Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloittaisinko kolesterolilääkityksen?

Vierailija
23.11.2007 |

Olen 29-vuotias. Isäni puolella on runsaasti sydäninfarkteja ja aivoverenkiertohäiriöitä nuorella iällä. Miehillä alle 50-v ja naisilla 50-60-v. Itse olen ilmeisesti perinyt isältä rasitteen sydäntauteihin.

Olen hoikka (168cm, 52kg), liikunnallinen. Syön lautasmallin mukaan, rakastan kasviksia ja hedelmiä. Käytän rasvattomia tai vähärasvaisia tuotteita. Rakastan myös puuroja, ruisleipää jne :) Herkuttelen pullalla, pipareilla ja suklaalla yhtenä iltana viikossa. Elämäntapani ovat siis mielestäni kohtuullisen hyvällä mallilla.

Silti LDL-kolesterolini on 3.5. HDL on 1.95. Mietin tässä, aloittaisinko jo tässä iässä kolesterolilääkityksen, kun tuo paha kolesterolihan kertyy verisuoniin jo vauvasta alkaen ja haluaisin estää sen ja mahdollisesti tulavaisuudessa uhkaavan sydän- tai aivotapahtuman.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin kolesterolilääkitys ei välttämättä edes estä sydäntapahtumia. Äitini sai viime syksynä pahan infarktin, vaikka kolesterolilääkityksellä on kolesteroli pysynyt ihannelukemissa jo vuosikymmeniä. Itselläni on kokonaiskolesteroli 7, LDL päälle neljä, HDL n. 2 (en muista tarkkaan). Lääkkeet ovat kyllä kaapissa, mutta en ole niitä ottanut. Sydänjuttuihin vaikuttaa niin moni muukin seikka kuin kolesteroli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla