Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhemmat ostaa aikuiselle lapselle asunnon?

Vierailija
20.08.2026 |

Missä on sen lapsen itsenäisyys?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne voi.

Vierailija
2/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ostaa joilla on rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se itsenäisyys katoaa vaikka vanhemmat asunnon ostaisi?

Vierailija
4/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi? Eihän se ole sinulta pois!

Vierailija
5/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla epäillään aina että noin olisi tapahtunut koska ikäni arvioidaan liian nuoreksi ja talo vähän erikoinen. Mutta eipä ollu.

Vierailija
6/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne voi.

Vierailija
7/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse ottaa vastaan, vaikka tarjottaisiin. Muuten röyhkeimmät voivat tulla sisään koska vaan omilla avaimillaan.

Vierailija
8/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ostettiin mutta asunto ei sijaitse Suomessa 

Vierailija
9/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pentu haluaa saada asunnon ja heti. Ja vanhemmat joutuvat rahapulaan, mutta pentua hyysätään. 

Vierailija
10/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin ehdotettiin tätä -ei kiitos.

Vierailija
11/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne voi. Yhtä hyvin voisi miettiä miksi vanhemmat ostavat nuorille lapsilleen asuntoja.

Vierailija
12/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla aitoa auttamisen halua, jos varakkaita, tai vallankäytön väline.

Vierailija
13/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei? Onhan se opintotuesta kivampi maksaa satasen  vastike kuin 600 vuokraa.

Vierailija
14/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin aion ostaa, kun lapseni ovat siinä iässä, että tarvitsevat opiskelijoina kämppää. Tämä tietysti sillä oletuksena, että kämpän ostaminen ei ole ihan huono sijoitus siihen nähden, että asuisivat vuokralla. Aion tukea lapsiani asunnon suhteen, joko maksaa vuokraa tai ostaa sen kämpän, että voivat keskittyä opiskeluun. Mutta käyttörahat saavat ansaita työllä tai opintorahalla. Olen omat perintörahani säästänyt siihen. 

Vierailija
15/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihmettelyn aihe vain ja ainoastaan Suomessa. Olisiko sen lapsen pitänyt asua kelatuilla vuokra-asunnossa veronmaksajien rahoilla sitten?

Vierailija
16/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä sitä sitten maailmassa auttaa, jollei omaa lastaan? Minä autan kahta lastani, en ketään muita. 

Vierailija
17/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia ei ole vielä ajankohtainen, mutta ollaan mietitty tätä. Emme halua opettaa lasta siihen, että tuilla eletään. Toisaalta opiskelijana on ehkä vaikea saada töitä ja rahaa tarpeeksi, jotta pärjää. Omaan asuntoon ei siis saa asumistukea. Mielestäni tämä on ihan oikein. Yksi vaihtoehto olisi aso-asunto, jossa me maksaisimme sen aso-maksun. Tämän kannalla olen tällä hetkellä.

Vierailija
18/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska heillä on rahaa ja he haluavat tukea ja auttaa lapsiaan. Minun vanhemmillani oli ja on rahaa vaikka kuinka, mutta eivät koskaan olisi alentuneet auttamaan lastaan tuolla tavalla. 

Vierailija
19/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut maksaa vuokraa tai ottaa opintolainaa. Asuin siis äidin omistamassa asunnossa Helsingin Laajasalossa sen 4,5 vuotta, jonka maisterintutkinnon tekeminen minulla kesti. 

Valmistumisen jälkeen etsin työpaikan ja ostin ensimmäisen oman asunnon, kaksion Helsingistä. Olin tuolloin 28-vuotias.

Ja kerrottakoon, että työpaikka sijaitsi n. 130km:n päässä Helsingistä, mutta oli vakivirka. Sijainti ei pankkia haitannut. Heti lainan saamisen jälkeen vaihdoin vakituisen työpaikan määräaikaiseen vastaavaan Helsingissä. Pankille se ja sama, kunhan asuntolaina tuli maksettua.

Mielestäni itsenäistyin oikein mallikkaasti. Nyt upgreidannut 52-neliöisestä 200-neliöiseen. Olen nelikymppinen ja asuntolaina maksettu. 

Vierailija
20/28 |
20.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä sitä sitten maailmassa auttaa, jollei omaa lastaan? Minä autan kahta lastani, en ketään muita. 

Boomer-vanhempani ovat aina auttaneet vain itseään. Heillä on muutaman miljoonan omaisuus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi