1- vuotias päiväkotiin. Onko moraalisesti oikein?
Onko vanhempien oikeutta hankkia lapsia silloin kuin itselle parhaiten sopii lapsen parhaasta välittämättä. Sitten viedään 1-vuotias päiväkotiin ja mennään itse kouluun tai töihin, vaikka lapsen paras olisi varmasti olla kotona.
Voiko lapsia " hankkia" tai toivoa juuri silloin kuin itselle sopii vai pitääkö miettiä milloin lapselle olisi hyvä aika tulla meille?
Kommentit (65)
koska sun mielipiteesi on vain mielipide. katsos kun pienten ryhmä tarhassa on täynnä 1v. lapsia ja noita pienten ryhmiä on ympäri suomea eli moni 1v. on päiväkodissa hoidossa.
Toki jotkut päiväkodit heikompia kuin toiset ja joissain ryhmäkoko liian suuri.
Oma kuopuksemme aloitti hoidossa 1,5 vuotiaana ja kaikki on mennyt todella hyvin.
Vierailija:
Vaan kotona. Mielestäni lapsi on kypsä päivähoitoon siinä vaiheessa, kun osaa jonkun verran puhua, nukkuu yhdet päiväunet, jaksaa valvoa ja ulkoilla koko aamupäivän....t. pph
No kuka yksivuotias ei muka täytä em. kriteerejä?
Se, että naapurikin laittoi lapset 1,5-vuotiaana hoitoon, opinnot pitää saada loppuun ja koulutuskin nyt heti ja pian tai, että päivähoitoa järjestetään alle 3-vuotiaillekin ei tee mielestäni yhtään hyväksyttävämmäksi pienten lasten hoitoon vientiä.
Tiukkaa on varmasti ja asuntolainaa ei voi ihan samassa määrin lyhentää kuin työssäolovuosina, mutta uskon lasten arvostavan omakotitaloa ja reimateciä enemmän vanhemmilta saatua aikaa ja kotihoitoa. Lainaa ehtii maksaa koko loppuikänsä, mutta muutama vuosi pienen lapsen elämässä on iso asia. Miksi hankkia lapsia jos ei halua olla niiden kanssa?
Itse en lastani päiväkotiin alle 3-vuotiaana veisi, vaikka työssäni näenkin siellä päivittäin onnellisia, sosiaalisia ja hyvin viihtyviäkin lapsia. Tämä ei kuitenkaan ole lapselle sama kuin ädin/isän hoito kotona. Se, että näe lapsessasi objektiivisesti katsottuna mitään päivähoidon tuomia haittavaikutuksia ei tarkoita ettei niitä ole!
T. Lastentarhanopettaja (KM)
Jos lapsia hankkii/saa/tai haluaa pitää olla mahdollisuus olla heidän kanssaan!
Kerrohan sinä viisaampana, mitä haittavaikutuksia lapsemme ovat aikaisesta hoitoon viennistä saaneet=)?
että itse asiassa hyvin pieni prosentti 1-vuotiaista on hoidossa kodin ulkopuolella, ja itse asiassa vielä alle 2-vuotiaistakin yllättävän harva.
Joten kyllä vielä on olemassa ihmisiä, jotka välittävät lapsistaan, ja joilla on moraali tallella!
70 prosenttia alle 3-vuotiaista hoidettiin kotona 1993, mutta 2001 enää 43 %. Lähde Hesari 12.9.04. Alle kolmevuotiaat hoidetaan yhä useammin päiväkodeissa. Yli 40 % hoitovapaalla olevista palaa töihin, kun lapsi on puolitoistavuotias. Lähde Hesari 4.3.2005. Pari kuukautta sitten luin samasta lehdestä jutun, että pääkaupunkiseudun päiväkoteihin jonotetaan, syynä se, että yhä useammat naiset palaavat töihin aikaisin hoitovapaalta, joten ei ole tainnut suunta kääntyä viime vuosina. Sekin on tutkimuksissa jo varmaan useampaan kertaan todettu, että todennäköisemmin kotiin jää nuori ja huonosti koulutettu äiti kuin korkeastikoulutettu jolle on työmarkkinoilla kysyntää. Tästä voisi myös päätellä että mitä vanhempi lapsi on vaikkakin alle 3-v, sitä todennäköisemmin hän on päivähoidossa.
Vuonna 2004 vuoden ikäisten lasten äideistä oli kotona enää runsas puolet. Stakes oli tutkimassa 2006 lukuja. Lähde oli myös Hesari 17.12.2006. Jutussa todettiin, että useimmat äidit käyttävät kotihoidon tukea hoitaakseen lastaan jonkin aikaa vanhempainvapaan päättymisen jälkeen, tavallisimmin kunnes lapsi on 1,5-vuotias (ei siis kunnes lapsi on 3-vuotias).
Mutta nämähän on vain voi, niin tylsiä faktoja. Sori, jatkakaa toki kiistelyänne, älkääkö antako minun enää häiritä.
Tosin tutkimusta kritisoitiin siitä ettei syy-seuraussuhde ollut yksiselitteinen. Ylipäänsä älykkäämpien vanhempien lapset olivat pärjänneet keskimäärin muita paremmin, ja koska aikaisin lapsensa hoitoon vieneet olivat olleet keskimäärin kotiäitejä älykkäämpiä, ero lasten kehityksessä saattoikin johtua siitä eikä suinkaan päivähoidon erinomaisuudesta.
Pienet lapset ei kuulu päiväkotiin!
En itse halua työskennellä pienellä palkalla tai venyttää opintoja. Viis lapsesta
Onko moraalisesti oikein olla kotona yhteiskunnan rahoilla moralisoimassa niitä ihmisiä, jotka käyvät töissä, ja maksavat veroja, ja täten mahdollistavat niille sen kotona olemisen, jotka sitä haluavat?
vein 11kk. n ikäisen pph ja se oli minun ratkaisuni, ihan sama mitä mammat av. llä sanovat.
En minä ainakaan voi väittää, että halusin lapsia siksi että saisin tarjota lapsille vain sitä parasta, vain ihania kokemuksia, vain hyvää, vain parasta.
Hankin lapsia, koska halusin niitä itsekkäästi. Halusin olla äiti. Halusin saada iloa elämään pienen ihmisen muodossa. Olin utelias, millainen olisi minun ja mieheni lapsi? Lasten saaminen oli meidän perheessä täysin itsekäs ratkaisu. Jos olisin halunnut olla hyväntekijä, joka tarjoaa lapselle upeat puitteet, niin olisin ensin voittanut lotossa ja sitten adoptoinut vähäosaisen ;)
Lasten hankkimista on vaikea ajoittaa niin, että lapsilla olisi kaikki _täydellisesti_ . Jostain joutuu aina tinkimään.
Vaan kotona. Mielestäni lapsi on kypsä päivähoitoon siinä vaiheessa, kun osaa jonkun verran puhua, nukkuu yhdet päiväunet, jaksaa valvoa ja ulkoilla koko aamupäivän....
t. pph
sinä vain hoidat niitä lapsia, jotka sinulle annetaan. Kaikki eivät myöskään sovi pph. si. .
Useimmissa (esim.) Keski-Euroopan maissa äitiyslomaa on vain 4-5 kuukautta, ja vauvat menevät yleisesti hoitoon tässä iässä, koska hoitovapaita tms. yhteiskunnan tukia ei ole. Toki kotiäitejäkin on, mutta se ei ole mitenkään sääntö.
Ovatko kaikki nämä ihmiset moraalittomia?
No ok, puhua tuskin kovin moni 1v. osaa montaa sanaa, mutta kyllä kaikki mun lähipiirissä olevat tuon ikäiset on nukkuneet yhdet päiväunet ja ulkoilleet aamupäivällä normaalisti. Esim. meillä rytmi (kotihoidettu 1v.) on se, että klo 7 ylös klo 9 ulos klo 11 lounas klo 11.30-14(.30) unet, sitten välipala, klo 16.30 päivällinen. Että aivan hyvin menisi lähipuiston perhepäivähoitajien rytmissä tämä minunkin lapseni...
Vierailija:
Vaan kotona. Mielestäni lapsi on kypsä päivähoitoon siinä vaiheessa, kun osaa jonkun verran puhua, nukkuu yhdet päiväunet, jaksaa valvoa ja ulkoilla koko aamupäivän....t. pph
Jokainen toimii niinkuin parhaaksi katsoo, oman moraalinsa mukaan. Lapsesta voi tulla onnellinen, tasapainoinen lapsi oli kotona tai hoidossa, sitä ei kukaan voi kieltää.