Lukas, Luukas, Lucas?
Moi!
Mitä mieltä olette kyseisistä nimistä? Jos olisi Lukas, niin lausutaanko sitten yhdellä vai kahdella u:lla? Miten taipuu? Siis Luukas ilmeisesti, että esim. Luukkaan sukset, Mutta entäs jos yhdellä u:lla kirjoitetaan, niin muuttuuko taivutus? Mielestäni Lukas yhdellä u:lla olisi kaunis nimi.
Kommentit (11)
Näin umpisuomalaisena valitsen nimen Luukas. Ei tarvitse selitellä, että tuleeko vai eikö tule yhdellä uulla ja onko se c vai k. Tykkään kuitenkin jokaisesta muodosta.
Lukas tai Luukas. Tai Luka :) Ehkä tuo Lukas on kuitenkin noista kaunein kirjoitusasultaan. Lucas sopii minusta paremmin ulkolaisen sukunimen kanssa.
Mielestäni siis Luukas, koska se on eniten suomalainen noista. Mutta niin kuin on jo sanonuttu miten haluat nimet lausuttavan? Valitse se.
Ps. Meidän pojasta tulee Luukas.
Taivuttaisin varmaan että Luukaksen, Luukakselle, Luukaksella jne.
Kirjoittaisin niin kuten se halutaan lausuttavan eli jos haluat ääntää sen kahdella u:lla niin sitten myös kirjoittaisin kahdella. On kyllä kaunis myös yhdellä u:lla lausuttuna. K on ehdottomasti parempi suomalaiselle lapselle kuin c, c:tä pitäisi aina selitellä " Olen Lucas c:llä" .
Käsitykseni mukaan molemmista nimistä on kaksi oikeaa taivutusmuotoa: Lukaan/Lukaksen tai Luukkaan/Luukaksen. Minun korvaani Lukaksen ja Luukaksen kuulostaa ehkä paremmalta.
Ja puolustamaan nimeä Lucas!!
On tietty ihan makuasia miten nimen haluaa... Ihan supisuomalaiseen perheeseen paras valinta kai olisi Lukas tai Luukas (meillä siis isä ulkomaalainen ja sukunimi myös ulkomaalainen, siksi c:llä).
Juuri tuttavaperhe kastoi pojastaan Lukaksen (lausutaan vielä tupla uulla), joten kaikkia variaatioita löytyy...
Itse olen vaan niin tottunut aina tavaamaan oman nimeni, sekä toisen nimen, että sukunimen (nimet ihan tavis nimiä, mutta etunimi yhdellä ii:llä, toinen nimi yhdellä ee:llä ja sukunimessä z...), joten meille tämä selittely ei ollu ongelma...
eniten nimestä luka..mutta noista lukas joka lausuttaisiin yhdellä uulla.
No en antaisi noista mitään, niin yleisiä nykyään nuo kaikki variaatiot, mutta jos olisi pakko niin valitsisin ilman muuta suomalaiselle pojalle Luukas.
Mielestäni Lukas on kivoin ja on paras kirjoitusasu Luukaksesta tulee mieleen Luukasa ja Lucas C:llä ehkä tuottaa turhaa vaivaa kun aina saa olla sellittämässä, että ”Lucas C:llä”, Muutaman ehdottama Luka taas tuo liikaa mieleen koiran nimen ..
Olisi tullut meidän neloselle nimeksi, jos olisi poika ollut (ei siis ollut). Lausuisin ehdottomasti kuten kirjoitetaan, eli jos haluatte lausuttavan Luukas, niin kirjoittaisin sen myös niin. Ja taivuttaisin Lukaksen / Luukaksen, mutta nää on varmaan makuasioita kuten Elias nimen kanssa (taivuttaisin Eliaksen, vaikka moni Eliaan) . Mutta ehdottomasti näistä miettimistänne ääni Lukaselle ja ehdottomasti lyhyenä lausuttuna. Ihana nimi!