*** Joulukuisten keskiviikko***
Kommentit (32)
Ailukille tervetuloa mukaan turinoimaan!
Hippuskaiselle tsemppiä! Hitsi jos se masukaveri on nyt kääntynyt väärinpäin! Jostain luin täältä vauvapalstoilta, että itse voisi yrittää vauvan kääntämistä raivotarjontaan niin, että käy selälleen ja laittaa tyynyjä takapuolen alle ja on niin 15 min ajan. Toistaa tarvittaessa samaa hommaa. Joku oli siitä saanut avun, on kuulemma vanhan ajan konsti. Eikä kuulosta pahalta, toisin kuin lääkärin tekemä kääntöyritys tms..
Peppipiina: mulla on useinkin meinannu jalka pettää alta, ja sitten hinataan eteenpäin sängystä, huonekaluista ja seinistä kiinni pitäen¿ Mulla se liittyy noihin liitoskipuihin ihan selkeästi, samoin kun selkä on kipeä, niin se heijastelee jalkoihin asti.
Täällä ei ole äreä mieliala vallannut, enempi tuntuu siltä että meinaan herkistyä kaikesta mahdollisesta ja sen takia pillahtaa itkuun¿ Silmät kostuu ihan mistä syystä tahansa.
Ja ukkelilla on tullut nyt joku tarve käydä ¿varastoon¿ ulkona kavereittensa kanssa. Se ottaa välillä päähän ihan tajuttomasti, kun ei jaksaisi itsekseen istua kotosalla, päivät kun täällä jo yksin tulee vietettyä. Toisaalta ymmärrän hyvin ja toki hän saa nähdä kavereitaan ja käydä ulkona, mitään luottamusongelmia ei kyllä ole. Uskon että meno loppuu kun piiperö syntyy, mutta silti en vaan haluaisi täällä joka perjantai tai lauantai yksin istua¿ Kun itse ei välttämättä jaksa lähteä minnekään tai edes pyytää kavereita meille. Olis kiva vaan käpertyä oman kullan kainaloon.. Sellasesta tulee sit äristyä miehelle. Sekin kyllä ymmärtää, mutta silti haluaisi myös mennä.. Huoooooh. Pitänee itse aktivoitua ja lähteä kanssa liikkeelle. Ja olla nukkumatta sen jälkeen muutama yö, kun kroppa on ihan tööt :)
Manjalle jaksamista yksinäisyyden keskellä. Onko sun kotipaikkakunnalla mitään sellasia äitiryhmiä, joihin voisit mennä ja sitä kautta tavata uusia ihmisiä? Tai onko naapurustossa samanikäisiä lapsia, joiden äiteihin vois tutustua?
Sitä itsekin tulee pohdittua välillä, että mitäs sitten, kun on yksin lapsen kanssa kotona ja kaverit elää aika lailla omaa elämäänsä työtä tehden, ilman lapsia ja tapaavat toisiaan ties missä. Varmaan menee osittain kaverisuhteet ¿lepotilaan¿.. Totta kai ne parhaimmat ystävät säilyy tässä koko matkan ajan, mutta eri elämäntilanteissa olevat yleensä vähän kaikkoavat. Oon vaan huomannut ihan aiempien kokemusten kautta. Mutta niinhän se menee.. Mullakaan ei ole mitään äitikontakteja tässä lähipiirissä tällä hetkellä, kaikki ovat automatkan päässä eikä autoa ole käytössä.
Oletteko pohtineet synnytysasentoa, vai kannattaako sitä etukäteen edes pohtia? Osaatteko suositella mitä asentoja näin ensikertalaiselle? Selkä mulla on ollut vähän arka, joten selällään olo ei tunnu kovinkaan hyvältä vaihtoehdolta... Jakkara kiinnostaisi, onko teillä kokemuksia?
Omaa napaa.. Viime yö oli taas aika huono. Vasta aamuyöstä sain kunnolla unta. Liitoskivut tekee olemisesta mahdottoman. Muuten ei onneksi kummoisia tuntemuksia missään. Mahakivut ovat ainakin toistaiseksi poissa, pohdin voisiko se kipu johtua rautalääkkeestä? Otan nyt rautaa vain joka toinen päivä, sillä ensin se teki mahan ihan kovaksi ja nyt taas tuntuu tehoavan just toisin päin. Maha menee löysälle ja olin yhdistäväni sen kamalan mahakivunkin samaan yhteyteen. Mites muilla, jotka popsitte rautaa?
Huomenna vaihtuu viikko¿ Enää kaksi viikkoa siihen maagiseen 37-viikkoon :D
Gaijis ja piiperö 34+6
Sf-mitta oli lopultakin pyrähtänyt kasvaa, oli keskikäyrän yläpuolella, tähän asti siis alimmalla viivalla:-D Eli nyt oli siis 33
Vauvan pää oli kiinnittynyt alas, eli hyvillä vesillä ollaan siis menossa. Perjantain suppareista sanoin, maanantaina äippäpolilla selviää, onko mitä saaneet aikaan. Terveydenhoitaja huikkas vaan lähtiessä, että jos ei ens kerralla kuulu (kahden viikon kuluttua) niin soitathan kun kotiudut:-D Ja uida saa edelleen, lähdenkin tänään uimaan. Ei mitään jättiläisvauvaa veikannu kuitenkaan tulevaksi. Painoa oli lipsahtanu 3 viikossa 2 kg, turvotukset huomattavasti lisääntyneet
Kamala väsy riivaa, kun jaksais valvoa ruokaan, sitten pienet nokoset ja uimaan....
Sintagma: On kyllä varmasti ollu ihana pieni tyttönen:-)
P-M
manja, jaksamista sinne. Se on kyllä tosi ikävää kun ei ole kavereita. Oisko siellä teillä päin jotain avointa päiväkotia vaikka missä alkaa sitten lasten kanssa käymään? Siellä ainakin tapaa muita äitejä. Se on kyllä kumma miten sitä on vaikea näin aikuisena saada uusia kavereita, ei onnistu kyllä millään sen olen huomannut.
Sintagma, makeansyönti voi kyllä vaikutttaa osin asiaan, mutta usein syön sitä vasta kun poitsu päikkäreillä. Ja nää mun hermot on kyllä kireellä heti aamulla herättyä... jatkuen koko päivän. Eihän toi makeen syöminen hyvää tee missään nimessä. Ja tosiaan ihanalta kuulosti tuo pikkuinen tyttö =)
Gaiole, synnytysasennosta kyselit. Itse voin kertoa ajatelleeni esikoisen kanssa tilanteen mukaan jakkaraa ja monia muitakin vaihtoehtoja kokeilevani esim. vettä ym. No, loppujen lopuksi makasin koko synnytyksen selälläni sängyssä kiinni, koska joka kerta kun yritin nousta ylös lensi laatta. Muutenkin oksensin koko synnytyksen alusta loppuun. Olin ajatellut ottavani esim. ilokaasua kivunlievitykseen, mutta ei sitä voinut ajatellakaan kun oksennus vain lensi.
Sanoisin siis, että hyvä ajatella eri vaihtoehtoja ja miettiä mistä itse tykkäisi ja mitä haluaisi kokeilla. Mutta kannattaa varautua, että mitä vain voi tapahtua ja välttämättä ei voikaan tehdä niin kuin itse on suunnitellut.
Nyt pitää mennä iltaruokaa tekemään. Ja ittellekin pitäisi jotain kehittää tyhjistä kaapeista...
Peppipiina + Titi-tassu 38+2
Täältä saisi ilmaiseksi potkunyrkkeilyä ja muitakin liikkeitä ne, jotka ovat niistä jääneet paitsi :P Näköjään meidän poikaa ei haittaa yhtään tuo tilan puute vaan samaa rataa mennään edelleen. Paitsi että nyt ne potkut jo sattuu kunnolla, varsinkin jos potkitaan kylkiluiden taakse.
Tänään oli taas kerran neuvola. Alkaa tuntua turhilta nuo käynnit (ja ärsyttäviltä, mutta mua ärsyttää, kuten jotakuta muutakin, ihan kaikki). Vauva on laskeutunut mutta ei kiinnittynyt (varmaan ei toivoakaan siitä, kun toinen riekkuu kuin mikäkin hyrrä). Maha painaa tonnin ja roikkuu polvissa, olo on levoton ja ahdistunut ja vihaan tasapuolisesti kaikkia :) Raivostuin tuossa tuttuvapariskunnallekin (tietysti ilman järkevää syytä), ja nyt vihoittelen täällä yksikseni. Onneksi osasin pitää suuni kiinni, enkä räyhännyt. Ei vain huvita olla sosiaalinen, kun olo on niin hankala, iso, pyöreä ja kivulias.
Mitäs muuten ne menkkamaiset kivut oikein tarkoittivatkaan? Niitä tulee aina silloin tällöin pitkin päivää, ovat koviakin, mutta mielestäni maha ei kovetu, joten ne eivät kaiketi ole supistuksia. Näen myös paljon unia, joissa menkat alkavat. Neuvolatädin mielestä se tarkoittaa supistuksia, joihin en jostain syystä herää.
Vielä pari viikkoa ja sitten vissiin aletaan vasta katsoa, koskas poika voisi mahdollisesti syntyä :) Turha kaiketi toivoa, että ajoissa ainakaan tulisi.
Nunia ja Lumikko 37+4
ihana kyl lukea kun ite valittaa ja toiset yrittää tukea ja auttaa-KIITOS! niin se on et mul hävinny moni hyvä ystävä kun syntyi esikoinen vaik ite en niin halunnu,mut toinen osapuoli sit alkoi lopettaa yhteyden pidot.... on tääl paikkakunnal tullu uusia ystäviä ja kovasti niitä kyl ite etsin mä semmonen hörpöttäjä et ystävystyn kyl nopeati mut ne vaan selllasia et sit nähdää tosi harvoin ja se harmittaa mua ku odotan et sit pidettäs yhteyttä eikä nähtäis ns.kerran kuussa tai harvemminkii.... mä oon seurallien ja haluisin nähdä vaik päivittäin=)
noh nyt ku muutettii nii pihas perhepäivähoitajaan tutustuin ja ulkona pariin otteeseen juteltu...täs tuntuu asuvan lapsiperheitä mut ei niitä vaa näy pihal eikä tietoo kenestäkää naapureista...
kohan tytsi täyttää kolmen meinasin et alan sitä viemää seurakuntakerhoo kun tos ihan lähel on...et ois sille edes leikkikaveria...ja monesti itel käyny niin et ne ystävät ketä oon saanu/löytäny on paljon mua vanhempia ja sit ns.jutut on kuitenkin hiukan erillaiset....
vaik kaik mua kyl pitää ikäistäni vanhempana...
ihanaa kun mies kokkaa tuol ilta ruokaa ja ihana tuoksu tulee...nam! kohta ruokaa...mä söisin kyl koko ajan... =)
mut meen taas pois ja voi olla et illalla viel tuun kirjottaa höpinöit' äni
Päätä särkee tuntuu että päätä puristaa vanne kamala tunne. Ajattelin että olisiko tällä jotain yhteyttä tulevaan synnytyksees? Ja paha olo tuli äsken vähäksi aikaa..sellanen oksetus olo vaikka en oksentanut. Maha mulla on myös ollut sekaisin.
Huomenna kyllä neuvolassa sanon tästä päänsärystä, kun mun verenpaineetkin on todella korkeat.. viimeksi neuvolassa ne oli 146/96 ja mulla on sentään verenpaine lääke..ja tää turvotus on inhottavaa. Se rupeaa ärsyttämään että mun terkka ei tunnu ottavan tätä verenpaineen nousua tosissaan viimeksikin sanoi että ei se vielä ole niin huolestuttava.. Ärsyttää vaan että jos vauvalla vaikka ei olekkaan kaikki kunnossa? Kyllä se tänäänkin on liikkunut hyvin mutta mistäs sitä koskaan tietää onko kaikki ok. Pissanäyte on joka kerta ollut puhdas.
Otin äsken panadolin jos sillä tää kipu hellittää.. Kuumakin on koko ajan äsken sanoin miehelle että mä voisin lämmittää meidän asunnon pelkästään mun keholla : ) Nyt kahvia juomaan.
sannis85
Samoin neuvolareissu tänään. Piti oikein ultrata, kun sanoin, että vauva oli kyllä ainakin viikonloppuna ihan taatusti poikittain, kun oli kaksi palloa (pylly ja pää) kummallakin puolella mahaa. No pää oli kuitenkin nyt alhaalla oikeassa paikassa. Vaikka tuolla niin väliä ole, kun sectio edessä, mutta kuitenkin..
Hemppa oli hyvä ja sanoi, että siinä se varmaan jo pysyykin lopun ajan, ettei tarvi enää popsia rautaa välttämättä. Samoin verenpaine hyvä, ollut toki koko ajan.
Ens viikolla sitten äitipoli ja käski olla kovana sen sectiopäivän kanssa, meinas, että vois olla jo viikolla 50, kun viikkoja silloin kuitenkin jo 38+.. mutta sanoi, että voivat hyvinkin ehdottaa lähempää laskettua aikaa, mutta neuvolan täti käski nostaa metelin (kun tietää oloni ja pelkoni..) Täytyy olla kovana sitten!!! Eli jos kaikki hyvin menisi, leikkausaika olisi 10-14.12 välillä : ) ei enää niin kovin pitkä aika : )
jatkan myöhemmin, neiti 1v3kk vaatii huomiota nyt heti... : )
myy ja masuvauva35+4
Meille syntyi tänään vauva, vasikkasellainen=) Ihania nekin!
Ulkona jokapaikka ihan kaljamalla, harmittaa kun oli jo niin ihana talvinen sää, puutkin lumessa. Jouluvalotkin keittiön ikkunalle eilen laitettiin mutta vesikeli vähän latistaa tunnelmaa..
Meilläkin edessä isyydentunnistaminen, menee kyllä jo rutiinilla, neljäs kerta. Äiskän miesystävä kiusaa kyllä, että nopeempi toimitus on siviilivihkiminen kun sossussa käynti isyys tunnustamassa varsinkin kun laskee kaikki kerrat yhteen=).
Meillä ruukaa täällä tulla sossusta lappu kun vauva on syntynyt, siinä on lastenvalvojan numero mistä varata aika. Ekalla kertaa oli aika pitkä litanja kysymyksiä ja on ne joka kerta kysyneet ääneen kun kuulemma pitää, että onko äiti varma isästä ja isä varma, että on isä;O
Mitähän Hippuskaisen vauvelin asennosta on ultrassa sanottu??
Mielenkiinnolla odotan kun mun pitikin tuossa kerran jo sanoa kun ite hiukan olit epävarma asennosta ja mainitsit liikkeiden tuntuvan kyljissä ja navantietämillä, että tän meidän istujan liikkeet tuntuu just samalla tavalla. Ja vauvan hikka tuntuu mulla tuolla alhaalla missä kroppakin suurimmaksi osaksi on.
Tää masukki kaivelee kyllä aika kipeestikin tuota mahanseutua, mulla kun vielä pikkunen napatyräkin on.
Oma vointi on oikeen hyvä, nyt suppailee kyllä ja polttelee mahaa mutta johtuu taas navettatouhuilusta, lähinnä kun poikinu käyettiin robotissa lypsyllä ja helläthän ne on lehmänkin tissit maitoa täynnä ja Ursula meinasi riehua ja joutui sen kanssa hiukan venkslata, olla huonossa asennossa.
Hei niin, onkos teillä kellään sellasta tuttipullon desinfioijaa mikä mikroon laitetaan, Avent tai Fisher Price merkkisiä bongasin tuolla paikallisessa ostosparatiisissa Ylivieskassa. Monesti oon näppini polttanut pulloja keitellessä, arvelin oisko miten kätsä vehje?? Aika hintavia niin ei viittis ihan vaan kokeeksi ostaa.. Aika pieni on kyllä tuo mikro, miten lie sopii sitten sinne..
Eipä tänne mitään ihmeellistä, jaksuja teille joita jo alkaa odotus kyllästyttää ja muuten väsyttää, kauaa ei tarvii enää jaksaa, loppukiri tässä alkaa jo suurimmalla osalla olla!! Vauvat alkaa hissukseen olla valmiita ihmiste ilmoille.
Palataan!
Lahja ja masu 34+5
siis mie oon oikeesti joku kone friikki=)
tai enemmänkin vauva sivujen-joulukuisten pino friikki=)
en tajuu mikä minuu on menny mieli tekee leipoo ja laitoin miehen ostamaa leipomis tarpeita siis mä en yleensä tykkää leipoo ja nyt monena päivänä leiponu pakkasee...nyt meinasin viel tehdä kaksi mustikka muropohja torttuu ja kääretortun....kuka tulis iltakahvil? =)
sit toinen mä juon maitoo mitä en oo juonu moneen moneen vuoteen kun laktoosiintoleranssi vaik ei se enää onneks pahana oo ku nuorena tullu...
sannis85 mä siuna kyl soittaisin äippäpoli ja ihan vaan vaik varmistaisin et odotatko huomisee neuvolaa vai meetkö käymää äitipolil...mul nimittäi monta kertaa neuvolas sanottu et heti jos pääsärkyy alkaa olla niin hop hop äitipoli ja kun sul verenpaine kohol mul on kaa hiukan ja viimeks oli plussal proteinit nii sanotti et ettei vaa raskausmyrkytys muodostu nii kantsii ennemmin mennä....
ja jos sul mm.vihlontaa(mul sanottii et jos ylamahas kipua nii heti)
en tiiä reagoinko ite liikaa tai reagoisinko mut ite kyl menisin tai ainakin soittaisin...mul itel ei pääsärkyä oo muute kyl se ois mun oire et menisin...
mut itse tietysti tiedät ja oman vointisi tunnet...
Neuvolassa käytiin sillo aamupäivällä ja kaikki ok. Mittaakin sai venyttämällä niin ettei enää käyrien alla mennä, alakäyrällä kuitenkin. Paino hieman tippunut viime viikosta, pissa ja verenpaine kunnossa. Meillä isommilla tytöillä vuorot että kumpi saa mitata multa verenpaineen ja tarkasti kyllä pitävät siitä huolta...
Ens viikolla on sitten nvlalääkäri, terkka sano että saa sitten lääkäri ottaa vielä kantaa tohon mittaan et tartteeko aikaistaa äitipoliaikaa. Mulla on sovittu 7.12 polille aika. Ihan mukava päästä lääkärille, vaikka pian onkin se poliaika, kiinnostaa sen verran toi kohdunsuun tilanne et onko mitä tapahtunu sitten viime käynnin... Hankaluutta tuottaa että lääkäri on jo 8.25 ja mun pitäis siihen tän katraan kanssa yrittää selvitä, meillä kun tytöt nukkuu yleensä vielä täyttä päätä tohon aikaan. No pitää vaatteet varata illalla valmiiks ja ottaa suoraan sängystä matkaan. Turha ees miettiä aamupaloja ku ei ne vielä syö siihen aikaan vaik yrittäis.
Tosta pinnan kireydestä: tuttuakin tutumpaa... Ei tartte ipanoiden paljo tehä koiruuksia nii äitillä palaa käämit ihan täysin :( Mutta kuuluu kai tähän vaiheeseen että hormoonit tekee tepposia, eli uskon etten ihan täysin lopullisesti ole muuttunut/muuttumassa hirviöäidiksi.
Nyt pitäis mennä lukee tytöille, käytiin tänään kirjastossa ja odottavat tuolla jonossa et äiti lukee... (Kaikki sai valita yhen luettavan)
trv. daisy82 rv edelleen 36+1
Eli pika ultrassa tuli käytyä ja siellä tuo kölli oikein hyvässä asennossa pää alaspäin..silti saatto aamulla olla toisin päin kun möyri ennen ultraa aika paljon ja kun tota lapsvettäkin vissiin riittää..mut hyvä näin!!
Suppareita tuntuu aika paljon, kovempia kuin ennen mut ei kumminkaan vielä niitä ihan itteään. Tänään limaa on tullu useamman kerran muttei kumminkaan mitään supersuuria määriä.
Väsy on nyt ihan hirveä ja oottaa vaan että pääsee nukkumaan. En viitti vielä ihan mennä kun sit sa valvoa yöllä kumminkin pahimmassa tapauksessa.
Ai niin..joku kyseli sitä peräpukama voidetta..ostin sellasta kuin Ac3 Comfort..jos nyt oikeen muistan..oli ainakin sellasta jota ihan varmasti sa käyttää raskaana ja imetyksen aikana. Sisälsi Aloe Veraa muistaakseni joka rauhottaa. Vielä ei päivän jälkeen voi sanoa että toimiikko ;) mut helpottaa ainakin oloa verrattuna siihen ettei mitään käyttäs. Oli naftin 20¿
Nyt on niin väsy ettei ajatus kulje enempää..paitsi että raskausmyrkytyksessä se " suurin" oire jolla pitää lähteä heti näytille on tummat välkkyvät jutut silmissä..
masu 38+5
Eli kaveri jonka takia olin eilen ihan täpinöissä, sai pienen tytön (kolmannen) :-) joskus yhden maissa päivällä. Oli siis tuolla marrasmammoissa :-) 3kg ja 49cm oli vauva 40+2.
Vitsi et oli ihana pakkaus! Tummatukka peikkotyttö pakkaspäivän prinsessa.
Nyt sit vaan odottelemaan omaa pakkausta...!! :-) Jännää et kumpi tulee! Asia konkretisoitui selvästi kun näki kaverin ja vauvan :-)
Peppipiina, mä oon äkäinen MUTTA olen huomannut, että yleensä kun olen äkäinen ja tiuskin läheisille, syynä on karkinsyönti eli se sokeri mut saa äkäiseksi. Tuli vaan mieleen että olisko sullakin jotain tekemistä asian kanssa? Mainitsit et geishoja söit (NAMNAM) :-) .
Olin koko aamupäivän liikenteessä ja nyt illalla saa taas lähteä viemään esikoista balettiin, ei puhettakaan et autoon hypättäis ja huristettais (ei oo sellaista kapinetta meillä) vaan juna-asemalle pitää raahautua ja junasta vielä bussiin hypätä... Eli rankka reissu edessä...
Väsynyt Sintagma 35+0 ja vielä 1/8 osa odotuksesta jäljellä...! :-)