LAPSI tekee joulusta joulun. säälin lapsettomia jouluna
Kommentit (22)
ennen lapsia ei juuri tullut tehtyä mitään joulun eteen. nyt kaivetaan koristeita esiin jo marraskuussa :)
Mä en sääli mutta minusta kans joulut missä on lapsia mukana on aina jotenki erityisiä.
turha sääliä :DD
minua voit sääliä, lapset on isällään joulun ja minä olen yksin...not!
annan esimerkin: 40v lapseton kaverini on jo monta vuotta viettänyt joulujaan iäkkäiden sukulaistensa luona. Mukana siellä joulussa on YKSI siskon lapsi. Ja kaikki kaverini jutut liittyy siihen, miten koko suku hössötti tämän yhden lapsen ympärillä. Eli jos sitä lasta ei olisi ollut, niin siinähän olisivat mummelit kiikkustuolissa keskenään vaan olleet
Vierailija:
Eli jos sitä lasta ei olisi ollut, niin siinähän olisivat mummelit kiikkustuolissa keskenään vaan olleet
Lapsiperheen joulu on usein kovin materialistinen.
ei viitsi joulun vuoksi tikkua ristiin laittaa. Ihan hiukan joulumieltä häneen saa puristettua sentään lapsemme. Kun lapsemme perustaa oman perheen ja alkaa viettää miehensä ja omien lastensa kanssa joulua, niin sittenhän taasen koittaa aika, kun ei ole talossa lapsia.
Miestäni mokoma turha joulu vaan harmittaa. Silloinhan ei voi edes seurata pörssiuutisia, kun pörssi on kiinni. Lahjojakaan ei viitsi ostaa. Pitää koko joulua ylimääräisenä riesana.
Arvokkaat suklaat (toki syötäviksi takoitetut) ahmaistaan suuhun yhdessä hujauksessa eikä edes MAISTETA että miltä se konvehti maistui.
Talon emäntä katsoo pahasti vieraita, jotka nauttivat viiniä ja konjakit ruoan aikana ja jälkiruuaksi, koska ei itse voi nauttia kun JONKUN lapsiperheessä pitää olla selvin päin jos joutuu jotakuta viemään sairaalaan. Ja se selvinpäin olijahan on aina äidin mielestä oltava perheen äiti, äiti ei voi juoda ja pitää hauskaa.
Lapselliset tuttavat joiden lasten kummiksi olen lupautunut alkavat jo lokakuulla pommittaa minua lelulehdillä kun pitäisi Maikin saada se beibiborn ja Villelle se legorobotti. Ihan kuvia lähettelevät leluista ja kertovat että mistä kannattaa ostaa ja miten nopeasti että vielä riittää... törkeää. Minulla on tapana ostaakin jotain aivan muuta kuin nämä äitien toiveet.
Minä en voi ymmärtää miten se lapsi sen joulun erikoiseksi muuttaa. Kaiken vaan pitää toimia lasten ehdoilla: sillon tulee joulupukki, sitten on iltapesu, sitten jo iltapala ja nukkumaan menon jälkeen hiljaisuus eikä aikuisten auta muu kuin hiljentyä tai lähteä jatkamaan joulunviettoa paikkaan missä voi nauraa aikuisten jutuillle ja ottaa konjakin.
läheisistäsi.
Minustakin lapset tekevät Joulun.
niin minä lapsettomana voin kyllä omasta puolestani vastata. Yleensä itselleni käy niin, että juhla-ajat nostaa jollain tapaa lapsettomuuden surua pintaan. Joulua vietämme kuitenkin vanhempieni luona missä myös sisarukseni ovat lapsineen. Syömme yhdessä jouluaterian ja myös joulupukki vierailee. Mielestäni lasten iloa on kieltämättä hieno seurata. Ja etenkin kun joulupukki vierailee, on kiva katsella lasten jännitystä. Kyllähän lapset jotain tunnelmaa jouluun luo. Mutta toinen puoli asiaa on taas se, että illalla kun sisarukseni yrittävät saada väsyneitä ja kiukuttelevia lapsia puetettua kotiin lähtöä varten, voin minä mennä sohvalle kuusen valoon lukemaan lahjaksi saamaani kirjaa ja syömään konvehteja. Se hetki on myös mielestäni tunnelmallinen. Tietty luopuisin tuosta hetkestä jos vain saisin omia lapsia, mutta sääliä en kyllä kaipaa lapsettomuudesta - edes jouluna.
Ihmiset ostavat lahjoja, jotta kukaan ei tajuaisi ettei oo koko vuonna oltu missään tekemisissä. Lapset rääkyy kun ei tullut yhtä hienoa ipodia kun naapurin nico-petterillä. Pakon sanelemana juostaan läpi mummot ja vaarit. Vielä kierros hautausmaalla ja sitten voikin mennä kotiin " rentoutumaan" saunaa lämmittämällä ja ruokaa laittamalla. Vielä viimeisenä ilona jännätään kuinka kännissä se tilauspukki tällä kertaa tulee. Joulu on vuoden rasittavin juhla.
viisikymppinen nosturinkuljettaja. Sinkku. Kysyin, miten viettää joulun. Hän totesi, ettei yhtään mitenkään. Itse olin hyvin nuori silloin ja ihmettelin todella. Nyt ymmärrän ja säälittää hieman.
ja mukavan sellaisen.
Minun lapsuuden kotona ollaan vietetty myös aikuisten siarusten kanssa jouluaattoa. Jollakin on saattanut olla puoliso ja lapset mukana mutta meitä on joskus ollut parhaimmillaan 15-16 aikuista. Ollaan , lauletaan , jutellaan ja yhdessäoloa vain.
Ja meidän elämään ei alkoholi kuulu. sitä voi pitää hauskaa ilman sitäkin.
Itse muistan ajan, jolloin olin n. 15-16 v. ja joulut eivät tuntuneet miltään:/ Ei ollut enää sellaista ihanaa lapsuuden joulua " salaperäisine" juttuineen ja kotona ei ollut yhtään mitään tekemistä kun ei kavereitakaan joulun aikaan koskaan nähnyt, kaikki kun olivat kuka missäkin joulua viettämässä...
Menin nuorena (20-vuotiaana) naimisiin ja jouluksi tulimme aina " kotiin" eli minun vanhempieni luo ja kävimme toki myös parin päivän reissun miehen vanhempien luona...Missään ei tuolloinkaan ollut lapsia ja niinpäs nuo joulut eivät tuntuneet miltään:/ Syötiin hyvin ja seurusteltiin toki sukulaisten kanssa, mutta se " jokin" noista jouluista puuttui...
Kun esikoisemme syntyi kesällä, niin musitan kuinka IHANA ja erilainen tunne oli taas alkaa juhlimaan jouluakin!! Kaikki oli lapselle uutta ja ihmeellistä ja vaikka joulut sujuivat edelleenkin syöden ja seurustellen sukulaisten kanssa niin nyt oli taas " joku" siinä joulussa mukana ja joulu tuntui OIKEALTA joululta!:) Mikään muu ei siis ollut muuttunut joulun vietossa kuin että lapsi oli siinä mukana...
Nyt meillä onkin sittne lapsia jo useampia ja joulut taas aina vaan ihanampia ja ihanampia kun lapsetkin siomaksi tultuaa osaavat jo odottamalla odottaa suurta juhlaa ja antaumuksella puuhailla kaikkia joulupuuhia:) Meillä ei edelleenkään pukin vierailu ole se joulun kohokohta, vaikka toki lapset sitäkin odottavat. Tärkeämpää on kuitenkin se joulun tunnelma, joka mielestäni todellakin syntyy vain lasten kautta!! Vain lapsi osaa ottaa joulun " aidosti" vastaan, enkä todellakaan tarkoita sitä että lapsi vain odottaisi silmät kiiluen isoa lahjavuorta, vaan sitä että lapsi NAUTTII aidosti kaikesta jouluun liittyvästä; salaperäisyydestä, tuoksuista, herkuista jne...
Tokihan meistä jokainen aikuinen kokee joulun tunnelman eri tavalla ja se meille suotakoon! Toisille joulussa on tärkeintä lepo, toisille " viihde" puoli juomineen jne...Meille tärkientä on se AITO joulun tunnelma, jonka sain myös itse pikkutyttönä aina jouluisin kokea ja sen haluan välittää myös lapsilleni:) Joulu jos joku on mielestäni nimenomaan LASTEN juhla!
Yhtä hyväksyttävää on kuitenkin se ettei lapsia jouluna(kaan) kaipaa!! Kaikki kun eivät vain todellakaan ole " lapsi-ihmisiä" ja se heille suotakoon:)
Viettäkää siis jokainen juuri omanlaisenne joulu! Nauttikaa juuri niistä asioista, jotka ovat teille ITSELLENNE tärkeitä ja olkaa edes jouluna tappelematta mielipiteistänne, jookos?!
IHANAA JOULUN ODOTUSTA KAIKILLE!
Ollaan muutaman kerran tehty myös niin että yks ostaa aina yhdelle lahjan ja ne on vaan arvottu kuka kenellekin ostaa. musta ihan hauskaa eikä tule sitä kauheaa lahjavuorta kenellekkään.
silleen arvottu että jokaisen jonka tiedetään tulevan jouluaattoa viettämään niin ollaan laitettu nimi lappuun ja johonkin astiaan laput ja sieltä voi jokainen käydä nostamassa.
Minä itse ajattelen, että lapseni tekevät nykyään joulun. Mutta en ole niin yksinkertainen, että ajattelen lasten tekevän kaikkien muidenkin joulun. Joku nauttii rauhasta, hyvästä musiikista, kirjoista, joulusaunasta, juhla-ateriasta ilman meteliä ja katkoksia varmasti todella paljon!!!
Itsekin muistan joskus kun oltiin miehen kans kahdestaan niin oli ihanaa kun kynttilät paloi ja kuusi loisti ja oltiin ihan kahestaan upeasti katetussa pöydässä. Kyllä se oli minusta ihanaa ja hyvin jouluista.
Oletko AP kuullut tahattomasta lapsettomuudesta- eivät kaikki ole omasta halustaan lapsettomia.
Avarakatseisuutta, pliz!
Mukavaa ja onnellista joulua KAIKILLE!!!
Joulu oli aikaisemmin joulu. Oli kiva syödä, rentoutua ja hieman juoda. Nyt kun on lapsia ne ovat aivan erityisiä! Ei voi edes verrata keskenään!
Joten kyllä lapsettomat ihmiset eivät voi tietää miten ainutlaatuinen joulu on sitten kun niitä lapsia on! Onhan se erillaista ja ihanampaa lapsien kanssa kun ilman niitä!