Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi raskaana ollessa ei saa syödä pellavansiemeniä?

21.03.2007 |

Niitä on todella monessa leivässä, ja tykkäisin rouheisista leivistä. Jotain myrkkyä ne sisälsi... Onko mitään määrää paljonko niitä saisi syödä? Kun jotkuthan syövät niitä useita lusikallisia päivässä vatsantoimimiseksi tms. niin voiko sellaista verrata leivässä oleviin muutamiin jyväsiin? Mistähän löytäisin faktaa tästä? Ja minkä ikäisenä lapset saa alkaa syömään pellavan siemeniä. Ainakaan alle 1v:nä ei saa. Se luki jossain ruokintaoppaassa että niissä on haitallisia aineita.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellavansiemeniä ei suositella raskauden eikä imetyksen aikana,

muulloin 2-4 rkl/vrk korkean kadmium- ja syaanivetypitoisuuden vuoksi.

Vierailija
2/5 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan terkkari sanoi, ettei pellavansiemeniä suositella käytettäväksi, mutta jos niitä leivässä on, niin voi syödä, määrät on kuitenkin niin pieniä. Mutta sanoi vielä, että esim. ruokalusikallinen joka aamu vatsantoimintaan on liikaa. Itse syön leipää, jossa pellavansiemeniä ja käytän myös leivonnassa vaikka nyt pikkukakkosta odottelenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samat ohjeet ku kossat:ille... Et jos leivässä on niin ei tarvii noukkia pois,mutta muuten pitäs vältellä..

Vierailija
4/5 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun odotin kakkostani niin join joka aamu pellavansiemen-vesi litkua vatsan toiminnan helpottamiseks!! ja varmaan kuukauden-parin kuukauden ajan!! eli mitäs kamalaa tästä nyt on odotettavissa?? tuo pikkuneiti kakkonen on nyt 1,5v. ja kaikki on kunnossa..

Vierailija
5/5 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuin lukemaan sellaista täysin fiktiivistä romaania, jonka yhdessä sivulauseessa oli toteamus että raskaana ei saisi syödä pellavansiemeniä... ja paniikkihan siitä iski, sillä leivon itse perheessämme käytetyn vaalean leivän (=sämpylät), ja laitan lähes aina taikinaan pellavarouhetta.

Joku ylempänä jo vastasikin sen saman tiedon minkä löysin netistä, eli se oli se syanidi ja joku muu mikä on sikiölle haitallista. Käytöstä voi lukemani mukaan seurata sikiön kasvun hidastumista.

Itse menen nyt vkolla 37, eikä vauvaa/mahaa ole mitenkään pieneksi epäilty. Totuushan paljastuu vasta muutaman viikon kuluttua kun saan vauvan syliini, mutta elän nyt siinä toivossa etten ole onnistunut tietämättömyyttäni myrkyttämään lastani...

Onneksi meillä syödään kuitenkin pääasiassa ruisleipää. Noita omatekoisia sämpylöitä tulee syötyä keskimäärin vain pari viikossa ja jos 5dl:n taikinassa on ehkä puoli desiä pellavarouhetta ja siitäkin päätyy vain murto-osa juuri minun suuhuni, ei tässä kai mitään hätää ole :)