*~Joulukuisten Maanantai~*
Kommentit (31)
Melkeen kateellisena täällä ;) Kaveri juuri kaks viikkoa sitten sai pikku miehen käynnistettynä. Hällä pelkällä tipalla yritettiin kaks päivää ja kun lopulta kalvot puhkastiin niin noin 4-5h:ssa oli ohitse. Eli käsittääkseni aika paljon nopeemmin nuo synnytykset sujuu kun kalvot puhkastaan ja supistukset vissiin tulee aika paljon kovempina kuin luomuna..mutta omakohtasta kokemusta ei siis ole!
Vaikee kuvitella miltä tuntuu tietää suunnilleen koska vauvan saa!!
Tänään kavereille saunomaan ja kattomaan saisko pieniä pojun vaatteita lainaan =P
masu 38+3
Oli eilen ja aamulla vähäsen, joten voi olla, että joudunkin ennen itsenäisyyspäivää synnyttämään..
Päivällä kävelyllä tuli vain yksi kunnon supistus ja sellainen paine alapäähän, että tuntui, että vauva tipahtaa :)
Selkää vihloo, mutta en tiedä johtuuko se osittain siitä, että toinen meidän joustinpatjoista on huonompi ja taisin laittaa sen omalle puolelleni siivouspäivän päätteeksi lauantaina.
Töistä kyselin, kun uuden TESin mukaan äitiysloma olisi sittenkin palkallista, mutta sinne ei vielä virallisia papereita liitosta ollut tullut tuosta sopimuksesta, niin eivät vielä varmaksi osanneet sanoa, että miten vaikuttaa minun tilanteeseen.
Turvotusta tuntuu olevan, sormet paksuna.. mutta otinkin tuossa reilun tunnin päikkärit; pitäisi käydä ulkoilemassa niin helpottaa.
Miehestä ei ota selvää... kyselin yöllä, että ' vieläkö meinaa antaa minulle lapikasta'
Vitsaillen vastasi, että riippuu huomisen lounaan laadusta...
Marzi 37+6
Mä olen niin kateelinen puolkympin käynnistysajasta!
Mä olisin niin valmis jo synnyttämään,en jaksaisi tätä raskautta enää yhtään. Mulla vaan ei ole mitään synnytysmerkkejä ilmassa,edellisviikolla lääkärissä oli kohdunsuu tiukasti kiinni ja kohdunkaulaa täydet 3cm jäljellä,vielä pari viikkoa sitten tuli niitä kivuttomia supistuksia monta kertaa päivässä,mutta ei enää ja yhtään kivuliampaa supistusta ei ole tullut koko raskausaikana.
Huoh...tää ei varmaan synny ikinä. Hassua että sitä vaan elättelee toiveita siitä että saisi synnyttää ennen laskettua aikaa,vaikka sekä terveydenhoitaja että lääkäri ovat sanoneet,että todennäköisesti menee yli lasketun ajan,kuten edellisilläkin kerroilla ja itsekin olen ollut sillä kannalla alusta asti.
Oikeastaan mua kyllä hirvittää ajatus käynnistämisestä juuri sen takia,kun olen kuullut,että käynnistetyt synnytykset ovat paljon rajumpia kuin luomusynnytykset ja mun mielestä mun edellinenkin synnytys oli aika raju kokemus ja oli siis ihan luomu. En mä ainakaan kestä kipua yhtään enempää...
Yhdellä kaverilla on kokemus sekä luomu- että käynnistetystä synnytyksestä ja hän kyllä sanoi,ettei huomannut mitään eroa niiden välillä,siis kivun suhteen.
Aika yksilöllistä varmaan se,että kuinka helposti kenenkin synnytys käynnistyy.Yksi toinen kaveri sai yhden neljäsosan jostain tabletista ja sen jälkeen meni n.4h ja sitten oli vauva sylissä ja tämä on tapahtunut hänelle kaksi kertaa.
Nyt menen pelastamaan makaronilaatikon uunista,huomenna palailen kera neuvolakuulumisten.
Himpula rv 37+6
Meillä tuo kuopuksen syntymä käynnistettiin kalvojen puhkaisulla...
Meijä keskimmäinen on syntyny kotia, vajaassa tunnissa, joten kun odotin kuopusta niin sairaalasta sanoivat että jos kypsä tilanne niin käynnistetään la:n tuntumassa kalvot puhkaisemalla. No, rv38+6 mulla iltayöstä osittain vedet -> sairaalaan, tilannetta seurattiin seuraavaan aamuun ja sitten lääkäri kysyi mitä tehdään. Sanoin että kalvot voi puhkaista (oli torstai ja maanantaina ois muuten ollu aika polille...) Ajattelin että mitä suotta vkonlopuksi kotia, koska jos olis synnytys alkanu silloin olisin taas joutunut meneen ambulanssilla, meillä tunnin matka sairaalaan, ja mua oli vannotettu käyttään ambulanssia.
No, kalvojen puhkaisun jälkeen synnytys käynnistyi todella ja 1h6min niin neiti oli maailmassa. Eli mun tilanteessa oli onni ettei suppareilla alkanu kotona koska tuskin oltais keretty taaskaan sairaalaan.
No nyt sitten onkin mietinnässä mitä tehdään, koska viimeks äitipolilla käydessäni lääkäri sanelulaitteeseen sanoi että mahdollisesti käynnistetään ens käynnillä jotta turvataan sairaalassa syntyminen. No, nyt meillä ei ole kun joku 7km sairaalaan nii jotenkin tuntuu turhalta kalvojen puhkaisu.
Iso miinus silloin oli että kun vedet oli menny ja anturi laitettu vauvan päähän, ei päässyt suihkuun ja minusta kun suihku on paras mahdollinen kivunlievityskeino (keskimmäinen kun syntyi sen voimin...)
Tämä onkin suurin syy miksi nyt emmin kalvojen puhkaisua...
Kuopus taas tuli repiin äitiä kitinän kanssa joten...
trv.daisy82
Puolkymppi: Olen kateellinen sulle että pääset synnyttämään. Itse myös olisin valmis synnyttämään! Tämän turvotuksen takia olo on kuin ilmapallolla!
Äsken sanoivat radiossa ettei hoitajien lakkoa nyt tule eli se on peruuntunut!! Saivat 22-28 % palkan korotuksen. Nyt voi sitten synnyttää ihan rauhassa kaikki : )
sannis85 ja samat viikot.
Ei tarvitse olla kateellinen! kaikki te pääsette aikanaan synnyttämään :D
Hassua tosiaan että en ole edellisillä kerroilla pelännyt näin..tai sitten sitä ei muista! Edellisen synnytin ammeeseen..täysin luomustu siis. Jälkikäteen ajateltuna synnytys oli niin mahtava ja ihana kokemus! mikä siis pelottaa? höh! ja luultavasti saan nyt jonkin puudutuksenkin. mutta mua pelottaa se tipan laittokin! Toinen käsi on vieläkin kipeä kun viime torstain tipasta..
Huomiseen!
puolkymppi ja maha
Ja minnekäs se talvi ja joulumaa oikein katos? Hööh =/ Ja mä ku aattelin tänään laittaa jouluverhoja ja vähän valojakin, mutta eipä oikein innostanu ku heti aamusta sateli vettä. Nyt kyl onneks pakkasen puolella, ku käytiin äsken esikoisen kans iltalenkillä!
Lauantaina siivoilin kotosalla, ja tuloksena oli tod kipeitä alavatsaa riipiviä suppareita! Ja mua kisko reisiin niiiiin mielettömästi, et oikeesti luulin synnytyksen alkavan.. Mutta mitä vielä, kokonaisena tässä ollaan ja elämäni kunnossa :) Viime yönäkin nukuin yli 9 h unet, ja kerran heräsin ja vessassa kävin! Eli mulla ainakin tässä raskaudessa nää yöunet paranee loppua kohden ;)
Mutta nyt iltapuuron keittoon ja iltatouhujen pariin. Huomenna olis aamupäivällä neuvola, kattoo mitä siellä sanotaan :)
Viltsutti 38+1
Tänään alkoi äippäloma, tai siis huomenna eka virallinen päivä mutta anoppi navetoi jo tänään kun oli karjantarkkailija koko päivän istumassa.
Saa olla luvan kanssa laiska=) Tosin täällä maatilalla äitiysloma on hiukka suhteellinen käsite, ei tuolta pysty pois olemaan, aina on jotain puuhaa tai poikimisia tms. Kuopuksesta onneksi sain pidettyä äitisyloman loppuun, kahdesta ekasta menin navettaan kun olivat n. 3kk.
Hyvissä merkeissä loma alkaa kun tuli tuo sopukin niin ei tarvii niin kovasti pelätä, että oma paikka on tuolla hautuumaalla synnytyksen jälkeen..
Tosin vaikka huoli on hartioilta pois niin ei saa tehyläiset sympatioita edelleenkään vaan kyllä edelleen käytös ja kiristys ottaa pattiin kun vielä saivat väärällä konstilla tahtonsa läpi.. Ei pikkulapsellekaan saa antaa perästä kun ne kitisee ja isosti kerjää, siitä tulee tapa, kohtahan nuo on tehyläiset varmaan vailla presidentin palkkaa..
Mutta olkoon, täytyy koittaa olla ajattelematta enää koko tehyä ja keksittyä ihan vaan omaan olemiseensa ja nauttimaan masusta nämä viimeiset odotusviikot..
Perjantaina kävin neuvolassa, kaikki ok, ainoa, että tuolla mahassa edelleen istutaan...29. on neuvola ja jos istutaan edelleen niin seuraavalla viikolla äippäpolille ja kai ne koittavat kääntää, jos uskallan antaa.. Mitenhän hyvin ultralla näkee missä se napanuora menee, ettei ole vauvan ympärillä??? Tuli vaan mieleen..
Painoa vauvalla nyt 2300g eli just saman verran kun meiän tytöllä samoilla viikoilla ja tyttö on ollut porukan isoin syntyessään Ü. Eli tämäkin on sitten nelikiloinen eräpäivänään. Kun nyt vaan saatas se tuolla masussa lähtöasemiin niin saisi kunnolla varttua tuolla masupesässään ettei tarvisi etuajassa pois tulla vetskariaukosta;O
Kellään muulla ei taida olla perätilavauvaa??
Puolkympillä jännät päivät edessä! Kovasti tsemppiä käynnistykseen!
Mulla on tuo keskimmäinen käynnistetty kalvojen puhkasulla, sillon tosin jo rv 41+4 , kohdunkaulaa ei ollut ja auki 4cm. Yksi suppari tuli eikä muuta, sitten laitettiin tippa ja alko tapahtumaan, 4h18 min tipanlaitosta oli tyttö maailmassa. Se oli kyllä aika raju synnytys, supistusta tuli ihan tauotta ja kohdunkaulanpuudutus ei auttanut ollenkaan. Onneksi olin ite valmistautunut synnytykseen huolella ja opetellut oikeaa hengitystä ja rentoutumista kun niitä en ekassa osannut, auttoi paljon.
Kuopus käynnistettiin puolikkaalla sytotec-tabletilla suun kautta, se riitti käynnistämään synnytyksen.
Tuo tablettikäynnistys oli kyllä paljon inhimillisempi, todella hentosilla supistuksilla ja rauhalliseen tahtiin synnytys eteni, siitä ei oikeen pystynyt edes sanomaan milloin alkoi. 6h45 min on noin arvio synnytyksen kokonaiskestosta, ite sanosin,että pari tuntia oli oikeita suppareita.Aivan ihana synnytys, toivoisin,e ttä voisin samanlaisen kokea nytkin.
Toisillahan tabletilla käynnistetty synnytys voi olla raju varsinkin jos joutuu ottamaan usemapaan kertaan lääkiä ennen kun alkaa tapahtumaan. Mutta jos tämä nyt sattuis luopumaan istuma-asennostaan ja synnytys käynnistetään niin tablettia toivon.
Tosi surullisia tarinoita on ollut muutamilla, oman lapsen menetys on varmasti kamalinta mitä ihmiselle voi tapahtua... Lämpöinen halaus teille, urheasti olette jaksaneet elämässä eteenpäin ja uskaltaneet uudelleenkin raskaaksi.
Mä oon aina ollut vähän hysteerinen, jos vauva on kauan rauhassa mahassa niin tökin hereille ja muutenkin sitä huolehtii ettei siellä masussa mitään satu vaikka loppupeleissä ei ite mitään mahda..
Ite nukun tosi hyvin, kuopus ei ja valvottaa äitiään.. Varmaan tuo vauvan asento vaikuttaa, kaikinpuolin kevyempi kantaa mahaa kun vauva istuu siellä. Että silleen tästä perätilasta on jotain iloakin. Ennen on masut olleet niin painavan tuntusia kun kylkeäkin kääntää kun se pylly on yläosassa mahaa ja painaahan se enempi kuin pää=)
Jo vain mutta mennään saunomaan, palataan!!
Lahja ja masu 34+3
Äsken suihkussa tuli limaa ja kun tarkemmin sitä katselin siinä oli jotain valkoista juovaa seassa..ja se oli sellasta todella veyvää mutta muuten läpinäkyvää.. ja nyt illalla on ihan kuin vetänyt suonta vasemmasta reidestä..aina välillä vihlaisee..jostain luin että tuo voi olla myös merkki synnytyksen käynnistymisestä..tiedä sitten?
Polttelee alaselkää vähän väliä..
sannis85..
enpä oo muistanu käydä teidän juttuja lukemassa.
mun kuulumiset on edelleen samaa rataa kuin aikaisemminkin, ainoa mikä on muuttunut on paino...
huomenna täytyy päivitellä teidän kuulumisia.
Vaikka vähän kadettaa sopimasi käynnistysaika ;-) Niin vastaampa miten meidän juniori käynnistettiin...
Eli kohdunsuulle murunen (en muista nimeä) sydänääniä seurattiin ja muutaman tunnin päästä uusi murunen ---> ei tapahtunut mitään kolmas muru muutaman tunnin päästä sai aikaan ihan mega supparit, joiden alkamisesta ei kauan kestänyt että kohdunsuu oli täysin auki kalvot puhkastiin vasta synnytyspedillä jolloin vauva putkahti heti kättelyssä ulos..
En tiedä miksei mulla laitettu tippaa ja puhkastu kalvoja, näitä tapoja taitaa olla sitten kaksi...Olen kuullut kyllä ed. käynnistyksistä.
Muutenkin kun normi synnytyksessä on kalvot puhkastu niin minulla vauva lähtee syntymään melkein heti.
Saiskohan niitä kotikonstein puhkottua ;-))
Ponnari ja itu samat viikot