Saako teillä 13v katsoa esim. K15/16 leffoja?
Kommentit (45)
Meidän kohta 14 täyttävä saa katsoa noita, mutta vain vanhempien kanssa. Me aikuiset voimme purkaa teinille kohtauksia, jotka tuntuvat liian ahdistavilta.
Tyhjänpäiväistä väkivaltamätkettä ei kukaan meillä katso, vaan telkkari on kiinni tai jollain muulla kanavalla.
Eilen (pe) Teemalla esitetty The Children Are Allright-leffan K-16 hämmästytti meitä. Se oli hieno ja sävykäs perhe-elämää käsittelevä tarina. Johtuiko K-16 siitä, että perheen teineillä oli kaksi äitiä äidin ja isän tai yh-äidin sijaan?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 11:41"]
Ikärajat eivät ole enää pariin vuoteen olleet suosituksia, vaan ehdottomia rajoja. Aiemmin rajat olivat K18 asti suosituksia (K18 oli tällöinkin ikäraja).
[/quote]
K18 on ehdoton ikäraja, muista voidaan joustaa 3 vuotta jos lapsi on aikuisen seurassa. Näin siis julkisissa esityksissä. Sama tietysti koskee myös kotona katsottavia elokuvia, sitä vaan ei voida mitenkään valvoa. Silloin kaikki ikärajat ovat ehdottomia, jos lapsi kaupasta yrittää ostaa elokuvaa.
Eli vastaus kysymykseen: 13-vuotias saisi aikuisen seurassa katsoa K16-elokuvan. Toki riippuis vähän lapsestakin, jos on esim. kovin herkkä ja näkee painajaisia helposti, niin sitten ei ainakaan mitään kauhujuttuja.
Olen 14 vuotias tyttö eikä vanhempiani kiinnosta kovinkaan paljon elokuvat joita katson. Tai eivät ehkä mulle mitään k18 elokuvaa vuokraisi mutta jos nyt välttämättä haluan katsoa niin katon netistä. Äiti ostaa kuitenkin GTAn ja muut mun pelit esim. Joululahjaksi. En kyllä mitään kauhu leffaa uskaltais kattoo mut kyllä voin sanoo äitille et mennää kaverille kattoo leffaa ja joo se on k16.. Eihän ne siitä välttämättä tykkää mutta ette te vanhemmat voi estää mitenkää lapsianne kattomasta jos ne oikeesti haluu nähä :D kaverilla tai netistä... Ihan sama.
Nuoremmatkin ees 11v ei meil pelkää minkää ikärajan leffoi
Minä kun olin 15 pääsin kun meikkasin paljon ja olen muutenkin pitkä katsomaan k18 kauhuelokuvaa eikä mua pelottanu yhtään ja eivät ees henkkareita kysyneet:D
Tuo k18 ikäraja on välillä perseestä koska ei mua hetkauta yhtään koska tiiän että ne ei oo totta😂😂
Omalla kohdallani ei kovin tarkkaan noudatettu kauhuleffoissa, mutta toisaalta en tiedä, mitä vanhempani tiesivät minun katsovan, koska olen ollut lapsi 2000-luvulla, ja omassa lapsuudessani lähes kaikilla kavereilla oli jo talossa dvd-soittimellinen tietokone ja isosisarus, jolta saattoi lainata leffoja. Oli toki joissakin kauhuleffoissa aika häröäkin seksuaalista menoa jota vanhempani eivät varmaan olisi toivoneet minun näkevän, mm. Scary Moviet, jotka olivat ainakin oman luokkani tyttöjen yökyläsynttäreillä kovinta huutoa vitosluokalla, mutta toisaalta sen ikäisinä juuri tuommoinen epäkypsä seksiläppä oli in eikä siis mitään uutta. Oli myös kavereita, jotka eivät halunneet katsoa, eikä heitä pakotettu. Ainakin itse tuon ikäisenä jo tunnistin, mitä leffoja haluan tai uskallan katsoa. Leffateatteriin en uskaltanut 12v edes Harry Potteria isän kanssa katsomaan, sillä se teatterikokemus on jotenkin niin erilainen kuin kaveriporukassa sohvalla.
Omilla synttäreilläni nelosluokalla katsoimme tyttöporukalla salaa jonkun Children of the Corn -leffan, joka oli ensimmäisiä kunnon kauhuleffoja, joita olen nähnyt. Sitä en pysty katsomaan nykyäänkään, koska pelkäsin niin, mutta se onkin ainoa poikkeus. Nykyään en muutenkaan tosin enää juuri innostu kauhuleffoista. Pystyn siis katsomaan niitä aivan siinä missä nuorenakin, mutta niistä on mennyt se hohto.
Pikkusiskoni taas on nyt menossa yläasteelle, ja hän on juuri siirtynyt Pottereista Pirates of the Caribbeaniin. Kukaan ei ole sanonut hänelle, että hän ei saisi ottaa muuta leffahyllystä, mutta häntä ei kiinnosta, eikä tarvitsekaan.
Mielenkiintoista. Ikärajoja vähättelevien kommentit ovat täynnä sana- ja kielioppivirheitä, sen sijaan ikärajoja noudattavien kommentit ovat kieliopillisesti oikeaa tekstiä.
"Things that make you go hmmm..."
Oma muksu on jo 18v, mutta ihan päätin ohjelmakohtaisesti itse omilla aivoillani että soveltuuko ohjelma katsottavaksi. Monesti k-16 leffat ovat hyvän ja pahan taistoa, ja kun olin nähnyt leffan etukäteen, niin tiesin että hyvä voittaa. Tuollaisia elokuvia voi ihan hyvin katsoa, jos ei verta ja suolenpätkiä lentele. Sen sijaan olin hyvin tarkka ettei lapsi katsonut kauhua tai säikäyttelyleffoja, eikä mitään seksileffoja, kuten k7 high school vamppitissipillupyllyleffoja, joissa tytöt oli nätteilyä varten ja pojat runkkailivat mukahauskasti äidilleen kiinni jääden. En siis ole koskaan luottanut jonkun muun sanaan siitä sopiiko elokuva minun lapselleni, vaan olen tehnyt päätöksen itse.
Mm. Juutalaisdokumenttejakin katsoimme, ja keskustelimme niistä, että mitä voi tapahtua jos yksilöt eivät ajattele omilla aivoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikärajat eivät ole enää pariin vuoteen olleet suosituksia, vaan ehdottomia rajoja. Aiemmin rajat olivat K18 asti suosituksia (K18 oli tällöinkin ikäraja).
Juuh elikkäs. Suosituksia ne ovat. Tai voit oikeastaan linkittää sen lakipykälän minkä mukaan ovat nimenomaan rajoja?
Ei saa.
6v sai vapaasti katsoa k7 leffoja ja 10v on saanut katsoa vanhempien kanssa k12 leffoja tyyliin poliisiopisto ja vapasti k12 simpsoneiden jaksoja. Ehkä leffasta riippuen 14/15v voi katsoa k16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh elikkäs. Suosituksia ne ovat. Tai voit oikeastaan linkittää sen lakipykälän minkä mukaan ovat nimenomaan rajoja?
Ole hyvä.
Elokuvateattereissa ikäraja K16 joustaa aikuisen seurassa K13.
Moi oon 12wee ja siis haluisin kattoo joitain 16v juttuja netflixist mut vanhemmat ei anna... Esim mua kiinnostaa tosi paljon squid game jonka äiti on kattonu kokonaa ja tosi herkkänä tyyppinä sanoi ettei tykännyt koska liikaa tappojuttuja jne... Mutta kaikki mun luokkalaiset on kattonu (12wee lapsii niinku mä) ja se on super hitti josta siel jatkuvasti puhutaa. Ei vaa se et haluun olla mukana niis keskusteluissa vaa tiiän suht se juonen ja tiiän et se on hyvä, ärsyttää että tää taide kielletään multa!!! 😔💔
Vaikka ei silt ehkä vaikuta kos oon vasta lapsi en oo sellane hölmö tyyppi joka ei sit keskittyis muuhu ku kokiksen ja pätkisten syömiseen 2:00, vaa mä harrastan 4 kertaa viikos urheiluu eli 2kertaa brasilialaista jujitsuu ja 2 kertaa telinevoimisteluu minkä lisäks soitan viuluu ja saan 9 koulusta. Muutenki osaan itekkin kattoo mikä on mulle liian rajuu menoo. Esim kauhuleffoja en kato, niille oon tosi herkkä mut en oo väkivallalle se ei oo mulle oikeesti paha (jos se ei oo oikeeta väkivaltaa tai jollekki eläimelle joka ei voi puolustautuu) nii et nyt pitää sanoo et mun vanhemmat on tehny virheen ku ei oo valmiita antaa mulle vähä lisää vapautta.
Kyllä saa. Kuka noista ikärajoista muka välittää?
Meillä on joustettu aina tilannekohtaisesti. Alkuperäisen Star Warsin lapsi katsoi 5-vuotiaana. Jossain muinaisessa DVD-paketissa sen ikäraja olikin 7 tai 9 eikä 12 kuten nykyään. K16-luokitellun Tappajahain lapsi katsoi 12-vuotiaana. Kyseessä on klassikko ja raakuudestaan ja jännittävyydestään huolimatta enemmän seikkailuelokuva. Mitään Halloweenia tai Slasher-filmejä en näyttäisi lapselle enkä oikein katso niitä itsekään. Moni K12-draama voi olla lapselle ahdistavampi kuin Tappajahai, vaikkei ruudulla näkyisi pisaraakaan verta.
Tehdään kuin laki sanoo. Ikärajasta voi joustaa 3 vuotta jos elokuva katsotaan lapsen vanhemman kanssa tai muun läheisen yli 18 vuotiaan kanssa. Paisti K18 ikärajasta ei jousteta.
Squad game on aika raaka.Itse olen 13v ja isän kanssa katsonut jo 11v asti vaikka mitä.Kauhuleffoja en katso ihan suosiolla.Paitsi hohdon katsoin mutta se nyt ei mikään pelottava ole.Faija aina arvioi kaikki leffat että voinko katsoa yksin vai en.Elokuva harrastelija olen niinkuin isäkin.Minun mielestä k12 vuotiaat voisivat katsoa mitä haluaa jos ymmärtää että on elokuva.Jos ei teen itse lapsilleni rajat.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 11:40"]Minun lapsi on 7v täyttänyt alku vuodesta. Hän ei uskalla kuitenkaan katsoa vielä k7- piirrettyjä, hän on joskus katsonut, mutta lopetti, kun sanoi, että ne pelottaa ja hän on nähnyt niistä pahaa unta. Hänestä on nolo, ettei uskalla niitä katsoa. Jokainen onneksi lapsensa tuntee ja osaa päättää, mikä on omalle lapselle hyväksi. :)
[/quote]
Haha, no jopa on nolo pelkuri! Kusee varmaan yöllä vieläkin sänkyynsä?
Varmasti tulee koulukiusatuksi tulevaisuudessa, ja se on oikein se.
Voisitko kerrankin perustella oman mielipiteesi tarkemmin, ellet ole trolli
Oma lapsi ei ole edes 2-vuotias ja saa katsoa Hopeanuolta. Terminaattorit ja Predatorit, jotka ovat olleet omia lemppareitani ihan nassikasta saakka, eivät ole paljon kiinnostaneet kun ovat taustalla pyörineet.
Tapasin kesällä 8-vuotiaan pojan leikkipuistossa joka selitti ummet ja lammet dinosauruksista. Kysyin häneltä sitten, että Jurassic Park on varmaan hänen lempparileffa. Hetken hämmentyneen poika sanoi että ei hän voi katsoa "Jurassic Worldia", koska se on K12. Ei prkl kun piti pidättää aikuisena naurua.
Kasvatan lapsen ysäri-tyylillä ja muistan kuinka ollaan katsottu Alien 3 silloin kun olin itse 4 tai 5-vuotias. Äitin kanssa katottiin kaikki CSI sarjat, Todistettavasti Syyllistä tms murhasarjoja.
Saa katsoa.