Miksi käyttäydyt töykeästi kaupan kassaa kohtaan?
Olen opiskelija ja välillä kaupan kassalla töissä. Vastoin yleisiä odotuksia, nuoret ja vanhukset tervehtivät hyvin usein kassoja ja ovat muutenkin kohteliaita. 30-60-vuotiaat naiset ovat pahimpia! Vaikka tervehtisin ensin (mihin aina pyrin), niin aina ei kuulu pienintäkään inahdusta, marssitaan vaan pakkaamaan tavaroita. Sitten kun olen skannannut kaikki tuotteet ja sanon hinnan, asiakas mulkaisee ja löntystää hitaasti maksamaan vaikka olisi millaiset jonot. Ärsyttävintä on se, jos asiakas on laittanut kortit ja rahat KASSAHIHNALLE josta ne joutuu äkkiä noukkimaan ettei vaan luiskahda hihnan väliin. Tai jättää rahat ja kortit siihen pienelle tasolle ja osoittelee niitä sitten jos en ole huomannut. Ja ei kiitoksen sanaa missään välissä!
Mitä pahaa me kassat ollaan sulle tehty?
Ps. Se ei ole kassan vika jos et ole ostanut tarpeeksi muovikasseja ja kassi hajoaa liian suuresta tavaramäärästä! Ja jos olet pakkaamassa ja ostit liian vähän kasseja, et saa todellakaan ottaa niitä ilmaiseksi!
Kommentit (49)
että nuoret naiset ja miehet-ilmeisesti opiskelijoita- ovat pääsääntöisesti todella iloisia ja kohteliaita ja miehet toivottavat jopa hyvää päivänjakoa, viikonloppua jne!
Mieluummin valitsen nuoren kassan kuin sen harmaan viisikymppisen työhönsä tympääntyneen hapannaamakassan.
Mutta poikkeuksiakin on. Lähikaupassa on eräs töykeä ja junttimainen nainen, joka ei useinkaan vaivaudu vastaamaan tervehdyksiin ja kiitoksiin. Mulkaisee vain pahasti eikä pukahda mitään. Kerran hän rupesi jopa haukkumaan, kun minulla ei ollut mukana bonus-korttia. Outoa käytöstä, mutta eipä asiakkaitakaan aina voi kehua. Tosin näin muita asiakkaita seuranneena sanoisin, että useimmat asiakkaatkin näyttävät olevan kohteliaita kassoja kohtaan.
Toki joka ikäluokkaan ja sukupuoleen mahtuu kaikenlaisia, pahin muistoni liittyy n 40 vuotiaaseen mieheen.
Mutta noin kokonaiskuvana tuon ikäluokan naiset pahimpia. Olen sitä mieltä että jokaisen tulisi joskus tehdä kassan työtä vaikka viikko. On nimittäin tosi raskasta. Esim. aina on niitä jotka nakkaavat ostoskorinsa hihnalle ja odottavat kassan purkavan heidän ostoksensakin, oikein täyden palvelun kauppa....
Niitä tavaroita ei tarvitse latoa sellaiseksi metrin kokoiseksi pinoksi siihen hihnalle, ihan yksitellen tai vaikka vierekkäin, nimittäin kun se hihna sitten liikkuu, saa niitä ruokia keräillä pitkin käytäviä.
Ihan pikku homma, mutta auttaa kassaa tosi paljon. Niin ja ne pullokuitit ja etukortit ja maksukortit mielellään siihen tasolle, eikä hihnalle. Ei varmaankaan ole mukava jos se pankkikortti on sitten tuhannen rullalla, kun sen saa sieltä hihnan välistä tongittua.
Ja muovipussit voi ottaa omaan käteen ja ilmoittaa kassalle montako pussia on, eikä laittaa niitä hihnalle viimeiseksi, ja odottaa sit niitä ensimmäisenä siellä toisessa päässä. Meillä ei ole kahdenmetrin mittaiset kädet.
Niin ja niitä ruokia voi mielellään pakata sen aikaa, kun ruokia skannataan, ei tarvitse kytätä siinä tiskin takana nojaillen tiskille.
Ja varatkaa jouluruuhkiin aikaa, tuotteista voi puuttua hintoja ja koodeja, joita on sitten pakko soitella osastoille ja kysellä, koska ei me niitä ulkoakaan osata eikä voida itse keksiä.
Tässäpä näitä..
Meillä on töissä eräs kassahenkilö, joka puhuu koko ajan asiakkaille tai työkavereille. Saattaa huuttaa monen kassan päästä kysyäkseen jotain asiaa. Vaikka hänellä olisi asiakas niin saattaa silloin puhua työkaverille. Asiasta on hänelle sanottu monta kertaa ja eri ihmiset ovat siitä sanoneet, mutta ei se vaan osaa pitää suutaan kiinni. Ärsyttää todella paljon.
Sinä Espoolainen, tulepa kerran käymään täällä Vantaan puolella kaupassa, niin saat kyllä varmasti hyvää palvelua ihan tavallisessa marketissa. Voin sanoa että meidän kaupassa ei saa huonoa palvelua kuin äärimmäisen harvoin. Vaikka henkilökunnalla on ollut tämä syksy yhtä kriisiä siviilielämässä (avio- ja avoeroja, keskenmenoja, vakava sairastuminen ym), niin olemme silti saaneet poikkeuksellisen paljon hyvää palautetta juuri hyvästä palvelusta.
Työkavereille terkkuja, tästä tunnistaakin että mistä kaupasta on kyse.
tuossa eka viestissä ihmettelin sitä kun ap pitää epäkohteliaana, että asiakas menee pakkaamaan tavaroitaan ennen maksamista ja jättää kortin tasolle siksi aikaa. Minä kun olen ajatellut sillä lailla nopeuttavani jonon etemistä, jos ostan paljon tavaraa. Ja äsken taas joku oli juuri sitä mieltä. Kumpi siis on parempi? Ja vielä toinen juttu: käteisellä vai kortilla? Minulle on ihan sama kummalla maksan, kumpi on kassan kannalta mukavampi?
Enimmäkseen ystävällisiin kassahenkilöihin olen törmännyt, joten mielelläni tekisin työn heille helpommaksi.
Kaksi pientä lasta ja käyn vaativassa työssä.
Kaupassakäynti ei ole päivän kohokohta, vaan usein olen väsynyt, kiireinen ja omissa ajatuksissani.
Toki periaatteesta haluaisin olla kohtelias, mutta en ole arvannut, että kassaa kauheasti kiinnostaa minun ilmeeni ja tervehdykseni. Hyvin voi käydä, että kun edellisen asiakkaan perässä painelee ostoksia pakkamaan ei tule kummemmin tervehdittyäkään. Tai se voi olla hajamielinen nyökkäys tms.
Älkää olettako muista heti pahinta, kuten ylimielisyyttä.
Tuo " et viitsi tervehtiä" -mentaliteetti kertoo ihan muuta kuin selittelysi. Minusta sivistynyt ihminen, ammatistaan tai kuulumisistaan huolimatta, osaa tervehtiä ja ehkä jopa hymyillä hieman, kun tapaa mahdollisesti tuntemattoman henkilön, joka rahastaa sinua ostoksistasi.
Se vaan on erittäin epäkohteliasta, että jos en heti huomaa kortteja, niin aletaan mykkänä osoittelemaan korttien suuntaan tai jopa haukkumaan minua kun en heti huomannut!
Minulle on aivan sama maksaako käteisellä vai kortilla. Ehkä kortilla on siksi kivempi, että pohajakassa ja vaihtorahat ei kulu ja se on muutenkin nopeampaa.
Se joka kysyi, miten maksun kanssa pitäisi menetellä kun ei viitsi alkaa heti tunkemaan kortteja kassalle tai laittaa niitä tasolle. Minun mielestäni mukavinta on, jos asiakas pitää kortteja/rahoja tavallisesti kädessään ja antaa ne sitten kun sanon summan. Suurin osa näin tekeekin :) Mutta missään nimessä ei kortteja ja rahoja KASSAHIHNALLE!
Muut kassat, miten varsinkin vanhemmat muslimimiehet kohtelevat teitä? Ainakin täällä Helsingissä on hyvin yleistä se, että laittavat rahat pienelle tasolle, josta otan ne. Vaihtorahoja ja kuittia ei saa missään nimessä antaa heille käteen, van pitää laittaa tasolle, koska nainen on saastainen ja heitä ei saa koskea! Tämä on niin loukkaavaa ja raivostuttavaa, että haluaisin tietää miten te muut tämän koette?
ap
Ja silloinkin selvästi ja kuuluvasti sanoo haluaako pankki- vai luottopuolella maksaa, ettei tarvii suun liikkeistä arvailla että sanoko se nyt pankki vaiko luotto. Ja siinä kassalla on kuitenkin aika kova meteli, kun hihnat pyörii, toisilla kassoilla piippaillaan tavaroita, lapset huutaa, kärryt koliseen... Pääsääntöisesti kyllä asiakkaat puhuu selvästi ja tarpeeksi kuuluvaksi, mutta joka päivä tulee useita sellaisia asiakkaita, joiden puhetta ei kuule vaan pitää tuo kortti asia päätellä suunliikkeistä.
Se myös ärsyttää että laitetaan kassit hihnalle ekana ja niiden päälle ladataan se metrin korkuinen kerros muita ostoksia. Sit mennään sinne hihnan päähän huutamaan että anna ne kassit ekana. Joo, onnistuu kyllä. Siinä vaan ne kassit menee rikki tai tavarakasa kaatuu ja tuotteet tippuu lattialle.
Haluatteko asiakkaana että teidän pakasteet laitetaan muovipussiin?
-32
Miulla on yleensä pakasteita varten pakastekassi, mutta pikkupussin haluaisin sellaisille ruokatavaroille, joista saattaa jotain valua. Varsinkin kanasuikale/kanankoipimarinadi on ällöttävää, kun sitä joskus on muovirasiassa myös ulkopuolella. Ei myöskään vakuumipakattujen lihojen (porsaanfileet yms) nesteet, oli ne verta tai ei, tunnu mukavalta jos ne rikkoutuu maitopurkin kulmaan. Siis lähinnä tuorelihatavarat, ne olisi kiva saada pikkumuovikassiin.
Kiitos kun kysyit!
Ja yksi juttu tuli vielä mieleen, että laittakaa ne kapulat tavaroiden väliin, jos haluatte maksaa esim useammassa erässä tai mies ensin omat ja itse loput. Ei tarvi sitten kassan arvailla, että tuleekohan tämä ja tämä vielä, vai??
Minä olen olettanut, että terhvehdykset tms. ovat yleensä myymälöissä ohjeistettuja, eivätkö ne varmaan ihan kassamyyjän sydämen asia ole. Jos kuvittelisin tervehdysteni laadun merkitsevän oikeasti jotain kassalle, varmaan kiinnittäisin asiaan huomiota. Samassa kaupassa käyn yleensä, ja vuosia ovat samat myyjät olleet kassalla. Joskus jutellaan, joskus ei. Väsyneenä en kotiin palattuani edes muista mitä olen ostanut, saati sitten olenko tervehtinyt kassaa.
Itse en ole pitänyt käytöstäni töykeänä, vaan ihan asiallisena.
Vierailija:
Tuo " et viitsi tervehtiä" -mentaliteetti kertoo ihan muuta kuin selittelysi. Minusta sivistynyt ihminen, ammatistaan tai kuulumisistaan huolimatta, osaa tervehtiä ja ehkä jopa hymyillä hieman, kun tapaa mahdollisesti tuntemattoman henkilön, joka rahastaa sinua ostoksistasi.
Vierailija:
Muut kassat, miten varsinkin vanhemmat muslimimiehet kohtelevat teitä? Ainakin täällä Helsingissä on hyvin yleistä se, että laittavat rahat pienelle tasolle, josta otan ne. Vaihtorahoja ja kuittia ei saa missään nimessä antaa heille käteen, van pitää laittaa tasolle, koska nainen on saastainen ja heitä ei saa koskea! Tämä on niin loukkaavaa ja raivostuttavaa, että haluaisin tietää miten te muut tämän koette?
ap
Onko siitä sinulle kauheasti vaivaa jos otat ne rahat siitä tasolta ja laitat sitten myöskin vaihtorahat ja kuitit siihen? Muslimimiesten mielestä nainen EI ole millään lailla saastainen, mutta haluavat ilmeisesti minimoida kanssakäymisen naisten kanssa ja ehkä jopa osoittavat kunnioitusta sinua kohtaan, oletko koskaan ajatellut että asia voisi olla näinkin!
Ja jos sinua, arvoisa kassaneiti tämä niin kovasti häiritsee, kannattaisiko harkita alan vaihtoa? Aika pienistä asioista sinutkin saa oikein raivostumaan ;)
Niin kuin joku jo sanoikin, kassatyö on melkein ainoa, missä voi tehdä töitä silloin kun haluaa ja niin paljon kuin haluaa opiskelujen ohessa.
Ei se rahojen noukkiminen tasolta ole mikään ongelma, vaan se, että minua pidetään huonompana. Kun muslimit varsin hyvin tietävät Suomen kassakäytännöt, miksi ei voi toimia niin kuin maassa toimitaan?
ap
Siinä ei ole mikään pakko koskea toiseen.
ap
MItään tekemistä sillä ei ole sen kanssa, että pitäisivät sinua jotenkin huonompana. Rauhoitu.
Ei sellainen reaktio niin ihmeellistä ole. Miksi muka nainen ei olisi heille saastainen, kun koko uskontoon kuuluu muutenkin sisäänrakennettuna naisten halveksunta ja alistaminen?
Yleensä itse toimin niin että pyrin tervehtimään hymyn kera ennen kuin asiakas ehtii tervehtiä. Jos asiakas (yleensä juuri 30-60v naishenkilö) porhaltaa ohitseni vilkaisemattakaan niin ladon ostokset koneelle ja sanon hinnan. Siinä vaiheessa asiakas laahustaa luokse pitäen katseensa tiukasti kukkarossaan.
Tervehdin erityisen ystävällisesti ilman vittuiluja ja sanon hinnan uudestaan. Kiitän saadessani rahat ja vaihtorahoja ojentaessani sanon vaihtorahojen määrän, olkaa hyvä ja oikein mukavaa päivänjatkoa edelleen ystävällisesti hymyillen.
Tässä vaiheessa yleensä asiakas kääntyy kummissaan katsomaan minua, kaupan kassaa, silmiin. Hämmästyneenä mutisee jotain kiitos samoin-tyylistä ja toivottavasti jatkossa käyttäytyy hiukan asiallisemmin kassalle tullessaan.
Sen olen joskus lukenut, että hihnalle ei saa laittaa, mutta ei siitä enää monessakaan paikassa asiakasta informoida. Olen sitten laittanut kortit niille pienille tasoille, mutta eikö sitäkään saa tehdä? Luulin, että ne ovat nimenomaan sitä varten siinä.
Aikaisemmin ojensin kortteja kädessäni kassahenkilöä kohti. Usein heillä vain saattoi mennä aikaa skannatessa kauankin, ja he tuntuivat ahdistuvan, kun asiakas kärkkäästi ojentelee korttejaan ikään kuin hoputtaakseen. Eli teit niin tai näin, niin aina väärin.
Muuten olen sitä mieltä, että kaupan henkilökunnalle pitää olla aina kohtelias, paitsi jos palvelussa on oikeasti puutteita.