Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: mitä teidän joulupöytäänne kuuluu? Mikä on ehdoton, mitä ilman ei ole joulua ollenkaan? :)

Vierailija
16.11.2007 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku, lanttu-, porkkana- ja punajuuri-aurajuustolaatikot, erilaisia juustoja, vihersalaatti, säilykeherneet.

Muita juttuja sitten katsotaan oman mielen mukaan, mutta nuo on ehdottomat! :)

Vierailija
2/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös porkkana- ja lanttulaatikot, karjalanpiirakat, graavilohi, mäti+sipuli+smetana.

Aamun pitkään hautunut riisipuuro on myös mantelin ympärillä välttämätöntä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi glögit

Alkuruoaksi kalapöytä: silliä, graavi- ja savukalaa, mätiä, sipulisilppua, smetanaa, keitettyjä perunoita, joululimppu, voita, valkoviiniä.

Pääruoaksi: kinkkua, lanttu-, porkkana- ja imelletty perunalaatikko, rosolli ja punajuurikerma, kevyt punaviini.

Jälkiruoka: tortut, piparit, kahvi, tee ja liköörit / konjakit

Vierailija
4/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurpitsasalaatti (siis se lasipurkissa myytävä), rosolli (ei kalaa), säilykeherneet sokeroidussa vedessä keitettynä, lasimestarin silli, luumurahka, sekametelisoppa, kauan haudutettu riisipuuro (+ 1 manteli), äitin tekemät piparkakut (taikinassa ripaus maustepippuria), viipalepiparit, ässäpiparit, lipeäkala, sienisalaatti, kalkkuna, mitä ne pienet valkoiset palleroiset sipulit olivatkaan nimeltään, setsuurileipä...

Vierailija
5/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin hulluksi, jos joka hitsin joulu pitäisi tuntea paineita väsätä nuo *kaikki*. Mua ahdistaa jo se, että kolme laatikkoa, kinkku ja salaatti pitää saada onnistumaan tai joulu " ei tule" .

Vierailija
6/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mitä ne pienet valkoiset palleroiset sipulit olivatkaan nimeltään...

Oi, kun tulee nälkä :)

Vierailija
7/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku, porkkana-, lanttu-, imelletty perunalaatikko, purkkiherneet, hillosipulit, rosolli, riisipuuro, rusinakeitto, graavilohi, savusiika, sinappirelissi, kurpitsasäilyke, glögi...hmmm...nam, onkohan vielä jotain? Erilaiset sillit, sinappi, lasimestari.

Vierailija
8/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla odotan sitä joulua, jona meillä ei ole äitiäni laittamassa näitä kaikkia... Onneksi siihen voi mennä vielä vaikka 40 vuotta, ehkä opin siinä ajassa kokkaamaan. Äitini rakastaa ruuanlaittoa ja ihan odottaa sitä, että pääsee tekemään. Yhden satsin pipareita on " kokeeksi" jo tehnyt tässä syksyllä. ;)

Pääsiäinenkään ei ole pääsiäinen, ellei äiti tee itse mämmiä!

7

Vierailija
9/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkosta saa hyviä glögejä, ei tosiaankaan aleta itse keitellä. Sillit ja graavit tehdään itse, savukala ostetaan valmiina. Mädissä ei ole mitään laittamista, silppuaa vain sipulit ja smetanaa päälle. Perunoiden keittäminenkään ei ole iso juttu. Leipä ostetaan valmiina, voista nyt puhumattakaan. Valkoviinikin ostetaan Alkosta, ei aleta itse pulputtaa. Kinkku kypsyy itse uunissa, laatikot ostetaan valmiina eräältä pientuottajalta, rosolli tehdään itse, ehkä suuritöisin pilkkomisineen, kerma vatkataan ja punajuuren lientä sekaan. Punkku Alkosta. Tortut tehdään valmistaikinasta ja -hillosta, piparit ostetaan valmiina. Kahvin ja teen keittäminen ei ole iso juttu, avecin Alkosta.

Helpolla pääsee...

6

Vierailija
10/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyin tuonne Wikipediaan ja huomasin tuon luettelon suomalaisista perinneruokalajeista. Särää en ole muutamaan vuoteen syönyt! Ai kun maistuis!

Vierailija
11/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa olen sitten sokea....

ap

Vierailija
12/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lanttu- ja perunalaatikko

- kinkku (itse en syö, mutta muut syövät)

- savulohi

- tuoresalaatti

- rosolli ja kastike (nykyään ihana painonvarijoiden respti)

- punaviini

Vierailija
13/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joulupäivien aikana haluan kuitenkin mätiä, smetanaa ja sipulia sekä rosollia kastikkeineen. Nämä on oikeastaan ainoat pakolliset, mutta esim. viime jouluna en laittanut rosollia ollenkaan ja mätikin oli vasta tapaninpäivänä kalamurekkeen kastikkeena. Joulutortut ovat tärkeitä ja tietynlaiset suklaat. Siinäpä se oikeastaan.

Meillä on joko kinkkua tai kalkkunaa, mutta kumpikaan ei ole välttämätön. Muut perheenjäsenet haluavat ehdottomasti riisipuuroa, imellettyä perunalaatikkoa ja porkkanalaatikkoa sekä graavilohta, minä en niitä tarvitsisi mutta laitan muita varten. Itselleni hankin vähän kylmäsavulohta ja yleensä jotain munajuuston tapaista.

Pääruoan lisäkkeet riipppuvat siitä, onko pöydässä kinkku vai kalkkuna. Mies suosii brittiläistyyppistä jouluateriaa eli kalkkunan kanssa stuffingia, karpalolisäkettä, ruusukaalia tai haudutettua punakaalia ja pekoniin käärittyjä nakkeja sekä paistettuja perunoita ja paistinkastiketta. Viime jouluna laitoin sellaiset ja hän loisti tyytyväisyyttä.

Vierailija
14/14 |
16.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle välttämätön on lanttulaatikko, miehelle kinkku ja molemmille konvehdit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi