Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan passikuva! Onko kenelläkään kokemuksia miten onnistuu?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen passikuville ei ole ihan niin tiukat ohjeet kuin aikuisille. Asuinmaan suurlähetystö vakuutteli, että aina on passi saatu, vaikka silmät olisi kiinni vauvalla jne.

Jos menet valokuvaamoon, niin saat oikean kokoiset kuvat ja oikean valaistuksen. Vauva tosin saattaa olla levoton kuvaamossa, raivari tms. Kotona voit kokeilla digikameralla kun vauva on rauhallinen, suosittelen keskipäivän kirkasta luonnonvaloa, kaikkein tärkeintä on, että taustalle tai kasvoihin ei tule varjoja tai " kiiltoa" . Otimme kuvan valkoista seinää vasten, minä pidin vauvaa niskasta niin, että omat kädet ei näkyneet. Valo oli siis keskipäivän luonnonvalo. Sitten mies muokkasi kuvista tietokoneella oikean kokoiset (ks www.poliisi.fi) ja ne printattiin sitten passikuviksi.

Vierailija
2/19 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosi hyvin onnistui! Muutaman kuvan otti aluksi ja sitten tuli sellainen jossa tyttö katsoo kameraan. Pidettiin vaan takaa niin ettei omat kädet näy kuvassa. Kuvaamossa osaavat ja tietävät kaikki oikeat vaatimukset onnistuneelle kuvalle. Aikaa meni kaikkiaan n. 5min ja maksoikohan 10e. Ei paha:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan Tunninkuvassa käytiin. Itselle oli vähän hankalaa kun piti pitää 6-kuista ja jo kohtalaisen painoista vauvaa ilmassa irti omasta vartalostani ettei minun kädet tms. näy kuvassa. Mutta ei siinä kauaa mennyt, ehkä 5 minuuttia. Kuvaaja näpsi ehkä kymmenkunta kuvaa joista yksi sitten onnistui. Eikä maksanut kuin sen 10-15¿, en nyt enää tarkkaan muista.

Vierailija
4/19 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin varmaan ennätys... neiti oli 2 viikkoa vanha. Tasan. Aikamoista taiteilua oli, isänsä sylissä kuvattiin ja sormet niskan takana tukemassa päätä. Pitelijän oli kumarruttava ja väännyttävä alas jotta rajautuisi pois kuvasta. Mutta onnistui! Paikka oli tavallinen kamera/valokuvausliike. Kuva on karmea :D mutta kelpasi viranomaisille.

Eräs tuttuni oli saanut kuvan helpommin niin, että vauva makasi selällään lattialla - ei ongelmia niskan tai muunkaan kanssa. Tätä ei kuitenkaan voinut jostain syystä kokeilla tällä kertaa.

Suosittelen, että soitat kuvaamoon etukäteen ja varmistat, että vauvakuva onistuu: henkilökuntaa paikalla enemmän kuin yksi ja että kuvaaja on suostuvainen...

onnea matkaan, t. Zco

Vierailija
5/19 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi tiukka, että kuvat ovat täysin määräysten mukaiset, kuvia on tullut bumerangina takaisin. Suomi ei ehkä ole yhtä tiukka. Me olemme ottaneet itse seuraavalla tavalla: laita lapsi makaamaan jollekin alustalle (vaunu, lattia, pöytä tai mikä tahansa) ja alle valkoinen vaate esim. lakana. Avustaja voi laittaa kätensä lakanan alle ja pitää vauvan päätä, jotta se on kohti kuvaajaa. Kuva pitää ottaa tarpeeksi kaukaa, jotta korvat näkyvät (ainakin USA:n passikuvassa niiden pitää näkyä). Hyvä valaistus, esim. luonnonvalo (tosin ei taida tähän aikaan Suomessa löytyä) tai voittehan mennä johonkin julkiseen tilaan vaikka kauppaan, valoa pitää tulla monesta suunnasta, jottei tule varjoja. Itse ollaan sitten käsitelty kuva sopivan kokoiseksi kuvankäsittelyohjelmalla ja tulostettu. Hyviä on tullut, valokuvaamon kuvat ovat tulleet bumerangina takaisin.

Vierailija
6/19 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatu hyvää kuvaa niin vauva valkoisen paidan päälle makaamaan ja kuvaaja otti kuvan pystysuoraan ylhäältä ja johan onnistui kaikin puolin.

Kun yritettiin pitää päästä kiinni, niin tuli aina sellaisia kuvia ettei hyväksytty ainakaan Malmin poliisilaitoksella.

Vierailija
7/19 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyssä, mutta ei paina vielä liikaa.. Meillä ei kuva onnistunut kun pää oli aina vinossa ja/tai sylissäpitäjän kädet näkyivät...

Vierailija
8/19 |
17.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa itse dikikameralla, kannattaa ottaa riittävän kaukaa ja käyttää zoomia. Silloin kasvot näkyvät " normaalimpana" kuin että jos ottaa ilman zoomia läheltä.

Vierailija
9/19 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti oli alle 2 kk vanha ja tosi hyvä kuva saatiin valokuvaamossa kun neiti makasi selällään lattialla ja kädet oli köytettynä sukkahousujen alle. Toistakymmentä kuvaa kuvaaja räpsi digikameralla ja muokkasi niistä oikean kokoiset ja korjasi taustalta varjostuman pois. Maksoi 18 ¿ ja passivirkailija sanoi kuvan olevan vauvasta harvinaisen hyvän.

Vierailija
10/19 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä aikamoista taiteilua, kun en ole paljon kuvausta harrastanut ja yritin täyttää kaikki ohjeet, mitä passikuvasta on annettu (netistä löytyy googlettamalla ohjeet). Ykkösasia on hyvä valaistus; kirkas luonnonvalo on hyvä ja sitä pitäisi tulla monelta suunnalta, ettei jää varjoja kasvoihin eikä taustaan. Taustalle levitin valkoisen lakanan. Rajasin ja tsuumasin kuvan oikean kokoiseksi tietokoneella. Passia haettaessa oli nippa nappa, että kuva hyväksyttiin, sillä se ei ollut täysin tarkka. Otin sen ilman salamavaloa, joten luulen, että valaistus oli sen verran heikko, että kuva jäi vähän himmeäksi. Sen verran iso homma oli kuvan ottaminen, että otattaisin vastaisuudessa kuvan valokuvaamossa ja sillä ehdolla, että jos kuva ei kelpaakaan passia haettaessa, samaan hintaan saa uudet kuvat kunnes saadaan passiin kelpaavat kuvat. Olen nimittäin kuullut, että aina ei ole kuvaamossakaan otettuja kuvia kelpuutettu passiin.

Vierailija
11/19 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta otettiin passikuvat kun hän oli pariviikkoinen. Ihan vaan turvakaukalossa köllötellen kuvattiin, mutta silloin vaatimukset kuvalle ei olleet niin tiukat. Nyt viikko sitten otettiin 2,5 kk kuopuksesta passikuva. Pidettiin sylissä poikittain istuen pystyssä niin ettei kädet näkyneet. Hyvin onnistui kummallakin kertaa.

Vierailija
12/19 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauvalla pitää olla oma passi ? Oletteko matkustamassa sellaiseen kohteeseen jonka viranomasiet vaati myös vauvalle oman passin ?

Jos vaan Eurooppaan niin passia ei tarvita riittää nimittäin se että vauvan tiedot on äidin ja isän passissa. Perustelen sen sillä, että passin hankinta on kallis ja lapsi ehtii muuttua jo lyhyessä ajassa. Vuoden kuluttua et voi käyttää samaa passia.

Meillä tytär on minun eli äidin passissa ja vasta myöhemmin ajattelin hankkia hänelle oman jotta voi lähteä isovanhempien kanssa esim. matkalle. Suomen passissa voi olla 15 ikävuoteen asti. Hankinta on järkevä ehkä siinä 10 v. ikäisenä kun lapsen piirteet pysyy samana.

Yksin matkustava lapsi tirtenkin tarvitsee oman passin.

Vierailija
13/19 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapselle pitää olla oma passi, eli lasta ei voi merkitä huoltajan passiin. Lisätietoja löytyy Poliisin nettisivuilta, www.poliisi.fi.

Jos matkustaa EU-maissa, tulee toimeen pelkällä henkilökortilla. Mutta jos reissaa muullakin, tarvitsee passin.

Viisi vuotta voimassaoleva alaikäisen henkilökortti maksaa tällä hetkelllä 24 euroa. Passi on voimassa viisi vuotta ja maksaa 46 euroa.

Vierailija
14/19 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta uuden lain mukaan ei enää voi lapsia merkitä vanhempien passiin joten vauvalla (nyt 5kk) on oma passi. Esikoinen saanee sitten vasta oman passin kun mun passi umpeutuu, eli n. 7v päästä:)

Ja matkustellaan EUn ulkopuolella joten siksi tarvitaan kaikille passit.

Vierailija
15/19 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin valokuvaamossa otattamassa passikuvat. Vauva " istui" sivuttain sylissäni. Siis niin että minä olin sivuttain kuvaajaan nähden ja vauvalla kasvot kuvaajaan päin. Pidin vauvaa kainaloista kiinni. Meillä suurin ongelma oli se että vauva tahtoi katsoa vain omia varpaitaan kun pää olisi pitänyt olla suorassa.

Kuvaus maksoi muistaakseni 12e ja laittoivat kuvaamosta kahdet kuvat mukaan ja sanoivat että jos ei kuvat kelpaa niin saa tulla takaisin.

Passia haettaessa eivät olleet ihan varmoja kelpaavatko kuvat mutta lupasivat soittaa jos tarvitaan uudet kuvat. Onneksi kuvat kelpasivat, passi tuli viikossa ja reissukin meni ihan hyvin.

Vierailija
16/19 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin tytöstä passikuva, kun oli n. 1,5kk. Hankalaa oli, oltiin Fredalla siinä viiskulman lähellä kuvattavana. Heillä ei ainakaan ollut mahdollisuutta poistaa esim. mun käsiä kuvasta jne. Onnistuttiin kuitenkin n. 15 minuutissa, tyttö kenottaa pää hieman yläviistoon (leuka ylhäällä), suu on hieman auki (sanoivat, että ei haittaa) - pää kuitenkin suorassa jne. Muutama kerta ollaan passia tarvittu, eikä kuvalle ole ulkomailla (Aasia, Lähi-itä) naureskeltu:=) Tytön kuvan suurin ongelma on huono kontrasti, riippunee valaistuksesta.

-k ja tyttö kohta 7kk

Vierailija
17/19 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienelle passi?

omaan ei voi merkitä, ja olemme kahden kulttuurin perhe - jos haluamme mennä jouluksi toiseen mummolaan niin passi tarvitaan menomatkaksi. Paluumatkalla maa onkin jo sitten liittynyt Schengen-alueeseen. Tosi mukavaa...

Vierailija
18/19 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

otettiin kuva kotona. Meille ainakin kerrottiin, että määräykset on yhtä tiukat kuin aikuisenkin kuvassa ja joillekin tutuille on tullut hakemus bumerangina takaisin, kun kuva ei ole täyttänyt määräyksiä. Laitetiin vauva äitiyspakkauksen laatikkoon makaamaan valkoiselle taustalle ja muutaman tunnin yrityksen jälkeen saatiin hyväksyttävä kuva otettua. Passi on voimassa viisi vuotta, joten saa nähdä missä vaiheessa ne sanoo passintarkastuksessa, että lapsi ei ole enää tunnistettavissa ja joudutaan hankkimaan uusi.

Vierailija
19/19 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä otettiin 5kk ikäiselle pojalle passi,ja tunnin kuvassa käytiin.Ottivat kyllä sen tosi tarkasti määräysten mukaan=)oli mun sylissä,ja pitelin valkosta seinää vasten=)ei näy käsiä tai mitään.Ja lomamatkaa varten otettiin.