Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua tarvitaan! Marokossa naimisiin menneitä????

20.11.2007 |

Moikka!

Olen kihloissa marokkolaisen miehen kanssa.

Seurusteltu jo useita vuosia.

Olemme menossa naimisiin marokossa nyt joulun aikoihin.

Ja olemme suunnitelleet hakea oleskululupaa sen jälkeen.

Minulle tuottaa kuitenkin suuria vaikeuksia saada oikeaa tietoa kaikista tarvittavista papereista ja tuntuu että ylimääräistä rahaakin velotetaan juoksuttamalla kaiken maailman paikkoihin.

Kun pyydän apua eri viranomaisilta he kertovat ristiriitaista tietoa, jättävät olennaisia asioita sanomatta ja pompottelevat ympäriinsä.

Kun olen jo marokossa, niin sieltä ei mitään yhtä leimaa noin vain tullakkaan täältä paperiin hakemaan. Lisäksi pelkään 3viikon marokon-matkan riittämättömyyttä ajassa tähän kaikkeen.

Tämä kaikki vie voimia hirmuisesti.

Kysyisinkin onko joku täällä mennyt marokossa naimisiin, niin että osaisi kertoa minulle tästä prosessista? ja kenties joitakin vinkkejä, miten pärjäisi sujuvimmin?

Suurin osa papereista minulla on jo ja kihlattuni on ollut vihkijään monesti yhteydessä. Nyt tuntuu, että suomen päässä mättää eikä minulle tahdota kertoa mitään.

Dokumentit ilmeisesti kelpaavat ranskaksi.(?)

Esteettömyystodistus(leimoineen), verotodistus, virkatodistus(uskonnon määrittävä) ja ote rikosrekisteristä minulla jo on. Loput papereista saan ilmeisesti marokosta(?)

" capacite de marriage" (certificate of eligibility to marriage) Tiedättekö mikä tämä dokumetti on?

Pitääkö marokossa vielä suomen suurlähetystössä legalisoida kaikki paperit?? kuulin että se maksaisi 34euroa/paperi ja niitä papereita on n.13..että aika kalliiksi tulee.ja kun paperit ovat jo laillisia suomessa ja niiden saamisestakin ja joidenkin käännättämisestä on jo maksettu..

Senkin kuulin vasta viime viikolla että kaikki suomesta saadut paperit tulee viedä suomessa ensin ulkoministeriöön ja sitten marokon suurlähetystöön leimattaviksi(25euroa/paperi) Onko todella näin?

Vaaditaanko todella näin monia leimoja jo virallisiin paperiehin?

Ja ensin suomessa ja sitten vielä edelleen marokossa?

Lisäksi minua askarruttaa oleskeluluvan hakemisessa se, kun olen vielä opiskelija ja ymmärsin uvin mukaan, että suomalaiselta tai hänen perheenjäseneltä ei kysytä mitään tuloista. Minulla tulisi kuitenkin ilmeiseti olla jokin työ vaikka opiskelenkin näyttääkseni että voin elättää mieheni täällä alussa ja että en ole vain valtion tukien varassa?

Onko kuitenkin olemassa jokin kriteeri minun työssäni(esim.palkka,työsuhteen laatu,työn määrä jne)?

Osaatteko yhtään kokemuksella sanoa?

Olisin todella,todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa näiden asioiden kanssa..Aika alkaa käydä väkiin ja vastauksia suurlähetystöstäkään kysymyksiini ei kuulu..

Toivottavasti joku osaa auttaa...

Kiitos paljon!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sitten oleskelulupa-hakemus miehellä sisällä..

Eipä mennytkään kuin 3 viikkoa Suomen suurlähetystöllä lähettäessään papereita Migriin..(posti kulkee kyllä viikossa) x)

Jännät ajat tulossa :P

Sellaista mun on vielä tosta oleskeluluvasta pakko kysyä, että osaatteko sanoa onko sillä mitään väliä, että asun vielä kotona??

Onko kellään tästä kokemusta..

Opiskelija tosiaan vielä olen mutta työskentelen kyllä opintojen ohella.

Perheeni on mieheni kanssa todella läheinen ja tilaa meillä on..toin sen seille myös perheside-selvityksessä..

Luulisi sen nyt olevan aivan normaalia, että odotetaan ensin miehen Suomeen saapumista ja sitten esitään asuntoa yhdessä..Opiskelijana ei minulla ainakaan ole vielä mahdollisuutta nyt yksin hommata tähän hätään asuntoa jne. Onhan se aika epäinhimillistä tällaista vaatia jos kuitenkin kaikki muu on kunnossa.. Mitä pahaa on kotona asumisessa.Hyvähän se vain mielestäni on että on perhe lähellä ja he hyväksyy jne....

Ymmärtävätköhän vain sitä siellä migrissä..(?)

Osaako kukaan auttaa!?!

KIITOS vain kovasti jos joku voi hieman valottaa! :)

terkuin Habibati-

Vierailija
2/33 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja otin sieltä lähtiessä todistuksen vihkimisestä mukaani Suomeen ja toimitin sen väestörekisteriin virallistettavaksi.

Kysy ohjeita Marokon suurlähetyksestä Suomessa ja taas Suomen lähetystöstä Marokossa ohjeita. Niillä on s-posti osoitteekin, löytyy UM:n sivuilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa tuosta naimisiinmenosta sanoa, mutta hyvin hankalalta kuulostaa...tuttaviani on mennyt naimisiin ulkomailla, mutta ei se paperisota noin kamalaa ollut..mutta luin maistraatin sivuilta(tai jostain...)että naimisiin meno ja siihen tarvittavat asiakirjat täytyy hankkia jokaisen maan lainsäädännön mukaan, elikkä jos marokossa on sitten vaan niin monimutkaiset säädökset?

Mutta kommentoisin myös siihen oleskelulupa-asiaan...

Totta se on, että sinun tulee osoittaa ulkomaalaisviranomaisille, että olet kykenevä huolehtimaan miehestäsi myös taloudellisesti, koska esim. jos tulette suomeen ennen luvan myöntämistä, ei miehesi saa mistään tukia eikä saa vielä työskennellä...ja sen oleskelu-luvan saamiseen voi mennä ainakin 6kk, pahimmillaan kai vuosiakin, jos esim. ensin hylätään ja valitatte ja haette uudestaan...ja jos miehelle työn etsimiseen menee aikaa ja miehellä ei ole ammatillista kolulutusta, niin esim. työkkäri/kela antaa ensin usean kuukauden karenssin, ennenkuin mitään tukia alkaa tulemaan.Se tulee oikeasti olemaan taloudellisesti rankkaa aikaa myös työssä käyvälle puolisolle, saatika sitten opiskelijan kukkarolle!

Vierailija
4/33 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ulkomailla naimisiin,en Marokossa.Ei se paperisota niin kauhea ollut,mutta minulta kysyttiin syntymätodistustani.Sitä ei mukanani ollut eikä se estänyt vihkimistä.Mutta ota selvää tarvitko omastasi

Vierailija
5/33 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Ihana huomata, että ihmiset tosiaan haluaa parhaansa mukaan jakaa tietouttaan :)

Tuosta oleskelulupa-asiasta, niin voivatko ne todella hylätä suomalaisen aviomiehen hakemuksen? Eikö kuitenkin aviopuoliso ole pakko suomeen jossain vaiheessa saada?

Luin että max. 9kk voivat pantata vastausta.

Rankkaa tulee olemaan varmasti.Kiitos tarkemmasta infosta.

Ei olla me kirjoittajat täällä yhtään vaikeampaa tietä elämälle valittu..heh :)

Kihlattuni on ollut yhteydessä marokon viranomaisiin, mutta tieto vaihtuu koko ajan ja se, että meillä ei ole samoja papereita tai saman nimisiä papereita kuin heillä, niin sekin tuntuu jo todella vaikealta.

Tänään onneksi sain vastauksia esittämiini kysymyksiin jonkun verran. Epätietoisuus on kaikista pahinta.

Suomen suurlähetystö marokossa vastasi viikon odottelun jälkeen.

Mutta sekin, että kuka ja ketkä vastaa mistäkin paperista täällä meillä on kiven kolosta kaivettava x)

Ja ilmeisesti kaikki paperit on täällä minun leimautettava ensin ulkoministeriössä ja sitten marokon suurlähetystössä. Näin nyt viimeisen tiedon mukaan ymmärsin..Elikkä rahaa tulee siihenkin palamaan.. :/

Vierailija
6/33 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli marokkolaiset määräävät mitä papereita tarvitset päästäksesi siellä laillisesti naimisiin! Ei siihen Suomen lait vaikuta.

Avioliiton esteiden tutkintatodistus oli se yksi paperi jota kyselit.

Itse olen mennyt naimisiin Belgiassa, ja ainoa paperi jonka tarvitsin Suomesta oli virkatodistus (+apostille). Apostillea vastaa EU:n ulkopuolella legalisointi ministeriössä ja lähetystössä.

Ja sitten sikäläisen avioliittotodistuksen kanssa Suomen suurlähetystöön rekisterömään liitto Suomessa. Muistaakseni meiltä ei vaadittu mitään käännöksiä ranskankielisistä papereista - tosin aika voi kuultaa muistot :)

Onnea ja menestystä paperitöissä, matkassa, avioliitossa, oleskeluluvan hakemisessa!

Vierailija
7/33 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mun mielestä silloinen paperisota egyptin päässä oli tolkuton. Ja suomesta tarvin mukaan avioliiton esteettömystodistuksen (niin hassuakin kun olikin) ja olisko ollut syntymätodistuksen. Mä en oikein muista miten koko " ruljanssi" meni mut siinä tosiaan meni viikko hakiessa leimoja papereihin kairossa, istuttiin taksisssa ja ajettiin joka päivä hakemassa leimoja jos jostakin ja toki aina piti niistä maksaa :o). Mun mielestä me vietiin papereita sata kertaa suomen suurlähetystöön, mä taisin saada juuri suomen lähetystöstä sen paperin etten ole ennestään naimisissa arabiaksi ensin. Mutta viikon päästä paperit oli kunnossa ja ne meni viimeiseksi suomen lähtystöön ja sieltä lähettivät suomeen että avioliitto vahvistettiin. Mut tästä on kuus vuotta jo aikaa ja tuskin samalla tavalla menee marokossa...

Vierailija
8/33 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Me menimme marokkolaisen mieheni kanssa Suomessa naimisiin, joten en valitettavasti osaa auttaa sen pulman kanssa. Mutta jos olette seurustelleet jo vuosia, en usko että oleskeluluvan saaminen olisi kovin vaikeaa. Siis jos teillä on esittää jotain " todistusaineistoa" tästä seurusteluajasta.

Mieheni sai oleskeluluvan kuukaudessa, 3,5 vuotta sitten.

Onnea matkaan :)!

Vierailija
9/33 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

naimisiin menostani on kulunut jo vuosia, mutta yritän muistella, mitä silloin tarvittiin.

- virkatodistus ranskaksi käännettynä (siitä ilmenee myös se, ettei ole ennestään naimisissa)

- minun piti itse kirjoittaa joku paperi uskontoon liittyen.. muistaakseni sellainen, että uskon Jumalaan tms...

- meiltä pyydettiin sellaista todistusta, että Suomen laki ei estä Suomen kansalaisen ulkomailla naimisiin menoa. Sehän olikin kinkkinen juttu, sillä yksikään Suomen viranomainen ei suostunut sellaista kirjoittamaan! En tiedä miten olisimme asiasta selvinneet ilman mieheni juristiystävän apua. Silloin asian kanssa juostiin eri oikeusasteissa ja lupasivat, ettei vastaavaa paperia enää kysellä.

Minä en muistaakseni muita papereita tarvinnut. Alkuperäisiin ja käännöksiin haettiin maistraatista leima, joka todisti dokumenttien aitouden.

Mieheni sitten tarvitsikin jos jonkinlaista lappusta ja suhailimme ympäri kaupunkia niitä hakemassa. Suomen lähetystöstä en saanut minkäänlaista apua. Tosin siellä on nyt uusi suurlähettiläs, josko palvelu olisi muuttunut ystävällisemmäksi. Kannattaa soittaa ja kysyä neuvoa, siinä ei mitään menetä. Lisäksi suosittelen, jos Marokon päässä rupeaa tuntumaan hankalalta, juristin hankkimista. Voipi olla, että ilmankin selviätte. Aikaa meillä meni ehkä viikon verran siihen, että saimme paperit kuntoon. Sen jälkeen " pappi" vihki meidät ja saimme siitä todistuksen sekä arabiaksi että ranskaksi.

Oleskeluluvasta: Jätimme hakemuksen Rabatissa ja toimitimme kaikki mahdolliset liitteet jo siinä. Sinä voit myös täydentää hakemusta jälkikäteen ja toimittaa lisää dokumentteja. Jos tosiaan olette jo useamman vuoden seurustelleet, niin kaikki mahdolliset dokumentit, jotka sen todistavat, kannattaa liittää mukaan: vuokrasopimukset, ystävien kertomukset, yhteiset osamaksusopimukset tai mitä ikinä löytyykään. Toimeentuloon täytyy olla jonkinlainen suunnitelma. Minä olin opiskelija tavatessamme, mutta hankin osa-aikatyön ja se riitti.

Aikaa ja hermoja UVI:n kanssa palaa... Minä soitin sinne _joka päivä_ ja uskon sen nopeuttaneen käsittelyä. Oleskelulupa irtosi noin kahdessa kuukaudessa.

Tsemppiä!

Vierailija
10/33 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

habibati-:

Tuosta oleskelulupa-asiasta, niin voivatko ne todella hylätä suomalaisen aviomiehen hakemuksen? Eikö kuitenkin aviopuoliso ole pakko suomeen jossain vaiheessa saada?

Luin että max. 9kk voivat pantata vastausta.

Rankkaa tulee olemaan varmasti.Kiitos tarkemmasta infosta.

Kyllä voivat! Uvi pystyy mihin vaan ja heidän ei näköjään tarvitse vastata tekosistaan kenellekään. Melko usein kai hallinto-oikues kumoaakin noita uvin päätöksiä, mutta on myös keissejä joissa Ho puoltaa uvia. Luvat voivat irrota suht helpostikin, jos teillä on uskottava tarina ja todisteita seurustelusta eikä miehesi ole esim. hakenut turvapaikkaa EU-maasta aiemmin (noi turvikset tuntuu olevan uville punainen vaate). Hakemuksen käsittely voi kestää ajan x. Lisäksi jos huonosti käy, niin hallinto-oikeus vie paljon aikaa (etenkin pk-seudulla). (Oman ukon o-luparumba kesti joulukuusta 2004 elokuuhun 2006.)

Oleskelulupaa Suomen kansalaisen puolisolle haettaessa ei poliisi/uvi/muu instanssi saa kysellä toimeentulosta, viisumia haettaessa kyllä.

Vierailija
11/33 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän antamista kertomuksista ja tsemppauksista on ollut minulle apua ja prosessi alkaa pikkuhiljaa selkeytymään.

Vihkijäviranomaiselta(Adulilta) Marokon päässä saatu tietokin oli osin erehdystä. Kävi ilmi, ettei hänkään lopulta tiennyt aivan kaikkea ja dokumenttien eroavaisuus ja vastaavan dokumentin löytäminen oli haastavaa. Siksi iski paniikki ja apua oli pakko saada jostakin!

Häneltä saadussa paperissa luki esimerkiksi, että esteettömyystodistuksen saa suomen suurlähetystöstä, rabatista. Se sekoitti, sillä minullahan jo tuo kyseinen paperi oli, leimoineen päivineen. Mutta kun jankkasi ettei ole sama mitä hän tarkoittaa x)

Kiitos Kamiliya ohejeistuksistasi!

Ajan mittaan toki moni asia muuttuu, mutta silti oli erittäin hyvä kuulla teidän prosessista ja mitä se vaati.

Oleskelulupa-asian menettelyn apu oli suurta.Kiitos siitä!

Itseäni on mietityttänyt juuri, se miten suhtaudutaan siihen että olen opiskelija. Mutta jos osa-aikaisen työn siis opiskelujen ohella hankkii,,sen toivoisi riittävän. Asun vielä kotona, kun tilaa kuitenkin riittää ja on oikeastaan turha laittaa rahaa siihen että ehdoin tahdoin muuttaisi pois. Eihän kotona asuminen voi olla heille ongelma? Periaatteessahan olen " alivuokralainen" jos niin sovitaan.

Olen kuullut hyviä ja huonoja kokemuksia juuri tästä oleskeluluvan saamisen taistosta, mutta ihanaa kuulla että vaikka se hermoja raastava ja hankala prosessi kaikenkaikkiaan onkin, niin siinäkin edistytään ja lopulta onnistutaan.

Harmittaa vain kun hehän pyytävät passileimoja todistukseksi matkoista, ja minä sain reilu vuosi sitten uuden passin, joka tarkoittaa sitä, että kaikki entiset leimat tapaamisemme alusta menivät sen siliän tien

:( Kävin poliisilaitoksella kysymässä asiaa ja olivat itsekin sitä mieltä ettei sellaista voida vaatia, mitä ei enää ole, sillä uuden lain mukaan virkalilijan tulee ottaa vanha passi ja ne vanhat laitetaan heti silppuriin. toki olisi ollut niin paljon parempi jos ne leimat olisi ollut. Noh eipä asioita aina ennakoida osaa, kun ei koko vaatimuksestakaan tiennyt :(

Elikkäs kaikki muut todistusaineistot peliin sitten vain..

Kiitos todella paljon teille kaikille!

Tsemppiä teillekin elämään ja lohduttavaa kuulla että aurinko paistaa risukasaankin jossain vaiheessa! :D

Saatan vielä oleskeluluvan hakuprosessin aikana tarvita apua joten kuulemisiin..heh! Uskon että tämänkin on vasta alkua ja oleskeluluvan kanssa se vasta hermot meneekin!

terkuin Maria

Vierailija
12/33 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minä ja mieheni menimme naimisiin 2 vuotta sitten Marokossa. Yritän parhaani mukaan kannustaa sinua mutta sanon suoraan että varaa rahaa, aikaa ja kärsivällisyyttä. Kuulostaa hyvin tutulle. Silloin kun minä näitä asioita kyselin viranomaisilta niin joka paikassa annettiin erilaista tietoa. Mutta paras info paikka on marokon lähetystö helsingissä. sielläkin tosin joskus asiat ja paperit muuttui sen mukaan kuka oli puhelimessa. Mutta sehän on tyypillistä marokkolaisille.:-)) Tulet törmäämään siihen aviolittossasi.

No mistä aloitan...

paperit:

- virkatodistus ( tarvitsevat tiedot sinun syntymästä, ketä ovat vanhempasi ja että kuulut johonkin uskontokuntaan. Tämä on tärkeää sillä ateistia ja marokkolaista ei vihitä keskenään!!)

- esteettömyystodistus ( ulkomailla solmittavaan avioliittoon, sekin on erilainen kuin tavallinen. )

- rikosrekisteriote

- lääkärintodistus ( lähinnä siitä että olet yleisesti ottaen terve ja sinut on testattu c-hepatiitti ja hiv negatiiviseksi )

- työtodistus/palkkatodistus( tätä ihmetteli itsekin silloin taannoin kovasti. Mutta kun käskivät hommata niin minähän hommasin.

Nämä kaikki paperit pitää oikeaksi todistaa oman paikkakunnan maistraatissa kot suomessa. Sen jälkeen näihin papereihin ulkoministeriön leimä Helsingistä. Sitten lähdet käännättämään näitä papereita. Minulla kerrottiin silloin että ne pitää olla Arabiaksi. Huom papereissa oltava laillistetun tulkin leima. Eli ei kelpaa että joku puoli tuttu kääntää. Minun kohdallani omalla paikkakunnalla ei ollut laillistettau arabian kielen tulkkia joten ei kun taas Helsinkiin. Sitten myös näihin käännettyihin asiapapereihin samat ulkoministeriön leimat. Sitten ei kun koneeseen ja leimauttamaan nän Suomen lähetystöön Rabatissa. Ai niin... suomen kielisiin ja käännettyihin papereihin vielä marokon lähetystön leimat Helsingistä. Mutta en muista järjestystä eli tuliko marokon lähetystön vai ulkoministerriön leima ensiksi. tarkista vielä. Kaikki nämä paperit saa olla maks. 3 kk vanhoja marokon päässä.

Tämän jälkeen teillä alkaa paikallinen byrokraatti pyöritys. Meidän kohdalla ainakin minun kuulustelu paikallisella poliisitalolla n. 3-4 tuntia. Johtui osin myös siitä että poliisisisetä kirjoitti yksisormi järjestelmällä. Meillä oli palkattu asianajaja hoitamaan asiaa jotta pääsisimme hieman jonojen ohitse. marokon lähetystö suomessa arvioi koko prosessin kestävän 4-6 viikkoa mutta meillä onnistui n. 2 viikossa kun annettin " korruptiorahaa" . asianajaj hoiti puolestamme kaikki tuhat ja yksi paperia siellä päässä. Huolehti tarvittavat todistajat ja tulkkaajat minulle vihkimiseen. Omas mies ei käy siinä tilanteessa tulkkina vaan täytyy olla jokin ulkopuolinen. Näin varmistavat että ymmärrät mitä olet tekemässä ja astut avioon omasta tahdosta.

kun teidät on vihitty niin avioliittotodistus käännettävä englanniksi ja vietävä se rekisteröitäväksi Vielä Suomen lähetystöön Rabatissa jotta avioliittonne tulee viralliseksi myös täällä Suomessa.

Summa summaarum eli yhteenvetona että kaikki paperien hankkimiset leimauttamiset ja kääntämiset + minun kohdalla vielä reissut Helsinkiin maksoi varmasti lähemmäs 800 -900 euroo. Hyvä jos riittivät. + Suomen lähetystö ottaa omat leimausmaksunsa Rabatissa. Eli siis ei sitä revohkaa ihan viitsi huvikseen lähteä tekemään.

Mutta päivääkään en kuitenkaan ole katunut ja meillä riittänyt moneksi kerraksi naurua kaikkine muistoineen tästä revohkasta, poliisilaitoksen kuulusteluista ja asianajaja käynneistä että ... Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin ja paljon vaan kärsivällisyyttä matkaan ja lujaa tahtoa.

Vierailija
13/33 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin uusi laki tullut voimaan että suomalaisen kanssa aviossa oleva puoliso voi tulla turistiviisumulla hakemaan oleskelulupaa. oleskeluluvan myöntää sinun kotipaikkakunnan poliisilaitos EI ulkomaalaisvirasto.

Vierailija
14/33 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minulla ei ollut mukana kuin passini ja ei muuta. Mies joutui hakemaan henkikirjoittajalta papereita ja luvat itselleen mutta ei minun tarvinnut. Meidät vihki paikallinen imaami.

Sitten otin engalanninkielisen avioliitto todistuksen mukaani tänne ja vein sen väestörekisteriin ja liitto vahvistettiin siellä. Mies pääsi sitten viisumilla Suomeen.

Ehkä se Marokossa on sitten vaikempaa, vaikka luulis että päinvastoin.

Vierailija
15/33 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten kuulostaa niin vaikealta..

Minulla muutama vuosi sitten oli mukana esteettömyystodistus ja passi. Vihkijä kyllä kysyi syntymätodistusta,sitä ei mukanani ollut mutta ei vihkimistä estänyt.

Vierailija
16/33 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin. Mutta näin minua käskettiin viranomaisten taholta tekemään. ja minähän tein... en halunnut ottaa sitä riskiä että jokin paperi puuttuu ja tämän takia vihkiminen ei onnistu. Virkavapaa järjestetty töistä ja lentoliputkin maksaa. Voihan se olla että Marokon päässä olisi selvinnyt pikkurahalla jos jokin paperi olisi puuttunut. Mutta Who knows...

Mutta ainakin papereiden käännätys yms. tuhannessa paikassa leimauttaminen ainakin oli välttämätöntä, koska se taas oli suomalaisten viranomaisten keksintöä. Saahan niitä valtiolle tuloja siitäkin.:-)) kallista on muste leimasimessa kun yksikin leima maksaa 50 euroo. Tarkistin just nimittäin papereista joita olen jättäny muistoksi tästä " sirkuksesta " .

Että silleen...

Vierailija
17/33 |
24.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltämättä kävi mielessä että kuinka on mahdollista tarinat suomalaisten naisten " hourahdukset" , pika vihkiytymiset viikon/kahden turistilomalla?:-)) Vai ovatko nämä tarinat vain kaupunkilegendaa??

Vierailija
18/33 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä kysyin suurlähetyksestä ohjeita ja siellä sanottiin että virkatodistus mukaan, mitä en ehtinyt kuitenkaan sitten hakemaan.

Mutta avioituminen onnistui kyllä ilman sitäkin todistusta. Yksi paperi minun piti allekirjoittaa siellä.

Minä luulen että näitä pikaliittoja saattoi olla ennen paljon enempi kuin nykyjään ja oleskeluluvan saanti taitaa olla todella hankalaa tälläsille pareille.

Vierailija
19/33 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon viestistä.

Nuo kaikki paperit minulla jo on mutta tuo leimaus vähän mietityttää.

Osaatko kertoa siitä vielä lisää kun ristiriitaista tietoa siitäkin on kuultu ;) Yritän todellakin hoitaa nämä mahdollisimman hyvin juuri ettei mitään paperia jää puuttumaan.

Ymmärsin että tässä on juuri se kolmi-vaiheinen leimaus-systeemi.

Eli ensin notaari,ulkoministeriö ja sitten marokon suurlähetystö.

Eikö nuo leimat maksa siis n 35euroa/paperi?

Marokon päässä ei siis tarvitse enää mitään suurlähetystössä leimailla?

Muutakun siis vihkitodistuksen laillistamisvaiheessa..

Suurin asia mitä mietin on se, kun sain suurimman osan papereistani jo valmiiksi ranskaksi(adulin mukaan ranskan kieliset dokumentit kelpaavat), eli minulla ei siis ole kuin vain yksi versio/paperi. Kun kaikki puhuvat erikseen alkuperäisestä ja käännöksestä, että ne tulisi leimata ja minulla ne ovat yksi ja sama paperi..hmm.. osaatko sanoa onko se kuitenkin ihan ok?kun joissakin papereissa on suomi/ranska mutta osa on vain ranskaksi. Mutta eihän he voi vaatia erillistä käännättämistä jos sen saman saa kaupanpäälisenä tilaamisvaiheessa..

Kiitos jo etukäteen..

Mukavaa joulunodotusta kaikille! :)

Vierailija
20/33 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marokossa naimisiin meno on kyllä hermoja raastavaa ja voi niin hauskaa :D Imouzzer hyvin kertoikin jo papereista ja todellakin kannattaa olla varman päälle kaiken maailman paperit ja kaikissa niissä kaiken maailman leimat huh. Meillä prosessi kesti 7 viikkoa... koko ajan juoksutettiin edestakaisin ja vaadittiin lisää papereita ja lisää leimoja. Ja tosiaan turistiviisumilla mies suomeen ja sitten oleskelulupaa hakemaan täällä. Paljon onnea teille tähän prosessiin ja toivottavasti hoituu sujuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi