En tieda yhtaan naisten ammattia jossa tienais tuon tason koulutuksella enemman, kylla hoitsujen palkkapussi on luksustasoa jo nyt. Tulee varmaan yllatyksena naille uhoajille jotka
aikovat vaihtaa alaa ettei siellä Siwan kassalla samaa saanutkaan...
Kommentit (34)
Ei kai kaikki juristitkaan saa sama palkkaa keskenään, vaikka niillä on sama koulutus! Silti varmaankin juristeilla on aika hemmetisti parempi keskipalkka, kuin vaikka tradenomeilla... Ja pääpaino musta on sanalla NAISvaltaiset alat... Eli pillun mukaan sitä rahaa tulee kuitenkin aina huonommin, kuin killuttumien, se on faktaa. Valitettavasti.
eli tienaa keskimäärin pikkuisen paremmin kuin kunnan DI:n kanssa.
Ja tuossa ei ole eritelty palveluvuosia vaan kesäinssit ja vakavanhaväinämöisinssit ovat kaikki samassa keskiarvossa mukana samoin kuin hoitajissakin.
ja peruspalkkani on alle 2000e (useamman satasen alle)
minulla ei ole puhelinetua (vaikka puhelimitse työasioista joudunkin hoitamaan) ei autoetua enkä saa ylityökorvauksia tai iltalisiä vaikka normaalin päivätyön jälkeen olen välillä iltaisinkin töissä.
Minulla ei ole varsinaista lounastaukoakaan koska lounastauolla teen myös töitä ruokailun ohessa.
t. ope
Opettajat onkin seuraava ammattiryhmä, joka on korotuksensa ansainnut...
MUTTA, opettajan työssä on aika paljon etuja, jotka tasaavat palkkaa: ei iltatöitä (jos niitä on, niin silloin varmaankin päivällä olet tehnyt jotain muuta, minulla ei ainakaan iltaisin ole muuta, kuin joskua vanhempainillat ja juhlat, joita en oikein täysipainoisena työnä osaa pitää, koska aina myös vanhemmat osallistuvat), pitkät palkalliset lomat, lyhyet opetusajat (normaali työpäivä tuleekin sitten suunnittelusta, mutta ei se silti veny varmasti yli 8 tunnin, kuten " normaali-ihmisillä" ) ja mitä töitä sä lounaalla teet?! Minä en ole vielä ikinä evääni heilauttanut töitten suuntaan lounaalla, vaan silloin syön ja juon kahvit ja seurustelen muitten opejen kanssa...
Ehkä tämäkin on tietysti asennekysymys, mutta ainakin minä olen hoitajien puolella. Huomaan kyllä, että suurin osa vastustajista on huonosti palkattuja akateemisia. Minusta se on surullista, sillä tässä pitäisi nähdä Big Picture, eikä tuijottaa omaa tilipussia kateudesta vihreänä.
mulla oli tradeopinnoissa sama matikka kuin veljellä DI-opinnoissaan
Teki pelkkää yövuoroa samalla kun sh teki pelkkää päivää. Eli lisien avulla on todella mahdollista saada isompaa palkkaa mitä paremminkoulutetut. Turha enää valittaa siivoojien heikoista palkoista.
vakiyöstä. Siivoojien palkat on todella paljon surkeammat kuin sairaanhoitajille eikä yhden yösiivoojan hyvistä tuloista ole iloa niille jotka päiväsiivoojina kitkuttelevat. Sitäpaitsi halutessaankaan moni perheenäiti ei edes pystyisi pelkkää yötyötä tekemään lastensa takia.
Kun piti tehdä päätöksiä tulevaisuuden ammatista olin kiinnostunut sairanhoitajan työstä. Pääsin jopa opiskelemaan sairaanhoitajaksi TRE:lle, mutta... Insinööriopinnot kuitenkin veivät voiton palkan takia. Ehkä joskus tunnen hieman haikeutta kun en ole sairaanhoitja, mutta kyllä 3200¿ brutto palkka on kuitenkin mukava saada.
Opettajalla on iltatöitä, vaikka ei olekaan kovin monta iltaa vuodessa. Mutta niistä ei tosiaankaan saa lisäkorvausta.
Työpäivät venyvät helposti yli 8 tuntiin, jos on yhtään lisätunteja otettuna. Minä tein työelämässä ollessani kaikki suunnittelu-, korjaus- ym. työt koululla, jolloin työn tuntimääriä oli helppo seurata. Toki minulla oli myös paljon tunteja, mutta esim. kevätlukukauden tein keskimäärin 10-tuntista päivää. Enkä minä viimeisenä koulusta lähtenyt. On lapsellista yleistää, kun opettajan työkin on eri paikoissa niin kovin erilaista.
Ja peruskoulussa, etenkin ala-asteella ruokataukoon on nimenomaan liitetty valvontavelvollisuus. Mitä muuta sekään on kuin työtä!
Vähättelet aika lailla opettajan töitä. Tietysti nämä ovat vain pieniä juttuja, mutta pienistä puroista se suurikin virta koostuu.
siitä ylöspäin pääseminen vaatii aina panostusta ja osaamisen kehittymistä. Istumalla paikallaan ja sairastamalla säännöllisesti, todellakin siihen palkkakuoppaan jää. Ei ole olemassa mitään automaattia, josta jokainen insinööri ja DI saa heti 4 tonttua tai yli. Ylipäätään yli 4000 Euron saaminen vaatii jo aika paljon.
Mitä taas tulee vertailuun insinöörien ja hoitajien palkoista, niin asiallista olisi verrata palkkoja samalla työnantajalla. Yksityinen sektori maksaa jokaisessa maassa enemmän kuin julkinen ja sille ei voi mitään. Myös siellä Norjassa se insinööri tienaa enemmän kuin hoitaja, jos on yksityisellä töissä. Ettekö lainkaan arvosta julkisen sektorin pysyvyyttä? Lamasta taitaa olla sen verran aikaa, että on jo unohtunut, että julkisella sektorilla saa kököttää työssään oli taantuma tai nousu. Yksityisellä jokainen aamu voi tuoda saneerauslapun.
Vierailija:
Työpäivät venyvät helposti yli 8 tuntiin, jos on yhtään lisätunteja otettuna. Minä tein työelämässä ollessani kaikki suunnittelu-, korjaus- ym. työt koululla, jolloin työn tuntimääriä oli helppo seurata.
Mullakin venyy työpäivä pidemmäksi, jos teen tuplavuoron. Jos ope tekee normipäivää, siinä ajassa kerkeää kyllä tekemään kaikki hommat. Toinen asia tietenkin on, jos välitunnit notkuu vain kahvilla, silloin ei päivän tunnit riitä.
Meillä hoitajilla ei ole mahdollisuutta 45 min. välein olla tauolla. Ja jos luulet, että sh:n työhön kuuluu vain välittömästi potilaan luona tehty työ, kehottaisin tutstumaan alaan. En minäkään saa mitään lisiä siitä, että olen ohjelmistomme pääkäyttäjä ja mikrotukihenkilö työpaikassani. Mutta en syytä siitä opettajia.
Tietääkseni maailmassa ei ole kuin yksi homma joka on puhtaasti naisten työtä ja se on synnyttäminen.
http: //www. pam. fi/mp/db/file_library/x/IMG/100616/file/KIPA-PALKAT1. 10. 2007ALKAEN. pdf
10 % tienasi viime vuonna yli 3008 e kuussa. DI:n tehtäväkohtainen palkka kuntasektorilla oli viime vuonna keskimäärin 3001 e ja keskimääräiset ansiot 3396. Mediaania en löytänyt, mutta tästä voinee kuitenkin päätellä, että on hoitajia jotka tienaavat enemmän kuin DI ja päinvastoin.