mä en halua mennä töihin vielä enskuussa kun äitiysloma loppuu mutta mies pakottaa.
en raaski niin pientä laittaa hoitoon. haluisin vielä olla kotona mutta en voi koska mies pakottaa töihin. sanoo että muten ei ole rahaa elämiseen jos jään kotiin. meillä on asunto ja autolaina joten ymmärrän kyllä miksi mies sanoo että työhön on mentävä.
Kommentit (73)
Kaikki menee hyvin kunhan saatte järkättyä asiat niin, että lapsen hoitopäivät ovat mahdollisimman lyhyitä. Ihanne olisi max 8h.
tuntuu että kaikki asiat nyt menee päin seiniä. tosi paha mieli
-ap-
Vaikutat aika nuorelta, eikä miehesi todellakaan vaikuta hänkään iällä pilatulta. Ehkä olisi kannattanut miettiä niitä asuntoja ja autoja ja varsinkin sitä lasta vasta sitten, kun on itse kasvanut aikuiseksi.
lapsia. Mikä vastaus tuo nyt oli, muuta kuin lapsellista nälvimistä, häpeä! Ap hanki joku osa-aikainen työ, mitä voit tehdä, kun miehesi on vapaalla. Tsemppiä!
vai tuliko yllätyksenä, ettei mies haluakaan, että jatkat hoitovapaalla?
Me ainakin puhuttiin ennen kuin edes lapsia alettiin yrittämään näistä asioista, ja arvot oli kummallakin samat.
ja miehellä 32
aborttiko se olisi pitänyt tehdä teidänmielestä jotka valittaa että ei olal aiemmin puhuttu miten toimitaan kun hoitovapaa loppuu. kaikkukun ei sitä lasta mieti 20v etä tehdäänkö vai ei. lapsi on rakastetu ja toivottu vaikkakin ehkäisy petti joskus sillon aikanaan.
-ap-
kuin auto myös että mies töihn pääsee. miehen ei kannata jäädä hoitovapaalle koska hällä kuitenkin suht hyväopalkkainen työ. n. 2500e miinus verot.
-ap-
Meillä miehellä on 500¿ pienempi palkka, mutta silti pystyttiin hoitovapaidenkin aikana ihan hyvin lyhentämään lainaa. Voisitteko ottaa lyhennysvapaata edes vuodeksi? Meillä on tuo lyhennysvapaa käytössä nyt, kun opiskelen ja tulot ovat vielä hoitovapaatakin pienemmät ja kuitenkin hoitopaikkamaksut maksettavana.
Vaan onhan teillä ollut silti toista vuotta aikaa miettiä tätä.
Jos rahat eivät riitä elämiseen, niin on kaksi vaihtoehtoa. On joko kulutettava vähemmän tai tienattava enemmän. Teette laskelmat ja arvioitte sen perusteella paljonko tarvitsette elämiseen. Jos päädytte siihen, että tarvitsette enemmän rahaa elämiseen, niin sen jälkeen vaihtoehdot ovat
1) mies tienaa enemmän (työpaikanvaihdos, ylityöt, kakkostyö tms.)
2) sinä tienaat
Voit mennä joko päivätöihin tai osa-aikatöihin. Jos päivätyöt, niin lapsi hoitoon. Jos iltatyö, niin mies hoitaa iltaisin.
Se ei ole maailmanloppu, että lapsi menee hoitoon nuorempana kuin olisit halunnut. Ei ehkä ihanteellisin ratkaisu, mutta onpa meistä 1970-luvulla puolivuotiaina hoitoon laitetuista tullut silti ihan oikeita aikuisia ihmisiä.
ja aion ollakin vielä vuoden. Asuntolainaa lyhennetään, ostimme tämän asunnon alle 3 vuotta sitten 245000 euron hintaan. En tajua miten ap:n perheellä ei riitä rahat. Kaksi autoa löytyy meiltä.
Kun hän sitten täytti vuoden, hän oli mielestäni vielä ihan liian pieni päivähoitoon laitettavaksi. Päätin, että pidän häntä kotona kaksivuotiaaksi. Keskustelimme mieheni kanssa asiasta isoilla kirjaimilla, mutta koska en suostunut menemään vielä töihin, niin keksimme jonkun muun ratkaisun. Pankki suostui siihen, että lyhennämme minun hoitovapaani aikana lainaa huomattavasti vähemmän kuin normaalisti.
Enkä ole edes teini: olen 33-vuotias, mieheni 35 v. Vaikka asioista sopii etukäteen, voi mieli kuitenkin muuttua kun näkee, miten pikkuinen se vuoden vanha kuitenkin vielä on.
RisaMaya:
Mä mietin kans, että nytkö te näistä asioista aloitte keskustelemaan, kun lainat ja lapsi on jo hommattu?
Vierailija:
ja aion ollakin vielä vuoden. Asuntolainaa lyhennetään, ostimme tämän asunnon alle 3 vuotta sitten 245000 euron hintaan. En tajua miten ap:n perheellä ei riitä rahat. Kaksi autoa löytyy meiltä.
Meillä miehen kk ansiot vaihtelevat 3200-4500 välillä (vuosiansio 55 000). Ostimme vuosi sitten omakotitalon hintaan 194 000 ja yksi auto on, josta myös lainaa. Mä olen nyt toista kuukautta hoitovapaalla ja rupeaa tuntumaan, ettei rahat riitä mihinkään. Joulun jälkeen on meikäläisen ilmeisesti mentävä viikonlopputöihin ja elokuussa sitten kokopäivä hommiin.
Me ollaan varmaan jonkin sortin uusavuttomia, kun tuntuu että kaikki menee, mitä tulee =(
autoa lyhennämme 500e kk
asuntoon menee yhtiövastikeineen n.1000ekk
muuhun lainaan n .300ekk
asunossa ei paljoa lyhennysvapaa auta kun enimmäkseen korkoa maksamme. juuri eilen miehelle ehdotin ja hän sanoi että 150e maksamme asuntoa loput korkoa. 120 tuhatta on lainaa
mies tekee 12h työpäivää koska työmatkat on pitkät ja siihen menee myös aikaa. joinakin kuukausina tienaa enemmän kun tulee kilometri korvauksia.
-ap-
on eri asia lyhentää ensiasuntoa, kuin se, että on tehnyt elämässään useampia onnistuneita asuntokauppoja...
Mutta siis, eihän sulla kuulostaisi olevan sitä hoitopaikkaakaan ja ensi kuussa pitäisi mennä jo, taidat vähän provoilla.
Elätte yli varojenne, se ei ole hyvä homma.
Meillä on samansuuruiset asumismenot, mutta muita lainoja ei ole, ja autot on ostettu käteisellä (mulla vm. 2003 ja miehellä vm. 2001, ei tarvitse olla ihan uusin malli).
Myykää se auto ja vaihtakaa edullisempaan, vanhempaan autoon, niin heti teille jää useita satasia enemmän kuussa käyttöön.
Vierailija:
autoa lyhennämme 500e kk
asuntoon menee yhtiövastikeineen n.1000ekk
muuhun lainaan n .300ekkasunossa ei paljoa lyhennysvapaa auta kun enimmäkseen korkoa maksamme. juuri eilen miehelle ehdotin ja hän sanoi että 150e maksamme asuntoa loput korkoa. 120 tuhatta on lainaa
mies tekee 12h työpäivää koska työmatkat on pitkät ja siihen menee myös aikaa. joinakin kuukausina tienaa enemmän kun tulee kilometri korvauksia.
-ap-
mulla on 2v lapsi, en millään haluais viedä hoitoon,mutta kyllä sitä pitää itsekkin kantaa korret kekoon ja tuoda leipää taloon...
sitähän tämä arki on...
2 viikkoa siitä kun on saanut työpaikan on velvollisuss antaa hoitopaikka. enkä provoile
-ap-
Siihen päälle lapsilisä ja kotihoidontuki ja muka ei kolme ihmistä pärjää!