Kotiäidin eläkesäästö, osaako kukaan auttaa?
Olen ollut monta vuotta lasten kanssa kotona, ja olen vielä ainakin pari vuotta. Nyt olen päättänyt aloittaa eläkesäästämisen vanhuuden turvaksi. Alkuun vaan 40e/kk, mutta kun palaan töihin niin sitten enemmän.
Olen vaan ihan pihalla eri vaihtoehdoista! Osaako kukaan auttaa ja kertoa mikä on kannattavaa, tai mikä ainakaan ei? Omassa vakuutusyhtiössä (Tapiola) kävin kysymässä, ja siellä alettiin heti kaupata eläkerahasto-säästämistä. Itseä noi rahastot jotenkin arveluttaa, kun en ole niihin yhtään perehtynyt. Ja aikaakin eläkeen alkuun on näillä näkymin ainakin 34 vuotta. " Takuusäästämisestäkin" siellä ohimennen mainittiin, mutta heti perään todettiin ettei se kannata.
Säästättekö te muut eläkettä varten? Kuinka?
Kommentit (9)
Osta sijoitusasunto. Esim. yksiö ja laita vuokralle. MEidän kaupungissaä vuokra olisi noin 400 eur/kk ja jos lyhennät tuon sijoitusasunnon lainaa saman verran kuussa niin vuokralainen maksaa sijoitusasuntosi. Kätevää! Ja kun se on velaton saat vuokrat suoraan kokonaan itsellesi!
Omakotitalosta lainaa 200 000 ja yksiö oli 50 000. Meni suoraan vuokralle ja on paikalla, jossa vuokrakysyntä kova ( = pankki tietää saavansa rahat). Ja mäkin olen ihan keskituloinen...
me menee miehen (alle 25v. molemmat)kanssa tapiolan eläkerahastoon kuussa yhteensä 100¿ siis molemmille 50¿ ovat siellä tallessa ja kasvavat korkoa koko ajan. Rahat saa pois kuoleman tapauksessa, työttömyyden tai sairauden tai avioeron sattuessa. ihan kiitettävä summa on odottelemassa siellä sit kun ehditään eläkeikään.
Mulla on näin:
mä laitan joka kuukausi miniminä 100 euroa eläkerahastoon ja sata euroa tavalliseen sijoitusrahastoon. Eläkerahastosta on muistaakseni puolet osakkeissa ja puolet koroissa. Sijoitusrahastossa isompi osakepainotus.
Osakkeet ovat ainakin tähän astisessa historiassa olleet aina pitkällä tähtäimellä hyvä sijoitus. Ja kun aikaväli on pitkä, niin turvallisia.
Ei ehkä kannata säästää pelkästään eläkerahastoon, koska sitä säästöä ei voi realisoida juuri kuin eläkkeelle jäädessä. Kannattaa säästää osa myös johonkin muualle.
Se mihin kiinnitti huomiota, että eikö miehesi voisi myös maksaa sinun eläkettäsi nyt kotiäitiaikana? Oletuksella siis, että lapset ovat yhteisiä.
Meillä on yhteiset lapset ja lainat. Ja yhteinen tili jonne menee kaikki rahat ja mistä kaikki sitten maksetaankin. Sieltä maksetaan jo nyt miehelle ja kaikille lapsille rahastoon muutama kymppi/kk, mutta jotenkin mulle säästäminen on jäänyt. Nyt kun noista eläkkeistä toitotetaan joka tuutista niin on alkanut itseäkin mietityttää. Sillä oletuksella että ollaan yhdessä vanhoinakin mulla ei pitäisi olla hätää, mutta jos jotain sattuu niin...
ap.
Ja olen laittanut 80 euroa vuodessa, lisäksi äitini on laittanut 100 euroa vuodessa. Pieniä summia noi on mutta nyt kun on kotona kotihoidontuella niin parempi sekin kuin ei mitään.
Ja aloitin tämän säästämisen 18v joten ajoissa kuitenkin aloitin.
ja 40¿/kk vuorokuukausin kahteen tavalliseen rahastoon.
Jos ihan oikeasti haluat tuottoa sijoittamiisi rahoihin pitää sinun sijoittaa joko rahastoihin tai osakkeisiin ja kumpaankin kannattaisi silloin perehtyä.
Tokihan voit laittaa tuon 40¿ vaikka tavalliselle tilille, silloin vaan inflaatio haukkaa osansa.