Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua tarvitaan! Marokossa naimisiin menneitä????

20.11.2007 |

Moikka!

Olen kihloissa marokkolaisen miehen kanssa.

Seurusteltu jo useita vuosia.

Olemme menossa naimisiin marokossa nyt joulun aikoihin.

Ja olemme suunnitelleet hakea oleskululupaa sen jälkeen.

Minulle tuottaa kuitenkin suuria vaikeuksia saada oikeaa tietoa kaikista tarvittavista papereista ja tuntuu että ylimääräistä rahaakin velotetaan juoksuttamalla kaiken maailman paikkoihin.

Kun pyydän apua eri viranomaisilta he kertovat ristiriitaista tietoa, jättävät olennaisia asioita sanomatta ja pompottelevat ympäriinsä.

Kun olen jo marokossa, niin sieltä ei mitään yhtä leimaa noin vain tullakkaan täältä paperiin hakemaan. Lisäksi pelkään 3viikon marokon-matkan riittämättömyyttä ajassa tähän kaikkeen.

Tämä kaikki vie voimia hirmuisesti.

Kysyisinkin onko joku täällä mennyt marokossa naimisiin, niin että osaisi kertoa minulle tästä prosessista? ja kenties joitakin vinkkejä, miten pärjäisi sujuvimmin?

Suurin osa papereista minulla on jo ja kihlattuni on ollut vihkijään monesti yhteydessä. Nyt tuntuu, että suomen päässä mättää eikä minulle tahdota kertoa mitään.

Dokumentit ilmeisesti kelpaavat ranskaksi.(?)

Esteettömyystodistus(leimoineen), verotodistus, virkatodistus(uskonnon määrittävä) ja ote rikosrekisteristä minulla jo on. Loput papereista saan ilmeisesti marokosta(?)

" capacite de marriage" (certificate of eligibility to marriage) Tiedättekö mikä tämä dokumetti on?

Pitääkö marokossa vielä suomen suurlähetystössä legalisoida kaikki paperit?? kuulin että se maksaisi 34euroa/paperi ja niitä papereita on n.13..että aika kalliiksi tulee.ja kun paperit ovat jo laillisia suomessa ja niiden saamisestakin ja joidenkin käännättämisestä on jo maksettu..

Senkin kuulin vasta viime viikolla että kaikki suomesta saadut paperit tulee viedä suomessa ensin ulkoministeriöön ja sitten marokon suurlähetystöön leimattaviksi(25euroa/paperi) Onko todella näin?

Vaaditaanko todella näin monia leimoja jo virallisiin paperiehin?

Ja ensin suomessa ja sitten vielä edelleen marokossa?

Lisäksi minua askarruttaa oleskeluluvan hakemisessa se, kun olen vielä opiskelija ja ymmärsin uvin mukaan, että suomalaiselta tai hänen perheenjäseneltä ei kysytä mitään tuloista. Minulla tulisi kuitenkin ilmeiseti olla jokin työ vaikka opiskelenkin näyttääkseni että voin elättää mieheni täällä alussa ja että en ole vain valtion tukien varassa?

Onko kuitenkin olemassa jokin kriteeri minun työssäni(esim.palkka,työsuhteen laatu,työn määrä jne)?

Osaatteko yhtään kokemuksella sanoa?

Olisin todella,todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa näiden asioiden kanssa..Aika alkaa käydä väkiin ja vastauksia suurlähetystöstäkään kysymyksiini ei kuulu..

Toivottavasti joku osaa auttaa...

Kiitos paljon!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakulaari, milloin ja missä kaupungissa menitte naimisiin?

Kuulostaa hurjalta ja uskon, että tämä täällä päässä on vain esimakua tulevasta ;) Hyvä kuulla teidän kokemuksia tästä kaikesta ja huomata ettei itse ole yksin. Ja kiitos tsempistä!

Tuota en ollut kuullutkaan ennen kun sain täällä kuulla, että mies voi hakea turistiviisumia tänne hakeakseen sitten täällä oleskelulupaa. Olen ollut koko ajan siinä uskossa, että sitä täytyy odottaa marokossa. Onkohan todennäköistä että päästävät miehen avioiduttuamme turistiviisumilla tänne. Jo 5 kertaa karvas pettymys turistiviisumin kanssa takana ilman minkään maan selityksiä. Katsovatkohan sitten turistiviisumia hakiessa tuloja kun olen opiskelija. Olen kyllä nyt hankkimassa juuri töitä opiskelujen ohelle, kun oleskelulupaa hakiessa pakko. mutta varmasti katsovat ansioita tässäkin vaiheessa..(?)

Mutta voiko se olla esteenä turistiviisumin saannille kun hän joka tapauksessa hakisi täällä oleskelulupaa..vaikea uskoa.. :O (?)

7 viikkoa kesti teillä..huhhuh.. Kyllä on ollut hommaa.

Oliko sinulla kuitenkin tarvittavat paperit täällä vai koituiko ongelmia jonkun puuttuessa?

Adulin sihteeri on tuttu ja " sukulainen" ja sanoivat prosessin kestävän max. 2 viikkoa. Lupasivat auttaa ja pitää huolen eteenpäin viemisessä minkä voivat. Toivotaan että pärjätään..

Kaikkihan toimii suhteilla ja pienellä raha-lisällä siellä päin..heh ;)

Vierailija
22/33 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa puuttui suomen päästä leimat kun en tajunnut että semmosia tarvittais siihen esteettömyystodistukseen. Joten siinä meni aikaa ku paperia läheteltiin. Me myös käännettiin kaikki paperit vasta Marokossa ja kävin lääkärintarkastuksessa siellä myös. Mutta jokaista leimaa varten pompoteltiin ja juoksutettiin. Yhtäkään leimaa tai paperia ei saatu suoraan vaan jokaiseen sanottiin tulkaa takaisin klo 15 ja kun mentiin sanoivat tulkaa huomenna klo 10 ja jne. Heikkohermoisille olisi mahdoton homma heh. Mutta hoidatte vaan ne kaikki paperit ja leimat täältä suomesta niin eiköhän sen kolmessa viikossa saa hoidettua. Rabatista piti hakea yksi paperi ja näyttää virkatodistusta. Sielläkin jouduttiin kaksi kertaa käymään niin meni paljon aikaa siihenkin.

Mies sai ihan helposti turistiviisumin. Minä en ole töissä mutta äitini kutsui hänet ja takasi taloudellisen puolen. Viikossa sai viisumin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
27.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa sanoa siitä ranskan kielelle kääntämisestä. Mutta luulisi jos sinulle on niin sanottu niin silloin se riittää. Niin kun mä aikaisemmin jo totesin että informaatio muuttuu niin monta kertaa kun on kertojaakin että... Voittehan te Marokossa kääntää vielä jotain ranskasta arabiaksi jos tarvii.

Sori mä en oikein muista niitä leimaamis juttuja siellä Rabatissa lähetystössä. Mutta sen mä muistan että Rabatissa Suomen suurlähettiläs kirjotti jonkun paperin mulle josta piti maksaa... En muista kuolemaksenikaan mikä se oli.+ että leimas jotain paperia ja siitäkin piti maksaa.

Me haettiin samalla reissulla miehelle turistiviisumia kun vietiin se meidän avioliittotodistus rabatiin rekísteröitäväksi. En osaa sanoa kuinka se vaikuttaa kun miehelläsi on aikaisempia turistiviisumihakemuksia/hylättyjä? Onko ne anomukset jätetty just suomen lähetystöön? Meidän tapauksessa emme olleet vielä anoneet mitään viisumeja joten se oli eka kerta. Jätettiin paperi pari päivää ennen joulua. Minä tulin Suomeen jouluksi ja joulunpyhien jälkeen tuli tieto että viisumi on myönnetty.

Kyllä todellakin pitää paikkansa että koko prosessi oli hermoja raastavaa. Mutta kannattaa todella käyttää siellä päässä hyväksi tuttuja jotka tietävät asioista. Tai palkata asianajaja niin kuin me. Kyllä kaikki hyvin menee! Kun tosiaankin varaatte pientä korruptiorahaa niin varmasti saatte asian hoitumaan sutjakkaasti. Paljon onnea matkaan ja päättäväisyyttä! Kirjoittelehan tänne kun olet palaillut. Olisi kiva kuulla kuinka kaikki on sujunut.

Vierailija
24/33 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi,

soita suomen alueesta vastaavaan marokon lähetystöön niin he osaavat sulle sanoa mitkä dokumentit pitää legalisoida ja suomalaiset dokumentit tietoni mukaan legalisoidaan (tässä tapauksessa) Marokon lähetystössä Suomessa (tai suomen alueesta vastaavassa maassa) eikä suomen lähetystössä marokossa.

Vierailija
25/33 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokumentit ilmeisesti kelpaavat ranskaksi.(?)

Tämä sun sulhasesi täytyy varmaankin varmistaa paikasta missä teidät vihitään

Esteettömyystodistus(leimoineen), verotodistus, virkatodistus(uskonnon määrittävä) ja ote rikosrekisteristä minulla jo on. Loput papereista saan ilmeisesti marokosta(?)

Muista varmistaa tarvitaanko nämä legalisoituina

" capacite de marriage" (certificate of eligibility to marriage) Tiedättekö mikä tämä dokumetti on?

Esteettömyystodistus

Pitääkö marokossa vielä suomen suurlähetystössä legalisoida kaikki paperit??

Tähän jo vastasinkin edellisessä... legalisointi on yleensä kallista mutta periaatteessa ilman sitä paperit eivät ole lainvoimaisia ulkomaan viranomaisen edessä joten tehtävä mikä tehtävä

Senkin kuulin vasta viime viikolla että kaikki suomesta saadut paperit tulee viedä suomessa ensin ulkoministeriöön ja sitten marokon suurlähetystöön leimattaviksi(25euroa/paperi) Onko todella näin?

Vaaditaanko todella näin monia leimoja jo virallisiin paperiehin?

Ja ensin suomessa ja sitten vielä edelleen marokossa?

Yleensä legalisointi menee niin, että suomen viranomainen (julkinen notaari tai ulkoministeriön legalisointiosasto vahvistaa suomen alemman viranomaisen allekirjoituksen ja lähetystö voi vahvistaa vain heidän allekirjoituksensa. Eli ei marokossa, vaan ensin suomessa ja sitten Marokon suurlähetystön konsulaatissa.

Tsemppiä!

Vierailija
26/33 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna ainakin joihinkin toisiin maihin siis koska siellä varmaan on solmittukkin niitä pikaliittoja aika paljon. Että siinä mielessä onkin hyvä asia että pitää olla paperia ja leimaa ennenkuin avioituminen onnistuu.

Vaikka se raastaiskin hermoja.. lycka till!

Vierailija
27/33 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tunteiden ja tiedon jakamisesta! :)

Paperit ovat leimoja vaille valmiit..joten alkaa pikkuhiljaa sujua tämäkin..alussa niin vaikealta tuntuva prosessi!

Viisumia haki suomen suurlähetystöstä joo, viimeksi nyt syksyllä että oltaisi menty suomessa naimisiin, mutta ottivat vain rahat,eivät kunnolla edes haastatelleet, saati kysyneet minulta,häneltä tai perheeltäni mitään lisätietoja- toisin sanoen päättivät heti ettei tule viisumia saamaan :( .. uskon että eivät halunneet ottaa sitä riskiä että jää maahan(Niinkuin yleiseksi syyksi sanovat) kun mun miehellä ei ollut silloin työtä jne. ..muuta siinä ei voi olla.

Ne edelliset kielteiset päätökset viisumista/niihin tehdyt kutsut ovat toisaalta kyllä todistuksena meidän jatkuneesta 3 vuoden takaisesta suhteesta. Ja myös 2005 myönnetty viisumi mun perheen luokse tänne.

Mikä outoa, ne myönsi sen kun oltiin tunnettu puoli vuotta mutta ei kun oltiin tunnettu 2,5 vuotta..erikoista :(

Mutta ihanaa tuo, että turistiviisumin saaminen voisi sitten onnistua kun ollaan naimisissa. Mun vanhemmat on ennenkin kutsuneet, joten varmasti onnistuisi nytkin. Ei tarvitsisi niin pitkää aikaa enää olla erossa oleskelulupaa siellä päässä odotellessa.

Niin olen itsekkin miettinyt että toisaalta tuon tiukan ja vaikeaksi tehdyn naimisiinmenon ymmärtää..niin paljon edelleen tulee huijareita kylläkin silti..mutta se kun itsellään on puhtaat jauhot pussissa niin se pistää kyllä vihaksi..mutta toisaalta juuri ymmärtääkin tuon kaiken.

Toivottavasti meitäkin onni suo, inchallah! Kirjoittelen toki sitten miten meillä meni.. :) Eikun vain korruptio rahaa taskunpohjalle varaamaan.. :D

Vierailija
28/33 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

imouzzer:

Kerroitteko siis ihan turistiviisumia hakiessa,että miehesi aikoo hakea oleskelulupaa täällä ollessaan? Vai puhuitteko vain vierailusta?

Kun yritän juuri tutkia tuota ulkomaalaislakia, mutta hieman vaikeaa on, enkä suoranaisesti löydä tuota tietoa siitä, että turistiviisumilla tänne tultua voisi hakea oleskelulupaa.Se olisi kyllä niin helpottavaa saada mies tänne..

Jos tästäkin asiasta soittaisi ja kysyisi, en usko että oikeaa,kattavaa vastausta saisi. Eiväthän he tahdo asioita LIIAN helpoksi tehdä :P

Mutta jos te niin olette tehneet, niin täytyyhän sen sitten onnistua.

Periaatteessahan kun vihkitodistus on niin olette naimisissa, eikä sitä pitäisi kenenkään voida kyseenalaistaa..

Jakulaari:

Uskon, että meidän täytyisi tehdä samoin kuin Jakulaari,eli äitini/perheeni olisi kutsujana. Eivätkö ihmetelleet sitä, että avioipuoliso ei kutsu? Vai oliko ihan fine?

Uskon että se on kyllä hyvä hakea samalla,jos vain siis onnistuu, sillä näkevätpähän minut sitten samalla ja voivat kysyä mitä tahtovat..

Mitä papereita teillä oli mukana, muistatteko yhtään?? Ja täytyikö viisumin hakemisesta maksaa normaali summa, kun on naimisissa?

Tästäkin olen kuullut ristiriitaista tietoa, että ei olisi tarvinnut maksaa eikä tarvitsisi kuin vain vihkitodistuksen ja passin?? Mutta voiko näin olla..luulisi että tarvitsisi normaalit viisumin hakuun tarvittavat paperit...(?)

Kiitos vielä vastauksista..

Vierailija
29/33 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt löysin selvityksen uvi:n sivuilta tosta, et perheenjäsen voi hakea lupaa suomesta käsin kun on saanut turistiviisumin.. jesh :D

Vierailija
30/33 |
01.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos me ei ois oltu virallisesti aviossa ei hänellä olisi ollut mitään mahdollisuuksia saada edes turistiviisumia. Nyt se irtosi suhteellisen helposti, mutta ja luvatkin tuli sitten muutaman kuukauden päästä todella helposti.

Viranomaisten kanssa kannattaa olla mahdollisimman avoin, se auttaa asiassa ja tekee heidänkin työn helpommaksi.

Vierailija
31/33 |
01.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä me sanottiin lähetystössä ihan suoraan että halutaan turistiviisumi ja anotaan sitten oleskelulupaa täällä. Meidän tapauksessa kyselivät asioita vain minulta. Vaikka mun mies oli mukana kans. Lähetystön nainen ei ollut halukas kyselemään mieheltäni mitään. Tätä pidin silloin outona mutta... Meillä kans oli mun vanhempien kirjoittama kutsu myös. En tiedä olisivatko sitä tavinneet.

Vierailija
32/33 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palailtu on nyt marokosta ja naimisissa ollaan :D

Kaikki meni meillä siellä hyvin.

Selvittiin todella nopeesti kaikista paperi-leimoista,haastatteluista ja muista. Lääkärintodistusta haettaessa ei edes nähty koko lääkäriä..maksettiin vaan nimellisestä todistuksesta.ja tottahan se oli,eli korruptio rahaa maksettiin kyllä yhdestä jos toisesta palveluksesta, eikä meidän paperit olisi edenneet yhtään minnekkään ilman ylimääräistä maksua. Oli kyllä helpottavaa, ettei tarvinnut huolehtia itse noista asioista siellä. Meillä on palkattu se Adulin(vihkijän) sihteeri ja se hoiti kaikki asiat niiiiiin hyvin. Sillä oli suhteita kaikkiin mahdollisiin ihmisiin ja kaikki hoituikin todella nopeasti.

Itse naimisiinmeno-tilaisuutena ei ollut oikein yhtään minkäänlainen..allekirjoutukset isoon kirjaan kirjoitettiin adulin toimiston viereisessä kioskissa..

Ise kyllä juhlittiin mieheni kanssa ja tilattiin kakku perheelle jne. Mutta odotukset " vihkimisestä" olivat kyllä korkeammalla.

Kääntäjä oli hauska, kun yritti selittää morsiusrahan tarkoitusta.." Ei missään nimessä ole kyse mistään ostamisesta" Hän kunnioitti toisen vaimoa sen verran ettei edes katsonut silmiini tai edes päin kun minulle käänsi,eikä kätellyt onnitellessaan.. :P että näin.. Meillä olisi todellakin epäkohteliasta..siellä kunnioitettavaa..heh..

Mutta ihanaa olla nyt virallisesti mieheni oma ;)

Tosta viisumi-jutusta vielä sen verran..että ei se turisti-viisumin hakeminen niin helppo homma ollutkaan kuin piti.

haettiin jo nyt kohta 2 viikkoa sitten turisti-viisumia miehelleni, mutta puhelimessa lisätiedustellesani suomen suurlähetystöltä, siellä työskentelevä nainen sanoi, etteivät myönnä turistiviisumeita edes aviopuolisoille, vaan tulisi hakea oleskelulupaa suoraan ja odottaa vastausta marokossa..Väitin ja väitin, että tiedän ihmisten näin tehneen,sitäpaitsi kaikki lukee netissä migrin sivuilla..

pari päivää sen jälkeen menimme laillistamaan vihkitodistustamme Rabatiin, suurlähetystöön ja kyseinen nainen väitti edelleen että he eivät viisumeita tähän enää myönnä. En antanut periksi ja kerroin, että olemme tosiaan seurustelleet jo useamman vuoden eikä kyse ole mistään pika-avioliitosta.Sitten hän lopulta alkoi kysellä kysymyksiä suhteesta,omasta elämästäni ja tilanteestani..lopulta sanoi ottavansa hakemuksen vastaan.Täytimme hakemuksen ja sen palauttamisen yhteydessä hän kysyi vielä kysymyksiä mieheltäni. Todistusaineistoa meillä oli mukana koko yhteisen taipaleen varrelta,sellanen repullinen :D :D Eivät vaatineet kuitenkaan nähdä..

Odotin yhteydenottoa ja äitini, joka kirjoitti kutsun odotti sitä myös, mutta mitään ei kuulunut viikkoon. Sitten soitin ulkoasiainministeriön viisumipuolelle ja keskustelin erään virkailijan kanssa.Lupasi laittaa tiedon suurlähetystöön, että olemme puhuneet ja asiaa on käsitelty. Suurlähetystössä he kuitenkin väittävät edelleen, ettei tietoa suomesta ole kuulunut..ihmeellistä..tuntuu että vaan leikkivät meidän kanssa..

Nyt ei ole siis todellakaan tietoa tulevasta..

Kahden viikon ja väh.puolen vuoden miehen suomeen tulon odotuksella on niin suuri ero, että huolestuttaa miten käy.. :(

Kun tiedustelin suurlähetystöstä meidän tilanteesta,tuli todella tyly vastaus, että eivät mielellään vastaanottaisi TURHIA viestejä ja tiedusteluja ym. ym.

Eli saa nyt nähdä miten käy.pitäkää peukut pystyssä..joohan?? :)

Ja kiitos vielä teille kaikille, jotka neuvoitte silloin kun kamppailin näitten juttujen kanssa. :))

Vierailija
33/33 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea onnea vaan naimisiinmenon johdosta. Toivotaan että saatte pian selvyyden viisumista ja tulevaisuus siltä osin selkiää! Pidän peukkuja pystyssä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme