Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin kuivauskaappiin kaikkien...

18.11.2007 |

Onko yleinen käytäntö, että lasten ulkohaalarit ym. jotka ohjeiden mukaan pitäisi kuivattaa vain huoneenlämmössä EIKÄ laittaa kuivauskaappiin, henkilökunta ilman vanhempien " lupaa" (eli salaa?)

laittavat em. vaatteet kuumaan kkaappiin?

Oletteko kertoneet, mitä saa/ei saa kuivata kaapissa..?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse päiväkodin henkilökuntaan kuuluvana voin kertoa, että haalareita ei ainakaan meilllä laiteta vanhemmilta salaa kuivauskaappiin. Meillä henkilökunta sen sijaan osaa säätää kaapin lämpötilan kaikille haalareille sopivaksi. Toisin sanoen, myös kosteussuojat haalarit voi laittaa kuivauskaappiin, kunhan lämpötila on tarpeeksi alhainen.

Vierailija
2/19 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUUMAAN kaappiin, niin ilman muuta on silloin syytä ohjeistaa henkilökuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukee EI KAAPPIIN: aatamin pukua, eevan pukua ja käsineitä jne.

Ei hoitajat voi millään muistaa ulkoa sellaisen lapsimäärän vaatteita ja niiden kuumuuden kestävyyttä. Ja kun meidänkin päiväkodissa on pari nuorempaa hoitajaa, joilla ei ole lapsia. Heillä ei taatusti ole minkäänlaista tietoa reimateceistä ja vastaavista, joten vahingossa saattaisivat laittaa. Ja viime talvena huomattiin yksistä käsineistä, että yksi ainoa kerta kaapissa riitti, sen jälkeen eivät pitäneet vettä.

Eli selkeä lappu kuivauskaapin oveen!

Vierailija
4/19 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitosapulaisella on sen verran pitkä kokemus, että hän tietää sanomattakin minkämerkkiset vaatteet saa laittaa kaappiin ja mitä ei. Mutta jos on joku vähän tuntemattomampi merkki kuin Remu tai Reimatec, niin aiheesta kannattaa toki sanoa päiväkodissa.

Vierailija
5/19 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen työskennellyt päiväkodissa jo silloin, kun meidän perheessä ei ollut vielä lapsia. Ja silti olen ollut jo siihen aikaan ihan lukutaitoinen.

Mielestäni tuollainen kommentti osoittaa alentuvaa suhtautumista, kosteussuojatut haalarit ovat nykyään niin arkipäivää, että myös lapsettomat päiväkodin työntekijät kyllä ymmärtävät lukea mitä pesuohjeessa sanotaan. Perustieto em. haalareista kuuluu osana heidän työhönsä.

Itse olen tosin ollut huomaavinani juuri päinvastaista: vanhemmat työntekijät eivät toisinaan meinaa ymmärtää, miksi tiettyjä haalareita ei saisi laittaa kuivauskaappiin. Johtuneekohan tämä sitten siitä, että " ennen vanhaan" ei ollut olemassa kosteussuojattuja haalareita? Mutta taas toisaalta nykyään myös henkilökunnalla on itsellään parempia ulkovarusteita ja kosteussuoja kuuluu nykyään monen työntekijänkin ulkovaatteiden ominaisuuksiin.

Puolukanvarpu:

Ei hoitajat voi millään muistaa ulkoa sellaisen lapsimäärän vaatteita ja niiden kuumuuden kestävyyttä. Ja kun meidänkin päiväkodissa on pari nuorempaa hoitajaa, joilla ei ole lapsia. Heillä ei taatusti ole minkäänlaista tietoa reimateceistä ja vastaavista, joten vahingossa saattaisivat laittaa.

Vierailija
6/19 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukanvarpu:

Ja kun meidänkin päiväkodissa on pari nuorempaa hoitajaa, joilla ei ole lapsia. Heillä ei taatusti ole minkäänlaista tietoa reimateceistä ja vastaavista, joten vahingossa saattaisivat laittaa.

No jopas... luulisi nyt hoitajan ammattitaitoon kuuluvan, että osaa olla pilaamatta hoitolasten vaatteita. Ei se nyt niin vaikea ja monimutkainen asia ole lapsettomankaan opetella. Kyllähän he selviävät hankalammistakin aisioista.

Vierailija
7/19 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemusta on kolmen lapsen äitinä päiväkotielämästä, ja ikäväkseni joudun toteamaan, että EI päiväkotihenkilökunnalla kaiketi (aina) ole kokemusta/tietämystä mitä voi kuivauskaappiin laittaa ja mitä ei :(

Meidän lasten vaatteista " kato" on käynyt Rukan kuravaatteissa :(

Siinä, että päiväkodissa tunkevat ne kuivauskaappiin, täydellä teholla hurisevaan!!! ja mä olen sanonut, että " meidän lasten sadevaatteita EI SAA kuivata kuivauskaapissa" .

Siitä huolimatta sieltä kuivauskaapista olen kuravaatteita IHAN ITSE ottanut :/

Niissä " sulaa" saumat, ja menevät aivan semmoisiksi kiiltäviksi :(

Olen vienyt siksi päiväkodille kahdet kurahousut, että kun toiset ovat märät, on sitten toiset mitkä laittaa lapselle päälle (sillä aikaa kun toiset kuivuvat HUONEENLÄMMÖSSÄ).

Ikävää, mutta totta.

Vierailija
8/19 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin juuri viime viikolla päiväkodilla, että " eikö teidän kuivauskaappia voi säätää miedommalle lämmölle?"

Hoitaja vastasi " ei voi" ;O

Siinäpä oli sitten samaan aikaan lastaan noutamassa yhden lapsen isukki, joka tuumasi, että " kyllä muuten voi, tuosta napista kun painat, niin saa miedommalle" ;)

Ja niin säädimme miedommalle ;)

Mutta...siltikään, MEIDÄN lasten kuravaatteita EI laiteta (tai en ainakaan oo antanut lupaa siihen!) kuivauskaappiin.

Olen sitten vissiin " niuho" , mutta en huvikseni ostele liki 20 e:n kurahousuja, niin että ne voidaan sulattaa pilalle päiväkodin kuivauskaapissa :/

Vierailija
9/19 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella niitä ulkovaatteita kun on useampia. Tai että hoitajat tuntisivat kaikkien merkkien kaikkien mallien ominaisuudet. Siksi kirjoitan kosteussuojavaatteiden nimilappuun " Ei kuivauskaappiin" .

piparminttu:

Oletteko kertoneet, mitä saa/ei saa kuivata kaapissa..?

Vierailija
10/19 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä muutakaan, jossa kosteussuoja. Tämä on mielestäni toiminut hyvin.

Vierailija
11/19 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan vaan sitä, kun tuttuni on pk.ssa töissä ja hänen työkaverinsa eivät suostu! edes miettimään saako laittaa kuivauskaappiin vai ei. " Heillä on muutakin ajateltavaa" .

Eivätkä suostu edes vanhemmilta kysymään, mutta näin...

Kiitos

Vierailija
12/19 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piparminttu:

Meinaan vaan sitä, kun tuttuni on pk.ssa töissä ja hänen työkaverinsa eivät suostu! edes miettimään saako laittaa kuivauskaappiin vai ei. " Heillä on muutakin ajateltavaa" .

Kiitos

Itse kyllä nostaisin jutun asiasta, jos eivät edes halua kiinnittää asiaan huomiota.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että vanhempien kannattaa kyllä erikseen mainita, mitä saa kuivauskaapissa kuivata ja mitä ei. Ei tuo asia ole mitenkään kaikissa hoitopaikoissa itsestään selvä asia, vaikka joissain se toimisikin. Omaa lastani ei nuori lastentarhanopettaja päästänyt märällä ilmalla pihalle, kun hän ei ymmärtänyt, että lapsen vaate oli Remun kosteussuojahaalari... Tulipa eskarilainen itkien kotiin.

Vierailija
13/19 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis ainakin ryhmässä, josta kokemusta ovat tosi tarkkoja kuivauskaapin kanssa.

Vierailija
14/19 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

piparminttu:

Kiitos

Eikös tuollaisessa tapauksessa, pidä pistää päiväkotiin lasku, jos päiväkodin työntekijät ihan piittaamattomuuttaan lasten kalliin ulkoilupuvun pilaavat? Vahinkoja nyt aina voi sattua, mutta ei tuo nyt niin kovin monimutkainen asia ole. Mitenhän nuo selviävät kotonaan ihan tavallisen pyykin kanssa?

Vierailija
15/19 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ommellut niskalenkin ympärille valkoisesta puuvillanauhasta (vastaavaa kuin kanttinauha ja on n. 5 mm leveää) lapun jossa lukee EI KUIVAUSKAAPPIIN. pituutta tälle " lenkille" tulee n. 10 cm joten on helppo huomata jo kun ripustavat esim. henkarille tai kun riisuvat haalarin lapsen päältä.

Tämä on toiminut hyvin, meillä kun on Ticketin haalarit jotka ovat ehkä hieman " tuntemattomammat" niin ei tarvitse hoitajien kaivella pesulapuista tietoja =)

Vierailija
16/19 |
23.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tänään hakiessamme poikiamme (2 poikaa, eri ryhmissä) totesin, taas kerran, että Rukan kurahousut oli tungettu kuivauskaappiin, sillä seurauksella, että haarasauma oli sulanut :(

Ja ettei päivä olisi ollut tarpeeksi " kruunattu" , hakiessani toista poikaa sain kahta kauheamman slaagin :/

Olivat laittaneet meidän pojan Vikingin GORETEX-SAAPPAAT (tuli) kuumaan kuivauskaappiin hyrskyttämään, ja siellä olivat olleet muutaman TUNNIN! :/

*ARGH*

Kuka voi olla noin helvatan tampio, ettei tuon vertaa päässä liiku, ettei niitä voi kuivauskaappiin laittaa :/

Avauduinpa oikein antaumuksella, ja kerroin mitä olen asiasta mieltä :/

Seurasi käsien levittelyä ja epätoivoista sopertamista :/

Ja vielä yksi kruunaus: pienemmänKIN pojan Rukan kurahousujen kohtalo oli SAMA kuin isoveljenkin :/

Näin alkoi meidän perheen viikonloppu, äiti kuin persuksiin ammuttu karhu :/

Kiitos päiväkoti, kiitos joku järjen " riemuvoitto" ! :/

Mitäänhän EIVÄT ole valmiita korvaamaan :/

Meillä ukko kimpaantui (ohellani) niin asiasta, että aikoo avautua ja vaatia korvausta....saas nähdä kuinks käy.

Tän viikon " saldo" siis 3x Rukan kurahousut (isomman pojan toisillekkin kurahousuille käynyt samoin!) ja 1x Vikingin Goretex-saappaat, semmoiset n. 120-130 e :( :( :(

Vierailija
17/19 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut lapsen vaatteisiin ison ja selkeän lapun, jossa lukee EI KUIVAUSKAAPPIIN, mutta siitä huolimatta jälleen perjantaina löysin pojan kaikki vaatteet kaapista kuumina :(( Olivat olleet siellä useamman tunnin. Olen sanonut asiasta, laittanut nuo laput, mutta ei niin ei. Pakko kai ostaa pojalle jotkut halvat haalarit ja kurikset päiväkotiin, turhan kalliiksi tulee tämä touhu muuten :( Ihan sama juttu oli viime vuonna.

Vierailija
18/19 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen ilmoittanut ettei saa laittaa kaappiin! Lapsia näillä tädeillä ei itellään ole mutta en tiedä onko siitä kiinni vai kiireestä vai eikö tieto mene perille muusta syystä.

Ärsyttää kun ainakin 2 haalaria jo pilattu ja kaikki hanskat on mennyt pilalle niin, että teipatut saumat vuotaa! Onko kukaan tällaisessa tilanteessa korvausvastuussa? Jonathan-haalareita olleet molemmat...

Vierailija
19/19 |
25.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kamalaa! Mun mielestä tuosta voi ja pitääkin nostaa meteli että vaatteita noin pilataan :-( Ja kirjoitan tämän päivähoidon ammattilaisena (tällä hetkellä kotona töissä). Itse olen lukemattomia kertoja lukenut haalareiden ja housujen pesuohjeita ja jos olen ollut epävarma en ole kaappiin laittanut. Meillä oli myös lista kaapin ovessa mitä sinne ei saa laittaa ja kummasti kyllä äkkiä oppi kenen lapsen haalarin sinne saa laittaa ja kenen ei.

Tuota kurahousujuttua en tiennyt minäkään :-( Tosin mun viimeisimmässä paikassa ne kuivattiin huoneenlämmössä mutta paikoissa joissa olen ollut aikaisemmin oli yleinen käytäntö kuivata ne kaapissa ja kuumalla :-( No minä ainakin osaan sanoa tästä eteenpäin että niitä ei muuten sitten kaappiin laiteta tai sitten vaan kylmälle puhallukselle... Sekin siis onnistuu ;-)

Oman lapseni ulkovaatteet taitavat olla kanssa liki kaikki " ei kaappiin2 tavaraa, joten saas nähdä mikä mulla on ensi syksynä edessä kun tyttö hoitoon menee...

Haginalle