
Esikoinen 5v aloitti vasta tänä vuonna päiväkodin enkä haluaisi häntä sieltä heti repiä pois, ensi vuonna olisi eskari ja sitten koulu. Minulla ei ole virossa oikeastaan mitään, en tule kovinkaan hyvin juttuun miehen sukulaisten kanssa. Mies kumminkin työskentelisi paljon vaikka asuttaisikin kaikki siellä eli joutuisin olemaan silti hyvin paljon yksin...
Olen yrittänyt perustella noilla asioilla miehelle miksi en haluaisi sinne muuttaa, mutta mies ei ota minua ollenkaan tosissaa, vaan loukkaantuu ja alkaa pian puhua muutosta uudestaan.
Mitä minä voin sanoa miehelle, että se ymmärtäisi.
Minulla on ollut haaveissa: Mies, lapsia, omakotitalo ja nämä kaikki suomessa. Ehkä olen hyvin ahdasmielinen, mutta näin ajattelen... :/
Kommentit (20)
Esim. Tallinna on ihan kiva paikka ja ainakin kivasti ostosmahdollisuuksia ja tapahtumia. Vai asutteko jo Helsingissä täällä Suomessa? No helsinkiin verrattuna Tallinna on vähän pienempi. Tallinasta pääsee myös nopeasti Suomeen ja Tallinnassa toimii myös suomalainen koulu ja on paljon muutakin suomalaista toimintaa, mutta jos olette jonnekin muualle Viroon muuttamassa niin siellä tilanne varmaan aika erilainen.
Mutta miehen mielestä nyt 10 vuoden päästä minun on " pakko" olla muuttanut mieltäni, koska meillä on lapsiakin...
kompromissi, sanot että suostut kokeilemaan Tallinnaa muttet lähde sinne pikkukylään ?? ja avoimella mielellä matkaan, alku voi tuntua hankalalta mutta parin kolmen vuoden kuluttua olet varmasti sopeutunut. sitäpaitsi siitähän pääsee Helsnkiin todella nopeasti. itse olen seurannut miestäni kahteen eri maahan enkä kadu nâitä kokemuksia. Viro on sitäpaitsi niin lähellä suomea että minä hihkuisin onnesta päästä noin lähelle.
Kahden kulttuurin liitoissa täytyy osata joustaa. Millä oikeudella sinä määräät, että te asutte Suomessa nyt ja ainiaan, vaikka itse et ole edes valmis kokeilemaan Virossa asumista? Sinne ei ole pitkä matka ja sieltä pääsee pois jos siellä ei viihdy.
Tai jää kotiin hoitamaan lapsia ja sinä mene töihin?
Mies on kumminkin joka päivä töissä. Joskus sunnuntait on vapaat, mutta ei läheskään aina. Ja tämä on miehen valinta painaa täysillä töitä.
Arvomaailma on pielessä tai kotona ei ole kaikki hyvin, jos mies on mielummin töissä kuin perheensä kanssa.
Vierailija:
Mies on kumminkin joka päivä töissä. Joskus sunnuntait on vapaat, mutta ei läheskään aina. Ja tämä on miehen valinta painaa täysillä töitä.
kumman haluaa. Perheen vai työn. Molempia ei voi saada.
Monikulttuurisen lapsen identiteetille on elintärkeää, että hän saa viettää pidempiä aikoja myös toisen vanhempansa kotimaassa, tämän suvun ja tapojen keskellä.
Minä lähtisin. Sama kai se on, onko kotinsa vanki ja käytännössä yh Suomessa vai Virossa.
Vierailija:
Monikulttuurisen lapsen identiteetille on elintärkeää, että hän saa viettää pidempiä aikoja myös toisen vanhempansa kotimaassa, tämän suvun ja tapojen keskellä.
Minä lähtisin. Sama kai se on, onko kotinsa vanki ja käytännössä yh Suomessa vai Virossa.
että siellä kylässä on sukulaisia, Helsingissä ei.
Vierailija:
että siellä kylässä on sukulaisia, Helsingissä ei.
eihän täällä edes mainittu kylän nimeä??? Ja siellä kylässähän mies kai edes yöpyisi kotona, vaikka kuinka tekisi pitkää päivää.
että joku pikkukylä tarjoaa samat tapahtumamahdollisuudet kuin suurkaupunki? Vertailepa vaan esim. Helsingin ja vaikkapa Mikkelin tapahtumatarjontaa niin kyllä siinä selkeä ero on. Mutat näköjään ei sitten voi todeta, että pikkukylässä on pienemmät mahdollisuudet esim. käydä erilaisissa tapahtumissa, olla ostosmahdollisuuksia jne. Miksi ei voi myöntää sitä, että nämä asiat aika pitkälti vaikuttavat ihmisen viihtymiseen varsinkin jos muuttaa isosta kaupungista kuten ap joka asuu Helsingissä.
Vierailija:
eihän täällä edes mainittu kylän nimeä??? Ja siellä kylässähän mies kai edes yöpyisi kotona, vaikka kuinka tekisi pitkää päivää.
Mies voi sitten lomalla käydä teitä moikkaamassa. Eihän teidän arki muuttuisi ollenkaan!!!
Mitä järkeä on olla naimisissa, jos ei koskaan näe toisiaan?
että jos on kolmen alle viisivuotiaan lapsen yh, olennaista on saada apua ihan päivittäiseen arkeen, eikä piehtaroida ostos- tai tapahtumatarjonnassa.
Kylässä voi saada oman elämänsä paljon paremmaksi sukulaisten tukiverkolla ja sillä, että mies on edes yöt kotona kuin kökkimällä tukiverkottomana Helsingissä ypöyksin. Paljon se tapahtumatarjonta auttaa, jos ei ikinä pääse mihinkään tai yksin pitää raijata kolme pientä lasta joka paikkaan! Eikä heidän kanssaan myöskään varmaan ihan hirveästi shoppaamisestakaan nauti. Eikä kaikki muuten nauti muutenkaan!
Ja sieltä virolaisesta pikkukylästä on 3 tunnin matka Tallinnaan, 4 tunnin matka Helsinkiin ja varmaankin hyvät yhteydet Saksaan, Puolaan... Eli ei sielläkään ostamista tarvitse jättää, jos se on elämän sisältö.
Justhan ap kirjoitti alussa, että ei ole noiden sukulaisten kanssa oikein samalla aaltopitudella. Enkä yhtään ihmettele, Virolaisissa pikkukylissä kun ollaan vielä TODELLA paljon vanhanaikaisempia kuin vaikkapa suomalaisissa. Tiedän, kun olen sellaisissa paljon aikaani viettänyt.
Mitä hyötyä on mennä itselle täysin tuntemattomien ihmisten keskelle, varsinkin jos vielä näkemykset lastenkasvatuksesta yms. todennäköisesti eroavat toisistaan kuin yö ja päivä...
Ihan yhtä hyvin voisi kysyä miksi joku ottaa just sen miehen, jolla on ikävä anoppi!