Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

järkyttävä pahoinvointi...

20.11.2007 |

mitä te olette tehneet tämän kanssa?

mulla ollut muissakin raskauksissa pahoinvointia, mutta ei tällästä vielä... kamala nälkä, mutta kun ajattelenkin ruokaa niin tulvahtaa JÄRKYTTÄVÄ pahoinvointi...

Miten te olette saaneet syötyä? Ja mitä olette syöneet? Mun tekee lähinnä mieli vain jotain raikasta ja tuoretta.

Viivi

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin lähes tauotta ja kahdesti jouduin nesteytykseenkin. Pari ekaa kuukautta söin mehujätskejä, kylmää ja raikasta.

Vierailija
2/10 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes SE taas tuli...

Yritä tässä nyt sitten tätä vielä töissä salata hetken... Kun ei voi edes ajatella ruokaa pahoinvoimatta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin tämän raskauden alussa rinkeleitä ja ananastäysmehua, muuta en saanut menemään alas. Leivän syöntikin teki tiukkaa, joskus joku jogurtti maistui. Edelleenkin on monia ruoka-aineita joita en saa syödyksi ja nyt on rv 24+2 menossa.

Vierailija
4/10 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muumi ja smurffilimu! saapa nähdä kauanko tätä huumaa kestää...

Vierailija
5/10 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ihan kamala pahoinvointi, enkä oksentanut ole kertaakaan.. Mutta sellainen jatkuva kuvotus ja ällötys. Niin kuin vatsataudissa, kun juuri ennen oksentamista kiertää vatsassa. Multa vaan ei tule mitään ulos...

En voi kuvitellakaan syöväni leipää. Lämmin ruoka menee todella pieninä annoksina, ja silloinkaan ei saa ajatella mitään. Useimmiten mies syö annoksistani puolet, kun en itse saa alas.

Mutta esim. jäiset marjat, mehut, mustikkakeitto, kylmä, tuore kurkku.. Niitä nyt ainakin tällä hetkellä voi syödä. Kamala himo on hampurilaisiin (normaalisti inhoan) ja riisipiirakoihin, mutta en voi kuvitellakaan syöväni. Nytkin tahtoisin kovasti riisipiirakkaa, joita jääkaapissa kyllä on, mutta vatsa kääntyy ympäri..

Jääpalat ovat myös tehokkaita. Joskaan niistä ei saa mitään ravintoaineita. Hedelmät ei oikein mene... Elleivät ole jääkylmiä. Vesimeloni vois olla bueno. En ole kokeillut vielä.

Vierailija
6/10 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden raskauden alun elin pakastevadelmilla.

Edellisessä söin kermajäätelöä, kun en saanut muuta syötyä ja ennen ekaa neuvolaa oli tullut 5kg painoa.

Nyt on ollut pahoinvointia alussa koko ajan, jonkin verran viikolle 26 ja senkin jälkeen parit yrjöt.

Pakotin itseni syömään makuultaan ennen nousemista jotain. Mieheni teki mulle smoothieta jäisistä marjoita ja jugurtista, jonka toi sänkyyn. Myöhemmässä vaiheessa sain alas jopa hapankorppuja, jotka auttoivat melko nopeesti.

Ulkoilu voi auttaa.

Vierailija
7/10 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinvointi on vaan niin kamalaa, että tuntuu että tukehdun ja oksennusrefleksi tulee jatkuvasti. Tuntuu melkein helpotukselta oksentaa...

Vierailija
8/10 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut myös huonovointisuutta parin viikon ajan, tavallaan on nälkä mutta samanaikaisesti ruoka öklöttää - eli samaa kuin täällä muillakin. Kerran olen vain oksentanut, mutta monesti on lähellä ollut. Tuntuu, että " usein mutta vähän" auttaa pitämään huonon olon pois. Eli jos erehtyy syömään liian nopeasti ja/tai paljon kerralla, tulee ihan kauhea olo, maha on kuin ilmapallo ja täytyy päästä makuulle. Terveelliset, raikkaat ruuat tuntuvat myös minusta olevan nyt parasta - imelistä (esim. jäätelö) tulee heikko olo ja rasvaisista alkaa närästys. Pakastemarjat, mustikkajogurtti, salaatit ja keitot, myös appelsiinimehu tuntuvat olevan ihan ok. Täysjyvähiutaleita olen syönyt aamupalaksi maidon kanssa, ne maistuu myös. Ulkoilla yritän myös päivittäin, rauhallista tahtia ja vauhti seis, jos alkaa mahassa kiertämään. Sängyssä asettelin pääpuolta vähän koholle, tuntuu auttavan sekin huonoon oloon ja nukahtaa helpommin. Tuon tempun jälkeen olen nukkunut kome yötä heräämättä huonoon oloon öisin. Toivotaan, että huonot olot helpottavat pian meiltä kaikilta ja jos ei, niin sitten vaan porskutetaan näin eteenpäin - pääasia, että pikkuinen elämä sisällä kasvaa ja kehittyy. :)

t: Tipsu79 ja masukki 7+4

Vierailija
9/10 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahoinvointia on kestänyt noin 3 kk, joista pari kuukautta oksensin kerran tai pari päivässä, nyt viimeiset viikot noin joka toinen päivä.

Varsinkin aamuisin ja aamupäivisin olen oppinut valitsemaan ruoka-aineet myös sen mukaan, miltä ne maistuu oksennettuna. Makaaberia, mutta totta. Esim. limua tai appelsiinimehua pystyy yleensä juomaan, mutta ne tekee koko oksennusmassasta ihan ällöttävän makuista ja oksentamisesta entistä epämiellyttävämpää. Parhaiten alas menevät ja oksennettunakin miedon makuiset yhdistelmät on paahtoleipä / voileipäkeksi (Cream Cracker) / hapankorppu + kylmä vesi.

Nyt on n. 17 viikkoa takana ja alan jo suhtautua enemmän huumorilla kuin toiveikkaasti muiden kommenttien, että eiköhän se ekan raskauskolmanneksen jälkeen helpota...

Vierailija
10/10 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksensin silloin vähintään 5 kertaa päivässä. Nykyisin enää kerran.. rv:t nyt 26. Kokeilin monia ruokia ja parhaiten -yllättäen- mulle maistui pienet määrät lämmintä ruokaa, saatoin syödä esim. yhden lihapullan ja puolikkaan perunan monta kertaa päivässä.

Keksit ja leivät olivat siitä pahoja, että tuntui tosi inhottavalta kakoa niitä ylöspäin. Jugurtit ym. nestemäiset tulivat mukavan liukkasti ylös. Aamulla ei yhtään mikään nimittäin pysynyt sisällä. Heräsin joka aamu viiden aikoihin, että selvisin yhdeksään töihin - yleensä oksentelu loppui joitakin tunteja heräämisen jälkeen.

Kannattaa kokeilla erilaisia ruoka-aineita todella pieniä annoksia kerrallaan ja näin toivottavasti löytyy edes muutama, jotka jotenkuten pysyy sisällä ja maistuu. Pahimmassa vaiheessa ei kannata miettiä ravintoarvoja, pääasia, että edes jotain menee alas ja vaikka raskaana olevalle sopivaa vitamiinipilleriä lisäksi. Harvoin kai pahoinvointi jatkuu montaa kuukautta, joten yritä vaan kestää. Minä oksennan siis edelleen joka aamu, mutta osaan nykyisin ajoittaa sen niin, että jos oksennan ennen aamupalaa, pysyy aamiainen jo sisällä. Kaikki ruoka onneksi maistuu jo. Kaikkia kikkoja sitä tässä onkin oppinut ;)