Olenko liian " raaka" lapsilleni?
Laitan heidät pyörällä/kävellen menemään kouluun matkaa hieman vajaa 2km? Tietysti jos tulee kovat pakkaset tai kova myrsky, kova vesi tai lumisade viedään ja haetaan.
Täällä ihan yleistä, että lokakuun alusta maaliskuun loppuun viedään lapset kouluun ja haetaan autolla tietysti. Matkaa 2-3½km. Ihme velliperseitä lapsista tehdään.
Kommentit (50)
Onko teillä 5-luokkalaisia? Tiedättekö heidän päivän pituudet ja repun painon? Minä tiedän ja en kyllä laittaisi kulkemaan 3½km päivittäin.
Meillä tulee koulumatka olemaan n. 1km eka vuosina. Mielestäni sopivan lyhyt, pysty ekaluokkalainenkin kulkeen yksinään tai kaverin kanssa. Ainoa ongelma on yksi vilkkaampi tie, joka on ylitettävä. Mutta sitä pitää sitten harjoitella yhdessä vanhempien kanssa.
En oikeasti ymmärrä, että jonkun mielestä kolmas- ja vitosluokkalaisella n. kaksi kilsaa on liian pitkä matka.
Tiedän ettei näihin saisi vetää näitä perusteluja " itsekin lapsena kuljin koulumatkat jalan satoi tai paistoi" . Mutta oikeasti, sellaista pakkasta ei ollut, ettenkö olisi mennyt jalan, talvella en koskaan pyöräillyt. Joskus lukioikäisenä pääsi kaverin äidin kyydillä, mutta hänkin jätti puolen kilsan päähän koulusta, kun se sopi paremmin hänelle (ehkä kerran viikossa). Mutta siis sellaista pakkasta ei ollut, että olisi isä vienyt kouluun. Miten olisikaan, kun meni kuudeksi töihin. Toista autoa ei ollutkaan.
Ei ihme, että lapset on aamulla pystyyn nukkuvan näköisiä ja iltapäivällä ylivilkkaita, kun autolla kuskataan terveitä muksuja ovelta ovelle! Ja arkiliikunta pitää painonkin kurissa ja pohjakunnon hyvänä. Naapurin muksua kuskattiin kouluun joka päivä ja nyt kaksikymppisenä on marisija, joka ei ikinä kävele mihinkään vaan ajaa taksilla, jos autoa ei ole saatavilla.
Mun luokalla oli 80-luvulla yksi tyttö, jota kuskattiin kouluun ja oli se aina kalpea ja voimaton tapaus. Sellainen kumoon puhallettavan näköinen. Ei jaksanut mitään liikuntatunnillakaan, vaikka oli aivan taatusti terve kaikin puolin.
6-vuotias ekaluokkalainen on eri asia kuin 15-vuotias 9-luokkalainen.
Mä olen kolmannesta luokasta lähtien käynyt koulua 3 km:n päässä. Luokkakavereiden kanssa koulumatkat pyöräiltiin ja käveltiin. Talvella kuljettiin bussilla kouluun ja monesti käveltiin kotiin.
Jos siis lapsilla on matkaseuraa, niin minusta ei ole ollenkaan paha asia " pakottaa" menemään pyörällä tai kävellen. Mutta jos lapsi joutuu kulkemaan yksin, niin kuulostaa hieman karulta.
Et tee lapsistasi ehkä velliperseitä, mutta kyllä he sinua sellaisena pitää.
Mitä muuten teet himassa, oletko ehkä työtön kermaperse?
Vierailija:
Et tee lapsistasi ehkä velliperseitä, mutta kyllä he sinua sellaisena pitää.
Mitä muuten teet himassa, oletko ehkä työtön kermaperse?
Jos olen kotona, totttakai vien ja haen lapset koulusta.
Ihme kasvatusmetodeja ap:lla.
Aikakurjaa vanhemmille lapsille, sinä olet pienen kanssa kaikki päivät ja nämä isommat saavat sitten olla oman onnensa nojassa. Olet raaka ja ikävän kuuloinen äiti.
minusta on ihme jenkkityyliä tuo lasten kouluunkuskaus. Itse olen mennyt pyörällä ja kävellen kouluun kaksi ensimmäistä luokkaa, ja kolmannesta lähtien itse kauempana olevaan kouluun linja-autolla. Matka kesti noin puoli tuntia suuntaansa.. Se oli aika rankkaa ehkä, mutta kyllä siihenkin tottui.
Kyllä tuon pituisesta matkasta pitäisi jopa ekaluokkalaisen selvitä omin jaloin. On vain terveellistä arkiliikuntaa, kun saa kävellä tai pyöräillä päivittäin raittiissa ulkoilmassa. Kunnolliset varusteet täytyy tietenkin olla sadekelien varalta.
Tietty nyt on ajat toiset kuin 80-luvulla, mutta silloin sai kunnalta koulukyydin, jos matka oli yli viisi kilometriä. Sitä lyhemmät matkat kaikki kulkivat itse. Eipä ollut puhettakaan, että vanhemmat olisivat kuljettaneet. Sitäpaitsi, kun vanhempien työaika oli 7 - 16, mitenkä he olisivat kuljettaneetkaan?
tai pyörällä vajaa 3km koulumatkan. Kovilla pakkasilla kuljettiin kimppakyydillä naapurin lasten kanssa.
Kyllä minusta nämä joka säällä lapsen autolla kyyditsevät ovat ennemminkin niitä " huonoja äitejä" . Arkiliikunta jää lapsilla muutenkin nykyään tosi vähiin, eikä sitä edesauta autokyydit kouluun ja kotiin. Eri asia on se, jos koulumatka on kohtuuttoman pitkä, sää on huono tai suoraan koulusta ollaan lähdössä johonkin.
Tervettä tuo ap:n toiminta on!
Täällä ei ole kävelytietä ei edes kunnon pengertä missä kävellä.
Jos kaksi rekkaa tulee samaan aikaan, niin siinä ei tilaa jää, edes lapselle.
Eli kyllä, minä haen ja vien lapseni kouluun.
Velliperse tai ei, mielummin elävät velliperseet.
Vierailija:
Täällä ei ole kävelytietä ei edes kunnon pengertä missä kävellä.
Jos kaksi rekkaa tulee samaan aikaan, niin siinä ei tilaa jää, edes lapselle.Eli kyllä, minä haen ja vien lapseni kouluun.
Velliperse tai ei, mielummin elävät velliperseet.
tässä ap:n tapauksessa kyse. Fiksu äiti olet ap.
ja mahdollisuus kuskata lapsia kouluun?
Tuo on _ihan tavallista_ autottomassa perheessä. Vellipeboja on nää aikuiset jotka ei tule toimeen ilman pyhää peltilehmäänsä.
minä pienten kanssa kotona, mutta olen itsekin ilman autoa niin ei paljon auta ite lähteä kävellen viemään. Sitten kun alkaa olla pakkasta yli 20 niin yritetään järjestää autokyytiä.
Jos lapselta kysyy niin tietenkään hän ei jaksa!! Jos lapsi itse saisi päättää niin tokihan sinä kuskaisit hänet lähileikkipuistoonkin. Ei ole rakkautta opettaa lasta laiskaksi ja passattavaksi. sori mut näin se vaan on.