Voi hitto, miksi en pyytänyt lisää palkkaa. :(
Olen siirtynyt työelämästä opiskelijaksi, teen kuitekin keikkahommia entiseen työpaikkaani. Ala on sen verran harvinainen, että kuka vaan ei näitä hommia ilman tarvittavaa koulutusta voisi tehdä ja koulutettuja löytyy aika vähän.
Pomoni soitteli, puolet porukasta kipeänä ja kauhea kriisi. Ensi perjantaina heillä on tärkeä tapaaminen ja minä olen ainoa mahdollisuus, muuten koko homma menee pieleen työntekijäpulan takia. Minulla taas on juuri tuolloin tärkeitä juttuja opinahjossani enkä millään voisi olla pois. Pomoni aneli ja aneli ja niinhän minä sitten suosuin, järkkään koulujutut sitten jotenkin.
Mutta mikä ääliö olenkaan! Puhuin just aiheesta mieheni kanssa ja hän ihmetteli, kun en pyytänyt lisää liksaa. Siis kuitenkin kyseessä on pakkotilanne ja he tarvitsevat minun osaamistani ja muutenkin kortit on käsissäni. Ja mitä mä teen: en edes ajattele palkkaa, suostun muuten vaan!
Ongelma on siinä, että vaikka työkaverit ovatkin pääasiassa mulkkuja, niin pomoni on todella mukava henkilö. Jos hän olisi kylmä ja etäinen, niin ehkä helpommin pyytäisin lisää palkkaa tms., mutta kun hän on kuitenkin itsekin niin kiltti.. Ja se suurin ongelma on siinä, että en todella tiedä, miten pyytäisin lisää rahaa näistä tunneista nolaamatta itseäni! Typerää ajattelua minulta, huokaus...
Mikä neuvoksi? Peli jo menetetty, kun kerta suostuin tekemään töitä? Enhän nyt peräänkään voi soitella, että " mitenkäs tuo palkkapuoli sitten" , kun olen kuitenkin yleisesti lupautunut tuuraajaksi...... Huokaus. :(
Kommentit (7)
Tottakai soitat perään ja sanot että palkasta varmaan voidaan neuvotella tällaisessa tilanteessa?!
Sanot, ettet tullut heti ajatelleeksi mutta haluaisit että palkalla korvattaisiin erityisjärjestelyt.
Ajattele positiivisesti !
1) Sulla ON työpaikka, johon sua anellaan. Monilla opiskelijoilla ei ole!
2) Sua tullaan pyytämään sinne uudestaankin, ja sulla no elämäs mahdollisuus näyttää nyt niille, kuinka ne todellakaan eivät olis ilman sua pärjänneet -> seuraavalla kerralla sun on helppo pyytää sitä liksaa lisää!! :-) Perusteena voit vaikka käyttää sitä, että sulle ei olis nyt sopinut mutta joustit kun he tarvitsi. Ei mikään firma sillä pärjää, että työntekijöitten selkärangasta vedetään työpanos; fiksu tj kyllä ymmärtää pointin.
Sillä välin, täytyy nyt vaan kestää tää kerta ja ajatella, että opit tästä jotain...
Totta kai soitat perään. Tuollaisessa tilanteessahan tuntipalkkahan voi olla merkittävästikin korkeampi kuin kuukausipalkka. Taikka pyydä joku urakkaliksa, kiinteä hinta yhdestä keikasta.
Jos ette mitään palkasta sopineet, niin asiahan on työnantajankin kannalta auki.
Voithan kokeilla perään soittamista. Jos oikeasti olet korvaamaton, saat lisäpalkkaa. Jos kuitenkin vaadit liikaa, niin eiköhän yllättäen pomo järjestä toista osaajaa sinne - vaikka ensin olitkin korvaamaton.
En soita nyt enää perään, se tuntuisi typerältä. Harkitsen, että sanoisin huomenna aamulla päin naamaa, että mitenkäs tuon palkan suhteen sitten - vai olisikohan se vielä typerämpää?!
No, seuraavalla kerralla sitten, kun mulle ei sovi ja on pakko tulla, olen fiksumpi ja pyydän lisää palkkaa (" kun tulin viimeksikin, vaikka ei olisi millään sopinut.." ).
Joku sanoi, että voin saada potkut. Tottahan se on, mutta menevät nytkin vajaamiehityksellä, joten ei mun asemaani tuuraajana häiritse se, vaikka palkkaisivatkin jonkun uuden. Olen muutenkin miettinyt, että lähden tuolta heti, kun vaan löydän paremman paikan..
Olen nyt kyllä vähän sitä mieltä, että kun on tyhymä eikä tajua pyytää, niin voi voi. Seuraavalla kerralla sitten. Miksi se vaan tuntuu niin vaikealta.. " Mitenkäs tämän palkan kanssa sitten?" " Tietysti voisin tulla, jos palkasta sovitaan.." Tuntuu niin oudoilta nuo. Kuten arvaatte, hirveästi en ole ennen palkankorotuksia mistään kysellyt.
Miten te kysyisitte korotusta joko yhden päivän ansioihin tai kokonaispalkkaan?
ap
mutta ei yhtään huono sekään että kun menet niin kysyt että voidaanko palkasta neuvotella? Jos potkut saat niin parempi niin! Hölmö työnantaja jos ei ymmärrä työntekijästä pitää huolta..
t:2
Kiristysmeiningillä nimittäin pomo varmaan äkkiä alkaisi etsiä uutta työntekijää.. Tietysti, jos et tarvitse lisäansioita tuosta työsta opiskeluaikana, niin voihan sitä kokeilla.