Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko liian " raaka" lapsilleni?

Vierailija
20.11.2007 |

Laitan heidät pyörällä/kävellen menemään kouluun matkaa hieman vajaa 2km? Tietysti jos tulee kovat pakkaset tai kova myrsky, kova vesi tai lumisade viedään ja haetaan.

Täällä ihan yleistä, että lokakuun alusta maaliskuun loppuun viedään lapset kouluun ja haetaan autolla tietysti. Matkaa 2-3½km. Ihme velliperseitä lapsista tehdään.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sitä kukaan outona pitänyt. Miksi ihmeessä se olisi outoa? Ihan _tosi_ kovalla pakkasella järjestettiin samalla suunnalla olevien lasten kimppakyyditys kouluun ja pois. Kyllä 3- ja 5-luokkalaiset jaksaa muutaman kilometrin kävellä/pyöräillä, jos mun 4v. poikakin jaksaa tuon matkan kerhoon ja takaisin! Ja helposti jaksaa.

Vierailija
2/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun on kaiken maailman hörhöjä liikenteessä samoin autoja vähän eri verran kun esim. 70-luvulla.

Ja mä en ole niin kiinnostunut siitä mitä muut ajattelee kun meidän lapsi kaupungissa kulkee 3km matkan bussilla. Eipä tarvitse mun panikoida aamusta ja iltapäivästä, että miten menee jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa lapset pienestä pitäen hyötyliikuntaan. raitis ilma tekee aamuisin hyvää, tekisi meille isommillekin.

terv koululääkäri

Vierailija
4/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos matka on turvallinen kävellä. Nykyään kuljetaan autolla alle kilsan matkatkin, mikä on pöyristyttävää. Ja sitten ihmetellään, miksi porukka paisuu kuin pullataikina.

Itse mukulana kuljin monen km:n matkan kävellen tai pyöräillen, säässä kuin säässä. Se on vain pukeutumiskysymys!

Vierailija
5/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse julkisilla Helsingissä nuorena kulkeneena voin vakuuttaa, että kävellen sama matka on turvallisempi kuin sporalla/metrolla.

Mutta pienemmissä kaupungeissa en todellakaan voi ymmärtää, miksi alle 3 kilometrin matkat pitäisi kulkea autolla/bussilla. Hyötyliikuntaa harrastetaan ihan liian vähän muutenkin. Ei se palloilulaji 2 x viikossa riitä kasvavalle lapselle, ja nuorena se pohjakunto luodaan.

Vierailija
6/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä illalla harrastuksiin ja muihin kissanristiäisiin?? Kyllä nyt tuon ikäiset muksut joutavat kulkea kävellen tai pyörällä. Pakkohan heidän on joskus oppia liikkumaan liikenteessä vai kuskaatteko vielä töihinkin heitä?

Vierailija
7/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun! mutta oman lapseni ei! Asuitkohan edes kantakaupungissa?

Ja kyllä hörhöt ja liikenne on vaan lisääntynyt. Sen nyt selvittää muutalla tilastollakin. Hemmetti mitä tampioita taas " liikenteessä" .

Vierailija
8/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta et tosiaankaan ole raaka. Saavathan he tuossa liikuntaa, minkä pitäisi kuulua jokaisen ihmisen päiväohjelmaan. ITse olen kävellyt ekalta luokalta asti 1,5 km kouluun ja kotiin, vaikka paskaa olisi satanut. Sain kyydin, jos oli -20 tai yli pakkasta. Edelleen minusta kävely on hyvin luonteva tapa siirtyä paikasta a paikkaan b, johtunee osin tuosta koulukävelystäni.

Vierailija
9/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan syyllistät itseäsi. Matka on lyhyt. Asiallinen vaatetus vaan.

Vierailija
10/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin sporasta ja metrosta, en dösästä. Ja kyllä, olen asunut kantakaupungissa mutta penskana pidemmällä, josta jouduin kulkemaan metrolla ja se oli kamalaa, en aio koskaan altistaa lapsiani siihen mitä jouduin silloin kokemaan.

Vierailija
11/50 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä niitä hörhöjä vaan on enemmän samoin liikennettä vaikka muuta väität..

Vierailija
12/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

et todellakaan ole liian raaka. Minuakin ihmetyttää nämä nykyajan kuskausjutut silloin kun reitti on " turvallinen" (jos nyt sellaista onkaan..). Hyvää se arkiliikunta tekee.

Itse kävelin ja pyöräilin lapsena kouluun ja harrastuksiinkin kesät talvet. Nykyään liikun mieluiten kävellen tai pyörällä. Auto meillä on, mutta sitä käytetään ehkä kerran parissa viikossa tällä hetkellä. Lapsi ei ole tosin vielä koulussa. Kauppareissut ja muut asioiden hoidot tehdään yleensä yhdessä lapsen kanssa kävellen (ja rattailla) tai pyörällä.

Vierailija
13/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos näitä kuskaaja-hyysääjä-vanhempia on tosielämässä edes samassa suhteessa kokonaisuuteen kuin tässä ketjussa.

Itse aion ehdottomasti totuttaa lapseni kävelemään ja pyöräilemään muutaman kilometrin matkoja.

Vierailija
14/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo nyt opettaa lapset helpolle, niin niistä tulee isona ihan pöllöjä kuten mun naapurista: oli 25 c pakkasta ja meillä kahdella odottavalla äidillä peräkkäiset ajat neuvolassa jonne 400 m matkaa, kummalakin taapero mukaan otettavana. Naapuri _soitti_ illalla että eikö voitas mennä mun autolla kun on näin paljon pakkasta, johon minä että en kyllä aio autoa käynnistellä moisen matkan takia noin kovassa pakkasessa. Aamulla se vielä viestitti että etkö tosiaan lähde autolla ja kun sanoin että puetaan tässä jo niin soitti sit neuvolaan ja perui oman aikansa. Iltapäivällä se käskytti ukkonsa kotiin aiemmin ja mennä hyrskytti sitten sillä valmiiksi työmatkalla lämmenneellä autolla. Ja ai vitsi että mua jaksaa huvittaa.

Vierailija
15/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa olis repiä se vauva uniltaan 3- ja 5-luokkalaisten kyydityksen vuoksi! Mulla lapsena koulumatka oli aina n. 2-3 km, ja aina se kuljettiin yksin (lukuunottamatta paukkupakkasia). Koulumatkat kuljettiin yhdessä kavereiden kanssa, eikä ollut tylsää.

Mä kuljetan 4-vuotiasta kerhoon, jonne matkaa noin 1,5 kilometriä. Pikkusisko 2,5 v kävelee matkan mielellään, jolloin edestakaisin kertyy 3 km. Jos parivuotiaskin tuon jaksaa, niin eiköhän koululainenkin... Tietysti lähinnähän tässä kai oli kyse yksin kulkemisesta eikä matkan pituudesta, mutta kuitenkin.

Vierailija
16/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali hyötyliikunta (muutaman kilometrin koulu-, työ- ja harrastusmatkat) tehdään aina autolla, ja näköjään jo oletusarvoisesti joidenkin mielestä vanhemmat ovat epäkelpoja, jos eivät lapsiaan päivittäin kouluun ja pois kuskaa! Suoraan sanoen olen " pöllämystynyt" siitä miten meininki on muuttunut sitten omien kouluaikojeni 80-luvulla. No, silloin kyllä muutenkin juostiin leikeissä pitkin metsiä ja poljettiin pyörällä ihan huvikseen kilometrien matkoja. Ja pohjakunto oli sen mukainen - ei kyllä oltu mitään pullamössöjä.

Kyllä aika monessa perheessä Suomessa lasten koulumatka on ihan turvallinen (on kevyenliikenteen väylät, liikennevalot risteyksissä jne.) sekä useimmiten vielä kavereitakin samalta suunnalta kulkemassa. Tietysti lapsille täytyy koulu-uran alussa opettaa liikennesääntöjä ja kulkemista, ei kai kukaan nyt jotain ekaluokkalaista ovesta pihalle tuuppaa kylmiltään.. Yleensäkin tiettyjä elämän perusasioita on lapsille syytä opettaa, kuten se, että vieraiden kyytiin ei lähdetä jne. Nämä ovat asioita, jotka jokaisen lapsen on pakko muutenkin oppia - eivät vanhemmat voi aina olla vieressä " hyysämäässä" , kun kouluikäisistä on puhe. Mitä kouluun kyytimisiin tulee, tietysti tilanne on tietysti ihan eri pimeillä ja kapeilla maaseututeillä tai jos reitti on muuten liikenteen kannalta vaarallinen.

Vierailija
17/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän 5-luokkalaisen reppu on niin painava (hissa, kemma&fyssa, bilsa, ruotsi, enkku, matikka ja äikkä kirjat...)

Kyllä mä tuossa vähän miettisin kuljetusta ainakin 8 aamuina ja silloin kun on pitkä päivä. Joutuuhan lapsi lähtemään jo 45min aiemmin kotoota ja se tietää 8 aamuna klo 6herätystä, eikö niin ap?

Kyllä sitä terve lapsi liikkuu jos kotona vähänkin kannustetaan ja annetaan ITSE esimerkkiä.

Vierailija
18/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä kyllä matka on liian pitkä varsinkin pimeällä eikä se niin vaaratonkaan ole.

Vierailija
19/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et mieltäsi pahoittanut noista vastauksista. Nykyajan lapset ovat kovin pulleita ja huonokuntoisia ja juuri osittain tuon takia, että heiltä ei vaadita kertakaikkiaan mitään. Kaikki vaan lautasella eteen. 2-3km ei ole matka eikä mikään lapselle!!! iHAN SAMA VAIKKA SINÄ OLET KOTONA SEN VAUVAN KANSSA!!! koulumatkalla lapsi saa raitista ilmaa ja energiaa jaksaa koulupäivä ja päinvastoin iltapäivällä virtaa koululäksyjä ym varten kotimatkasta. Myös pakkasella menee tuo matka. Vaatetta vaan päälle!

T:Ala-asteen ope

Vierailija
20/50 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matka on ihan normaali eikä ison tien varressa esim. tartte kävellä niin miksi lapsi ei jaksaisi kävellä yhteen suuntaan noin 2 kilsan matkoja? Sitten kun matkaa tulee se 3 ja yli niin ymmärrän että mieluummin sitä käyttää julkisia taikka jotain kyytejä. En kyllä mitenkään voi käsittää näitä perheitä joissa lapsia kuskataan joka hemmetin paikkaan kun lapset ei MUKA jaksa kävellä taikka pyöräillä yhtään mihinkään?! Me ollaan kuljettu kerho yms. matkat aina kävellen taikka pyöräillen säällä kun säällä ja ihan mukavaa on ollut :) Jo omassa kodissani totuin siihen että käydään kävellen taikka pyörän kanssa lähimmissä kaupoissa ja kyläpaikoissa. Eikä siinä ollut yhtään mitään ihmeellistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän