Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenvuoto hampaan poiston jälkeen ei vaan lopu.

Vierailija
14.10.2013 |

Multa poistettiin poskihammas viisi tuntia sitten. Oon pitännyt haavasidettä suussa koko ajan, vaihtanut sen puolen tunnin välein uuteen. Kuinka iihmeen kauan toi verenvuoto oikein kestää :(

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 19:06"]

Käytätkö omega kolmosta tai kalaöljykapseleita tmv. Niistä sanotaan, että ne ohentavat verta, jolloin hyytyminen hidastuu. Leikkaukseen menijöitä neuvotaan lopettamaan ko. ravintolisien käyttö jo pari viikkoa ennen leikkausta, jotta veri hyytyisi normaalisti.

[/quote]

En käytä näitä enää (olen joskus käyttänyt, siitä on jo kuukausia aikaa). Mutta hyvä pointti sinulla. Olen tuollaisesta vaikutuksesta lukenut jostain itsekin. -ap

Vierailija
2/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepussi on muuten ihan toimiva keino. Teen tanniini kuivattaa märkiviä tai haava-alueita. Ei kannata ihan heti poiston jälkeen laittaa, mutta jos ensin on ollut harsotaitos aikansa mutta vuotaa lievästi edelleen, on turvallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen! Minulla porattiin luu-ytimeen, jonka johdosta sain viikon sairaslomaa ja panacod -kuurin :((((

Vierailija
4/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepussille pisteet täältäkin.

Ei sitä kuumassa tarvii kastella, ihan käy kylmäkin ja sitten puristus ja sinne koloon.

Hammaslääkäri itse kertoi tuon kikan mulle.

Tanniinit ovat kasveissa esiintyviä fenolisia uuteaineita, flavonoideja, jotka sitovat ja saostavat proteiineja.[1]

Tanniineilla on voimakas värjäävä vaikutus, joka tulee esiin niiden käytössä nahkaa parkitessa. Aineen nimi tuleekin keskiaikaisesta latinasta, jossa parkitsemista merkitsevä tannāre johdettiin tammen kaarnaa tarkoittavasta sanasta tannum joka puolestaan liittyi muinaisgermaanien tammea tarkotitavaan sanaan.[2] Suomen kielessä tanniineista käytetään myös nimitystä parkkihappo.[3]

Tanniineja esiintyy monissa kasveissa, joissa niillä on erilainen funktio kasvin eri osissa. Siemenissä ja juurissa ne tappavatbakteereja ja rungossa osallistuvat myös kasvunsäätelyyn. Lehdille ne antavat kitkerän maun, joka suojaa kasvinsyöjäeläimiltä.Silmuja ne suojaavat jäätymiseltä.[1] Tanniineja esiintyy muun muassa puissa (esimerkiksi tammikoivueukalyptusmäntypaju), useissa heinäkasveissaapiloissa sekä monissa ihmisen ravinnoksi kelpaavissa kasveissa (esimerkiksi metsämarjatgreippi,granaattiomena).

Sisällysluettelo
  [piilota
1 Teen tanniinit
2 Viinien tanniinit
3 Tanniiniryhmiä
4 Lähteet
5 Aiheesta muualla

Teen tanniinit[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Teepensaan (Camellia sinensis) lehdet sisältävät tanniineja.[3] Pitkäänhaudutetussa teessä esiintyvä karvas maku johtuu terveellisistä antioksidanteista. Kupin pohjaan jäävä tumma kerros on flavonoidien ja teeveden tavallisesti sisältämän kalkin yhdessä muodostamaa sakkaa. Se on täysin vaaratonta ja irtoaa helposti sitruunamehulla tai suolalla.

Vierailija
5/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

After a Tooth Extraction: Caring for Your Mouth

When you've had a tooth extracted (removed), you need to take care of your mouth. Doing certain things, even on the first day, may help you feel better and heal faster.

Control Bleeding

To help control bleeding, bite firmly on the gauze placed by your dentist. The pressure helps to form a blood clot in the tooth socket. If you have a lot of bleeding, bite on a regular tea bag. The tannic acid in the tea aids in forming a blood clot. Bite on the gauze or the tea bag until the bleeding stops. Slight oozing of blood on the first day is normal.

http://www.uofmmedicalcenter.org/healthlibrary/Article/84678

Vierailija
6/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Controlling bleeding with gauze.

In most cases this bleeding can be effectively controlled and ultimately stopped by placing a piece of clean moist gauze over the empty tooth socket, and then biting firmly on this gauze for 45 minutes to an hour.

Make sure that the gauze is positioned so when you bite down it applies pressure directly onto the extraction site. (If you bite down and your teeth come together fully, you may not be placing much pressure on the gauze.)

Applying pressure over an extended period is the key.

It is both firm pressure and maintaining this pressure over a prolonged period of time (45 minutes or so) that are important factors when this technique is used.

Don't keep changing the gauze, and don't chew on it. Just put it in and then clamp down on it for 45 minutes to an hour.

Controlling bleeding with a tea bag.

If the bleeding seems to persist, a slightly moistened tea bag can be more effective than gauze.

One of the components of tea (black tea, the regular stuff you would use to make iced tea) is tannic acid. Tannic acid aids with the formation of blood clots, thus making this method a very effective technique. (Same instructions as above, just substitute the tea bag for the gauze.)

Vierailija
7/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, thanks a lot! Tämä oli tosi hyvä tietoisku teepussien puolesta. Mies toi juuri kaupasta laatikon Liptoneita. :)

--Ap

Vierailija
8/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 20:35"]

Hei, thanks a lot! Tämä oli tosi hyvä tietoisku teepussien puolesta. Mies toi juuri kaupasta laatikon Liptoneita. :)

--Ap

[/quote] Olisit vaan jo kaksi tuntia sitten uskonut!

Vierailija
9/47 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin tässä nyt se ongelma että otettiin hampaan hattu pois vaan ja nyt vuotaa ihan hirmuisesti. Vähän sattuu ja muuta. Olen käyttänyt melkein kokoajan 9 tuntita vaihtaen viidentoista ja puolentunnin välein tuppoa. Aluksi oli ihan hyvin että loppui verenvuoto vaan nyt alkoi taas. Teetäkään ei ole ja on keskiyö :( Mikä keskellä yötä kuin se että puolistunnassa ja tuppoa pidellen auttaisi?

Vierailija
10/47 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko nyt kunnolla purreet sitä tuppoa? Ja välttäkää puhumista/naaman liikuttelua/mitään liikkumista. Pienikin revittely/nosto saattaa sen taas aukaista.

Vierailija
11/47 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 01:36"]

Minullakin tässä nyt se ongelma että otettiin hampaan hattu pois vaan ja nyt vuotaa ihan hirmuisesti. Vähän sattuu ja muuta. Olen käyttänyt melkein kokoajan 9 tuntita vaihtaen viidentoista ja puolentunnin välein tuppoa. Aluksi oli ihan hyvin että loppui verenvuoto vaan nyt alkoi taas. Teetäkään ei ole ja on keskiyö :( Mikä keskellä yötä kuin se että puolistunnassa ja tuppoa pidellen auttaisi?

[/quote]

hae abc:ltä teetä

Vierailija
12/47 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette oo ohjeita noudattanu ?!? multa on poistettu 4 hammasta eikä mitään ongelmia hyytymisen kanssa !

Vierailija
13/47 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisko posken vieressä pitää jotain kylmää? kylmäkallea? älä kuitenkaan palelluta ihoa

Vierailija
14/47 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatun poistosta en tiedä, mutta joku luultavasti löytää tämän aiheen taas jonkun ajan päästä. Ensimmäiseksi, en vaihtaisi sidettä noin usein. Kun tupon irrottaa sieltä ikenestä, vaikka sen tekisi varovaisesti, niin se repii ainakin osan muodostuneesta arpikudoksesta uudelleen auki.

Itse taisin kumota pari pakettia jäätelöä hampaan poiston jälkeen. Söin sitä vähän aina kun suussa maistui veri, ja se hyydytti mukavasti vuodon. Tuskin oli vahingollista, sillä jäätelösuositus tuli hammaskirurgilta itseltään, mutta tämäkin on varmaan tapauskohtaista.

Vierailija
15/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:04"]

Multa poistettiin poskihammas viisi tuntia sitten. Oon pitännyt haavasidettä suussa koko ajan, vaihtanut sen puolen tunnin välein uuteen. Kuinka iihmeen kauan toi verenvuoto oikein kestää :(

[/quote] Hauduta teepussi kuumassa vedessa ja viilenna se kylmassa. Pure sita harsotupon sijaan, pitaisi loppua aika nopeasti. Kerro toimiko.

Vierailija
16/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin vuosi koko illan kun iltapäivällä kahden aikaan poistettiin viisuri. Haavataitoksia vaan, ei vettä eikä mitään suuhun ennen kuin verenvuoto on rauhoittunut.

Vierailija
17/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm,ei mulla kyllä tullut kun ihan pikkasen verta jokunen tippa...mut mulle laitettiin siihen leikkauskohtaan tikit (hammas siis ns leikattiin irti ei vain nyppästy)

Vierailija
18/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:34"]

Kyllä mullakin vuosi koko illan kun iltapäivällä kahden aikaan poistettiin viisuri. Haavataitoksia vaan, ei vettä eikä mitään suuhun ennen kuin verenvuoto on rauhoittunut.

[/quote]

Uskallanko edes syödä jäätelöä ennen kuin vuoto on loppunut? Lääkäriltä sain sellasen hoito-ohjeen, ettei tänään saa syödä mitään muuta kuin jotain kylmää ja sanoi että jäätelö olis oikein hyvä vaihtoehto,

Vierailija
19/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:30"]

Hauduta teepussi kuumassa vedessa ja viilenna se kylmassa. Pure sita harsotupon sijaan, pitaisi loppua aika nopeasti. Kerro toimiko.

[/quote]

En oikein tiedä uskallanko tämmöistä kokeilla, kun kovasti tähdennettiin sitä hygieenisyyttä. Eiks sieltä teepussista levii ne teet sinne haavareikään.

Vierailija
20/47 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kestää kauan. Itsellä viisaudenhampaan poiston jälkeen vuosi pitkään ja olin jo lähdössä takaisin. Seuraavan kerran laitettiin tikit, mikä nopeutti vuodon loppumista.

Voit syödä, jos vuodoltasi pystyt. Tai juo esim pirtelöä!