Kivunlievitykset kättärillä olijoilla...
Lueskelin tuossa juttua kivunlievityksistä nopeassa synnytyksessä ja porukkahan oli saanut mm.pudendus ja spinaalipuudutuksia...
Nyt tosiaan kyselenkin, että TE jotka olette olleet kättärillä ja teillä on ollut nopea synnytys, niin oletteko saaneet mitään kivunlievitystä?
Minulla oli nopea synnytys 3h ja ilokaasun voimin jouduin kos:lla kärvistelemään, kun en saanut mitään " parempaa" kivunlievitystä, vaikka pyysinkin moneen kertaan jotain tehokkaampaa!!!!!!!!!!!!!
Toki ilokaasukin jelppasi jonkun verran...ilman sitä olisinkin varmaan ollut ihan hätää kärsimässä.
Nyt siis tässä toinen raskaus meneillään ja mietityttää jo nyt tuo, että onko mahdollista saada kos:lla jotain kivunlievitykseen! Kertokaahan kokemuksia kättärillä olijat.
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne <3
Kommentit (9)
Hei!
Jos kokemuksesi Kätilöopistosta olivat viimeksi noin huonoja, niin, mikset tällä kertaa menisi Naistenklinikalle? Onhan se ikäävä mennä Kättärille, jos jo sisään mennessä epäilyttää koko touhu! HUSin alueellahan saa synnytyssairaalan vaihtaa vaikka olisi ultrissa käynytkin Kätilöopistolla.
oon kyllä miettinyt vaihtoehtona, että menisinkin naistenklinikalle...no, täytyy katsoa. Sitä vaan miettii, että joka paikassa on varmasti " ilkeitä" kätilöitä...tai sitten ei ;)
Esikoinen syntyi -03, synnytys kesti reilu neljä tuntia. Epiduraali oli tarkoitus laittaa mutta ei sitten ehditty, kun synnytys eteni niin vauhdilla. Kuopus syntyi muutama kuukausi sitten, synnytys kesti vajaa kolme tuntia. Tälläkin kertaa oli tarkoitus jotain kivunlievitystä, ehdin kuitenkin saada vain ilokaasua, joka riittikin täydellisesti minulle kivunlievitykseksi. Ensimmäinen synnytys meni täydellisen luomuna, ilmaan mitään puudutteita.
Kyllä Kättärillä siis saa kivunlievitystä, jos sellaista vain ehditään antaa. Kun menet synnyttämään, niin pyydä mahdollisimman aikaisin kivunlievitystä ja kerro kätilölle, että ensimmäinen synnytys oli nopea.
Hei,
Olen saanut molemmat lapseni Kättärillä, 2-05 ja viime viikonloppuna. Kaikkinaiset akvarakkulat ja muut ns epämedikaalit keinot olen karkottanut heti alkuunsa, eikä niitä sen jälkeen tyrkytetty.
Synnytys ei kyllä ollut kummallisen nopea, 10 tuntia ja 8 tuntia. Mutta epiduraalia sain juuri kun halusin, lisääkin matkan varrella. Kohdunsuun puudutusta ja ompeluun vielä eri puudutus.
Eli kyllä sieltä saa oikein hyvät lääkkityksetkin.
t. Tuulinäiti ja Pieni 5 päivää
Mä sanoin jo ultrissa, että laittakaa mun papereihin, että kipukynnys on alentunut ja että nopea synnytys oli viimeksikin, joten kivunlievityksen kanssa ei saa hidastella eikä pihtailla. Sanoin myös jo heti sairaalaan mennessä, että haluan todennäköisesti pian sen epiduraalin.Näin kätilö osas varautua ja sainkin sen sitten heti kun pyysin.
Esikoisen synnytys kesti 7 h enkä ehtinyt saada mitään puudutusta kun olin jo 6 cm auki sairaalaan tullessa ja epiduraaliin oli " jonoa" . Toisella kerralla olin tehnyt synnytyssuunnitelman ja tehnyt erittäin selväksi että tällä kerralla sitten haluan jonkun puudutuksen. Toisin kävi. Mennessäni sairaalaan olin vain 2 cm auki ja aikaa piti muka olla tosi paljon saada vielä epiduraalikin. Kuinka ollakaan synnytys etenikin kaikkien yllätykseksi noin 5 tunnissa enkä sittenkään ehtinyt taaskaan saada puudutuksia. Eli molemmat synnytykset menivät ilokaasun voimalla.. No, ei näistä mitenkään paha maku suuhun jäänyt kuitenkaan. Eihän näitä tilanteita ihan voinut aavistaa.
lapset syntyneet Kättärillä Haikaranpesässä ja nopeita on olleet synnytykset. Esikoisen synnytys kesti 6h josta ehdin olemaan sairaalassa noin tunnin eikä siinä ehtinyt muuta kuin ilokaasua pari kertaa hönkiä, kunnes sekin vietiin pois, kun supistuksia tuli yhtenään ja olin niin pökkyrässä. Toisella kerralla synnytys kesti 2h ja lähdettiin heti sairaalaan ja ehdin olla siellä n 1,5h. Kivunlievityksenä oli vesi eli ammeessa lojuin kunnes vauva sitten syntyi jakkaralla. Ekalla kerralla olisin halunnut jotain kivunlievitystä, mutta en ehtinyt saada ja olin kauhuissani. Toisella kerralla en edes halunnut mitään. Mutta kipeä olin kyllä molemmilla kerroilla. Kunpa sen tietäisi etukäteen kuinka kauan synnytys kestää niin osaisi ottaa ehkä vähän rauhallisemmin.
Mutta useampi tuttuni on kyllä synnyttänyt kättärillä ja kyllä siellä tarjotaan epiduraalia ym. jos vaan siihen on aikaa. Ja saa myös akvarakkuloita ja kaikenlaista vaihtoehtoistakin :)
Nyt kolmosta odotellessa sairaala vaihtuu ja tää ei ehkä oo niin luomu kuin Haikaranpesä. Saas nähdä miten nyt käy...
Olen synnyttänyt kättärillä, enkä mitään kivunlievitystä saanut. 4 tuntia ehdin sairaalassa olla ennen kuin poika syntyi. Päivystyksestä siirryin synnytyssalille ja sieltä luvattiin, että epiduraali on tilattu, koska olin jo tosi kipeä. Mutta kun synnytyspuolelle pääsin, sainkin kuulla et mitään ei ole tilattu ja kätilö sanoi et katsotaan sitten myöhemmin. No poika oli maailmassa puoli tuntia tästä, ei kätilö edes tutkinut tullessamme sinne, joten tuli hänellekin yllätyksenä..
Sellainen fiilis jäi muutamasta lauseesta jne. et yleisti et ensisynnyttäjäl menee 20h ja valitin turhasta kivusta. Oli tosi tyly muutenkin.
Harmitti vaan jälkeenpäin et jäi itselle paha mieli kokemuksesta, toivottavasti saan paremman kätilön nyt seuraavalla kerralla.
rv 38+3
vastanneille! Olipas mukava lueskella muiden kokemuksia kättäristä!
Äsken lähtikin kiitos viesti ihan eri paikkaan kuin piti *nauraa*
Joten mainitsen nyt tässäkin, että mä tosiaan pyysin kätilöltä epiduraalia tai jotain muuta tehokasta kivunlievitystä HETI, kun tulimme sairaalaan...mutta mitään vastausta ei oikein tullut, eikä kivunlievityksestä ollut tietoakaan! Vähän pahat fiilikset jäi koko sairaalasta ja muutenkin kätilöt olivat epämukavia lapsivuodeosastolla...mutta taas ollaan sinne menossa, katsotaan kuinka ensi kerralla käy?