Meillä oli asuntolainaa 85 000, kun ryhdyin hoitamaan lapsiamme kotona. Nyt
on enää 35 000 lainaa, kun olen ollut kotiäiti viisi vuotta. Kotiäidin työstä tulee yhä vain mielekkäämpää, kun lapset kasvavat ja kokemus karttuu. Harrastan lisäksi töiden tekoa parina iltana viikossa, jolloin mieheni hoitaa lapsiamme kotona. Näin saan plussat sekä kotona olemisesta, että ansiotyöstä, eikä elämästämme tule liian kiireistä.
Ollaan keskituloisia ja mies käy töissä klo 8-16. Asutaan kerrostalossa ja meillä ei ole autoa. Kotihoito onnistuu kyllä keskituloiseltakin, kun vähän miettii, että onko esim auto tärkeämpi kuin omat lapset kotihoidossa.
Asuinpaikkamme on valittu hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Mieheni ei todellakaan edes haluaisi autoa työmatkoilleen. Lomamatkoille voimme vuokrata auton. Emme edes koe tinkivämme elämämme laadusta näin.
Ja mukavaa kyllä maksaa asuntolaina nopeasti pois!
Muilla samoja mietteitä?
Kommentit (8)
hoitopäivät ovat 9-10 tuntisia.
T. Ei yhtään kateellinen yh
Eli meillä nyt esikoinen kohta 7kk. Mies käy töissä, minä vauvan kanssa kotona. Suunnitteilla 80 000euron remonttilaina, jota tarkoitus maksaa miehen tuloista. Minä aion olla kotona pitkään, välillä teen varmasti keikkaluontoisesti töitä ettei ihan sekään puoli elämästä unohdu... Mutta haaveissa siis lisää lapsia parin vuoden sisään :)
Toivottavasti pärjätään miehen tuloilla, että haaveeni kotiäitiydestä toteutuu.
joten muutimme pois pääkaupunkiseudulta maalle isoon taloon, josta velkaa n 180 000€, tuolla rahalla emme olisi toki pääkaupunkiseudulta enää mitään saaneetkaan. Mutta oma rauha lapsilla ja minulla on sitä jotain, minua ei ikinä saisi 4 lapseni kanssa kerrostaloon, Olen nyt äitiyslomalla ja jään hoitovapaalle mutta ennemmin menen töihin kun mjyisin tätä nykyistä asumismuotoa, joka antaa lapsille niin paljon enemmän kun asuessamme pääkaupunkiseudulla, täällä kun on kaikki mitä sielläkin mutta siellä ei ollut omaa rauhaa, tilaa henkgittää yms.
Me tarvitsemme kaksi autoa sillä minulla on kaksi pientä vauvaa, keskimmäistä kuljetan kerhoon yms. En yksin pysty liikkumaan tällä porukalla ikinä, jos en omistaisi autoa, se on meille välttämätön. Asuntolainan maksulla ei ole kiirettä, se lyhenee toki joka kuukausi mutta vähän, pääasia ettei tarvitse samaa summaa maksaa vuokraa ja saa asua siellä missä haluaa siten miten haluaa.
paitsi että yllättäen en löydäkään tarvittavaa määrää oman alani töitä, mikä pakottaa vähän miettimään, mitä tuleman pitää kun ensi vuonna loppuu kotihoidontuki. Pari kolme kk aikaa kömpiä jaloilleen ja löytää uusia asiakkaita, sitten menee meidän kaikki suunnitelmat kanttuvei :(
Onneksi meillä on mummo, joka hoitaa mielellään lapsia muutaman tunnin kerrallaan kun mulla on töitä, tai kun pitää etsiä niitä töitä.
Asuntosi hinta on: 180 000 + kahden auton hankinta ja ylläpitokulut + mahdollisesti pidentyneissä työmatkoissa menetetty aika pois perheeltä + pitkistä välimatkoista harrastuksiin, kauppaan ym koituvat kulut ja ajanmenetykset + vanhempien lasten virikehoidon kulut ja lasten ero vanhemmista, jos koet, että kotona he eivät saa ikäistään seuraa riittävästi, Vertaa kerrostalon pihaan ja kaupunkien leikkipuistotoimintaan.
Kyllä pääkaupunkiseudullakin saa isohkon asunnon jo tuolla summalla... ja rauhallisenkin vielä, jos rauhallisuuden kriteerinä ei ole kilometrien päässä olevat lähinaapurit ja susien ulvonta pakkasyönä sekä tarve vältellä ihmiskontakteja roskienvientimatkalla.
kauppaa yms 1km, siellä myös kaikki harrastustoiminta, uimahalli, mäki, urheiluhalli yms. joten pitkiä matkoja ei ole, miehen työmatka on 15min. Kavereita on lähialueella ja kerhoissa. Joten ei tod. tarvitse alkeellista kerrostalo toimintaa.
Minkähän kokoisen asunnon saat 180 000€, jos minä sain kauempaa 300m2 6000m2 tontilla. Kyllä minä valitsen ehdottamasti tämän tyylin asustaa, olen sinkkuna asustanut kerrostalossa (omistusasuntoja täynnä) suurin osa ihmisistä kuitenkin olivat juoppoja ym alkeellisuuksia, joten ei kiitos tuolle asumismuodolle.
rauhallisia eläkeläisiä. Olen nähnyt vain yhden kerran ihmisen humalassa tällä pihalla ja hänkin oli taksin väärään osoitteeseen tuoma.
Toivon, että olen itse joskus samassa tilanteessa. Asuntolainan otto on suunnitteilla ensi vuonna, ja jäin juuri kotihoidontuelle. Myös minä pystyn tekemään kotoa työkeikkoja :) Olisi ihanaa saada asiat järjestymään niin, että voisin olla pitkään kotona :)