Raskausdiabetikot hoi!
Hei!
Te joilla todettu raskausdiabetes, miten usein sorrutte herkutteluun? Tuntuu niin kovin vaikealta välillä vastustaa herkkuja vaikka aika hyvin olen pysynyt niistä erossa. Tuntuu vaan, että enemmän tekee mieli kun tietää ettei saisi.
Itselläni todettiin raskausdiabetes sokerirasitukessa viikolla 28 ja nyt sitä on yritetty pitää aisoissa ruokavaliolla. Aamupalan jälkeiset arvot ovat olleet vielä hieman koholla ja nyt mittailen aamusokereita ja jännitän etten joutuisi insuliinille. Aamupalalla on annettu lupa syödä pelkkää puuroa, ei edes maitoa joukkoon ja sillä sokerit nyt tuntuu pysyvän normaalirajoissa.
Toinen kysymys vielä. Miten luotettavia on sormenpäästä otettavat mittaukset. Mietin vaan kun tänään aamulla mittasin oikean käden keskisormesta tuli 6.8 ja vasemman käden keskisormesta 6.2. Mitä tässä sitten enää uskoo??
-supukka-
Kommentit (5)
vaihteli tuo mittaustulos riippuen sormesta mistä mittasin.. Sitä ihmettelin itsekin silloin. En tiedä mistä johtuu. Nyt kakkosen kohdalla joudun automaattisesti sokerirasitustestiin viikoilla 26-28 ja saa nähdä mitkä ovat arvot. Esikoisen kohdalla todettiin lievästi kohonnut verensokeri..
Joskus (=pari kertaa kuukaudessa) syön jotain herkkuja, mutta silloinkin pieniä määriä. Taannoin söin pannaria+hilloa+kermavaahtoa ja mittasin sokerin: 1,5 h syömisestä 5,7. Erään kerran söin yhden palan kuivakakkua, jossa suklaapaloja, sekä kaksi palaa suklaalevystä: vs 5,9. Eli mulla näköjään pysyy vs aisoissa, vaikka vähän herkuttelisikin (ainakin paikallisen rajan mukaan, joka on 7,4).
Ihmettelin tuota kohtaa, että puuro sopii aamupalaksi. Mulla käy niin, että 1,5 h puuron syömisestä vs on 3,1 ja olo sen mukainen. Ruisleivällä pysyy sokeri hyvänä. Mutta henkilökohtaisiahan nämä sokeriasiat ovat, jokin ruoka sopii toiselle ja jokin toiselle.
Mä olen pitänyt sellasta, että lauantaina, aina kun viikot vaihtuu, oon saanut syödä jonkun pullan tai jätskin ja välipalana saatan joskus syödä pari keksiä, muuten oon ollu tosi tiukkana, kun heti pompsahtaa noi sokrut....Mulla on kanssa tietyt asiat, jotka sitä nostaa huimasti ja jollain pysyy ihan aisoissa, mulla alotettiin noi insuliinit viikko sitten ja niihin oon yrittäny tässä totutella ja arvot on edelleen vähän koholla, mutta parannusta on tullut, varmaan jodutaan nostamaan hiukan annostuksia vielä, mutta en usko, että paljon.... Se on varmaan tosi yksillöllistä tää kaikki, mutta ei sitä ihan tarvii täysin absoluuttia vetää mun mielestä, maalaisjärjellä hommat hoituu!!!
-Emunainen ja lude 31+4-
Kyllähän sitä voi herkutella kohtuudella, jokainen voi itse miettiä mikä on sopiva määrä itselle.
Mutta muistakaa että huijaatte vain itseänne jos liikaa herkkuja syötte,
En halua nyt ketään moralisoida puhun vaan omasta kokemuksesta. Kaksi lasta olen saanut ja molempia odottaessa sokerit koholla en joutunut insuliinille koska aina ennen sokereiden mittausta pidin muutaman karkittoman päivän, no tästä herkuttelusta johtuen molemmat lapset joutuivat heti synnyttään lastenosastolle matalien verensokerien vuoksi sokeritippaan, se on aika raskasta itselle kun ei saa lasta vierihoitoon vaan joutuu käymään lastenosastolla vauvaa hoitamassa ja kaikki tämä osittain vain omasta syystä.
Nyt odotan kolmatta ja olen päättänyt että nyt en huijaa itseäni vaan teen kaikkeni että saan lapseni vierihoitoon hänen synnyttään.
Tsemppiä kaikille sokereiden kanssa painiville ja onnea odotukseen.
varmaan päivittäin jollain tavalla :( Mutta viikkoja on jo 35 ja kun herkuttelen, yritän herkutella niin että arvot eivät nouse yli sallitun rajan. Pystyn esim. syömään yhden suklaapötkön tai pullan niin että 1,5-2 h syömisen jälkeen arvot ovat alle 6,7 (Oysin raja). Pidemmän päälle tämä olisi varmaan kohtalokasta jos viikkoja olisi vasta vähän kasassa, johtaisi varmaan siihen että jossain vaiheessa joutuisin jo piikille. Nyt olen ollut raskausdiabeetikko ihan raskauden alusta lähtien ja onneksi olen jo näillä viikoilla ilman piikkiä :)