mitäs tämä on?
synnytyksestä reilu kuukausi. jälkivuotoa oli niukasti, pelkillä pikkuhousunsuojilla muutama viikko. loppui pariksi päiväksi kokonaan ja sitten alkoi kuin oikeat kuukautiset...onko mahdollista, vai mitä tämä on? samaan aikaan kun vuoto alkoi uudestaan myös maitomäärä pieneni. onko tämä vielä jälkivuotoa vai oikeat kuukautiset? jälkitarkastukseen pitäisi mennä...pitääkö aika vaihtaa jos vuotoa vielä on? imetän vauvaani joten tietääkseni kuukautisten ei pitäisi heti alkaa.???
Kommentit (6)
...kuukautiset alkoi normaalilla kierolla heti synnytyksen jälkeen. Jälkivuotoa kesti reilu kaksi viikkoa ja viikon verran olin vuotamatta ja sitten taas alkoi vuoto. Mulla on kaikkien neljän synnytyksen jälkeen kuukautiset alkaneet melko heti jälkivuodon jälkeen ja olleet siitä asti säännölliset. Olen imettänyt kaikkia lapsiani. En todellakaan olisi kaivannut kuukautisia noin nopeasti...
tosi huojentavaa kuulla että muillakin on ollut näin...luulin jo että tämä on jotain epänormaalia ;) minäkään en olisi näin heti halunnut kuukautisten alkavan, olisi se riesa saanut hetken pysyä poissa...saa nähdä jatkuuko sitten tästä normaalisti vai pitääkö kuitenkin vielä taukoa niinku ensimmäisen vastaajan kohdalla. eikai tässä auta ku soittaa terkalla ja siirtää jäkitarkastus aikaa....
kuinka sitten maito määrän kanssa? pysyikö teillä ennallaan? mulla on tähän asti tullut " ylimääräistä" maitoa ja on pitänyt pumpata, nyt maitomäärä väheni huomattavasti mutta on kuitenkin riittävästi, mutta pelottaa että se loppuu kokonaan...niin yhtäkkiä väheni.... kokemusta??
Luepa imetystukilistan kotisivuilta FAQ, sieltä muistaakseni luin että kuukautisista johtuen maito saattaa olla " tiukemmassa" muutamia päiviä. Imetä vaan ihan normaalisti, sitten tilanne taas palaa ennalleen.
Minulla oli ensimmäisen lapsen kanssa sama tilanne, eli jälkivuodon loputtua, viikon-kahden päästä alkoi menkat. Ja olivat siitä asti ihan säännölliset.
Imetys sujui alkuun noin kuukauden-kaksi ihan hyvin, mutta vähitellen kahden kk päästä hiipui. Imetin siis tissit ihan mustelmille, kun ajattelin, et kyllä se maidontulo paranee kunhan vaan jaksaa yrittää. Poika oli todella kiukkunen ja koko ajan rinnalla. Kun tätä jatkui, aloitin tuttelin imetyksen ohella. Poika kyl heti hoksas, et tuttipullo on NIIN paljon helpompi kuin se tisu, et ei huolinut rintaa enää lainkaan.
Toisen kanssa menkat olivat n.9kk pois, imetin reilun vuoden.
Paljon onnea sinul imetykseen, pidetään varpaatkin pystyssä, että sinul kaik sujuu hyvin!
ja kiitokset vastauksista... imetys sujuu nykyisin hyvin...maito riittää. ylimääräistä ei tule enkä ole pumpannut enkä antanut pullostakaan kuin kerran... onneksi ei vauva alkanut hylkimään rintaa. mutta uusi ihmetyksen aihe, kun sen kerran, yksi päivä huvikseni pumppasin että näkee kuinka paljon maitoa tulee..toisesta tuli reilu 10ml, toisesta yli 100ml...hmm..vähän ihmetytti kun toisesta tuli niin paljon ja toisesta tuskin mitän....muilla? =)
no pääasia että maitoa kuitenkin tulee ja vauva on tyytyväinen :)
Jälkivuotoa tuli muistaakseni noin kuukauden ajan, alukasi aika runsaasti, mutta loppua kohti väheni. Sitten jonkin aikaa meni ilman vuotoa, oisko viikko-pari. Sen jälkeen tuli 5 pv vuoto, joka oli iha kuin ois ollu kuukautiset. Tais olla sellasta kuukautiskipuakin. Vuoto oli kyllä ehkä verisempää kun mun tavanomaiset kuukautiset, jotka siis sisältää enemmän sellaista vereen sekoittunutta limaista eritettä. Sanoin tän jälkeen jälkitarkastuksessakin, että mulla oli jo yhet kuukautiset. Lääkäri vähän ihmetteli, mutta se kuitenkin merkattiin äitiyskorttiinkin niin. Seuraavat kuukautiset tulikin sitten vasta imetyksen loputtua 10 kk synnytysestä. Jälkikäteen mulla on jäänyt epäselväksi, oliko ne oikeet kuukautiset, ehkäpä oli vain jotain " jämävuotoa" synnytyksen jäljiltä. Täysimetin noin 5 kk ja osaimetin toiset 5 kk.