Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako teillä 13v katsoa esim. K15/16 leffoja?

Vierailija
07.09.2013 |

Vai noudatatteko ikärajasuosituksia?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai saa ei tässä mitään nössöjä kasvateta :D

Vierailija
2/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 11:40"]Minun lapsi on 7v täyttänyt alku vuodesta. Hän ei uskalla kuitenkaan katsoa vielä k7- piirrettyjä, hän on joskus katsonut, mutta lopetti, kun sanoi, että ne pelottaa ja hän on nähnyt niistä pahaa unta. Hänestä on nolo, ettei uskalla niitä katsoa. Jokainen onneksi lapsensa tuntee ja osaa päättää, mikä on omalle lapselle hyväksi. :)

[/quote]

Haha, no jopa on nolo pelkuri! Kusee varmaan yöllä vieläkin sänkyynsä?

Varmasti tulee koulukiusatuksi tulevaisuudessa, ja se on oikein se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, laatuleffoja minun kanssani. Tosi moni klassikko on esimerkiksi k-16. Ja meillä ei katsota koskaan mitään väkivalta- ja kauhupläjäyksiä, harva nykyhollyvoodleffakaan ei ole katsomisen arvoinen. Ei elokuvakasvatus voi alkaa 16-vuotiaana. Noissa tusinaleffoissa olen aika tarkka, 12v ei katso k-16 roskaleffoja.

Vierailija
4/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oikeastaan-aika paljon sieltä tulee väkivaltaa ja seksiä,en katso itsekkään,en tykkää,mielistäni lapsi tarvitsee kasvattakseen turvallisuutta ja rajoja. Itse uskon Jumalaan ja vaikka tiedän,ettei kaikilta pystytäänkään suojella,mutta haluan pidää kotini rauhan paikkana jossa voi olla vaan ,huilata ja vetää henkeä.Ei seksi muutenkaan kuuluu lapseille,vaan aikuiseille ja parisuhteseen. Jos lapsi saa valita mieluinen harrastus niin se,just mielistäni on kehittyvä ja viihtyvä :).

Vierailija
5/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nyt 13-vuotiaana saa. 12-vuotiaana ei vielä saanut. Olen aina joustanut ikärajoista pari vuotta. En itse asiassa taida tietää kuin yhden perheen joka noudattaa pilkuntarkasti ikärajoja.

Vierailija
6/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katsoin 90-luvulla kauhuelokuvia ym. vaikka olin tosi nuori. Muistan nähneeni poltergeistinkin joskus 10-vuotiaana ja monta monta muuta vielä rajumpaa elokuvaa. ...Ei tehnyt hyvää! Pelkäsin pimeää aikuisikään saakka ja vieläkin hyvässä muistissa on jos jonkinlaiset kauhukertomukset. Näppituntumalta voisin sanoa, että realistiset k-16 draamat ovat 13-vuotiaalle ok, mutta kauhuelokuvien kohdalla ei.

Vierailija
7/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen alkanut joustaa 13-vuotiaan kohdalla. En vaadi sellaista, mitä en pysty valvomaan... Telkkaria katsomme vähän, eikä poika käy kavereiden kanssa leffassa, mutta netissähän trailereitakin näkyy, poika itsekin sanonut, ettei uskalla kaikkia trailereita katsoa. Olisikin hyvä, jos oma kontrolli pelaa.

Vierailija
8/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleensä katsoa, eikä lapsikaan halua. Joitain olen antanut katsoa, esim Indiana Jones leffat. Mutta kyllä mä ainakin tv-sarjojen suhteen olen tarkka, ja elokuvissa vain sellaisia, joita utse olen nähnyt aiemmin ja tiedän mitä leffa tarjoaa.

Vierailija
9/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annoin alpseni katsoa vanhaa Kyllä, herra pääministeri - dvd:tä, vaikka se oli merkattu K-18 ( sen takia kun sitä ei ole tarkastettu, niin pitää laittaa toi lätkä)

Vierailija
10/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vanhemman kanssa, tai jos olen itse aiemmin kyseisen leffan nähnyt ja tiedän mitä siinä on.

Joidenkin leffojen katselu tosin on lopetettu kesken, kun on osoittautunut vähän turhan ällöksi verilöylyksi tai turhan paljon navanalusjuttuja.

Nykyisiin ikärajoihin en luota yhtään, näyttävät olevan niin hatusta vetäistyjä.

Vierailija
11/45 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatetaan ikäraja suosituksia. Eli katsellaan 13 vuotiaan kanssa yhdessä välillä, joku K16 leffa. Esim joululomalla Die Hard, nostalgiaa aikuisille ja poika oli ihan fiiliksissään kys leffasta. Osu ja uppos.

Nyt huomenna olis vuorossa Kick-ass. Oon kattonut sen jo, että hurjimmat kohdat saa pitää silmät kiinni. Ei tarvii ihan niin suoraa väkivaltaa kattoa, vaikka ajatus noissa leffoissa on kohdillaan. Kukin voi olla supersankari ja mennä väliin..

Vierailija
12/45 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

k18 leffoja ei saa mutta 3 vuotta ylöspäin iästä saa katsoa eli siis tuo 13 vuotias lapsenne saa aikuisten seurassa k16. Ei päde k18 leffoihin.

Vierailija
13/45 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa k 18 leffoja nuo ikärajat on suosituksia,jokainen tuntee itse lapsensa ja päättää sen mukaan voiko lapsi katsoa leffoja.toiset lapset on arempia kuin toiset ja pelokkaampia.

Vierailija
14/45 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Noudatamme ikärajoja. Ja haluamme opettaa lapsillemme lain ja sääntöjen noudattamista. Eikä siitä noudattamisesta ainakaan haittaa ole, siitä toisesta tavasta voi olla.

Vierailija
15/45 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi on 7v täyttänyt alku vuodesta. Hän ei uskalla kuitenkaan katsoa vielä k7- piirrettyjä, hän on joskus katsonut, mutta lopetti, kun sanoi, että ne pelottaa ja hän on nähnyt niistä pahaa unta. Hänestä on nolo, ettei uskalla niitä katsoa. Jokainen onneksi lapsensa tuntee ja osaa päättää, mikä on omalle lapselle hyväksi. :)

Vierailija
16/45 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 11:37"]

Ei saa. Noudatamme ikärajoja. Ja haluamme opettaa lapsillemme lain ja sääntöjen noudattamista. Eikä siitä noudattamisesta ainakaan haittaa ole, siitä toisesta tavasta voi olla.

[/quote]

Näin meilläkin, olen ollut tosi tarkka ikärajojen kansssa. Olen alkanut joustaa vasta tuolla 15-16-vuotiaiden kohdalla. Sama juttu on ollut myös piirrettyjen elokuvien kanssa ja siihen lisäksi päälle oma harkinta. Cars 2 oli selvästi liian raju pienille lapsille, vaikka olivatkin silloin juuri ja juuri suositusikärajan sisällä.

Vierailija
17/45 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajat eivät ole enää pariin vuoteen olleet suosituksia, vaan ehdottomia rajoja. Aiemmin rajat olivat K18 asti suosituksia (K18 oli tällöinkin ikäraja).

Vierailija
18/45 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katsoin terminaattorit ynnä muut hyvät toimintaleffat alle 12 -vuotiaana. Ikärajoista ei ole mitään hyötyä, ne turruttavat luontaisen kiinnostuksen elokuvataiteeseen. Ja kasvattavat lapsista ajatusmaailmaltaan köyhiä lampaita. Itse olenkin 80-luvun kasvatti, jolloin noita rajoja ei otettu niin vakavasti.

Vierailija
19/45 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hirveästi elokuvasta. Joskus olemme antaneet katsoa pari vuotta vanhemmille sallittua elokuvaa meidän vanhempien kanssa, mutta vain silloin, jos elokuvassa ei esim. ole väkivaltaa tai liian härskejä kohtauksia. 

Rajan olemme vetäneet tuohon n. parin vuoden haarukkaan ihan siksi, että leffateattereihinkin pääsee vanhempien seurassa nuorempana kuin muuten. 

Mutta tosiaan: kovin elokuvakohtaista tuo on, emme tuijota siis ikärajaan ihan sellaisenaan vaan käytämme harkintaa.

Vierailija
20/45 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän harkintaa itsenikin kanssa, vaikka olen 43.

Pelkäsin katsoa yksin Salaisia Kansioita ja pelkäisin yhä, kaikki sitä kauheampi on jo liikaa. Miehen kanssa saatan katsoa kauhuleffoja, mutta ei puhettakaan yksin.