KÖYHÄT! Antaisitteko vinkkejä, miten pärjätä päivästä toiseen
Kommentit (4)
Meitä 3 ja käteen jää vuokran jälkeen 470¿/kk. Käytämme kirjastoa, tarpeelliset jutut ostamme alennusmyynneistä ja moni asia tehdään itse. Jossei polta/juo, säästää paljon! Meistä kumpikaan ei ole juhlija-tyyppiä, joten jää rahaa esim. yhteen leffailtaan/ravintolakertaan per kuukausi, siinä tulee vähän sitä parisuhdeaikaakin :).
muista, että mahdollinen puolisosi lienee tilanteesta yhtä onneton kuin sinäkin (ellei sitten kyseessä ole tilanne, että ukko on pelannut perheen rahat tms.) eikä syyttely ja riitely mitenkään helpota tilannetta. Muista, että pahan olon juuret ovat muualla kuin teidän välillänne - tukekaa toisianne.
Täälläpäin saa perunoita monesti aika halvalla, esim. 5kg maksaa sellaiset 3 euroa, 10 kg sitten jo halvemmalla (siis kilohinta), eli perunaruuat on edullisia, teen iltapalaksi usein vispipuuroa (itsetehtyyn punaherukkamehuun, jota meillä myös juodaan). Itsetehty hernekeitto, keitot, kauraryynipuuro, riisipuuro (kiiseliä kesällä poimituista mustikoista), sienikastike ja perunat (syksyllä kerätyistä sienistä). Leivon itse paljon, etenkin pullat, kuivakakut, keksit tulee paljon halvemmaksi kuin kaupasta ostetut.
Mitään iltarientoja ei voi olla koskaan, mutta joskus voi sentään kutsua kavereita kylään, kun tekee itse ruuat illalle. Museoissa pystyy sentään käymään.
Kierrän kirppiksiä jonkin verran ja yritän ostaa sieltä tarpeellista lapsille ja itselleni.
Eli välttämätön maksetaan; asumiskulut, sähkö, jos tarvii autoa työn takia, automenot, ruoka alennuksesta. Ei aina niin terveellistä ole se alennusruoka, mutta aivan tavallista kyllä. Vaatteita ja kenkiä ostetaan vain tarpeeseen. Aukaise suusi esim. sukulaisille, jos tarvitseisit jotain vaatetta esim., niin yllättäen voi löytyä kaapin kätköistä vaikka mitä sinullekin. Ja lasten tarpeet aikuisten edelle.
Henkisesti sitten välillä itselläkin tiukempaa. Yritän nauttia siitä, että saan käydä ulkona ilmaiseksi, kuunnella musiikkia, katsoa televisiota / surffata netissä. Netti on muuten meille jo sellainen ylellisyys, että olen aivan onnellinen nykyisin jo siitä. Ei ole enää niin ulkopuolinen olo kaikesta. :)