G: erikoisin / oudoin raskausoireesi ns. normaalien oireiden lisäksi
Itsellä seuraavanlaista ollut molemmissa raskauksissa:
suussa tuntuu omituiselta, suun limakalvoissa siis erilainen tunne: ihan kuin joku ph-tasapaino ois muuttunut, suu tuntuu jotenkin karvaalta koko ajan.
Mitäs teillä?
t. Kasimirri 10+5
Kommentit (39)
Jopa lämmin suihku tuntuu epämiellyttävältä, siis lähinnä otsassa. Ilmeisesti limakalvot ovat turvoksissa ja lämpö lisää sitä turvotusta jotenkin. Ekassa raskaudessa oli ihan sama juttu.
mimosanoo:
neljäs raskaus menossa ja jokaisen raskauden aikana ollut saunareissut vähän epämiellyttäviäpäähän tulevan paineen tunteen takia!
...aina kun kumarrun tuntuu tuossa vähän vasemmalla ihan ylävatsassa outo tunnottomuus. Pientä pistelyä tai jotain. En ole voinu kuukausiin tehdä mitään venyttelyjä joissa joutuu kumartumaan eteenpäin. Ei käy kipeetä mutta tuntuu pöljälle.
Nyt rv 37+6.. jospa tää on ohimenevää...
Edellisessä raskaudessa säärikarvat lakkasivat kokonaan kasvamasta! :) Ei tarvinnut tosiaan minunkaan ajella odotusaikana kinttujani, mahtavaa! (ei vaan valitettavasti ollut pysyvä ilmiö, nyt taas epilaattori vinkuu viuhaan tahtiin....)Tuosta odotuksesta syntyi tyttö.
Ekassa raskaudessa taas odotin sekä tyttöä että poikaa ja säärikarvat kasvoi ihan normaalisti mutta mahaan kasvoi sen lisäksi tummaa karvaa ja se tumma pigmenttiviiva tuli näkyviin tosi leveänä melkein kaulaan saakka, ei kovin avonaisia kaula-aukkoja kehdannut pitää. (ja edellisessä ei siis viivaa tullut lainkaan)
Esikoisesta sitruunavesi oli niiin must, OLI PAKKO SAAADA. Synnytyksen käynnistyksessä mies vielä puristi mulle sitruunaa veteen useaan otteeseen, mutta synnytyksen jälkeen en saattanu edes maistaa sitruunavettä ;)
Toisessa raskaudessa sitruunan HAJU :D Haistelin kaikkia törppöjä kaupoissa ja ostelin kaikkia pesuaineita jotka oli sitrustuoksuisia. Mie sain oikeesti jotain kiksejä niistä hajuista :D:D:D:D
Nyt jännätään että missä muodossa sitruuna tulee nyt himoksi ;D
Ja limakalvojen kosteus on siirtynyt nenästä toisaalle ;)
Ruuista mulla on himona perinteinen jauheliha, koko ajan tekee mieli jotain jauheliharuokia. Tykkään kyllä normaalistikin vaikkapa jauhelihapastasta tai -pullista, mutta ei niitä aikaisemmin joka päivä tarvinnut syödä.
Herkistyminen kaikille positiivisille asioille. Teen asiakastyötä ja pystyn kyllä kuuntelemaan rankkojakin surullisia asioita, mutta pienikin iloinen asia saa minut nieleskelemään kyyneleitä. Pikkuruiset kestovaipatkin on niin söpöjä että itkettää :)
Molemmissa raskauksissa (2 lasta siis) olin todella kärttyinen ennen kun tiesin olevani raskaana ja hyvä ei miehen kanssa ero tullut. Jonkinlainen oire kai tuokin. :)
Ekassa raskaudessa muuten suorat hiukset menivät kokonaan kiharaan ja loppuraskaudesta näytin siltä, kuin olisin permiksen ottanut. Onneksi tukka suoristui synnytyksen jälkeen ja tällä kertaa ilmiötä en ole huomannut. Ehkä ero on siinä, että ekassa masussa oli poika ja nyt odotellaan tyttöä.
Tässä raskaudessa oudointa on " kestoketutus" - noin nätisti sanottuna. ;-) Jostain syystä vaan potuttaa vallan vietävästi, vaikka asiat olisi miten hyvin. Onneksi tämä on alkanut helpottaa, mutta ekojen kolmen kuukauden aikana oli kyllä kova harmitus päällä jatkuvasti.
Ihan alkuraskaudessa tunsin elohiiren useamman kerran päivässä toisessa yläluomessa. Tuntuu hiukan hassulta raskausoireelta. En ole koskaan aiemmin sitä tuntenut tai alkuraskauden jälkeen :-).
Kotko rv 16+0
Kahdessa edellisessä raskaudessa aiemmin juurihoidettu hammas tulehtui uudelleen ja edessä oli pitkä jakso hammaslääkärillä käyntejä. Ja arvatkaas vaan nyt; taas tuo juurihoidettu hammas oireilee! Tänään kävin hammaslääkärissä ja niinhän se vaan taas pitää hammas auki kaivella ja hoitaa. Niin, ja tänä aamuna testasin raskaustestillä vaalean plussan. Oli vähän liian aikaista testata mutta just tuon hammaslääkäriin menon ja mahdollisten röntgenkuvausten takia oli testattava. Jehee, onneksi tämä on todennäköisesti viimeinen raskauteni, joten josko loppuisivat sitten nuo hammasongelmatkin!
enkä itse voi ymmärtää miten voi olla sellainen oksetuksen ja iljetyksen aihe mutta totisesti koettu; pyykki, puhdas etenkin mutta myös likainen aiheuttivat todella kamalan olon=) Pyykkihuolto oli jokusen viikon melko nollassa: Yleensä puhtaan pyykin tuoksu on melkeenpä paras tuoksu minkä tiedän..
Edellisessä raskaudessa alussa lehden lukeminen ja tietokoneella olo alkoi huimata ja sai aikaan pahan olon, toisinaan migreeninkin.
Ekasta raskaudesta en ainakaan muista sen kummempia. Tokassa tein kovasti asiaa autotalliin, niin ihanalta siellä tuoksui.. Oisimpa voinut väliin vähän maistella esikoisen puupalikoitakin! Nyt kolmannessa(niin kun edelliselläkin kerralla) kylppärissä käynti ja nuuhkaus riitti siihen että sai tyhjentää vatsalaukun sisällön,samoin vessanpöntön näkeminen oli aika kamalaa. Ja tosiaan sääriä ei tokalla ja kolmannella kerralla ajella.
- joka raskaudessa ihan hirveä appelsiinin himo! Ekassa raskaudessa söin appelsiineja niin paljon, että terkkari pyysi mua vieroittumaan niistä hyvissä ajoin ennen synnytystä ettei ne allergisoi vauvaa rintamaidon välityksellä. Tokassa raskaudessa join appelsiinimehua jossain vaiheessa, mutta yleisestikin söin paljon hedelmiä. Tässä raskaudessa taas miesparka kantoi selkä vääränä 2 litran purkeissa sitä hedelmälihallista appelsiinimehua! Sitä kesti kuukauden päivät, sittemmin en ole sitä juonut, eikä tee yhtään mieli.
- joka raskaudessa on ollut riesana myös finnit pään alueella; korvissa, sieraimissa, kasvoissa, päänahassa.. Eikä mulla ole KOSKAAN muutoin finnejä, murrosiässäkin tuli vain pari -ja nekin ylettömän suklaansyönnin seurauksena.
- keskimmäisessä raskaudessa muutoin helposti rasvoittuva tukkani muuttui. Olisin hyvin voinut olla yli viikonkin pesemättä hiuksia! Mutta katoavaa oli sekin ihanuus.. vauva kun syntyi niin taas oli tukka rasvassa :(
- ja mulla on kanssa ollut joka raskaudessa sellaista vaaleaa untuvakarvaa mahan päällä. Tosi naisellista ;)
- ja mulla on siis kaksi tyttöä ja kolmas tyttö killottaa vielä masussa rv29+4.
Mua ällötti ensimmäisen raskauden alussa meidän verhot ja kaikki muut sisustuselementit joissa on tuollaista tumman viininpunaista /lilaa..nyt toisessa ei tunnu niin pahalta ja vaikka tuntuisikin, ei riitä energiaa verhojen vaihtoon :)
-" Menkkafinni" on jäänyt tulematta.
- hiuksia lähtenyt alussa rajusti.
-alamasuun kertynyt heti kaksi kiloa turvotusta.
on myös ollut todella kuivat limakalvot nenässä. Ikinä ennen ei ole tälleen nenä ollut kipeä ja verillä kuin raskauksien aikana. Mulla on myös ollut alkuraskaudessa joka kerta (nyt siis kolmas kerta) elohiiri silmässä monta viikkoa!
Tuon takia tuntuu epämiellyttävältä lukea tai olla koneella:(
Pricilla rv 8+3
Menossa rv 16. Tänään kysyin terkkarilta, voiko olla raskausoire: voi olla, ja on normaalia - ei tosin muistanut tarkemmin ilmiöstä.
siis hyi yök, oli niin kamalaa puuhaa. Se haju... kokeilin kaikkea, pelkkää nautaa, sika-nautaa, valmiiksi pakattua, tiskiltä ostettua, ehei, se haju vaan oli paha. Ihan kun kaikki liha olis pahentunutta. Ja tämä siis oli jo ennen plussaa, plussasin joskus rv5, ja tuo lihaongelma alkoi varmaan viikko oviksen jälkeen. Ja miehen(vannoutunut lihansyöjä) ikäväksi poistui vasta rv 15...
Joku kirjoitteli menkkafinnien häviämisestä, mulla taas tulee edelleen neljän viikon välein kamala pizzanaamaefekti. Että ehkä keho ei vielä tajua että johan tässä(toivottavasti) ollaan 6vkon päästä synnärillä...:)
Ja myös tuosta hiusten kunnosta, normaalisti mulla on sellanen perus" suomitukka" , nyt paksumpi, kihara, ja kasvaa kohisten. cool, voisi pysyä tällaisena.:)
mulle ilmestyi joskus rv20 tienoilla kummaa utukarvaa poskiin, ja kun miltei albiino olen väritykseltäni, niin mies " leikkisästi" kutsui mua Roope-sedäksi... että ihan sheiveilemaan on joutunut pärstäänsä. toivottavasti tämä on ohimenevää, vai pitääkö tässä sirkukseen lähteä...;)
Mulla myös elohiiri ollut nyt viikon vasemmassa luomessa iltaisin. En edes osannut sitä raskausoireeksi laskea =)
Mullakin oli ekassa raskaudessa kova kipu silmien yläpuolella aina saunassa tai suihkussa jos naamaan ruiskui lämmintä vettä.
Eipä kai muuta, paitsi ainoat migreenin näköhäiriöt oon saanut raskauden aikana, ei ennen eikä jälkeen.
murunmamma rv5+0
Mulla on myös ollut tuollaista omituista kuumotusta (niinkuin Sammermannilla) tuolla alaselän/pakaran kohdilla: ihan kuin nojaisin kuumaan patteriin tms. Mulla se onneksi kestää hetken kerrallaan ja sitten voi mennä monta päivää, ettei sitä tunnu.
Olen nyt rv 8+4